سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ساختار وبلاگ نویسی در ایران


ساختار وبلاگ نویسی در ایران
تكنولوژی اینترنت، ارتباطات را بسیار آسان، كم هزینه و ارزان كرده است. این تكنولوژی افراد بسیاری را به خود جلب كرده و در زندگی روزمره افراد نیز نفوذ كرده است. این در حالی است كه حتی رسانه های جمعی اینترنت را پذیرفته اند و تقریبا تمامی اشكال رسانه های سنتی از قبیل رادیو، تلویزیون و روزنامه كار خود را در این حوزه جدید بسط و گسترش داده اند. با این مقدمه سراغ وبلاگ می رویم. رسانه ای كه با توجه به طبیعتش از رسانه های سنتی مجزا است و به خوانندگان خود اجازه می دهد تا از مرورگری محتوایشان، كه نه تنها ارائه متن را دربر می گیرد، بلكه تصاویر دیجیتال را نیز شامل می شود سود ببرند.
حال اگرچه هنوز معلوم نیست كه آیا وبلاگ ها توانسته اند به انتظارات و خواسته های مخاطبان پاسخ بدهند یا خیر ولی به جرات می توان عنوان كرد كه اغلب افراد به خاطر كسب خبر به این تكنولوژی رسانه ای روی آورده اند. كارشناسان در این زمینه معتقدند كه خوانندگان اطلاعاتی را كه در جای دیگر نمی توانند به آن دست پیدا كنند در وبلاگ ها می توانند پیدا كنند.
حمید ضیایی پرور وبلاگ نویس و كارشناس علوم ارتباطات اجتماعی در مورد وبلاگ های فارسی می گوید: بخشی از وبلاگ های فارسی توسط روزنامه نگاران و خبرنگاران نوشته می شوند و بخش عمده دیگری از وبلاگ های فارسی اگرچه توسط خبرنگاران حرفه ای نوشته نمی شوند اما دارای كاركرد خبری و اطلاع رسانی هستند به گونه ای كه می توان آنها را رسانه های جایگزین در برابر رسانه های حاكم نامید.
پس می توان این طور عنوان كرد كه وبلاگ نویسی نوعی روزنامه نگاری پست مدرن است روزنامه نگاری كه سردبیرش خودش است و بدون محدودیت های مرسوم در جامعه، هر آنچه را كه دوست دارد، می نویسد و با فشار دادن یك كلید توسط موس، مطالب خود را به اقیانوس بیكران اطلاعاتی اینترنت می فرستد.
لیلا نیرومند عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قیام دشت اگرچه معتقد است كه وبلاگ ها به طور فزاینده ای در ایران گسترش یافته اند ولی بر این اعتقاد است كه وبلاگ های ایرانی به جنبه های علمی و اطلاع رسانی توجه نمی كنند و بیشتر حالت تشریفاتی پیدا كرده اند. یك كارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز بر این باور است كه سطح محتوای كیفی وبلاگ های ایرانی دارای افت شدیدی است و اگر بلاگرهای ایرانی به جنبه های علمی و تخصصی در این زمینه بیشتر توجه كنند بیشتر موفق خواهند بود و در جلب مخاطب نیز موفق هستند.
به هر حال، این صحبت ها درحالی بیان می شود كه وبلاگ های فارسی از نظر تعداد و فراوانی بعد از زبان انگلیسی رتبه چهارم وبلاگ ها را در جهان به خود اختصاص داده اند. این موضوع با توجه به جایگاه ایران در اینترنت هم از نظر تعداد كاربر و هم از نظر تعداد سایت و هم از نظر تولید محتوا بسیار مهم و قابل توجه است.
ضیایی پرور در همایش روابط عمومی الكترونیك كه سال گذشته در تهران برگزار شد با ارائه مقاله ای اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۰ رادیو وبلاگ فارسی روی اینترنت وجود دارد و طبق آمار اعلام شده توسط سایت اینترنتی بلاگ سنسز، ۶۴ هزار وبلاگ با محتوای فارسی روی اینترنت وجود دارد كه این تعداد وبلاگ های فارسی را در رتبه چهارم قرار می داد اما رتبه چهارم ایران به رتبه ۱۲ نزول پیدا كرده است.
وی دلایل كاهش رتبه ایران در وبلاگ نویسی را فیلترینگ، رشد شدید سایر كشورها و ركود نسبی حاكم بر فضای وبلاگ های فارسی می داند.
به هر حال خاطره نگاری بیشترین طرفدار را در میان وبلاگ خوان ها به خود اختصاص داده است. به طوری كه نتایج حاصل از یك پژوهش در زمینه بررسی ۱۵۰ وبلاگ فارسی حاكی از آن است كه وبلاگ نویسان به مسائل فرهنگ و تمدن باستانی و كهن ایران و انتشار مطالبی درباره اسطوره شناسی توجه خاصی دارند چنان كه به نظر می رسد موجی از گرایش به مسائل ملی در میان بلاگرها در حال ایجاد شدن است.
امیر ترقی نژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید