پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استرس و اثرات آن بر فشارخون


استرس و اثرات آن بر فشارخون
حوادثی در زندگی پیش می‌آید كه باعث بروز استرس می‌شود. «همولمس» و «راهه» ده حادثه زیر را استرس‌آور دانسته‌اند.
۱ـ مرگ همسر
۲ـ طلاق گرفتن
۳ـ جدایی در زندگی زناشویی
۴ـ به زندان رفتن
۵ـ مرگ یك عضو نزدیك خانواده
۶ـ مجروح و یا بیماری شدن
۷ـ ازدواج كردن
۸ـ كارخود را از دست دادن
۹ـ آشتی كردن زن و شوهر پس از قهر
۱۰ـ بازنشست شدن!!
برای جلوگیری از استرس چندین كار را با هم انجام ندهید. مثلاً ازدواج خود استرس‌آوراست بنابراین چنانچه خانه‌ای بخرید و ازدواج كنید و سرگرم شغل جدیدی شوید، خود را تحت فشار یك استرس فوق‌العاده قرار داده‌اید. ولی اگر طوری برنامه‌ریزی كنید كه این سه كار در یك آن انجام نشود و شما خواهید توانست از بروز استرس بكاهید.
برای جلوگیری از استرس محدودیت‌ها را قبول كنید مثلاً قبول كنید كه بعضی چیزها را باید از دست بدهید تا چیزهای دیگر را بدست آورید. قبول كنید كه در بعضی وضعیت‌ها با محدودیت هم روبرو هستید مثلاً وقتی كه ازدحام ترافیك وجود دارد باید آرامش خود را حفظ كرد. عصبانیت در این گونه مواقع مسأله را حل نمی‌كند.
ضمناً وقتی كه می‌بینید در هر كاری برتری نمی‌یابید بر خود سخت نگیرید و از رسیدن به كمال دست بردارید در نوع طرح‌ریزی برنامه برای زندگی خود، محدودیت‌ها را درنظر بگیرید و از رقابت با دیگران دست بردارید.
از كمك گرفتن معقولانه از دیگران نهراسید. كمك گرفتن علامت ضعف نیست بلكه علامت آن است كه شما از محدودیت‌های خود واقف هستید.
از گریه كردن نترسید. تحقیقات نشان داده است گریه امری طبیعی و یك طریقه سالم برای مبارزه با استرس است. گریه كمك می‌كند كه شما عواطف خود را متمركز كنید و به كمك آن ناراحتی خود را دفع نمائید.
موسیقی ملایم جهت دفع استرس مفید است موسیقی می‌تواند سرعت ضربان قلب را تغییر بدهد و در انسان آرامش ایجاد كند. چنانچه ناراحت هستید حتماً از موسیقی شیرین و ملایم كمك بگیرید در برنامه روزانه خود شنیدن موسیقی را یك امر بسیار لازم بشمارید و به كمك مرهم موسیقی از دردهای زندگی خود بكاهید.
همچنین موسیقی می‌تواند شخص را برای تحمل یك وضعیت توأم با استرس آماده سازد. مثلاً چنانچه از رفتن به نزد دندانپزشك احساس ناراحتی می‌كنید، می‌توانید با شنیدن یك آهنگ ملایم و آرام خود را از استرس آزاد سازید و برای برخورد با دندانپزشك خود را آماده كنید.
چنانچه شغل شما توأم با استرس باشد. سعی كنید استرس شغلتان را بخانه نیاورید.
برای دفع استرس گاهی خوردن ویتامین ب ۲ و ویتامین ب ۱ مؤثر واقع می‌شود.
بهترین طریقه مبارزه با استرس آن است كه زیاد به استراحت بپردازید و غذاهای سبك بخورید. ضمناً خوردن ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیگرم ماگنیسم كمك به دفع استرس می‌نماید.
از مصرف سیگار، كافئین، نوشابه‌های الكلی به شدت بپرهیزید كه باعث افزایش ناراحتی‌های شما می‌شود.
اكنون معلوم شده بعضی انواع عطرها كمك به دفع استرس می‌نماید به سراغ عطرهای ملایم بروید و از آنها برای دفع استرس استفاده كنید درمان از طریق مصرف عطرها كمك می‌كند كه شما حالت استراحت به خود بگیرید.
ورزش كمك به منظم شدن جریان خونتان می‌كند بنابراین بطور منظم به ورزش پردازید. ورزش به پائین آوردن فشارخونتان هم كمك می‌كند و برای تقویت قلب بسیار مفید است. حتی راه رفتن تنها ورزش بسیار خوبی است هر روز باید مقداری راه رفت تا جریان خون منظم شود.
بعد از پیاده‌روی بهترین ورزش دیگر بازی تنیس است جوانان می‌توانند به سراغ فوتبال و اسكی و دو و دوچرخه‌سواری و كوهنوردی بروند. برای اینكه بدانید چه ورزشی برای شما مناسب است با دكتر خود مشورت كنید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید