پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دوومیدانی جوانان جهان


دوومیدانی جوانان جهان
بعد از مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان آسیا، كه جوانان ما با تمام مشكلات قبل و طی سفر، توانستند در مجموع حضور موفقی در آن داشته باشند، این بار میدانی جهانی را بیش رو دارند. مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان جهان در پكن برگزار خواهد شد.
آوردگاه جهانی جوانان با مسابقات قهرمانی آسیا از نظر سطح رقابتی اختلاف زیادی خواهد داشت اما در گذشته نیز آسیایی ها نشان داده اند كه در رده سنی جوانان، در رقابت با رقبای اروپایی و آمریكایی خود نتایج خوبی به دست آورده اند. تجربه جهانی نوجوانان و جوانان ما هرچند كم، ولی موفقیت آمیز بوده است. علی شاهرخی مدال طلای پرتاب دیسك نوجوانان جهان را به دست آورده است و احسان حدادی نیز در همین ماده و در مسابقات قهرمانی جوانان جهان موفقیت درخشانی داشته است.
در این دوره از مسابقات باز هم بیشتر امید ما به پرتاب كننده دیسك كشورمان محمد صمیمی دارنده مدال طلای مسابقات قهرمانی جوانان آسیا است. در سایر مواد شانس كمتری برای موفقیت داریم. با این حال رضا بوعذار، ركورددار كشور در ماده ۴۰۰ متر ۵۸۴۶ و دارنده مدال نقره آسیا در شرایطی مطلوب می تواند مراحل مقدماتی را پشت سر گذاشته و در جمع شركت كنندگان نیم نهایی و حتی نهایی حاضر شود. در این ماده به غیر از بوعذار، محسن زرین افضل كه امسال دومین نتیجه جوانان و چهارمین نتیجه كشور را به دست آورده است ۷۳۴۷ نیز شركت دارد. در این ماده بهترین دونده آسیا كانه مارو از ژاپن با حد نصاب قابل توجه ۴۱۴۵ شركت خواهد داشت.
محمد ارزنده، دارنده مدال برنز جوانان آسیا و كسی كه هفته قبل موفق شد ركورد پرش طول جوانان ایران را به ۶۲۷ متر ترقی دهد، دیگر فرد اعزامی است كه حضورش در مرحله نهایی و قرار گرفتن در بین ۸ فرد برتر افتخارآمیز خواهد بود. در این ماده ژانگ زیائووی پرش كننده چینی با نتیجه جهانی ۱۷۸ متر شانس زیادی برای قهرمانی دارد. سجاد رزمجو كه در آسیا به مقام چهارم رسیده و ركورددار جوانان كشور است ۸۲۱۳ در ماده ۱۱۰ متر با مانع شركت خواهد كرد. در این ماده نیز یك دونده چینی با ۶۴۱۳ سرآمد جوانان آسیا است و شانس حضور در مرحله نهایی جوانان جهان را دارد.
طبق مقررات جدید جهانی ۲۰۰۷ ۲۰۰۶ از ابتدای سال ۲۰۰۶ میلادی مسابقات ۱۱۰ متر با مانع جوانان با استفاده از موانع با ارتفاع ۹۹ سانتی متر قبلا ۰۶۱ متر انجام می شود و هنوز كاملا چهره های برتر این رشته شناخته نشده اند.
امین حسین زاده رهبر كه نتیجه ۱۷۲ متر را در پرش ارتفاع به نام خود ثبت كرده است و مسابقات جوانان آسیا را، به دلیل مشكلاتی، از دست داد با انگیزه ای زیاد در مسابقات جهانی شركت خواهد كرد ولی با توجه به سطح بالای نتایج جهانی این ماده میدان سختی پیش رو دارد. از آسیا نیز هوانگ هایكوانگ چینی با در اختیار داشتن نتیجه ۲۸۲ متر شانس خوبی برای حضور در مرحله نهایی مسابقات جهانی دارد. دیگر شركت كننده كشورمان رضا مقدم است كه در پرتاب چكش شركت خواهد كرد. او عنوان چهارمی مسابقات آسیایی را در اختیار دارد ولی با توجه به سطح بالای نتایج جهانی شانس زیادی برای حضور در مرحله نهایی نخواهد داشت.
بیژن شادمهر
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید