جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سه لژیونر زیر بار اتهام نمی روند


سه لژیونر زیر بار اتهام نمی روند
رحمان رضایی یكی از آنهایی است كه می گویند دوپینگ كرده ولی حاضر نشده است آزمایش بدهد. نتیجه این خودداری هم مشخص است: محرومیت. رحمان اما اینها را شایعه می داند و زیر بارش نمی رود. البته باقی بازیكنان كه مثل رحمان متهم هستند نیز قبول نمی كنند تخلفی از سوی آنها صورت گرفته است. در این ارتباط رحمان رضایی در گفت وگو با سایت خبری «فوتبال ایران» همه چیز را تكذیب می كند. «وقتی كه می گویند آزمایش دوپینگ نداده ام، دروغ است. بعد از اردوی تیم ملی در سوئیس به تهران بازگشتم و آن زمان در تمامی آزمایش هایی كه برای بازیكنان تیم ملی در نظر گرفته بودند، شركت كردم.»
در كنار رحمان، علی كریمی و جواد نكونام نیز حاضر به اطاعت از پزشكان ویژه نشده اند و این عمل هیچ تفاوتی با مثبت اعلام شدن آزمایش های دوپینگ آنها ندارد. اما ظاهرا روح رحمان هم از این ماجرا خبری ندارد. «نمی دانم چگونه این مسائل مطرح شده است، ولی من و جواد نكونام با هم تست دوپینگ دادیم و به طور حتم كریمی هم این كار را كرده است. این موضوع كه در آزمایش های دوپینگ شركت نكرده ایم، صحت ندارد و خبر محرومیت شش ماهه ما هم بی اساس است.»
در این میان سرپرست فدراسیون پزشكی ورزشی دكتر علیمرادی كه در سمت دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نیز فعالیت می كند در خصوص شرایط سه لژیونر تیم ملی فوتبال كه در تست دوپینگ پیش از جام جهانی نیز شركت نكرده اند، گفت: «طبق بند ۵ ماده ۲ آئین نامه مبارزه با دوپینگ هر ورزشكاری كه در نمونه گیری شركت نكند، به منزله این است كه آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شده است و به همین علت نیز باید مثل یك ورزشكار دوپینگی با او رفتار شده و مجازات های مورد نظر برایش در نظر گرفته شود.» وی كه با سایت خبری ایرانیوز مصاحبه می كرد، ادامه داد: «نمی دانم چرا پیش از جام جهانی این مسئله اعلام نشد. شاید صلاح مملكت در نظر گرفته شده، ولی با این وجود نباید این را فراموش كنیم كه این مسئله هم توجیه مناسبی برای كوتاهی نیست. این مسئله باید كاملا بررسی شود.
ولی اگر واقعا این ورزشكاران از انجام تست ممانعت كردند، باید طبق قانون احكام سنگین برایشان در نظر گرفته شود. البته در مواردی حتی اگر ورزشكاری در تست هم شركت نكند، ممكن است فقط برای او كمی تخفیف قائل شوند. برای نمونه اگر ورزشكاری مجوز پزشك داشته باشد، از نظر اخلاقی و همكاری با گروه دوپینگ، از سوی فدراسیون و عوامل مربوطه تایید شود و یا ركن اصلی تیم محسوب شود و مسئولان مصلحت كشور را در این ببینند، می توان كمی در مجازات و محرومیت او تخفیف قائل شد، نه اینكه خلافش را نادیده گرفت.»
صحبت های سرپرست فدراسیون پزشكی ورزشی در حالی است كه رحمان رضایی مانند دو نفر دیگر می گوید هیچ استفاده ای از دوپینگ نكرده است. «تا به امروز به هیچ عنوان از آمپول و قرص های نیروزا استفاده نكرده ام. من فقط مواد پروتئینی مصرف می كنم و علاقه ای به استفاده از مواد نیروزا ندارم.» جدا از رحمان رضایی، جواد نكونام و علی كریمی نیز غیر از رد هر گونه شایعات، حرفی دیگر در این مورد ندارند. محمود فاضلی مدیر برنامه های این دو می گوید: «ما اصلا نمی دانیم چه شخصیت حقوقی و چه منبعی خبر از محرومیت این بازیكنان داده است. در آن مسابقات هم خود علی كریمی دو بار تست داد.
اگر قرار بود مثبت باشد از همان آزمایش ها مشخص می شد. بنابراین نمی شود آنها را مقصر دانست. در حقیقت كسی مجرم است كه آزمایش او مثبت باشد. البته باید تاكید كنم كه طبق برنامه قرار بوده این سه نفر بعد از تمرین تست بدهند كه آن مسئول رفته بود و بازیكنان چاره ای جز رفتن نداشتند و اگر الان قرار باشد از آنها آزمایش گرفته شود، در هر لحظه ای آمادگی اش را دارند.» محمود فاضلی اما در حالی ایراد را متوجه بازیكنان نمی داند كه برخی از افراد درون فدراسیون خبر از برملا شدن نامه ای محرمانه به دبیركل فدراسیون فوتبال محمدرضا پهلوان می دهند كه حكایت از انصراف این سه نفر از آزمایش ها است و بنابراین مجازاتشان برابر با افرادی است كه آزمایش آنها مثبت است.
در عین حال دكتر علیمرادی در پایان صحبت خود در پاسخ به این سئوال كه در صورت عدم برخورد مسئولان دوپینگ فدراسیون، آیا ستاد در مورد این مسئله وارد عمل می شود یا خیر، گفت: از سال گذشته كه فعالیت های مربوط به دوپینگ به فدراسیون فوتبال واگذار شد، ستاد تصمیم گیری های مربوط به فوتبال دخالت نمی كند اما به نظر می رسد كه به تازگی تصمیم بر این گرفته شده كه FIFA فدراسیون جهانی فوتبال هم فعالیت هایش را زیر نظر WADA سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ انجام دهد كه در صورت اتخاذ نهایی این تصمیم، فعالیت های مربوط به دوپینگ فوتبال نیز زیر نظر ستاد انجام خواهد شد. دكتر علیمرادی تصریح كرد: حتی اگر این اتفاق رخ دهد، باز هم به این دلیل كه ۳ لژیونر در هنگام مدیریت سابق از حضور در تست دوپینگ اجتناب كرده اند، مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید