سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

حزب الله تنها نیست


حزب الله تنها نیست
«وئام وهاب» از دروزی های ساكن بیروت است كه پیش از این در كابینه سابق لبنان و در پست وزیر مشاور فعالیت می كرد. او در حال حاضر از چهره های شناخته شده سیاسی لبنان است كه پس از ترك كابینه و با نزدیك شدن به گرایش سیاسی جناح یگانگی لبنان در حزب سیاسی «لبنان الواحد» مشغول فعالیت است.
گفت وگو با «وئام وهاب» از این رو اهمیت دارد كه او یك دروزی است و دارای نفوذ سیاسی در میان دروزیانی است كه این روزها حرف و حدیث های زیادی از همكاری این بخش از ساكنان لبنان با اسرائیل و آدم ربایی به نفع اسرائیل در بیروت وجود دارد. وهاب در حال حاضر معتقد است كه تمام گروه های لبنانی در شرایط فعلی این كشور باید برای حفظ حاكمیت لبنان و رهایی از سلطه اسرائیل در حمایت از جنبش مقاومت اسلامی لبنان بایستند. او با افتخار به من می گوید؛ «من دروزی هستم، ولی اگر به اطاق خواب فرزند من سری بزنید می بینید كه تصاویر سیدحسن نصرالله و چفیه های مخصوص نیروهای حزب الله در و دیوار اطاق او را پر كرده است.»
● پس از اینكه حزب الله موافقت كرد كه مذاكره بر سر تبادل اسرای اسرائیل برعهده دولت لبنان باشد عده ای از تحلیلگران این موضوع را به معنای عقب نشینی حزب الله از مواضع خود تعبیر كردند. آیا اعلام موافقت حزب الله برای مذاكره دولت لبنان بر سر تبادل اسرای لبنانی با دو اسیر اسرائیلی به معنای عقب نشینی حزب الله است؟
- موضع حزب الله موضع روشنی است. آنها اعلام كردند كه با مذاكره دولت لبنان موافقند ولی با مذاكره بدون قید و شرط. به اعتقاد من در این شرایط موضوع ورود نیروهای دولتی به جنگ با اسرائیل مهم تر است.
چرا كه اسرائیل درصدد وارد كردن نیروهای بین المللی به لبنان است و در واقع می خواهد با این اقدام جدایی حزب الله از آرایش سیاسی لبنان و ایجاد مانع در استقرار نیروهای مقاومت با مرزهای لبنان و اسرائیل را به دست آورد. حالا شرایط كاملاً متفاوت است، از یك طرف ما می گوئیم محدود كردن مذاكره بر سر اسرای اسرائیلی در لبنان یك خطای بزرگ است كه دولت باید به دقت در مذاكرات این موضوع را در نظر بگیرد.
حزب الله با اعلام موافقت بر سر مذاكره غیرمستقیم بر سر تبادل اسرا فعلاً منافع خود را در نظر ندارد بلكه فراتر از آن را می اندیشد و افكار عمومی جهان اسلام و برخی كشورهای غربی هم از او پشتیبانی می كند. در حال حاضر صدها اسیر فلسطینی و لبنانی در اسرائیل وجود دارد كه شما هیچ وقت نمی شنوید؛ رئیس جمهور مصر و یا پادشاه عربستان یك بار در این خصوص اظهار نظر كنند. در حالی كه آنها سالهاست در زندان های اسرائیل به سر می برند و شما می بینید كه در موضوع اسارت دو سرباز اسرائیلی آنها تندترین مواضع را بر علیه جنبش مقاومت اسلامی لبنان اتخاذ كردند. بنابراین معتقدم اعلام موافقت حزب الله با مذاكره دولت لبنان بر سر مشكل اخیر كار بسیار حساب شده و موفقی بود.
● ارزیابی شما از سفر رایس به بیروت برای مذاكره با مقامات لبنان در حالی كه آمریكا، اسرائیل و برخی كشورهای عرب مواضع تندی برعلیه مقاومت لبنان اتخاذ كرده اند چیست؟
- اجازه بدهید ابتدا این موضوع مهم را با شما درمیان بگذارم كه من شیعه نیستم بلكه یك دروزی هستم و شما می دانید كه در شرایط فعلی شیعیان و دروزی ها روابط خوبی با یكدیگر در لبنان ندارند ولی اگر به اطاق خواب فرزند من سری بزنید می بینید كه تصاویر سید حسن نصر الله و چفیه های مخصوص نیروهای حزب الله در و دیوار اطاق او را پر كرده است. من از شما می پرسم این چه معنایی می تواند داشته باشد وقتی كه من یك دروزی هستم و فرزندم به سید حسن نصر الله علاقه مند است. اینجاست كه به شما می گویم حزب الله تنها یك حزب یا مجموعه محدود در لبنان نیست بلكه حزب الله نماینده ملت لبنان است و اگر بخواهند سید حسن نصر الله را دستگیر كنند یا او را ترور كنند باید همه مردم لبنان را دستگیر كنند یا به شهادت برسانند. حزب الله و هواداران این جنبش در لبنان درواقع نماینده دو سوم مردم این كشور هستند. من از همین جا به بوش و نماینده اش در سازمان ملل می گویم كه شما دیوانه اید و نقشه های پلیدی را دنبال می كنید.
آمریكا در سال های اخیر به گونه ای رفتار كرده است كه هیچ دوستی در خارج از مرزهای كشورش باقی نگذاشته است. آنها طوری صحبت می كنند كه گویی حزب الله نماینده ده ها نفر از مردم لبنان است در حالی كه سید حسن نصر الله و جنبش مقاومت لبنان نماینده ملت لبنان است.
● در ماجرای اخیر لبنان به نظر رسید كه برخی كشورهای عرب و البته مسلمان در برابر جنبش مقاومت لبنان مواضع متمایل به منافع آمریكا و اسرائیل را در برخورد با حزب الله به كار گرفتند در این باره چگونه فكر می كنید؟
- متأسفانه برخی كشورهای عرب كه منافع خود را با منافع اسرائیل گره زده اند در حال حاضر مشغول توطئه علیه لبنان هستند كه ما هم البته خوب می دانیم كه آنها چه می كنند ولی حزب الله در همین چند روز آبروی آنها را هم ریخت. این كشورها ۶۰ سال است كه به ما دروغ می گویند چون كه فكر می كنند احتمال فرار اسرائیل وجود ندارد ولی شما می بینید آنچه كه اسرائیل را وادار به فرار كرده است مقاومت صدها تن از نیروهای حزب الله است. در حالی كه كشورهای عربی در جنگ با اسرائیل دست هایشان را بالا بردند و تسلیم شدند. هم اكنون بهترین فرزندانمان در لبنان با سرمایه كشورهای عرب به خاك و خون كشیده می شوند و می دانید چرا؟ چون آمریكا، اسرائیل و غرب با به یغما بردن ثروت اعراب بمب های چندتنی خود را بر سر لبنان می ریزند. به همین دلیل است كه وقتی عربستان سعودی اعلام كرد كه می خواهد۵۰ میلیون دلار به مردم لبنان كمك كند من مراتب اعتراض خود را به مقامات لبنان اعلام كردم و گفتم كه این پول را قبول نكنید چون این مبلغی است كه یك شاهزاده كوچك عربستان یك شب در قمارخانه های آمریكا می بازد و هرگز حاضر نیستم كه آنها با فرستادن این كمك ها به ما لبخند بزنند. حالا ما به كشورهای عرب ضد لبنان می گوئیم، این دروغی را كه مثل تار عنكبوت در هم تنیده اید و می گوئید كه فرار اسرائیل امكان پذیر نیست كنار بگذارید. می گوییم كه هجوم اخیر اسرائیل به لبنان اگر به هر یك از شما صورت گرفته بود و كشورهای عرب در یك جنگ فراگیر برعلیه اسرائیل متحد می شدند صهیونیست ها تا به حال چمدان هایشان را بسته بودند و از خاورمیانه دور می شدند. مشكل آنها با حزب الله و سلاح حزب الله است چون از آغاز این درگیری ها حزب الله آبروریزی شدیدی را برعلیه اسرائیل و متحدانش تدارك دید و با نیروهای نظامی اسرائیل به مقابله پرداخت. حال آنكه اسرائیل در حال حاضر شهروندان عادی را از بین می برد و صحبت از انبارهای بزرگ اسلحه در لبنان و بیروت می كند. من از شما می پرسم آیا آنها انبارهای اسلحه را از بین برده اند یا منابع طبیعی و تاریخی لبنان را نابود كرده اند و غیر نظامیان بی گناه را به خاك و خون كشیده اند؟
● چرا در این شرایط ارتش در حمایت از نیروهای حزب الله وارد نمی شود؟
- ارتش لبنان یك نیروی نظامی دولتی است و اسرائیل می تواند ظرف چند ساعت آرایش نظامی آن را بر هم بزند. ارتش دارای پایگاه های مشخص و مانور عملیاتی محدود است و به همین دلیل است كه ما می گوئیم هیچ نیرویی جز جنبش مقاومت وجود ندارد كه در برابر اسرائیل بایستد و آنها نیز می دانند كه مقاومت دشمن اصلی آنها در لبنان است بنابراین مزدوران خود را به لبنان وارد می كنند.
● اخباری از دستگیری جاسوسان اسرائیلی در لبنان و نگرانی هایی مبنی بر همكاری گروه های غیر شیعه با اسرائیل وجود دارد. آیا این اخبار به شما هم رسیده است؟
- اسرائیلی ها توطئه كرده بودند كه برخی عناصر خود را در برابر جنبش مقاومت حزب الله قرار دهند كه موفق نشدند و این تنها زمینه سازی برای ایجاد تفرقه داخلی بود. اسرائیل فشارهای خود را برای خلع سلاح حزب الله بر سوریه وارد كرد و سوریه هرگز این فشارها را نپذیرفت بنابراین افراد دیگری در داخل لبنان برای اجرای این دسیسه داوطلب شدند و تمام این فشارها برای خلع سلاح حزب الله بود. و من به یقین می گویم كه هرگونه تلاش برای خلع سلاح حزب الله خطر جنگ داخلی در لبنان را تقویت می كند.
محمد باریكانی- بیروت
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید