پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ده محصول برتر فناوری نانو در سال ۲۰۰۴


ده محصول برتر فناوری نانو در سال ۲۰۰۴
● ده محصول برتر فناوری نانو در سال ۲۰۰۴
۱. گرم‌كننده‌های پا
همگی شما كیسه‌های آب گرم را دیده‌اید. بسته‌های گرم‌كننده‌ی بلوری چطور؟ همانهایی كه با نام تجاری آتروپات در ایران به فروش می‌رسد؛ همان كیسه‌هایی كه با گذاشتن در آب گرم تا حدود یك روز گرما را در خود نگه می‌دارد. ولی احتمالاً با باندهای پودری آشنا نیستید؛ باندهایی كه از پودرهای خاص فشرده‌شده ساخته شده‌اند و معمولاً كابردهای پزشكی و ورزشی دارند و تا دو روز گرما را در خود نگه می‌دارند. همه‌ی این موارد به كنار! تصور كنید لایه‌ای به ضخامت دو میلی‌متر در اختیار داشته باشید كه توانایی نگه داشتن گرما را تا ۲۰ روز در خود داشته باشد. در مارس ۲۰۰۴ (فروردین ۱۳۸۳)، شركتی آمریكایی چنین گرم‌كننده‌ای را با استفاده از فناوری نانو به بازار ارائه كرد.
در این محصول، از فناوریی موسوم به آئروژل استفاده شده است كه در مقایسه با مواد موجود از لحاظ زمانی دوسه برابر بیشتر حرارت را در خود نگه می‌دارد. جالب اینكه ضخامت این لایه‌ها چیزی در حدود دو میلی‌متر است. از این محصول در تولید پوتینهای نیروی ویژه‌ی ارتش آمریكا به صورت تجاری استفاده شده است. علاوه بر این، برنده‌ی ماراتن قطب شمال در سال ۲۰۰۴ و تیم اسكی كانادا نیز از این محصول استفاده كرده‌اند. قیمت هر جفت از این پوتین‌ها ۹۹/۱۹ دلار (حدود ۱۸ هزار تومان) است.
۲. تشكهای قابل شست‌وشو
در ماه اكتبر یكی از بزرگترین تولیدكنندگان تشك در دنیا، تشكهای عجیبی به بازار عرضه كرد. این تشك از سه لایه ساخته شده است. همان‌طور كه در شكل هم می‌بینید، لایه‌ی رویی یك لایه‌ی زیپدار قابل شست‌وشو است كه در اكثر تشكهای ساخت این شركت هم وجود دارد و با قیمت ۱۴۰۰ دلار (یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان) به فروش می‌رسد. هنگام خواب، الیاف شیاردار موسوم به كولمكس (coolmax) در این روكش عرق و رطوبت و... را دفع می‌كند و موجب خشك شدن سریع پارچه پس از شست‌وشو می شود. در لایه‌ی دوم، یك بافت نیمه‌تراوا قرار دارد كه مایعات و ذرات را به دام می‌اندازد و سپس می‌توان آنها را با شستن جدا كرد. لایه‌ی سوم، یك پارچه‌ی حوله‌ای با روكش تفلون است كه یك لایه‌ی محافظ اضافی ایجاد می‌کند.
۳. چوب و توپ گلف
شاید خیلی از شماها ــ مثل من ــ تا به حال گلف‌بازی نكرده باشید. ولی جالب است كه یكی از محصولات جدید نانو مرتبط با این ورزش را به شما معرفی كنم. نمی‌دانم چقدر در مورد فولرین اطلاعات دارید. به هر حال، یك شركت ژاپنی با استفاده از فولرینِ تیتانیوم اقدام به ساخت انتهای یک چوب گلف جدید كرده است. به طور معمول انتهای چوب گلف از تیتانیوم ساخته می‌شود. چوب جدید در مقایسه با تیتانیوم معمولی ۱۲ درصد بیشتر در مقابل خمیدگی مقاومت می‌كند و سختی آن ۶/۳ درصد بیشتر است و سر آن به میزان ۲۰ درصد خاصیت ارتجاعی بیشتری از خود نشان می‌دهد و مسافت پرتاب توپ هم در حدود ۱۴ متر افزایش یافته است.
جالب آنكه میزان استقبال عمومی از این محصول به حدی زیاد بود كه شركت در انجام برخی از تعهدات خود به مشتریان دچار تأخیر شد.
اگر به خاطر داشته باشید، در مقاله‌ی «ده محصول برتر فناوری نانو در سال ۲۰۰۳» در مورد راكت تنیس و توپ آن صحبت كردیم. در اینجا هم همین اتفاق افتاده است. در كنار تولید چوب گلف مبتی بر فناوری نانو، شركتی آمریكایی اقدام به تولید توپ جدید نانویی كرده است كه مزیتهای قابل توجهی نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. یكی از مزیتها آن است كه این توپ می‌تواند مسیر پرواز خود را اصلاح نماید و همین امر باعث می‌شود كه نسب به دیگر توپها مسیر مستقیمتری را طی كند. طراحی توپ و نانومواد ناشناخته‌ی (محرمانه‌ی!) به‌كاررفته در آن، باعث جهت‌دهی مناسبتر انرژیِ ضربه‌ی وارده از چوب می‌شود و همین امر باعث حركت مستقیمتر آن می‌شود. قیمت یك بسته‌ی سه‌تایی از این توپ ۹۹/۲۴ دلار (۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان) اعلام شده است.
۴. محافظ پوست شخصی
باز هم اگر مقاله‌ی «ده محصول برتر فناوری نانو در سال ۲۰۰۳» را به خاطر داشته باشید، در مورد كرم ضدآفتاب نانویی صحبت كردیم. مسئله‌ی جالبی كه در قرن جدید اتفاق افتاده، این است كه در كنار حربه‌های تبلیغاتی قدیمی، امروزه اینكه محصولی مبتنی بر فناوری نانو باشد به حربه‌ای قوی در تبلیغات بدل شده است. شركتهای آرایشی و بهداشتی نیز از این مسئله مستثنا نیستند. اخیراً شركت Bionova یك محافظ پوست شخصی پیشنهاد كرده است و می گوید كه ۵۰ درصد فروششان از محصولات بهبودیافته‌شان است. این شركت از طریق یك سری مصاحبه‌ی اینترنتی و حضوری، كرمهای صورت، دست و بدن را مناسب با جنسیت، سن، نژاد، نوع پوست، عادات فردی، همانند میزان فعالیت شخصی، تولید می‌کنند. به عنوان مثال، این شركت در ماه اگوست یك محصول محافظ پوست برای ورزش تنیس عرضه كرده است و ادعا می‌كند كه این محصول محافظ پوست، در تمام شرایط آب و هوایی از پوست محافظت می‌کند. این ماده قابلیت محافظت از پوست در برابر سوختگی ناشی از تشعشعات خورشیدی را دارد و برای جلوگیری از تاول‌زدگی و حساسیت نسبت به هوای مرطوب و دیگر آلودگیها مناسب است.
یك شیشه‌ی ۳۰ سی‌سی (یك اونسی) از این محصول محافظ در برابر باد و خورشید ۶۰ دلار (۵۴ هزار تومان) قیمت دارد.
۵. پوشش حاوی نانوذرات نقره برای التیام زخم قربانیان سوختگی
این باندها برای درمان سوختگیهای شدید كه امكان عفونت در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دوران گذشته خاصیت نقره به عنوان كشنده‌ی باكتریها شناخته شده بود. در محصول جدید، نانوبلورهای نقره سطح اثربخشی خود را در مقایسه با نمونه‌های قبلی افزایش داده‌اند و قادر به از بین بردن ۱۵۰ نوع میكروبی هستند كه حتی داروها قادر به از بین بردن آنها نیستند! این باند در عرض ۳۰ دقیقه باكتریها را از بین می‌برد و تا چند روز به طور مداوم می‌تواند اثر خود را حفظ كند. جالب اینكه این محصول از زمان ورود به بازار جزو پرفروشترین محصولات نانو به شمار می‌رود، به گونه‌ای كه فروش آن از ۳ میلیون دلار در سال ۱۹۹۹ به ۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۳ رسیده است و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ بیمارستان از ۱۲۰ بیمارستان اصلی سوختگی در آمریكای شمالی استفاده می‌شود.
۶. ضد عفونی‌كننده‌ی نظامی
این محصول در نیروی دریایی، كشتیهای مسافرتی، هواپیماها و مراكز بهداشتی به كار رفته است. به خاطر هراسی كه پس از شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد، شركت بوئینگ پیشنهاد كرد كه این محصول در هواپیماها مورد استفاده قرار گیرد. این پیشنهاد باعث شد تا مشتریان این محصول از ۴ شركت هواپیمایی، به ۳۰ شركت برسند. بنابر تأیید آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، این محصول هیچ اثر مضر پوستی، چشمی، تنفسی یا خوراكی به همراه ندارد.
ولی تمام اینها چه ربطی به فناوری نانو دارد؟ ضدعفونی‌كننده‌های معمولی باید در یك حلال همانند آب یا الكل حل شوند تا ارگانیسم (موجودات زنده) ویروس را با مواد شیمیایی سمی از بین ببرند. این روش كنترل آلودگی نیاز به دقت بالایی دارد. برای اطمینان از كشته شدن این ارگانیسم، مواد سمی باید به مقداری وجود داشته باشند كه موجب ایجاد خطرات و آلودگی برای آنها شوند. محصول جدید به روش دیگری عمل می‌كند؛ نانوكُره‌های قطرات روغن در آب معلق می‌شوند و نانوامولوسیونی ایجاد می‌كنند كه تنها نیاز به مقدار بسیار كمی از اجزای فعال این محصول دارد. نانوكُره‌ها دارای باری سطحی‌اند كه درون بارهای سطح غشای میكروارگانیسم نفوذ می‌كنند. عملكرد آنها بیشتر شبیه شكستن یك حصار الكتریكی است.
۷. اسپری آب‌گریز
شاید باورتان نشود، ولی این محصول واقعاً كار عجیبی انجام می‌دهد. من خودم نمونه‌ی آن را در ایران دیده‌ام و شخصاً آزمایشش كرده‌ام. ببخشید، فراموش كردم كه اول باید محصول را معرفی كنم. خوب بگذارید از اینجا شروع كنیم. تصور كنید وقتی كه باران می‌آید خانه‌ی شما خیس نشود. بله، خیلی عجیب نیست. یك شركت معتبر صنعت ساختمان محلولی ساخته است كه توانایی زیاد دفع آب آن باعث می‌شود كه تماس و چسبندگی قطرات آب با سطح به حداقل برسد و قطرات باران بلافاصله از روی سطح سُر بخورند و جدا شوند.
این محصول علاوه بر داشتن جزء پلیمری آبگریز، دارای نانوذرات نیز هست. این نانوذرات چسبندگی آب و ذرات خاك را به حداقل مقدار می‌رسانند و ذرات آلوده را به‌راحتی می‌شویند. این محصول ساخت شركت BASF است، ولی همان‌طور كه گفتم نمونه‌های مشابه آن كه ساخت شركت Nanofilm است را خودِ من آزمایش كردهام و تصمیم دارم در آینده‌ی نزدیك در مورد روش كار آن مقاله‌ای برایتان بنویسم.
۸. محافظ شیشه‌ی اتومبیل
این محصول یك محافظ نامرئی برای شیشه‌ی اتومبیل است. این محافظ باران را دفع و كمك می‌كند تا برف، یخ، حشرات و دوده به شیشه نچسبند. شیشه‌ی دارای این روكش، دید راننده را در شب بارانی به میزان ۳۴ درصد افزایش می‌دهد و این مسئله باعث می‌شود راننده حدود یک ثانیه زمان بیشتر برای عكس‌العمل در اختیار داشته باشد. با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت، این مدت زمان معادل پیمودن حدود ۳۰ متر بیشتر است.
این محصول ساخت همان شركت Nanofilm است كه در محصول قبلی از آن یاد كردم. اگر به خاطر داشته باشید، در ده محصول برتر نانوفناوری در سال ۲۰۰۳ هم از روكشهای عینك آفتابی تولیدشده توسط این شركت صحبت كرده بودیم.
۹. كرم تسكین‌دهنده‌ی درد عضلانی
این كرمها از لیپوزومهای ۹۰ نانومتری ساخته شده كه ظاهراً به وسیله‌ی فوتبالیستها و ورزشكاران دیگر امتحان شده و مورد تأیید قرار گرفته است. ظاهراً طرفداران ورزش، سرمایه‌گذاری زیادی بر روی این محصول انجام می‌دهند. با توجه به گسترش ورزش حرفه‌ای، به نظر می‌رسد كه این محصول از بازار خوبی برخوردار شود. راستی باز هم فراموش كردم بگویم كه این محصول چه مزیتی دارد: این كرمها می‌توانند موجب بهبود تسكین عضلات كشیده‌شده در حین فعالیتهای ورزشی شوند.
۱۰. چسب دندانپزشكی
فكر می‌كنم كه شما در اینكه درد دندان عذاب‌آورترین درد دنیاست با من هم‌عقیده باشید. به هر حال اگر مثل من یكی دو تا روكش چینی بر روی دندانهایتان داشته باشید، مسلماً تا به حال كاربرد چسبهای دندانپزشكی را دیده‌اید. یك شركت معتبر، چسب دندانپزشكی جدیدی به بازار عرضه كرده و در آن از فناوری نانوپُركننده‌های سیلیكاتی استفاده نموده است که پیوند قویتری با مینای دندان ایجاد می‌کند.
منابع:
۱. http://www.forbesinc.com
۲. دوهفته‌نامه‌ی علمی ـ خبری فناوری نانو، ، ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، شماره‌ی ۸۰، نیمه‌ی دوم اسفند ۱۳۸۳.
نویسنده: گلنوش طوطیان
منبع : باشگاه دانش‌آموزی نانو


همچنین مشاهده کنید