یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 20 May, 2018

eBay بزرگترین حراجی آن لاین جهان


eBay بزرگترین حراجی آن لاین جهان
حراج یك نوع فروش كاملا سنتی و ریشه دار در تاریخ تبادلات بشر به شمار می رود. قیمت گذاری روی كالاها توسط خود مشتریان نه تنها نوعی خرید و فروش دموكراتیك را به ذهن متبادر می كند بلكه باعث رضایتمندی هر دو سوی یك معامله می شود. ورود اینترنت به زندگی روزمره سرشار از ورود بسیاری از قوانین و شیوه های تجاری به این شبكه نیز بود. زمانی كه اینترنت هنوز نخستین قدم های خود را در عرصه تجارت و بازرگانی برمی داشت مردی فرانسوی تصمیم گرفت تمام وسایل مستعمل خانه خود را در اینترنت به حراج بگذارد.
موفقیت او در این زمینه باعث شد تا این برنامه نویس كامپیوتر روزبه روز ایده فروش و حراج اجناس مستعمل روی اینترنت را قوی تر و پرشاخ و برگ تر كند. با بنیان گذاشتن سایتی اینترنتی تحت عنوان «فروشگاه مجازی» او خیلی زود پی برد كه فضای خرید و فروش مجازی قابلیت گسترش بسیار فراوانی دارد به طوری كه به سرعت سایت «eBay» را راه اندازی كرد سایتی كه به همگان این قدرت را می داد در عین حال كه فروشنده هستند خریدار نیز باشند.
سایت «eBay» دیگر خود به طور مستقیم در جریان این معاملات چیزی را عرضه و یا خریداری نمی كرد بلكه برای بسیاری از فروشندگان این فضا را فراهم می كرد كه طی مدت زمانی مشخص كالای خود را به حراج بگذارند. در مقابل «eBay» تنها درصدی از سود این معاملات را از آن خود می كرد. هرچند در ابتدا این خرید و فروش از كالاهای معمولی و كم ارزش شروع شد اما به تدریج بسیاری از شركت های بزرگ و كوچك در اندیشه عرضه محصولات مستعمل و یا حتی نو خود در این سایت شدند و این باعث پیشرفت سریع این حراجی آن لاین شد. طبقه بندی های متعددی كه در «eBay» وجود دارد باعث می شود خریدار و یا فروشنده به راحتی به بخش كالای مورد نظر خود مراجعه كند و به ارائه و یا خرید كالا بپردازد. هر چند این سایت با آرزوهای بسیار بزرگی راه اندازی شد اما در ۲۴ ساعت اول راه اندازی هیچ مشتری ای را جلب نكرد اما حالا كار به جایی رسیده كه روزانه در حدود ۶ میلیون قلم كالای جدید به لیست كالاهای قابل فروش در این سایت اضافه می شود و بیش از ۱۶۰ میلیون كاربر اینترنتی عضو آن هستند.
● صاحب eBay كیست
پیر امیدیار نام آشنایی برای كاربران ایرانی است. او كه امروزه یكی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می رود موفقیت خود را محصول ایده ای می داند كه مناسب و به موقع ساخته و پرداخته شده است. امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در پاریس به دنیا آمد اما خیلی زود در سال های نخست كودكی با خانواده خود به آمریكا مهاجرت كرد. او از كودكی به كار با رایانه و برنامه نویسی آن اشتیاق فراوانی نشان داد به طوری كه در سن چهارده سالگی یك برنامه رایانه ای برای كتابخانه مدرسه خود نوشت. او تا پایان سال ۱۹۹۸ صاحب كمپانی ای بود كه ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات داشت و حالا و براساس آمار سال ۲۰۰۵ او با ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال به دومین فرد ثروتمند زیر چهل سال و بیست ونهمین ثروتمند جهان تبدیل شده است.
گفته می شود كه ثروت پیر امیدیار هم اكنون بالغ بر هفت میلیارد دلار است. پیر امیدیار هم مثل بیل گیتس به امور خیریه و فعالیت های اجتماعی علاقه بسیاری دارد. او در جایی گفته بود كه تا سال ۲۰۲۰ تمام دارایی خود را صرف امور خیریه می كند. هر چند ایده امیدیار در راه اندازی سایت حراج اینترنتی باعث به وجود آمدن چنین ثروت عظیمی برای خود او شده اما او در واقع فرصت های شغلی بسیار زیادی را نیز برای بسیاری از مردم به وجود آورده است. هم اكنون موضوع حراج كالا و خرید و فروش آن روی اینترنت به صورت یك شغل واقعی درآمده و می توان در سراسر جهان افرادی را یافت كه تمام كار و زندگی خود را روی این كار گذاشته اند و از این راه امرار معاش می كنند.
نكته مهمی كه در موفقیت سایت eBay و پیر امیدیار وجود دارد این است كه او این موفقیت را در ظرف مدت زمان نسبتا كوتاهی ۱۰ سال به دست آورد. این موضوع دقیقا نشان دهنده این است كه مدت زمان موفقیت در عرصه اینترنت و فضای دیجیتالی امروز بسیار كاهش یافته و قطعا طی سال های آینده نیز از این بیشتر كاهش خواهد یافت.
بنا به یك افسانه، این سایت به آن دلیل پدید آمد كه نامزد آقای امیدیار پم وسلی، می خواست با كسانی كه در سرگرمی وی در مورد مبادله بسته های شكلات شركت Pez سهیم هستند، در ارتباط باشد. این افسانه محصول مجریان روابط عمومی است ولی این مسئله واقعیت دارد كه اولین جنس فروخته شده در این سایت، جهت نمای لیزری شكسته آقای امیدیار بود كه با وجود این كه اساسا بی ارزش بود، ولی ۱۴ دلار فروخته شد. بعد از این شروع حقیر، تحولات بزرگ یكی پس از دیگری از راه رسید. این سایت در فوریه ۱۹۹۶ برای اولین بار از كاربران درصدی از حراج ها را مطالبه كرد و به كسب و كاری واقعی تبدیل شد.
همچنین یك سیستم بازخورد ارائه شد تا خریداران و فروشندگان بتوانند به یكدیگر رتبه بدهند. در ژوئن ۱۹۹۶درآمد ماهیانه این سایت به ۱۰هزار دلار رسید و باعث شد امیدیار كارش را رها و تمام وقتش را صرف این پروژه كند. در سال ۱۹۹۷ این سایت كه به تازگی eBay نامیده می شد، یك میلیونیوم حراج خود را برای فروش یك اسباب بازی ساخته شده براساس شخصیتی كارتونی برگزار كرد. مگ وایتمن در سال ۱۹۹۸ به عنوان مدیر اجرایی به این شركت پیوست. چندی بعد در همان سال این شركت با یك میلیون كاربر ثبت نام شده، سهامی عام شد. در سال ۱۹۹۹ eBay در بریتانیا و آلمان سایت محلی دایر كرد و توانست بر نقص فنی بزرگی كه این سایت را برای ۲۲ ساعت تعطیل كرده بود، فائق آید. در سال ۲۰۰۱ این شركت از Amazon به عنوان پربیننده ترین سایت تجارت الكترونیكی سبقت گرفت و یك سال بعد سرویس Paypal را كه مخصوص پرداخت پول از طریق اینترنت است، خرید، اما در ژاپن با مانع بزرگی مواجه شد و بعد از واگذاری عرضه رقابت به یاهو از آن بازار خارج شد.
● حراج برای خوشبختی
eBay طی دوران فعالیت خود روش های مختلفی را برای بهبود فرآیندهای خرید و فروش تجربه كرده است. یك سال قبل این شركت سرویس جدیدی را ایجاد كرد كه بر مبنای آن كاربران و فروشندگان می توانستند از وب سایت مستقلی برای فروش كالا برخوردار باشند. این سرویس موسوم به Prostores به كسانی كه اجناس خود را در این حراجی می فروشند، امكان می دهد صاحب آدرس اینترنتی شوند، ولی فروش های خود را از طریق سیستم این حراجی انجام دهند و از تجربه مدیران فروش آن بهره بگیرند. این كار در واقع تمهیدی برای استفاده بیشتر از فضای مجازی این حراجی بزرگ است و نشان می دهد كه eBay قصد دارد از بسیاری از مزایا و امكانات اینترنت برای بالا بردن بهره وری سایت خود استفاده كند.
این امكانات البته پس از آن ارائه شد كه eBay تهدید كرده بود كارمزد خرید و فروش كالا روی وب را به شكل بی سابقه ای افزایش خواهد داد. چنین موضوعی باعث اعتراض كاربران شد و به همین دلیل eBay تلاش كرد با افزودن برخی امكانات جدید به جذابیت های سایت خود اضافه كند. این شركت در سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۰۵، از بیش از یك میلیارد دلار فروش، ۲۵۶ میلیون دلار سود برد كه ۲۸ درصد بیشتر از همین رقم در سال ۲۰۰۴ بود. اما به نظر می رسد هسته كسب و كار آن كه حراج های اینترنتی است، رونق خود را از دست می دهد و این بدین مفهوم است كه این شركت باید مشتریانی را كه از وب سایتش به عنوان ویترینی برای كالاهای دارای قیمت مقطوع استفاده می كنند، راضی نگه دارد.
مایكل دیرینگ مدیر بازاریابی eBay می گوید كه بیش از صد هزار نفر از فروشندگان پروپاقرص این حراجی خودشان سایت ندارند و سرویس جدید می كوشد راه اندازی سایت را برای آنها آسان سازد. به گفته او: «این بازار كماكان بنیان كسب و كار ما خواهد بود، ولی ما می دانیم فروشندگان علاقه دارند خریداران را در هرجا بیابند و این سرویس می تواند به آنها كمك كند.» این سرویس كه ابتدا فقط به كاربران در آمریكا عرضه شد، ماهیانه نزدیك به هفت دلار هزینه دربر دارد و كاربران بابت هر معامله باید نیم تا یك و نیم درصد ارزش آن را بپردازند.
روزی نیست كه در مورد حراج یك جنس عجیب و غریب از سراسر جهان خبری منتشر نشود و طی سال ها این حراجی آن لاین نیز از حراج اشیای عجیب و غریب بی نصیب نبوده است. این موضوع خصوصا از آن جهت مورد توجه قرار می گیرد كه سایت اینترنتی برخی محدودیت های فیزیكی را با خود به همراه دارد و بسیاری نیز كوشیده اند برخی چیزهایی كه تاكنون روی آنها خرید و فروشی صورت نگرفته و اساسا قیمتی ندارند را نیز در این سایت عرضه كنند. در حدود دو سال قبل به دنبال درگذشت رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریكا یازده هزار قطعه مختلف از اشیای وی برای حراج روی این سایت قرار گرفت.
با این حال با توجه به حجم بالای اشیای ارائه شده برخی قطعات دروغین و جعلی منصوب به او نیز در این سایت عرضه شد. از جمله اشیایی كه در این سایت عرضه شد می توان به دكمه سر دست پیراهن، كلاه كابویی، توپ های گلف، لوازم بیس بال و لوازم دیگر متعلق به ریگان اشاره كرد. در همان زمان در حدود ۱۵۰ نفر مدعی شدند كه دست خط و یا امضایی از رئیس جمهور سابق آمریكا دارند كه می خواهند آن را در این حراجی عرضه كنند اما كارشناسان هشدار دادند كه ممكن است بسیاری از این گونه ادعاها جعلی باشند. بر اساس تحقیقی كه اف بی آی منتشر كرده در مجموع در حدود ۵۰ درصد از دست خط های منصوب به ستارگان ورزشی كه در این سایت ارائه می شوند دروغین و قلابی هستند.
این در حالی است كه همزمان با اتفاق خاص روی یك شخصیت موضوع حراج اشیا و وسایل مربوط به او بسیار داغ می شود. سه سال قبل نیز بیش از هزار قطعه از لوازم متعلق به صدام حسین در این سایت اینترنتی به معرض نمایش گذشته شد كه دفترچه بانكی و چنگال هایی را شامل می شد كه از كاخ های تسخیر شده او در زمان جنگ آمریكا و عراق به دست آمد. همچنین تكه هایی از مجسمه صدام در میدان فردوس نیز در میان این اشیا قرار داشت اما صاحبان eBay كه همواره مراقب به خطر افتادن حیثیت بازاری خود هستند از فروش این قطعات مجسمه جلوگیری كردند. بسیاری از اشیایی كه می توانند كاملا بی ارزش به حساب آیند نیز در مواقع خاص در این حراجی قیمت می یابند. مثلا در زمان حراج قطعات و وسایل مربوط به صدام حسین در eBay چند سكه رایج عراق با تصویر صدام نیز دیده می شد كه هر چند در آن زمان در عراق این سكه ها چندان ارزشی نداشت اما روی سایت eBay این سكه های بی ارزش بیش از ۲۰۰ دلار به فروش رفت. حتی چنگال صدام حسین نیز بیش از ۵۱۱۲ دلار قیمت اولیه گرفت و تصاویری از كاخ نیز كه به امضای شخصی او رسیده بود به قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش رفت.
اما موضوع حراج های غیرمعمول در eBay نیز بسیار زبانزد است. چندی پیش یك شهر متروك در كالیفرنیای شمالی در این سایت به قیمت ۱۷ میلیون دلار به فروش رفت و ركوردی عجیب را به جای گذاشت. چنین حراجی ای باعث شد تا فردی با دیدن آن به فكر فروش خانواده خود بیفتد. این مرد كه استیو یانگ نام داشت اعضای خانواده خود را روی سایت eBay «جذاب و دوست داشتنی» نامید و قول داد كه برنده این حراج می تواند برای همیشه خوشبخت باشد. این مرد حراج را با ۵ میلیون دلار آغاز كرد اما مقامات eBay كه فروش انسان و یا اعضای بدن را روی این سایت ممنوع كرده اند بلافاصله از ادامه این حراج جلوگیری كردند.
در موردی دیگر یك مجله امضا شده توسط «استیو جابز» مدیر اجرایی و موسس شركت اپل قیمتی تا ۲۳۰۰ دلار پیدا كرد اما فروشنده كه خود را یك كارگر قدیمی اپل معرفی كرده بود حاضر به فروش آن مجله با همین قیمت هم نشد چراكه به گفته او این قیمت خیلی پایین تر از قیمت شایسته این مجله است. او در حالی از فروش مجله خود با این قیمت خودداری كرد كه بسیاری از مجلات امضا شده توسط افراد سرشناس قیمتی پایین تر از هزار دلار دارند. فروش یك جمبوجت شخصی به مبلغ ۴ میلیون دلار نیز تاكنون بزرگترین حراج این سایت بوده است. این در حالی است كه چندی قبل جزیره ای متروك به نام تاچ كلی با مساحت ۴ هزار مترمربع در جزایر ویرجین آمریكا تا ۴۵ میلیون دلار قیمت گذاری شد اما سرانجام بدون حصول به توافقی بر سر قیمت به فروش نرفت.
در یكی از جذاب ترین حراج های این سایت توپی كه دیوید بكام در بازی با پرتغال در جام ملت های اروپا نتوانست وارد دروازه كند به مبلغ ۴۵ هزار دلار به یك كازینوی اینترنتی فروخته شد. این كازینوی اینترنتی اعلام كرد كه با خرید این توپ قصد دارد تا در یكی از استادیوم های انگلستان و با دریافت ۱۰ پوند از هر نفر به آنها اجازه دهد تا كاری را كه دیوید بكام نتوانست انجام دهد آنها نیز امتحان كنند.● ریسك بزرگ
هر چند eBay فعالیت خود را از بازار ایالات متحده آغاز كرده است اما مقامات این شركت هم اكنون به دنبال بازارهای جدیدی هستند تا میزان حراج و در نهایت سود این سایت را بالا ببرند. حضور در بازارهایی چون چین، هند و كره جنوبی از جمله راهكارهایی است كه مقامات این سایت طی سال های اخیر به آن توجه ویژه ای نشان داده اند. چندی قبل eBay سهم خود را در یك حراجی اینترنتی در كره جنوبی به میزان قابل توجهی افزایش داد. مقامات eBay در آن زمان گفتند كه ۳۲۵ میلیون دلار ۳۱۸ میلیون پوند برای افزایش سهم خود از ۶۲ درصد به ۸۶ درصد به یك شركت كره ای پرداخته اند و قصد دارند سهام باقی مانده این شركت را نیز خریداری كنند. چنین كاری در واقع حضور قدرتمند eBay در سایر حراجی های اینترنتی و بازارهای جهان را به نمایش می گذاشت. دلیل چنین اقدامی از نگاه مسئولان eBay این بود كه كره جنوبی با ۱۲ میلیون كاربر اینترنت بالاترین نرخ نفوذ اینترنت پرسرعت را به خود اختصاص داده بود.
سخنگوی این سایت می گوید كه با وجود موقعیت برتر eBay در بسیاری از كشورها، ما در آسیا تحت فشار زیادی از سوی یاهو قرار داریم. ما در چین نبرد شدیدی با این شركت داریم. دو سال قبل eBay با گران كردن برخی از كارمزدهای خود خشم كاربران را برانگیخت. آمبروس می گوید هدف این بود كه برخی از شیوه های محبوب برجسته نمایی آگهی های فروشندگان به دلیل كاربرد مفرط بی ارزش نشود. وی خاطرنشان می كند: «شاید از بیرون به نظر آید كه ما داریم زورگویی می كنیم، اما در درازمدت می خواهیم مردم به مدد eBay رشد كنند و سودشان را به حداكثر برسانند. وقتی آنها رشد كنند، ما نیز رشد خواهیم كرد.» eBay در كنار گسترش فیزیكی خود اندیشه های گسترش ارائه كالا را نیز بسط داده است.
از حدود دو سال قبل این سایت سرویس جدیدی را برای خرید موسیقی از اینترنت به بهره برداری رساند. این سایت در حالی این كار را آغاز كرد كه پیش از آن به دلیل قانون كپی رایت عملا خرید و فروش موسیقی روی این حراجی ممنوع اعلام شده بود. این طرح آزمایشی ابتدا با همكاری شركت نرم افزاری Digita River و به صورت محدود به تعداد محدودی از كاربران ارائه شد و سپس در اختیار همگان قرار گرفت. موسیقی به رغم همه جذابیت های آن برای خرید و فروش طی سال ها به دلیل محدودیت هایی چون كپی رایت، سایت های متعدد اینترنتی را با مشكل روبه رو كرده بود و از این رو حضور eBay در این عرصه نوعی ریسك به شمار می آمد.
● هدف فریب كاربران
eBay نیز مثل بسیاری از سایت های اینترنتی دیگر از هجوم سارقان و كلاهبرداران بی نصیب نبوده است. در این میان برخی كارهای روزمره و تعارض فضای دیجیتالی با بازارهای غیرمجازی نیز مشكلاتی را برای این سایت پدید آورده است. درست یك سال قبل در چنین روزهایی هكرها از حفره امنیتی در این سایت به منظور فریب كاربران و سوق دادن آنها به سوی سایتی آلوده استفاده كردند. در این حمله ابتدا ای میل هایی برای كاربران سایت eBay ارسال شده و از آنها خواسته می شد اطلاعات حساب خویش در این سایت را به روز كنند. در این ای میل لینكی قرار گرفته بود كه اگر كاربر بر روی آن كلیك می كرد، وب سایت eBay باز شده و از كاربر درخواست می شد كه نام كاربری و كلمه عبور خود را وارد كند. هنگامی كه در این مرحله كاربران كلمه عبور خود را وارد می كردند، به جای باز شدن صفحه اصلی سایت eBay، هكرها با استفاده از مشكل امنیتی این سایت، كاربران را به سوی وب سایت دیگری هدایت می كردند و نام كاربری و كلمه عبور كاربر را می ربودند.
این نخستین باری نبود كه این حراجی آن لاین مورد حمله اینترنتی واقع می شد، پیش از این نیز توسط هكرها به عنوان وسیله ای برای فریب كاربران مورد استفاده قرار گرفته بود، اما در اقدام اخیر، چون صفحه واقعی ویژه برای وارد كردن نام كاربری و كلمه عبور سایتeBay برای كاربر به نمایش درمی آید، احتمال اعتماد كاربران و فریب خوردن آنها بسیار زیاد بود. فروش بسیاری از اجناس بدلی نیز همواره برای این سایت دردسرساز بوده است. چندی قبل جواهرفروشی Tiffanyصs در آمریكا تلاش كرد از eBay به خاطر فروش نسخه بدلی جواهراتش به دادگاه شكایت كند و خواستار غرامت یك میلیون دلاری برای هر قطعه بدلی شد.
با این حال در چنین مواردی عمدتا eBay به دلیل آنكه چنین حراج هایی را در سایت خود ممنوع كرده از اتهامات مبرا می شود. یكی از متخصصان موسسه تحقیقاتی گارتنر می گوید كه دستاورد eBay «توانبخشی به مصرف كنندگان و در وهله بعد كسب و كار است تا بتوانند در بازاری جهانی به شیوه هایی بی سابقه به رقابت بپردازند.» وی به بی بی سی گفته است: «اگر ۱۵ سال پیش می خواستم یك پلاك كمیاب خودرو را بفروشم، ناچار بودم به عتیقه فروشی محل بروم و خدا خدا كنم كه بخشی از ارزش آن را به من بدهند. آن موقع بازاری انبوه فرارویم باز نبود.» به جز این مورد، كلاهبرداری ها در این سایت نیز چندان كم و اندك نبوده است. دو سال قبل یك جوان ۱۹ساله اهل كالیفرنیا به علت كلاهبرداری در سایت حراجی eBay به سه سال زندان محكوم شد. كول بارتیمور محكوم به بازپرداخت ۲۰ هزار دلار به قربانیان خود و گذراندن ۳۳ ماه در زندان شد. او قبل از آن تعداد زیادی از اجناس مختلف را در سایت eBay به فروش رساند ولی هیچ چیزی برای خریداران ارسال نكرد.و همچنین درخصوص تلاش برای كلاهبرداری از یك بانك از طریق ترغیب یكی از كارمندان بانك مذكور نیز گناهكار شناخته شد.
او در واقعه یك یك سارق سابقه داری بود كه در سن ۱۷سالگی و در حالی كه یك دانش آموز دبیرستانی بود توانست یك میلیون دلار از كسانی كه فكر می كردند می توانند به حرف های وی برای شرط بندی در مسابقات ورزشی اعتماد كنند، به دست آورده بود. در آن مقطع مقامات امنیتی توانستند ۹۰۰ هزار دلار از این مبلغ را از وی پس بگیرند. اوایل امسال نیز یك مرد رومانیایی كه از فعالیت های بخش تجاری شركت eBay رضایت چندانی نداشت، به دنبال ارسال یك پست الكترونیكی تهدیدآمیز به دو تن از مدیران ارشد این فروشگاه بزرگ مجازی به ۵ ماه زندان محكوم شد. «فلورین هوركیانو» كه هم اكنون ساكن آمریكا است و در ایالت نیویورك به سر می برد، علاوه بر حكم یاد شده به مدت ۵ ماه به صورت الكترونیكی زیر نظر مقامات مسئول قرار خواهد گرفت و در طول این زمان اجازه ورود به پایگاه اینترنتی eBay را نخواهد داشت. «هوركیانو» كه مهارت های فراوانی در زمینه برنامه نویسی دارد، پس از ارسال دو پست الكترونیكی تهدیدآمیز به «مگ ویتمن» و «پیر امیدیار» سرمایه گذار و مدیرعامل بزرگترین فروشگاه آن لاین دنیا در ماه مه سال ۲۰۰۵ میلادی متهم شناخته شد.
این مرد كه مهندس مكانیك است در سال های گذشته موجب شده بود تا هزاران رومانیایی به سمت پایگاه اینترنتی eBay روی آورده و در آن به خرید و فروش بپردازند. زمانی كه این مرد در دادگاه محلی سن جونز آمریكا متهم شناخته شد ادعا كرد كه پیشتر با صرف هزاران دلار و برگزاری كلاس های آموزشی در كشور رومانی، به هموطنان خود نحوه خرید و فروش در پایگاه اینترنتی eBay را آموزش می داده است اما مقامات eBay حاضر به جبران زحمات وی نشده اند. رویاهای eBay به دنبال موفقیت های بی شمار و ثروت كلان پایان نیافته است. اخیرا این شركت اعلام كرده كه امكانات جدیدی را به سایت مزایده آن لاین خود اضافه می كند كه شامل سایت مخصوص بلاگرها و همچنین Wiki است كه به كاربران این سایت امكان تبادل اطلاعات را با یكدیگر می دهد. خدمات Wiki شركت eBay با آدرس اینترنتی http://www. eBaywiki. com همانند خدمات wiki استاندارد ارائه می شود و به كاربران امكان تبادل نظر و مشاوره در موضوعات مورد علاقه را می دهد.
كاربران در این خدمات می توانند تجربیات خود را به اعضای جدید انتقال دهند و همچنین نقطه نظرات و عقاید و آرا خود را در اختیار دیگران قرار دهند. خدمات بلاگ شركت eBay با آدرس اینترنتی http://blogs.eBay.com نیز علاوه بر اینكه به فروشندگان امكان تبادل اطلاعات و تجربیات را با یكدیگر می دهد، آنها را قادر به معرفی محصولات خود از طریق این خدمات می كند. چندی پیش هیات مدیره eBay اعلام كرده اند كه این شركت خدمات جدیدی ویژه آگهی دهندگان آن لاین با نام AdContext را ارائه خواهد داد. این خدمات شبیه خدمات AdSense گوگل است كه برای جذب آگهی های تبلیغاتی ارائه می شود.
همچنین eBay اعلام كرده است كه خدمات انتقال صدا از طریق اینترنت VoIP را به منظور گفت وگوی فروشندگان با خریداران اجناس مزایده ای به وب سایت خود اضافه خواهد كرد. با وجود موفقیت ها وضعیت این سایت در مقایسه با رقبای قدرتمند آن در آینده چندان واضح نیست. وقتی در مقابل شما رقیبی مثل گوگل باشد هر سایتی حتی eBay هم باید نگران باشد. مقامات eBay همین هفته قبل اعلام كردند فروشندگانی كه عضو این شركت هستند نباید از سرویس پرداخت آن لاین گوگل استفاده كنند. آنها این كار را به این دلیل انجام دادند كه سرویس پرداخت آن لاین گوگل به عنوان رقیب جدی سرویس پرداخت آن لاین PAYPAL كه وابسته به eBay است محسوب می شود و طی ماه های اخیر در حال جذب مشتریان eBay برای پرداخت پول بود. گوگل با ساده كردن سیستم حراج اینترنتی توانسته توجه زیادی را در این بازار به سمت خود جلب كند در حالی كه مقامات eBay از ذكر چنین دلایلی طفره می روند و می گویند كه سرویس پرداخت آن لاین گوگل امنیت كافی برای مشتریان ندارد.
رسیدن به جایگاه شركت eBay كار آسانی نبوده است آنچه این سایت انجام داده طی ۱۰ سال كمك به توسعه تجارت الكترونیكی روی اینترنت بوده و در كنار این تلاش توانسته ثروت مناسبی را نیز برای خود دست و پا كند. eBay خوب می داند كه موفقیت در گذشته دلیل بر موفقیت در آینده نیست و چنین است كه در آخرین مصاحبه پیر امیدیار نیز رگه هایی از بیم و هراس از آینده نامعلوم بزرگترین حراجی اینترنتی جهان دیده می شود.

علی پرند

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

قواعد حاکم بر قراردادهای الکترونیکی

عـدم بهره‌گیری از تجـارت الكترونیكـی به معنای از دست رفتن فرصتهای لحظه‌ای زودگذر در تجارت جهانـی، تضعیف موقعیت رقابتی و منزوی گشتن در عرصه تجارت بین المللی است. رشد این تجارت با طرح مسائل حقوقی متعددی در زمینه قواعد حاكم بر قــراردادها، صلاحیتهای فـراملـی، انتخاب قـانـون حاكم و ادله اثبات دعوی همـراه بوده است كه یافتن پاسخی برای آن در نظامهای حقوقی ضرورتی انكار ناپذیر می‌باشـد.تجارت الكترونیكی به معنای انعقاد قـرارداد انتقال كالا، خدمات، پول و اسناد تجاری از طـریق ابزارهای پیشرفتـه الكترونیكی می‌باشد. اهمیت این پدیده به لحاظ نقش آن در دگـرگـون نمودن بازار جهانی است كه بخشهای بزرگی همانند تجارت، مخابرات، آمـوزش و پرورش، بهداشت و حتی دولت را تحت تأثیر قــرار می‌دهـد. عـدم بهره‌گیری از تجـارت الكترونیكـی به معنای از دست رفتن فرصتهای لحظه‌ای زودگذر در تجارت جهانـی، تضعیف موقعیت رقابتی و منزوی گشتن در عرصه تجارت بین المللی است. آگاهـی بر این امر، كشـورهای مختلف را به توسعه تجارت الكترونیكی رهنمون كرده است؛ اما رشد این تجارت با طرح مسائل حقوقی متعددی در زمینه قواعد حاكم بر قــراردادها، صلاحیتهای فـراملـی، انتخاب قـانـون حاكم و ادله اثبات دعوی همـراه بوده است كه یافتن پاسخی برای آن در نظامهای حقوقی ضرورتی انكار ناپذیر می‌باشـد. از این رو كشـورهای مختلف و سازمانهای بین‌المللی و منطقه‌ای در صدد وضع و پیش‌بینی قانـون در این زمینه بر آمده‌اند. سیستم حقـوقـی كشور ما نیز از این گردونه خارج نمی‌باشد و در این راستا می‌توانـد از تجارب دیگر ملتها و الگوهای نهادهای بین‌المللی بهره بگیرد. قواعد حاكم بر قراردادهای الكترونیكی مجموعه مقالاتی است كه نخستین بخش آن مشتمل بر مفهوم، اهمیت، انواع و منابع تجارت الكترونیكی ارائه می‌گردد. بررسی تدابیر ایمنی و قواعد راجع به انعقاد قرارداد و آثار مترتب بر آن كه تعمق در دیدگاههای فقهی را نیز بهمراه دارد، در قسمتهای آتی خواهد آمد. استفاده از ابزارهای الكترونیكی در انعقاد قراردادها پدیده‌ نوینی نیست. سالها است كه تجار با استفاده از تلفن، تلگرام، تلكس و… قراردادهای خود را منعقد می‌كنند،‌ اما، ظهور رایانه در قرن بیستم شتابی افزون‌تر و ابعادی گسترده‌تر به این امر داده است. چنانكه، ‌هم اكنون تجارت الكترونیكی و بررسی ضوابط حقوقی مربوط به آن، ذهن حقوقدانان و قانون‌گذاران را در كشورهای مختلف به خود معطوف كرده است. در كشور ما نیز، سیستم حقوقی گریزی از پذیرش این تحول و تبیین ضوابط حقوقی مربوط به آن ندارد. این ضوابط می‌تواند انعكاس قواعد عمومی قراردادهای ما باشد. زیرا رایانه، تنها، ابزاری نوین است كه انعقاد قرارداد از طریق آن صورت می‌گیرد و حسب قاعده نوع ابزار تأثیری در اعمال قواعد عمومی ندارد. مع‌هذا، گاه، طبع قراردادهای الكترونیكی وضع قواعدی خاص را می‌طلبد. در بررسی قواعد حاكم بر قراردادهای الكترونیكی، تبیین مفهوم تجارت الكترونیكی، ذكر اهمیت آن، سیر تحول این پدیده و گفتگو از منابع قابل استفاده گام اول است. در بخشهای آتی،‌ به بررسی تدابیر ایمنی و ضوابط راجع به انعقاد قرارداد و آثار مترتب بر آن – با توجه به حقوق داخلی و مبانی فقهی – می‌پردازیم.
الف ) مفهوم تجارت الكترونیكی
تجار، از نیمه دوم قرن نوزدهم، استفاده از شیوه‌های الكترونیكی را جانشین بكارگیری شیوه‌های كاغذی نمودند چنانكه ترجیح می‌دادند بجای ارتباطات مكاتبه‌ای از تلگراف، تلفن و تلكس استفاده كنند. به یك تعبیر، كاربرد تلگراف، تلكس و سایر ابزارهای الكترونیكی در قلمرو روابط تجاری نیز، تجارت الكترونیكی تلقی می‌شود. اما، آنچه از این عبارت مورد نظر ماست پدیده نوینی می‌باشد كه با ظهور رایانه به وجود آمده است. اصطلاحات تجارت الكترونیكی[۱] و داد و ستد الكترونیكی[۲] گاه، بجای یكدیگر به كار می‌روند. هر دو مقوله بیانگر موقعیتهایی می‌باشند كه در آن فن آوریهای اطلاعاتی نوین شیوه‌های تجارت را دگرگون كرده است.اما، هر یك از این دو اصطلاح در برهه‌ای از زمان به وجود آمده‌اند و دارای مفاهیمی متفاوت می‌باشند.داد و ستد الكترونیكی، اصطلاحی كه در اواخر دهه ۹۰ به وجود آمده است، بر همه جنبه‌های تجارت اطلاق می‌گردد كه فن آدرسهای اطلاعاتی می‌تواند بر آن مؤثر باشد. چنانكه این اصطلاح عام قراردادها، مدیریت اطلاعات. طراحی منابع انسانی. سرمایه‌گذاری و غیر آن را شامل می‌شود. بطور كلی «داد و ستد الكترونیكی» معرف شیوه‌ای از داد و ستد است كه در آن از فن آوری اینترنت به منظور بهبود فرآیند داد و ستد و ارتقاء سطح ارائه خدمت به مشتری استفاده می‌شود(http://www.ecommerce.gov) اصطلاح تجارت الكترونیكی یا تبادل الكترونیكی داده‌ها قدمتی فزونتر از داد و ستد الكترونیكی دارد. این اصطلاح حدوداً ۲۰ تا ۳۰ سال پیش، هنگامی كه رایانه برای نخستین بار در تبادلات تجاری به كار گرفته شد، رواج یافت. بدین گونه كه دو یا چند رایانه با استفاده از كابل به یكدیگر متصل می‌شدند و تبادلات الكترونیكی میان آنها برقرار می‌شد. مثلاً دو یا چند بانك پس از اتصال كابلی رایانه‌های خود به یكدیگر نقل و انتقالات پول و اسناد تجاری را، بجای استفاده از شیوه‌های فیزیكی، از این طریق انجام می‌دادند. اشكال سیستم كابلی در هزینه‌های سنگین و محدودیت ذاتی‌اش بود كه اتصال رایانه‌ها در فواصل دور را عملاً غیر ممكن می‌نمود.اما، ظهور اینترنت در اواسط دهه نود چشم‌اندازهای نوینی را پیش روی مردم بویژه تجار گشود. دیگر برای اتصال رایانه‌ها نیازی به استفاده از كابل و تقبل هزینه سنگین آن نبود. اینترنت بر خلاف شبكه‌های كابلی و مالكانه پیشین شبكه‌ای جهانی بود كه كاربران را در قلمروی نامحدود به یكدیگر مرتبط می‌نمود و تجار از طریق آن سادگی می‌توانستند به داد و ستد كالا و خدمات بپردازند. این شیوه از تجارت نیز تجارت الكترونیكی خوانده شد[۳].( Esbin, ۱۹۹۹, p.۴۷,۴۸) تجارت الكترونیكی مفهومی محدودتر از داد و ستد الكترونیكی دارد و بر بخشی از داد و ستد الكترونیكی اطلاق می‌شود كه مستقیماً با معامله و قرارداد ارتباط دارد؛ در حالی كه داد و ستد الكترونیكی بر تمامی جنبه‌های تجارت كه از فن‌آوریهای اطلاعاتی نوین بهره می‌برد اطلاق می‌گردد (Kalakota, E-Business P.۱۷)، تجارت الكترونیكی به انعقاد قرارداد، انتقال اسناد كالا، خدمات و پول از طریق رایانه تعریف می‌شود. گفته می‌شود كه تجارت الكترونیكی یك مجموعه ارتباطات كاملاً غیر مادی عاملان تجاری با یكدیگر است.(Sherif, ۲۰۰۰, p.۲۲) حسن این تعریف آن است كه كل قلمرو مبادلات غیر مادی، به هر وسیله ممكن اعم از سیستم كابلی اینترنت و مانند آن را در بر می‌گیرد. آنچه در این پژوهش موضوع بررسی ماست قراردادهای تجاری الكترونیكی در همین معنا می‌باشد.
ب ) اهمیت و سرعت رشد تجارت الكترونیكی
هر چند پیش در آمد اینترنت در اواخر دهه ۶۰ پدیدار شد. اما، توسعه تجارت الكترونیكی با پیدایش شبكه گسترده جهانی و مرورگرها در اوایل دهه نود و نوآوریهایی همانند فیبر نوری، تلفن دیجیتالی و ماهواره كه ظرفیت ارتباطات را بشدت گسترش می‌دادند، ممكن گردید.تجارت الكترونیكی، اینك، در مرحله جنینی خود به سر می‌برد. نگرانیهای عمده در خصوص ایمنی تبادل اطلاعات، امنیت پرداخت و هزینه دسترسی رشد آن را تهدید می‌كند، مع هذا، تحقیقات انجام یافته در این زمینه نشان می‌دهد كه در سال ۲۰۰۳ كه حجم كل تجارت جهانی به ۶۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید تجارت الكترونیكی با نرخ رشدی معادل ۸۹ تا ۱۲۵% تا ۴۶۰۰ میلیارد دلار از حجم این تجارت را به خود اختصاص خواهد داد. (http://www.what is.com) در حال حاضر در گروه كشورهای توسعه یافته ایالات متحده بیشترین سهم از مبادلات الكترونیكی را داراست. در میان كشورهای عربی، كشورهای عضو شورای همكاری خلیج‌فارس از نظر حجم تجارت الكترونیكی در صدر فهرست قرار دارند. ارزش تجارت الكترونیكی این كشورها سالانه به ۱/۳ میلیارد دلار می‌رسد. بر اساس پیش‌بینی بانك الاهلی مصر حجم تجارت الكترونیكی كشورهای عربی از حدود ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به حدود ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ خواهد رسید. در كشورهای تازه صنعتی شده نیز تجارت الكترونیكی بسرعت در حال گسترش است. به عنوان مثال، هر چند رویكرد تجارت الكترونیكی در سنگاپور از سال ۱۹۹۶ آغاز شده. اما این كشور زیر ساختهای مورد نیاز را تا سال ۱۹۹۸ فراهم نموده است. هدف اعلام شده این كشور آن است كه تا سال ۲۰۰۳ حدود ۴ میلیارد دلار كالا و خدمات از طریق تجارت الكترونیكی مبادله نماید. یك پژوهش كشورهای جهان را بر اساس پذیرش و بكارگیری تجارت الكترونیكی با لحاظ ضوابطی چون قابلیت اتصال به شبكه، پذیرش تجارت الكترونیكی توسط تولیدكنندگان و مصرف كنندگان، وجود قوانین و مقررات مناسب و زیر ساختمانهای اجتماعی و فرهنگی رتبه‌بندی كرده است؛ در این پژوهش آمریكا و استرالیا رده‌های اول و دوم سنگاپور ردیف هفتم و كشورهای اسكاندیناوی ده رده اول را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است كه فرانسه به دلیل تكیه بر بازار داخلی، علیرغم گستردگی استفاده از اینترنت در رده پانزدهم قرار دارد. (http://www.nic.fr) فروشندگان و خریداران، عرضه كنندگان و مصرف كنندگان دلایل متعددی در پذیرش تجارت الكترونیكی دارند.تجارت الكترونیكی با ایجاد كانالهای جدید انتشار دانش و تعامل انسانی بازار جهانی را دگرگون كرده است. از نگاه مشتری تجارت الكترونیكی متضمن دریافت اطلاعات خرید، كاهش هزینه به دلیل وجود رقابت میان بنگاهها، حذف واسطه‌ها و دسترسی به محصولات و خدماتی است كه پیشتر امكان دسترسی به آن نبود.این برای فروشنده به معنای دسترسی به بازار بزرگتر، سرعت بیشتر، تبلیغ ارزانتر، كاهش هزینه‌های راه‌اندازی كسب و كار، ارتباط مستقیم با مشتری، ارزان بودن فن‌آوری جدید نسبت به نیروی انسانی و مخارج مكان و شناسایی سایر رقبای جهانی می‌باشد. از دیدگاه اجتماعی، تجارت از طریق اینترنت روابط تجاری را بطور فزاینده‌ای گسترش می‌دهد، مردم قادر می‌شوند كه در هر زمان و مكان با یكدیگر ارتباط برقرار كرده، به تجارت بپردازند كه این امر اثر قابل توجهی بر از میان برداشتن موانع جغرافیایی و اقتصادی دارد. به جهات اقتصادی یك سیستم موفق تجارت الكترونیكی بطور قابل ملاحظه‌ای زمان صرف شده از سفارش تا حمل، یا از تاریخ صدور صورتحساب تا دریافت وجه را كاهش می‌دهد كه این امر به بهبود وضعیت نقدینگی و آزاد سازی بخشی از سرمایه منجر می‌شود. بی‌تردید، تجارت الكترونیكی علی‌رغم عمر چند ساله خود، توان آن را دارد كه فعالیتهای اقتصادی و محیط اجتماعی را بشدت دگرگون كند. بخش‌های بزرگی همانند تجارت مخابرات، آموزش و پرورش، بهداشت و حتی دولت تحت تأثیر این پدیده قرار دارند. عدم بهره‌گیری از تجارت الكترونیكی به معنای از دست رفتن فرصتهای لحظه‌ای و زودگذر در تجارت جهانی، تضعیف موقعیت رقابتی و سرانجام منزوی گشتن در عرصه تجارت بین‌المللی است.ج) انواع تجارت الكترونیكی
تجارت الكترونیكی بر اساس ماهیت طرفین و نوع ارتباط آنها به سه گروه عمده تقسیم می‌شود:
۱-تجارت الكترونیكی كسب و كار، كسب و كار[۴]
این نوع از تجارت الكترونیكی به معنای خرید و فروش كالا و خدمات میان مؤسسات تجاری می‌باشد. در حقیقت فروشنده و مشتری، هر دو بنگاه تجاری یا بخشهایی از یك بنگاه می‌باشند كه برای برقراری ارتباط میان خود از امكانات رایانه‌ای بهره می‌گیرند برای مثال، دو بنگاهی كه برای ارائه سفارش، انعقاد قرارداد، دریافت فاكتور و پرداخت هزینه‌ها مبادرت به راه‌اندازی یك شبكه كابلی بین خود نموده و از این طریق اقدام می‌نمایند، تجارت الكترونیكی از نوع كسب و كار با كسب و كار نموده‌اند. از آنجا كه این شكل از تجارت الكترونیكی از طریق راه‌اندازی سیستم كابلی صورت می‌گیرد، مشخصه عمده آن روابط بلند مدت و پیوسته طرفین است كه استفاده از این طریقه پر هزینه را توجیه می‌كند. معمولاً بانكها و شركتهای عمده هستند كه تجارت كسب و كار با كسب و كار را به لحاظ ایمنی و خصوصی بودنش علیرغم هزینه سنگین آن، حتی پس از پیدایش اینترنت برگزیده‌اند؛ چنانكه سیستم سوئیفت[۵] در سال ۱۹۷۷ با هدف تبادل پیامهای مربوط به انتقال بین‌المللی وجوه با استفاده از این روش به وجود آمد. هم اكنون نیز در بسیاری از كشورها بانكها در روابط خود از این شیوه‌ بهره می‌گیرند.
۲- تجارت الكترونیكی كسب و كار با مشتری [۶]
این شكل از تجارت الكترونیكی بر خلاف نوع اول كه خرید و فروش و انتقال كالا و خدمات از طریق سیستم كابلی بین بنگاههای تجاری بود، به خرید و فروش كالا و خدمات بین بنگاه تجاری كه دارای سایت اینترنتی است. از یك طرف و مشتری از طرف دیگر می‌باشد. در واقع، خریداران و فروشندگان بطور مستقیم و بی‌واسطه از طریق شبكه جهانی اقدام به خرید و فروش می‌نمایند. هر چند مزایای این نوع تجارت الكترونیكی از دهه ۸۰ شناخته شده بود. اما تنها پس از ابداع اینترنت و امكان تبادل داده‌ها بین اشخاص است كه رونق می‌گیرد. شیوه چنین است كه مشتریان از طریق اینترنت با سایت فروشنده كه همانند ویترین یك فروشگاه است. مرتبط می‌شوند و پس از انتخاب كالاهای مورد نظر و با كلیك كردن بر روی اقدام مذكور و وارد نمودن مشخصات كارت اعتباری خود مبادرت به خرید كالا می‌نمایند. [۷]
۳- تجارت الكترونیكی مشتری با مشتری[۸]
در این قسم از تجارت الكترونیكی یك سایت واسطه وجود دارد كه بر خلاف شكل پیشین متعلق به فروشنده خاص نمی‌باشند، در حقیقت این سایت چیزی همانند یك بازار مكاره است كه می‌توان در آن كالایی را در معرض فروش قرار داد و كالای دیگر را خریداری نمود. این شكل از تجارت الكترونیكی با ایجاد یك جامعه كوچك تجاری به خریداران و فروشندگان امكان می‌دهد كه در هر لحظه موقعیت خود را با یكدیگر جابجا نمایند[۹].
د ) منابع حقوقی تجارت الكترونیكی
رشد تجارت الكترونیكی با طرح مسائل متعدد در زمینه قواعد حاكم بر قراردادها، صلاحیتهای فراملی، انتخاب قانون حاكم، ادله اثبات دعوی و غیره همراه بوده است. باید روشن گردد كه قرارداد الكترونیكی از چه اعتبار و جایگاهی در قلمرو قراردادها برخوردار است، زمان و مكان انعقاد عقد كدام است، در صورت بروز اختلاف میان طرفین قرارداد، كدام دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد و چه قانونی بر سرنوشت دعوی حاكم خواهد شد؟ و صدها پرسش دیگری كه پاسخگویی به آن در نظامهای حقوقی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. این مهم سازمانهای بین‌المللی، منطقه‌ای، نهادهای واضع استاندارد و كشورهای مختلف را بر آن داشته كه به وضع و پیش بینی ضوابط در این زمینه بپردازند. تجارت الكترونیكی در حقوق كشور ما بسان بسیاری از كشورهای دیگر در مراحل ابتدایی تكوین خود قرار دارد و سیستم حقوقی ما از پذیرش، تحلیل و جایگزینی آن ناگزیر است در این میان، شایسته است كه از تجارب دیگر كشورها و نیز الگوهایی كه نهادهای بین‌المللی در این زمینه ارائه كرده‌اند بهره بگیریم. هنگامی كه سخن از منابع حقوق به میان می‌آید هدف معرفی همین تجارب و الگوهاست. منابع حقوقی تجارت الكترونیكی را در سه محور زیر می‌توان معرفی و بررسی كرد الف) قواعد سازمانهای بین‌المللی ب) قواعد سازمانهای واضع استاندارد ج) قوانین داخلی كشورها
۱- د – قواعد سازمانهای بین المللی و منطقه‌ای
۱-۱- د – آنسیترال [۱۰]
كمیسیون سازمان ملل در خصوص تجارت بین‌الملل در سال ۱۹۶۶ با هدف یكنواخت نمودن حقوق تجارت بین‌المللی به وجود آمد. بخشی از فعالیتهای این سازمان به توسعه قوانین نمونه و اسناد استاندارد جهت تسهیل روابط تجاری بین‌المللی اختصاص دارد. قانون نمونه برای داوری تجاری بین‌المللی، قواعد داوری آنسیترال، قانون نمونه در انتقال اعتبار بین‌المللی و كنوانسیون دین در مورد بیع بین‌المللی كالا در شمار مهمترین قوانین نمونه آنسیترال قرار دارند. در سال ۱۹۹۶ گروه كاری آنسیترال در خصوص تجارت الكترونیكی مبادرت به ارائه یك قانون نمونه در این زمینه كرد كه در بردارنده قواعدی راجع به تجارت الكترونیكی بود و سعی داشت قواعد حقوقی را با فن‌آوریهای نوین سازگار نماید (VN.DOC.A/۵۱/۱۷(۱۹۹۷)). این گروه كاری در سال ۲۰۰۱، فعالیت خود را با ارائه قانون نمونه امضاء الكترونیكی ادامه داد و اكنون در صدد است تا كنوانسیون بیع بین المللی كالاها را به منظور هماهنگ نمودن آن با طیف وسیعی از قراردادهای الكترونیكی و قراردادهای راجع به بیع اموال غیر مادی اصلاح نماید. تلاشهای كمیسیون سازمان ملل، قانون نمونه آنسیترال نتوانست به هدف خود كه ایجاد یك نظام هماهنگ بین الملل است نایل شود. زیرا، ارائه این قانون هنگامی صورت گرفت كه بسیاری از كشورهای پیشرفته، از قبل مبادرت به وضع قوانینی در قلمرو تجارت الكترونیكی كرده بودند كه كاملاً متفاوت با قواعد آنسیترال بود. بعید به نظر می‌رسد كه كشورهای مذكور بخواهند قوانین داخلی خود را به منظور هماهنگی با آنسیترال جرح و تعدیل نمایند.
۲-۱- د – موسسه بین المللی برای وحدت حقوق خصوصی[۱۱]
مؤسسه بین المللی برای وحدت حقوق خصوصی سازمان بین المللی دیگری است كه با هدف هماهنگ نمودن قواعد تجاری فرامرزی فعالیت می‌كند (www.Unidroit.org). این سازمان در سال ۱۹۹۴ اصول قراردادهای تجاری[۱۲] را پس از بیست سال مطالعه و تحقیق بر مبنای قواعد حقوق قراردادهای سیستمهای حقوقی مختلف ارائه می‌كند. اطراف قراردادهای تجاری می‌توانند این مجموعه را به عنوان قانون حاكم بر قرارداد خود برگزینند و بدین ترتیب آن را در محاكم ملی و داوریهای بین‌المللی لازم الاجرا گردانند. اگر چه «اصول قراردادهای تجاری» اشاره‌ای به تجارت الكترونیكی ندارد، اما این اصول چنان فراگیر است كه تفسیر آن می‌تواند قراردادهای الكترونیكی را نیز، شامل شود. در آن حدی كه این اصول ابهامات موجود در تفسیر و اجرای قراردادهای بین‌المللی را از میان برده‌اند به رشد تجارت الكترونیكی نیز یاری می‌رسانند.۳-۱-د- اتحادیه اروپا[۱۳]
اتحادیه اروپا تاكنون، مبادرت به وضع دستورالعمل‌های متعدد در زمینه تجارت الكترونیكی نموده است. دستورالعمل ۱۹۹۷ كه بیانگر خط مشی قانونگذاری راجع به تجارت الكترونیكی است، این امر را تضمین می‌كند كه در بازار داخلی مانعی برای تجارت الكترونیكی وجود نخواهد داشت. تضمین مذكور در دستورالعملهای بعدی اتحادیه اروپا نیز مورد تأكید قرار می‌گیرد. از جمله می‌توان از دستور العمل تجارت الكترونیكی[۱۴] كه می‌خواهد پاسخگوی مهمترین مسائل مرتبط با صلاحیت انعقاد قراردادها و مسؤولیت واسطه‌ها باشد و دستورالعمل امضاء الكترونیكی[۱۵] كه امضاء الكترونیكی را به عنوان جایگزین امضاء دستی می‌پذیرد، نام برد. از دیگر اقدامات اتحادیه اروپا در زمینه وضع قواعد برای تجارت الكترونیكی، دستورالعمل فروش راه دور[۱۶] است كه در قراردادهای انعقاد یافته از طریق الكترونیكی حمایتهای قابل توجهی را از مشتری به عمل می‌آورد. دستورالعملهای اتحادیه اروپا از كشورهای عضو می‌خواهد تا قوانین خود را با اتحادیه هماهنگ نمایند.
۴-۱-د- سازمان توسعه همكاری اقتصادی[۱۷]
سازمان توسعه و همكاری اقتصادی سازمانی با بیست و نه كشور عضو از امریكای شمالی، اروپا، منطقه آسیا و پاسیفیك است كه به كشورهای صنعتی امكان می‌دهد تا قواعد اقتصادی و تجاری خود را به نحو مطلوب تنظیم كنند. این سازمان به كشورهای عضو طرحهای متعددی در زمینه تجارت الكترونیك پیشنهاد نموده است، كه مهمترین آنها راهنمای سال ۱۹۸۰ در زمینه حمایت از جریان فرامرزی داده‌های شخصی (OECD.DOC.C(۸۰)۵۸final)، راهنما برای امنیت سیستم اطلاعات، ۱۹۹۲(OECD.DOC.C(۹۲)۱۸۸ final) و راهنمای رمزنگاری در ۱۹۹۷ می‌باشند. (OECD.DOC.C(۹۷)۲۰۴final)
۵-۱-د- اتاق بازرگانی بین المللی[۱۸]
اتاق بازرگانی بین‌المللی مبادرت به ارائه راهنمای عمومی برای تجارت بین‌المللی دیجیتال مطمئن نموده است[۱۹] تا بدین ترتیب چارچوب كلی برای استفاده از امضای دیجیتال و مبادلات تجاری بین‌المللی ایجاد نماید.
۲-د – سازمانهای واضع استاندارد[۲۰]
برخی سازمانهای غیر دولتی وجود دارند كه از طریق مذاكره و بحث میان اعضاء مبادرت به وضع استانداردهای غیر الزام آور می‌كنند. پیشینه این سازمانها به قرن نوزدهم و صنعت راه‌ آهن و تلگراف در امریكا باز می‌گردد. برخی از این سازمانها مانند سازمان استانداردهای ملی امریكا در سطح ملی مبادرت به وضع استاندارد می‌نمایند و گروهی مانند سازمان استانداردهای بین‌المللی ایزو[۲۱] و اتحادیه ارتباطات از راه دور بین‌المللی[۲۲] به وضع قواعد و استانداردهای حاكم بر فن‌آوریهای نوین می‌پردازند. موسسه استانداردی كه هم اكنون بطور تخصصی در رابطه با اینترنت فعالیت می‌كند، جامعه اینترنتی است[۲۳] كه ضوابط قابل توجهی را در خصوص ارتباطات اینترنتی مقرر می‌دارد.
۳- د- قوانین داخلی كشورها
قوانین داخلی یك كشور تنها برای همان كشور به عنوان منبع حقوق دارای اعتبار است، اما، هنگامی كه موضوع وضع قانون در خصوص پدیده‌ها و فن آوریهای نوین باشد. كشورهای مختلف از تجارب یكدیگر بهره می‌گیرند. طی سالهای اخیر و با درك اهمیت ویژه تجارت الكترونیكی كشورها در صدد برآمده‌اند تا به وضع قانون در این زمینه بپردازند. در سال ۱۹۹۵ نخستین قانون امضای دیجیتال در ایالت یوتای امریكا به تصویب رسید. كره جنوبی در سال ۱۹۹۶؛ آلمان، مالزی، استونی، ایتالیا، برزیل در سال ۱۹۹۷؛ سنگاپور، سوئد، كانادا، لوكزامبورگ در سال ۱۹۹۸؛ استرالیا، فنلاند، كلمبیا، نیوزیلند در سال ۱۹۹۹؛ تركیه، هنگ‌كنگ، تایلند، مالت، ایرلند، سوئیس، فرانسه در سال ۲۰۰۰؛ آرژانتین، بلژیك، نروژ، مجارستان، تونس، ونزوئلا در سال ۲۰۰۱؛ ژاپن، لیتوانی، رومانی، روسیه در سال ۲۰۰۲ از جمله كشورهایی می‌باشند كه مبادرت به انشاء قانون در خصوص تجارت الكترونیكی نموده‌اند. قوانینی كه در كشورهای عضو اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است، در راستای اجرای دستورالعملهای اتحادیه اروپاست. مع هذا این قوانین ترجمه صرف مصوبات اتحادیه نیستند و عموماً گامی فراتر برداشته‌اند. در حقوق كشور ما لایحه توجیهی قانون تجارت الكترونیكی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ توسط گروه كاری حقوقی كمیته ملی ادیفاكت ارائه گردید و شورای عالی اطلاع‌رسانی در سال ۱۳۸۰ سیاست تجارت الكترونیكی را كه از طریق وزارت بازرگانی تدوین شده بود. به تصویب رسانید. هم اكنون نیز پیش‌نویس قانون تجارت الكترونیكی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. این پیش‌نویس كه عمدتاً ملهم از قانون نمونه آنسیترال می‌باشد، نیازمند تحلیل حقوقی است و جا دارد كه ضوابط آن با موازین حقوقی ما سازگار شود. بعبارت دیگر باید روشن گردد كه این ضوابط تا چه حد قابل پذیرش می‌باشند و در چه مواردی اصلاح و تغییر قوانین پیشین ضروری است. آنچه گذشت مقدمه‌ای بر تحلیل قواعد عمومی قراردادها در مواجهه با فن‌آوریهای نوین اطلاعاتی است كه در شماره آتی به آن می‌پردازیم.
منابع و مآخذ
۱- Esbin, B.,Internet over cable, Newyork, ۱nd edition, ۱۹۹۹.
۲- http:://www.ecommerce.gov
۳- http:://www.what is .com
۴- http:://www.nic.fr
۱- http:://www.unidroit.org Kalakota, R.,Robinson,M.,E-Business, London, ۱nd edition, ۱۹۹۹.
۶- OECD.DOC.C(۸۰) ۵۸final
۷- OECD.DOC.C(۹۲) ۱۸۸final
۸- OECD.DOC.C(۹۷) ۲۰۴final
۹- Sherif, M.H., Protocols for secure Electronic commerce, washington, D.c, ۱nd edition, ۲۰۰۰
۱۰- UN.DOC.A/۵۱,۱۷
[۱] E – commerce or Electronic commerce
[۲] E - Bussiness
[۳] در برابر اصطلاح Electronic commerce كه عنوان تجارت الكترونیكی كابلی بود به شكل اینترنتی تجارت E – commerce می‌گویند. با این حال نویسندگان از عبارت نخستین نیز برای نامیدن شیوه اخیر استفاده می‌كنند.
[۴] Business – to – Business commerce (B۲B)
[۵] Society of worldwide Interbank Finaneied tele communication(SWIFT)
[۶] Business – to – Consumer commerce (B۲C)
[۷] سایتهایی همانند Amazon و CD New از مهمترین كانالهای انجام تجارت الكترونیكی كسب و كار با مشتری تلقی می‌شوند.
[۸] Consumer – to – Consumer Commerce (C۲C)
[۹] سایت eBay از این نوع است.
[۱۰] The united Nations commissions on international trade law (UNCITRAL)
[۱۱] The International Institute for the unification of Private law (UNIDROIT)
[۱۲] The Principles of International commercial contracts
[۱۳] Europian Union
[۱۴] Electronic commerce Directive (Ec Directive)
[۱۵] Electronic signatures Directive
[۱۶] Distance selling Directive
[۱۷] The organization For Economic cooperation and Development
[۱۸] International chamber of commerce (Icc)
[۱۹] General usage for international Digitally Ensured connerce (GUIDEC)
[۲۰] Standard setting organization
[۲۱] Intermational standards organization(ISO)
[۲۲] International Telecommunications Union (ITU)
[۲۳] Internet society
منبع:فصلنامه ندای صادق، شماره ۲۹
نویسنده: بتول آهنی

وبگردی
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!