چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دوگانگی و تزویری دیگر: ارسال غذا یا سلاح ؟


دوگانگی و تزویری دیگر: ارسال غذا یا سلاح ؟
در حالی كه بمباران لبنان در هفته‌ی چهارم خود به همان شدت ادامه دارد، ایالات متحده می‌گوید كه آماده‌ی ارسال كمك‌های غذایی، دارویی و انساندوستانه به هزاران لبنانی آواره و گرفتار در آتش جنگ است. ولی در عین حال ایالات متحده قصد دارد به ارسال تسلیحات مرگبار خود به اسرائیل نیز شدت بخشد، و بقول یكی از دیپلمات‌های عرب در سازمان ملل، شاید آمریكا قصد دارد هر لبنانی كه غذا و سرپناهی از ایالات متحده دریافت كرده را به قتل برساند.
این دیپلمات خواست نامش فاش نشود، چون كشورش میلیونها دلار كمك اقتصادی از آمریكا دریافت می‌نماید. وی افزود: این امر اواج تزویر و ریاكاری ایالات متحده است.
او پرسید: آیا می‌توان پذیرفت كه دست راست از كارهای دست چپ بی‌اطلاع است؟
مدیر دفتر سازمان عفو بین‌الملل در بیروت نیز واكنش بسیار تندی داشت. او گفت: بسیار مسخره است كه آمریكا از یك سو در مورد كمك‌های بشردوستانه گفتگو می‌كند و از سوی دیگر به اسرائیل تسلیحات می‌فروشد.
او می‌افزاید: در چنین شرایطی از بحران انسانی ضروری است كه دولت‌ها از ارسال سلاح و جنگ‌افزار به هر دو طرف خودداری كنند.
هفته‌ی گذشته از جورج بوش سوال شد كه آیا بین این دو كار تناقض وجود ندارد؟ و او پاسخ داد: "نه، من هیچ تناقضی در اقدامات خود در برابر حملات حزب ا... به خاك اسرائیل نمی‌بینم"
البته خطای فاحش دیگری نیز در سخنان بوش بود: "من نگران زندگی مردم غیرنظامی و بی‌گناه هستن و همه‌ی تلاش خود را انجام خواهم داد تا تجهیزات ارسال شود... منظورم غرا و داروست، تا در اختیار مردم بی‌خانمان و مصیبت‌زده قرار گیرد.
اظهارات دیگری كه براساس گزارشهای مطبوعات انگلستان در هفته‌ی گذشته بیان شد، دو هواپیمای ایرباس A۱۳۰ كه حاوی دو بمب هدایت شونده لیزری و كلاهك‌های اورانیوم ضعیف شده بودند و مقصدشان اسرائیل بود در فرودگاه پرست ویك در نزدیكی گلاسكو فرود آمدند. هواپیماها برای سوختگیری و استراحت خدمه پس از چندین ساعت پرواز از ایالات متحده در آنجا فرود آمده بودند.
گزارشهای دیگری حاكی است، ایالات متحده از انگلستان تقاضا كرده است در طول دو هفته‌ی آینده به دو هواپیمای دیگر نیز، اجازه‌ی فرود بدهد. گزارش فوق می‌افزاید این هواپیماها نیز حاوی موشك و بمب‌ برای رژیم صهیونیستی هستند.
مدیر دفتر سازمان عفو بین‌الملل افزود: انگلستان نباید اجازه دهد فرودگاهها یا بنادر كشورش برای ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گیرند.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین نامه‌ایی به وزیر خارجه‌ی انگلستان نوشته و از دولت این كشور خواسته است فروش هر نوع سلاح و جنگ‌افزار به اسرائیل را متوقف كند.
برخی از گزارش‌ها حاكی است، وزیر خارجه‌ی انگلستان، (مارگارت بكت) اظهار داشته است: ما به اطلاع آمریكا رسانده‌ایم كه چنین كاری كاملاً نادرست و غیرمجاز است و در صورتی كه ثابت شود این كار انجام شده است رسماً اعتراض خواهیم كرد.
از سوی دیگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر كه مقر آن در نیویورك است، اسرائیل را به خاطر پرتاب بمب‌های خوشه‌ایی به مناطق پرجمعیت لبنان محكوم كرده است. مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گفت: استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به هیچ وجه قابل توجیه نیست و اگر در مناطق پرجمعیت غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرند بسیار خطرآفرین هستند. او افزود: این بمب‌ها به هیچ وجه نباید در مناطق پرجمعیت مورد استفاده قرار بگیرند.
ارتش اسرائیل كه به پیشرفته‌ترین بالگرد و هواپیماهای جنگنده‌ی آمریكایی مجهز است، می‌تواند با مجموع ارتش‌های خاورمیانه، از جمله ایران، سوریه، مصر، اردن و عربستان سعودی به رقابت بپردازد.
گزارش تحقیقی سالانه‌ی ایالات متحده در زمینه‌ی خرید و فروش تسلیحات كه از سوی مركز مطالعات كنگره‌ی آمریكا ارائه می‌شود نشان می‌دهد كه در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ رژیم صهیونیستی ۴/۸ میلیارد دلار جنگ‌افزار خریداری كرده است ۱/۷ میلیارد دلار، یعنی ۵/۸۴% آن از ایالات متحده بوده است.
یكی از عوامل عمده‌ی این گرایش افزایش بودجه نظامی خارجی آمریكاست بر این كمك آشكار آمریكا به رژیم صهیونیستی، كه امروز بالغ بر ۳/۲ میلیارد دلار شده و از جیب مالیات دهندگان آمریكایی خارج می‌شود.
درعین حال مدیر دفتر سازمان عفو بین‌الملل در بیروت می‌افزاید، الگوی حملات و میزان تلفات غیرنظامی حكایت از بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی دارد. او می‌افزید، هدف قراردادن زیرساخت‌های غیرنظامی و حملات كور و نامتناسب رژیم صهیونیستی جنایت جنگی محسوب می‌شود.
فرانسیس.ای.بویله یكی از اساتید حقوق بین‌الملل در دانشگاه ایلینویز می‌گوید، هر ۱۹۲ عضو مجمع عمومی سازمان ملل باید براساس بند ۲۲ منشور سازمان ملل یك دادگاه جنایات بین‌المللی را برای اسراییل (ICTI) به عنوان یكی از ارگان‌های فرعی سازمان ملل تشكیل بدهند. این استاد حقوق بین‌الملل می‌افزاید: ICTI در راستای دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی كه در سال ۱۹۹۳ از سوی شورای امنیت شكل گرفت، تشكیل خواهد شد. هدف این دادگاه تحقیق و بازرسی از جنایات جنگی اسراییلی‌ها علیه بشریت و نسل‌كشی آنها علیه لبنانی‌ها و فلسطینی‌هاو مجازات عاملان آن خواهد بود.درست همان طور كه دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی برای مجازات عاملان جنایات صرب‌ها و رژیم میلوشویچ تشكیل شد.
این استاد حقوق بین الملل و نویسنده‌ی كتابهایی چون جنگ دوگانه و تروریسم؛ و نابودی نظم جهانی؛ می‌افزاید: بعلاوه، ایجاد چنین دادگاهی توسط مجمع عمومی سازمان ملل همانند عاملی بازدارنده در برابر رهبران رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر، وزیر دفاع، فرمانده ستاد و سایر فرماندهان ارشد خواهد بود، چون آنها خواهند دانست در صورت نقض بیشتر قوانین بین الملل و ارتكاب بیشتر جنایات جنگی علیه مردم لبنان و فلسطین مجازات خواهند شد.
او افزود بدون چنین عامل بازدارنده‌ای، رژیم صهیونیستی ممكن است چنان گستاخ شود كه به كمك جناح راست حكومت آمریكا یعنی نو محافظه كاران به سوریه نیز تجاوز كند، چرا كه این جناح حكومت آمریكا، سوریه را همانند میوه‌ی رسیده‌ای می‌بیند كه می‌توان با حمله‌ی مشترك آمریكا و رژیم صهیونیستی آن را بدست آورد.
مطبوعات رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند كه دولت بوش، اسرائیل را برای حمله به سوریه ترغیب می‌كند. اگر اسرائیل به سوریه حمله كند، همان طور كه در تجاوز سال ۱۹۸۲ خود به لبنان نیز به سوریه حمله كرد، احتمالاً كشورهای دیگر به كمك سوریه خواهند آمد.این استاد حقوق می‌گوید: چنین اتفاقی ممكن است منجر به جنگ جهانی سوم شود.اگر مجمع عمومی سازمان ملل چنین دادگاهی را برای جنایتكاران جنگی رژیم صهیونیستی تشكیل دهد، از یك فاجعه‌ی منطقه‌ای و شاید جهانی جلوگیری خواهد شد
نویسنده: تالیف دین
منبع: Anti War
منبع:سایت عملیات روانی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید