شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ / Saturday, 20 January, 2018

گذر از کوچه گلستان


گذر از کوچه گلستان
زندگی در عصر ارتباطات هرچند جهان بی انتهای پدران ما را به دهکده ای کوچک، آشفته و به دور از فضیلتهای اخلاقی تبدیل نموده ولی حداقل این حسن را نیز داشته است که در گوشه ای از بازار مکاره این دهکده میتوان اندک شماری را یافت که به دور از هرگونه خودباختگی و وابستگی به زرق و برق دنیا و بی توجه به اطراف و تنها برای دل خود به کاری مشغولند.
شاید بتوان یکی از این اندک شمارها را در عرصه موسیقی فولکلور ایران دکتر قدرت الله نورسته (دکتر خنجی) رهبر و بانی گروه گلستان دانست که با همتی والا و ذهنی خلاق در کشور مجارستان، به دنبال یافتن راهی برای آسان نمودن تحمل رنج دوری از زادگاه و به کمک دوستان هنرمند مجاری خود گروه گلستان را بوجودآورده است. نگارنده این مطلب نیز اقبال شنیدن آوای دلنشین دکتر خنجی را در گوشه ای دور از وطن داشته وشاید این نوشته که علاوه بر معرفی گروه دربرگیرنده برداشت شخصی من از آثار بوجود آمده در آن است، بتواند سپاسنامه خالصانه ای به نمایندگی از طرفداران گروه گلستان باشد.
دکتر خنجی زاده گرمسیر و پرورش یافته در سایه نخلِ سیراب از آب انبار است. برخاسته از بطن مردم خونگرم و خاکی جنوب و وفادار به آب و خاک و خانه و کوچه و یار و دیار است. حرفه اصلی اش طبابت است و به ظاهر در اتاق عمل با جسم نیمه جان انسانها سروکار دارد ولی با خلق آثاری چون "اچم" و "مجار" پا از حریم حرفه ای خود فراتر نهاده و به درمان روح زخمی و جان خسته ما ایرانیان دور از وطن پرداخته است.
جذابیت گروه گلستان تنها در ارائه آثاری بدیع و نوآوری در موسیقی فولکلور ایران خلاصه نمیشود بلکه بانی این گروه با کشف ریشه های مشترک موسیقی محلی اچمی (که به زبان خنجی اطلاق میشود) و موسیقی محلی مجارستانی و پیوند تحسین برانگیز این دو با هم، مرزهای فرهنگی و هنری موجود را لااقل در بین این دو کانون جغرافیایی و در این مورد بخصوص در هم شکسته است.
گفته های دکتر خنجی در مصاحبه اش با بخش فارسی رادیو بی بی سی در ژانویه ۲۰۰۳ حکایت از این داشت که اندیشه تشکیل گروه گلستان به دنبال اجرای موسیقی محلی خنجی در هنگام مراسم افتتاح نمایشگاه عکس چشم اندازهای خنج و در شهر پش مجارستان (آوریل۲۰۰۱) (که با استقبال به جای مردم نیز روبرو شده بود)، در ذهن ایشان جان گرفت. به گفته وی مهمترین عامل در خلق ملودیهای محلی که سرودن اشعار آن را از سالها قبل آغاز کرده بود، زنده نگه داشتن زبان مادری و حفظ ارزشهای فرهنگی زادگاه خود بوده که این مهم در قالب شعر و موسیقی و با اجرایی نو پایه های اصلی تشکیل گروه گلستان را بوجود آورد.
توانایی دکتر خنجی در بیان دلمشغولیهای خود به زبان مادری مقوله دیگری است که میتوان برای هر ترانه و هر گوشه آن مطلبی دیگر نوشت و به ویژگی های آن اشاره کرد. لازم به ذکر است علاقمندان گروه گلستان پس از شنیدن مصاحبه دکتر خنجی با شبکه تلویزیون آی تی انITN در آمریکا در انتظار اجرای کنسرت این هنرمند در زمستان ۸۴ و در شهر دبی به انتظار نشسته اند.
تا کنون گروه گلستان توانسته است دو آلبوم مجار که به زبان محلی خنجی به معنی همه داد و فریادها و به بیانی دیگر همان مجارستان و قوم مجار است و آلبوم اچم را به بازار عرضه کند. همه آنچه که من از دو آلبوم مجار و اچم شنیده ام ملودیهای منحصر بفردی است که با وجود رنگ و لعاب نوگرایانه و خلاقانه آن ریشه ای عمیق در فرهنگ عامیانه ایرانی داشته و دلنشین بودن این ملودیها به گوش مجارها نیز ارزش فعالیت هنری گروه گلستان را دو چندان کرده است.
بیشتر ملودیها با بیانی ساده و نوایی بی آلایش فضایی معمارگونه خلق نموده که شنونده بی اختیار خود را دعوت شده به این فضای آکنده از شور و شعف می یابد. فضایی که بوی خاک، رنگ لاجوردی آسمان، سفره پر ستاره شب، رقص بوته های گز در خنکای نسیم غروب، قامت رسای نخل در زیر آفتاب ظهر تیرماه و شیطنتهای کودکانه در کوچه و پس کوچه های شهر عناصر سازنده آن را تشکیل میدهند.
تجربه احساسی من پس از شنیدن این ملودیهای شگفت انگیز به دشواری قابل بیان است. چه، هر شنونده ای بسته به ذوق و سلیقه موسیقیایی خود تجربه ای متفاوت خواهد داشت. اما آنچه که وجه مشترک علاقمندان به سبک و سیاق آوازخوانی و نواختن نی دکتر خنجی است، حزین وعرفانی بودن برخی از این نواها است. حزن صدا و پس زمینه ای که ملودیها در آن جاری است، ویژگی انحصاری آن بوده و این ویژگی مانند ریسمانی محکم شنونده با حس و حال را به اصل خود وصل مینماید.
عصر ما بیمار آثار کسالت بار تکراری و بازاری در تمام مقوله های هنر است و ارزش واقعی این دست آثار ماندگار به دلیل طبع درویش مأبانه گرداننده این گروه متاسفانه کمتر شناخته شده است.
ملودیهای دو آلبوم مجار و اچم مجموعه ای است از بیان عواطف بی آلایش، احساسات پر شور و غم مشترک همه غربت زده هایی که به ریشه های خود وابسته اند و دور بودن از زادگاه حتی برای یک دوره زمانی بیست ساله نه تنها این پیوند را سست ننموده بلکه موجب تقویت آن نیز شده که این نشانه آشکار خلوص است.
بی اغراق خلوص صوت عارفانه دکتر خنجی و کلام بسیار ساده او در کنار غنای موسیقی این آثار میتواند شنونده را به مکانی بالاتر از این جهان فانی هدایت کند. هنگامی که از راهی پر خطر و گله ای بی چوپان میخواند خود را در تنگنای دریده شدن به دست گرگهای عصر ارتباطات و دهکده آشفته جهانی می یابیم که در مقدمه به آن اشاره شد.
مو میاد چو که ره پر گرگه
چیپونی نی و نصف گله مرده
تو تیاد به که تا ابد عشقت
دل و دینم هر دوتاش برده
ناگفته نماند هنرمندان مجاری در همخوانی و نواختن ملودیها به خوبی نقش داشته و نوآوری این گروه در ترکیب جالب چند ساز موسیقی است که در کنار نی دکتر خنجی شنیدن این آثار را دلنشینتر کرده است.
● در انتها لازم است سایر اعضای گروه گلستان را نیز معرفی و از زحمات آنها نیز صمیمانه سپاسگذاری نمود.
▪ آلیز بوگردی: نوازنده ویلون ، وکالیست
▪ بولچو بابارتسی: نوازنده گیتار، عود، سه تار، وکالیست
▪ گابی فرنتس: کیبرد، وکالیست
▪ زلتان توت: نوازنده پرکاشن، درام
▪ کرنل کرکش: نوازنده کانتر باس، دبل باس، زنبورک
همچنین وب سایت رسمی گروه گلستان www.golestan.info میتواند اطلاعات بیشتری در خصوص فعالیتهای هنری این گروه در اختیار هموطنان علاقمند قرار دهد.

نازیلا کشاورز

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی گفتگوی هارمونیک

مطالب مرتبط

قضاوت تاریخ و جشنواره موسیقی


قضاوت تاریخ و جشنواره موسیقی
هر چند پیش از آن نیز از اجرای چنین جشنواره هایی بی اطلاع ایم. در جشنواره آیینه و آواز كه به همت و كوشش محمدرضا درویشی شكل گرفت، شماری از برجسته ترین راویان فرهنگ موسیقایی مناطق مختلف حضور یافتند تا آیین ها و مراسم توأم باموسیقی و آواز منطقه خود را اجرا كنند. حضور مجریان براساس سفرهای پژوهشی و دیدار و گفت وگو در شهرها و روستاهای مختلف، صورت پذیرفت.این مسأله خود سبب ارتباط حسی و عاطفی طراح و مجری جشنواره با شركت كنندگان را فراهم آورد. از سوی دیگر زمینه را برای طراحی و اجرای شركت كنندگان براساس شناختی كه از آنها پدید آمده بود، فراهم كرد.«آیینه و آواز» یك همایش با شكوه موسیقایی بود كه در پاییز سال هفتاد و سه، شماری از ارزشمند ترین، نادرترین و جذاب ترین آیین های موسیقایی گوشه و كنار كشور را شناساند. در این جشنواره كه شاید برای نخستین بار و در سطحی وسیع با موسیقی نواحی و چهره های آن به عنوان موسیقیدانانی برجسته آشنا شدیم. آنچه آیینه و آواز را مهم جلوه می دهد نه تنها موقعیت جشنواره ای آن كه نحوه اجرا و همچنین تأثیرات آن بر جریانهای موسیقی كشور است.جشنواره هایی با كیفیت بالا در حوزه موسیقی در كشور ما محدود و نادرند. شاید بهتر باشد سخن از عدم تنوع جشنواره های موسیقی باشد. جشنواره موسیقی فجر كه حتی دیرتر از تئاتر و سینما پدید آمد ، تنها محمل اجرای موسیقی در قالب یك جشنواره بوده است. جشنواره ای كه پس از بیست دوره هنوز در حد و اندازه یك جشنواره معتبر بین المللی، موقعیت خود را تثبیت نكرده است. عدم حضور شماری از شاخص ترین چهره های موسیقی كشور، انتقاد دیگری بر این جشنواره است.
با این حال، این جشنواره تنها جشنواره وسیع، مهم و مرجع برای موسیقی ایران است. در زمینه موسیقی نواحی، همواره بخشی از جشنواره فجر، به این نوع موسیقی اختصاص داشته است. در دهه شصت و از اولین دوره جشنواره فجر، برخی از نوازندگان و خوانندگان به صورت انفرادی یا گروهی در جشنواره حضور می یافتند. در سالیان اول، این بخش به صورت رقابتی بود. جالب آنكه، انتخاب برگزیدگان بدون در نظر گرفتن ساز یا منطقه بود. به عنوان مثال در سال ۱۳۶۴ دكتر تكه با ساز دو تار تركمنی، نفر اول و مرحوم سیدخلیل عالی نژاد با تنبور كرمانشاه دوم شدند. حال این دو ساز و موسیقی این دو منطقه چه ارتباطی با هم داشته اندكه چنین رویكردی صورت گرفته است، هنوز برنگارنده معلوم نیست! از سوی دیگر اغلب گروههایی كه در بخش موسیقی محلی (با همین عنوان ) شركت می كردند ، گروههایی بودندكه موسیقی شهری و به عبارتی موسیقی محلی با سازهای غیربومی و سازهای موسیقی كلاسیك ایران را اجرا می كردند. نوعی از موسیقی كه بلابارتوك آهنگساز - و پژوهشگر - بزرگ مجارستانی از آن به موسیقی شهری محلی تعبیر می كرد. موسیقی تغییر یافته به لحاظ ریتم و ملودی و گرایشات تا حدی عامه پسند كه اتفاقاً در موسیقی ایرانی بسیار رسوخ كرده و هواخواهان بسیار دارد.تا اوایل دهه هفتاد نه از نامهای بزرگان موسیقی نواحی خبری بود و نه از تفكیك این بخش و اجرای اساتید و بزرگان موسیقی نواحی كه موسیقی منطقه خود را در سطحی والا ارائه كنند.سه جشنواره هفت اورنگ (۱۳۷۰) ، آیینه و آواز (۱۳۷۳) و موسیقی حماسی (۱۳۷۶) فرصتی بود تا هرچه بیشتر و دقیق تر و عمیق تر با موسیقی مناطق مختلف، سازها، نوازندگان و فرهنگ موسیقایی آنان آشنا شویم. از این پس جشنواره های موسیقی ، دستخوش تغییرات و تحولات اساسی شد. حتی همایش ها و كنفرانس ها هم میل و رغبت خود را به حضور موسیقیدانان نواحی نشان دادند.از دهه هفتاد نام بزرگانی نظیر حاج حسین یگانه، نظرلی محجوبی ، حاج قربان سلیمانی ، نورمحمد درپور، عاشیق اصلان طالبی ، عاشیق حسن و عاشیق رسول، و دهها تن دیگر در جمع موسیقیدانان مطرح شد. به تدریج آثاری صوتی از موسیقی نواحی منتشر شد و این موسیقی به عنوان یك منبع صوتی مهم تأثیرات قابل توجهی در فرهنگ شنیداری و حتی اجراهای موسیقی برجای گذارد. سازهای نواحی نیز به تدریج راه خود را به پایتخت گشودند. دوتار و تنبور طرفداران پرشمار یافت و شماری از سازهای كوبه ای نظیر دهل ، دمام، دایره و كوزه در اجراهای متعدد موسیقی ، به كار گرفته شدند.
دهه هفتاد نیز سپری شد. موسیقی نواحی به عنوان یك موسیقی مهم ، موقعیت خود را نشان داده و تثبیت كرد. حضور نوازندگان برجسته این موسیقی به خارج از كشور نیز با شتاب بیشتری صورت گرفت. در برخی مناطق جشنواره های استانی و منطقه ای پدید آمد و جشنواره هایی كه پیش از آن بیشتر به موسیقی كلاسیك ایران (موسوم به موسیقی سنتی ) تكیه داشتند بخشی از اجرای خود را به موسیقی بومی منطقه خود اختصاص دادند.همچنین حضور مجریان موسیقی در تهران و خارج از كشور ، اهمیت واعتبار آنان را - كه گاه اعتباری در منطقه خود نداشتند - افزایش داد. این مسأله سبب توجه به موسیقی بومی و حضور تعدادی جوان و نوجوان جهت فراگیری سازها و موسیقی محلی و بومی خود شد.مجموعه روبه گسترش یادشده، نیاز به توجه افزونتر و برگزاری جشنواره ها و همایش ها را شدت بخشید. عامل یادشده موجب شتاب زدگی در تصمیم گیریها و برگزاری جشنواره های متعدد با عناوین و موضوعات مختلف شد. حال موقع آن رسیده بود تا مشاغل جدید موسیقی در این حوزه نیز سربرآورد.تعدادی افراد بدون هیچ دانش موسیقایی ، هیچ سابقه پژوهشی ، ناآشنایی با انواع موسیقی ، تنها براساس موقعیت پیش آمده و براساس علاقه مندی - اگر علاقه ای وجود داشته باشد - وارداین عرصه شدند. این افراد كه خود را پژوهشگر و محقق می نامیدند طی سالهای گذشته ، به هربهانه و تحت هر عنوان اقدام به برگزاری جشنواره هایی با عناوین و موضوعات مختلف كرده اندعناوینی كه به احتمال هیچگاه تمامی نداشته و همواره موضوعی برای برگزاری جشنواره وجود دارد. كافی است یك واژه استخراج كرده یا در ذهن ساخته و پرداخته شود و پس از رایزنی با مراكز سیاستگذار و ادعاهای چندوجهی، بودجه لازم در اختیار گذاشته شود. به واقع این همایش ها، جشنواره ها و كنگره ها كه طی چند سال گذشته تحت عنوان های متعدد برگزار شده اند، محملی برای عده ای حاشیه نشین فراهم كرده اند تا از خوان گسترده موسیقی نواحی، به نان و نوا و احیاناً نامی هم برسند! چرتكه انداختن و حساب و كتاب و ضرب و تقسیم برای درآمد حاصله از اجرای یك كنگره یا جشنواره، مهمترین دغدغه چنین افرادی است.از سوی دیگر حمایت های مراكز سیاستگذار كه اجرای جشنواره و اعلام آمار و گزارش كار برایشان مهم بوده است، جسارت عده ای را به آنجا كشاند، كه گاه حتی خود را حاكم بلامنازع عرصه پژوهش موسیقی(؟!) دانسته و دانش، زحمات و كوشش برجسته ترین و شناخته شده ترین پژوهشگران موسیقی ایران را انكار می كنند. گاه مطبوعات نیز به موضوع رسمیت بخشیده و با عناوین غیرقابل باور، به ادعاهای واهی دامن می زنند. موضوع با طرح یك پرسش روشن تر خواهد شد.آیا دانش و تخصص لازمه اجرای هر پدیده ای نیست؟ آیا در شاخه های مختلف دانش بشری، متخصص و دانش آموخته هر شاخه، به عنوان كارشناس به رسمیت شناخته نمی شود؟ آیا برای امور مختلف مربوط به رایانه به یك متخصص و مهندس رایانه مراجعه می كنند؟ حال می پرسیم آیا در حوزه موسیقی ، نیازی به متخصص، دانش آموخته وجود دارد؟ آیا هر كس می تواند بدون دانش و بهره موسیقی، وارد این حوزه شود؟ آیا برای پژوهش در موسیقی نیازی به دانش موسیقی، شناخت موسیقی و فعالیت در یكی از حوزه های موسیقی (آهنگسازی، نوازندگی، تدریس) هست؟ اگر پاسخ این پرسش منفی است _ كه به احتمال زیاد برای بسیاری منفی است _ آنگاه هر كس با هر میزان سواد و معلومات می تواند وارد این عرصه شده و عنوان پرطمطراق پژوهشگر موسیقی را زیبنده نام خود كند. ضمن آنكه كانون پژوهشگران خانه موسیقی آماده عضویت این افراد است.روز ۲۷ آبان ۱۱ سال از افتتاحیه جشنواره ای می گذرد كه ما را با یك منبع فرهنگی مهم در عرصه فرهنگ صوتی كشور آشنا ساخت. آلبوم ۲۸ كاسته و كتاب آیینه آواز، به عنوان یك اثر ارزشمند، ما را هرچه بیشتر با این منبع عظیم پیوند داد.ادامه این رویه بسیاری از دانشجویان موسیقی را به این عرصه كشانده و پایان نامه های متعدد دانشجویی یا موضوع موسیقی نواحی نگاشته شد. جشنواره موسیقی نواحی ایران كه از سال ۱۳۷۸ در كرمان برگزار شد، ادامه تفكر و مسیری بود كه شماری از برجسته ترین راویان موسیقی كشور را گرد هم آورد. در كنار آن، جشنواره های متعدد با عناوین متعدد و افراد مختلف با عناوین مختلف سربرآوردند.مجموعه یادشده هرچه باشد، میزان اهمیت و اعتبار این موسیقی را هر چه بیشتر می نمایاند. اینكه مدیر یك مركز سیاستگذار كه خود مجری و حامی جشنواره های غیرتخصصی و باری به هر جهت بوده حال خود معترض افراد و عناوینی است كه خود مسبب آن است موضوع را تغییر نمی دهد. هرچند این مدیر نیز نگاهی مشابه همان افراد و همان جشنواره ها را دارد. البته این مسائل ما را چندان نگران نمی سازد، هرچند همه ما فریاد دانش و تخصص موسیقی سر دهیم، تاریخ خود بهترین قاضی و محكمه انتخاب است.
محمد محجوب

وبگردی
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها