سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

پسر باد نابود شد


پسر باد نابود شد
جاستین گاتلین قهرمان و ركورددار «دو»ی ۱۰۰ متر مردان جهان از كشور آمریكا نهمین «دوومیدانی كار» برجسته ای است كه در زمان هدایت توسط تره ور گراهام مربی ساكن ایالت كارولینای آمریكا مرتكب خطای دوپینگ و از صحنه خارج و به واقع نابود و بدنام می شود.از آنجا كه این دومین خطای دوپینگ گاتلین است، محرومیت «تمام عمر» در انتظار وی است. او ۲۲ آوریل در تورنمنت دوومیدانی «كانزاس ریلیز» در یك آزمایش دوپینگ شركت كرد و اینك و پس از مدتی تاخیر اعلام شده است كه از نوعی تستوسترون سود جسته است.
گراهام كه مربی گاتلین بوده، همانی است كه تیم مونتگمری، ماریون جونز و سی جی هانتر را هم رهبری می كرده است.با این حال گراهام مثل معمول در دفاع از خودش به مسائلی موهوم روی آورده و مدعی شده است كه یكی از اعضای كادر مربیانی كه با وی كار می كرده اندمسئول دادن مواد نیروزا به گاتلین بوده است.
هانتر قهرمان سابق پرتاب وزنه جهان و مونتگمری كه ركورد جهانی اش در «دو»ی ۱۰۰ متر از وی سلب شد، مدتی پیش به اتهام دوپینگ محروم شدند و ماریون جونز با این كه در هیچ آزمونی جواب مثبت پس نداده، به دلیل اتهامات وارده به وی و همچنین ارتباطش با بالكو، لابراتوار بزرگ تولید و توزیع مواد نیرو زا در كالیفرنیا دو، سه سالی است كه مثل یك فراری و متهم كمتر آفتابی می شود و طی این مدت در مسابقات بسیار كم شماری شركت كرده است.
بنابراین فقط شاگردان گراهام هستند كه چوب های آشكار و یا پنهان خورده اند و خود او راحت می چرخد و به پیش می رود و كارش را می كند دو سال پیش و در اوج بلوای بالكو فدراسیون بین المللی دوومیدانی یاف قانونی را وضع كرد كه به موجب آن مربیان و مسئولان و حامیانی هم كه برای ورزشكاران داروهای نیروبخش عرضه می كنند، مجازات خواهند داشت، اما امروز به نظر می رسد كه آن قانون نتوانسته است در مقابل هجوم های قضایی كه به سمت آن صورت گرفته است پابرجا بماند و حفظ و اجرا شود.نیك دیویس سخنگوی یاف می گوید: «ما قواعدی روشن داریم و بنابراین باید اجرایش كنیم.
یك وجه مهم آن برخورد با كسانی است كه دوپینگ ورزشكاران را سازماندهی و اجرا می كنند و مسئول و باعث و بانی چنین خطاهایی هستند. ما باید بساط این گونه مربیان را برچینیم.»عجیب تر و جالب تر اینكه این گراهام بود كه لابراتوار بالكو و «خلاف»های جاری و رایج در آنجا را لو داد.او یك سرنگ حاوی ماده نیروزای «THG» را كه تازه كشف شده بود به آژانس ضددوپینگ آمریكا فرستاد و ماموران این نهاد را به پیگیری موضوع تشویق كرد و پرده از تخلفات بزرگی برداشت كه در زمینه تولید گسترده مواد غیرقانونی نیروزا در آن محل رواج داشت.
گراهام می گوید كه او و گاتلین بر سر نتیجه تست این دونده بحثی ندارند، اما روی شرایطی كه منجر به این تست و نتایج آن شد، صحبت ها و استدلال هایی دارند. گراهام می افزاید: «یك نفر سعی داشته شاگرد من گاتلین را خراب كند و ما دقیقا می دانیم كه او چه كسی است. وی كسی است كه ما مدتی با او كار می كردیم و سپس ارتباط مان قطع و پس از مدتی از نو تجدید شد. او به تورنمنت كانزاس آمده بود و معلوم بود كه قصد دارد جاستین را خراب كند و به هدفش هم رسید. ما مدتی وی را زیر نظر داشته و یك كارآگاه خصوصی را نیز مسئول این كار كرده ایم و حالا باید موضوع را رسما در دادگاه مطرح كنیم.»
اما حقیقت آن است كه كارآگاهان و مسئولان قضایی در آمریكا در درجه اول در حال كار و تحقیق بر روی خود گراهام هستند. اخیرا یكی از دستیاران سابق گراهام كه انخل گیرمو هر دیا نام دارد، شهادت داده است كه در زمان اوج فعالیت لابراتوار بالكو مقدار زیادی مواد نیروزا را در اختیار این مربی گذاشته و این قضیه حدفاصل سال های ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۰ روی داده است.
چند روز پس از افشای رسمی تقلب گاتلین «یاف» از فدراسیون های ملی عضو خود خواسته است نه تنها خاطیان و دوپینگی ها را اكیدا و به شدت مجازات كنند، به مربیان آنها و پدیدآورندگان شرایط دوپینگ نیز رحم نكنند و در این راه همكاری نزدیكی را با آژانس جهانی ضددوپینگ وادا داشته باشند. نیك دیویس می گوید: «برای اینكه حلقه محاصره و تاثیر گذاری مربیان فاسد در این ورزش سست و بریده شود، فدراسیون های ملی عضو باید بیشترین همكاری را با ما داشته باشند.
شما وقتی یك ورزشكار را محروم می كنید مطمئن اید كه او دیگر نمی تواند به استادیوم بیاید و در مسابقات شركت كند اما چطور می خواهید جلوی مربیان خطاكاری را بگیرید كه مجوز سر زدن به هر جا و مكانی را دارند و ورزشكاران را تمرین می دهند و وسیله دوپینگ آنها را جور می كنند»گاتلین وقتی ۱۹ سال بیشتر نداشت، به سبب استفاده از آمفتامین ها محروم شده و اولین خطایش را مرتكب شده بود.
وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید