جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لبخند سفید


لبخند سفید
شاید شما از بدرنگی دندان هایتان ناراضی باشید یا حتی مایل باشید برای داشتن یك چهره زیباتر، دندان های سفیدتری داشته باشید. معمولا رنگ دندان های هر فرد با رنگ پوست او هماهنگی دارد. اگر به چهره یك سیاهپوست نگاه كنید، امكان دارد دندان های او خیلی سفید به نظر شما بیاید ولی حقیقت این است كه زمینه تیره و سیاه پوست او ایجاد خطای دید می كند و موجب می شود دندان هایش سفیدتر به نظر بیاید.
رنگ زرد دندان خبر می دهد از...
اگر شما از رنگ دندان هایتان ناراحت هستید و به نظرتان زرد یا قهوه ای هستند، اول باید علت این تغییرات را از میان عوامل زیر پیدا كنید تا بعد درباره سفیدكردن دندان هایتان صحبت كنیم.
●ژنتیك
بعضی افراد به صورت ژنتیك، دندان های روشنی دارند ولی برخی دندان هایشان ته رنگ زرد یا قهوه ای دارد. بنابراین اولین قدم این است كه رنگ دندان های خانواده تان را بررسی كنید و متوجه شوید این تغییر رنگ(بدرنگی) ارثی است یا اكتسابی.
●سن
بالارفتن سن، یكی از دلایل شایع بدرنگی دندان هاست. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن بیشتر خود را نشان می دهد و به همین دلیل است كه سالمندان، دندان های زردتری دارند.
غذاها ، نوشیدنی ها، سیگار و نوشیدن زیاد قهوه و چای ۲علت اصلی بدرنگی دندان هاست. اگر شما عادت دارید كه در طول روز زیاد سیگار بكشید، باید منتظر تغییر رنگ دندان هایتان باشید. مصرف نوشابه های گازدار سیاه و زرد نیز به مرور زمان می تواند دندان های شما را بدرنگ كند.
●داروها و بیماری ها
مادران باید مراقب تغییر رنگ دندان كودكان باشند. اگر مادر در دوران حاملگی از آنتی بیوتیك و تتراسایكلین استفاده كند یا در دوران كودكی، كودك این آنتی بیوتیك را مصرف كند، ممكن است دندان های كودك در آینده دچار تغییر رنگ شود. مصرف زیاد فلوراید در دوران كودكی نیز موجب تغییر رنگ دندان ها می شود.
●ضربه و عصب كشی دندان ها
اگر به دندان های جلویی شما در اثر زمین خوردن، ضربه وارد شود، رگ های خونی داخل دندان پاره و مواد رنگی خون به داخل عاج دندان نفوذ می كند و به مرور زمان، رنگ دندان را تیره می كند. به همین شكل اگر پس از عصب كشی دندان، بقایای عصب دندان و مواد پركننده ریشه دندان درون تاج دندان پاك نشوند، موجب تغییر رنگ دندان خواهد شد.
●همه چیز از سفیدكردن دندان شروع شد
سفید كردن دندان ها، روشی است كه با استفاده از آن، رنگ زرد یا قهوه ای دندان ها را از بین می برند و دندان ها سفید و براق می شوند و شما لبخندی درخشان خواهید داشت. روش های متفاوتی برای سفید كردن دندان ها وجود دارد؛ از سفید كردن دندان ها به وسیله مواد شیمیایی گرفته تا استفاده از اسیدهای ضعیف و لیزر. گاهی اوقات ممكن است دندانپزشك با استفاده از ابزار خاصی، سطح دندان را سایش دهد و تغییر رنگ های سطحی دندان های شما را از بین ببرد، ولی آنچه بیش از سایر این روش ها طرفدار دارد، سفید كردن دندان ها با مواد شیمیایی است. سفید كردن دندان ها ممكن است كاملا در مطب دندانپزشكی انجام شود یا اینكه دندانپزشك، وسایل و موادی را در اختیار شما بگذارد تا خودتان در منزل، دندان هایتان را سفید كنید. بسیاری از افراد، تكنیك سفید كردن دندان ها در خانه را ترجیح می دهند چون دیگر مجبور نیستند چندین جلسه به دندانپزشك مراجعه كنند.
●سفید كردن دندان ها در خانه
سفید كردن دندان ها در خانه، این روزها طرفداران زیادی پیدا كرده است و شما را از رفت وآمدهای مكرر به مطب دندانپزشكی نجات می دهد. به هر یك از داروخانه ها سر بزنید، بسته های رنگارنگ و متفاوتی از محصولات سفیدكننده دندان ها پیدا خواهید كرد. اما بهتر است به توصیه دندان پزشكان، یك نوع مناسب را از میان آنها انتخاب كرده و پس از یادگرفتن نحوه صحیح استفاده از این محصولات و تعیین مقداری از ژل سفیدكننده در هر بار مصرف توسط دندانپزشك، از این محصولات استفاده كنید.
این محصولات معمولاً حاوی ژل هیدروژن پراكساید هستند. دندانپزشك ابتدا از دهان شما قالب گیری خواهد كرد و یك جفت قاشقك پلاستیكی كه متناسب دهان شماست، تهیه می كند.شما باید ژل را داخل این قاشقك بریزید و آن را یك یا دو ساعت در طول روز، درون دهانتان نگه دارید. گاهی نتایج آن طی ۲ روز آشكار می شود ولی معمولا برای اینكه دندان ها به اندازه كافی سفید شوند، باید یك تا ۲ هفته این عمل را تكرار كنید.این روزها، چسب های خاصی به بازار آمده است كه ادعا می شود با چسباندن روی دندان ها، دندان ها را سفید می كنند ولی نتایج استفاده از آنها چندان رضایتبخش نیست و به میزان كمی دندان های شما را سفیدتر خواهد كرد.
●لیزر؛ یك قدم تا سفیدشدن دندان ها
اگر می خواهید در یك جلسه دندان هایتان را سفید كنید، باید با استفاده از لیزر این كار را انجام دهید. لیزر، انرژی زیادی را به مواد سفیدكننده وارد خواهد آورد و موجب می شود فعالیت سفیدكنندگی این مواد تسریع شده و خیلی زود مواد رنگی از روی دندان های شما پاك شود. البته ممكن است بسته به شدت بدرنگی دندان های شما، این جلسه مدت زمان كوتاه یا طولانی تری داشته باشد.سفید كردن دندان ها با لیزر، معمولاً گران تر از سایر روش های سفید كردن دندان هاست ولی در مقابل، شما در مدت زمان كوتاهی، لبخندی سفید و براق خواهید داشت. لازم است حرارت حاصل از این لیزرها به گونه ای تنظیم شود كه موجب آسیب دندان ها نشده و حتما از محافظ های چشم، استفاده شود.
اول ترمیم پوسیدگی
دوم سفید كردن دندان
اگر دندان هایتان پوسیده باشد یا ترمیم های قبلی دندان هایتان، ترك و نشتی داشته باشد، پس از سفید كردن دندان هایتان، دچار حساسیت دندانی می شوید. بنابراین اول باید پوسیدگی های دندان هایتان را ترمیم كرده و ترمیم های آسیب دیده را جایگزین كنید، سپس دندان هایتان را سفید كنید.
گلرخ ثریا
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید