شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یک گزینش آرمانی


یک گزینش آرمانی
● فرماندهی تمام عیار
انتخاب جان تری به عنوان فرمانده تیم ملی انگلستان را نمی توان تصمیمی چندان سخت برای استیو مك لارن قلمداد كرد. تری در فصول اخیر با نمایش هایی كه می شد ثبات و اقتدار را در آنها به وضوح لمس كرد و اگر در میدانی متزلزل نشان می داد، موجب حیرت همگان می گردید، سرانجام بازوبند كاپیتانی كشورش را از آن خویش ساخت.
هنگامی كه توانایی های فردی اش و نیز تسلط مثال زدنی اش را در ارتباط با دیگر بازیكنان مورد بررسی قرار دهیم، درمی یابیم كه نمی توان چنین گزینشی را ناعاقلانه تحلیل كرد. فوتبالیستی نمی توان بسان او یافت، كه همچون او سدی رسوخ ناپذیر در برابر شوت های وحشتناك مهاجمان و تكل زنی بسیار متبحر باشد و وقتی می نگریم كه او بازوبند را از بكام ربوده، چندان متحیر نمی شویم. می توان تمییز آشكاری میان او و بكام یافت و اینكه در حالی كه كاپیتان سابق انگلستان اغلب خوددار و درونگرا نشان می دهد، در عوض تری مرد ارتباط است و همواره آماده است تا با دیگر هم تیمی هایش رابطه ای نزدیك برقرار كند.
نكته حیاتی در خصوص این مسئولیت جدید این است كه او در مكانی از میدان یعنی مركز خط میانی حضور دارد كه می تواند از آن ناحیه هم تیمی هایش را تحت نظر داشته باشد. مدافعان میانی بازیكنانی هستند كه می توان شالوده مجموعه را به مدد حضور آنان بنیان نهاد، بدین سان كه هیچ بازیكنی از تیررس دید آنها دور نخواهد ماند و او هیچ گاه در خواندن تلقی و دیدگاه آنان دچار تردید نخواهد شد. شیوه بازی تری بسیار روشن است.
در لحظات كلیدی، اثربخش و موثر عمل می كند و سبب یكپارچگی مجموعه می شود و تدابیر فنی را غرولندكنان و با شوری آشنا به دیگران القا می كند. در پیكره خط دفاعی، زوج ریو فردیناند و سول كمپل تا قبل از ظهور او به گونه ای تلقی می شد كه هرگونه تزلزل و ازهم پاشیدگی آن زوج غیرقابل تصور به نظر می رسید، اما تری به طرز معجزه آسایی پرواز كرد و آن تابو را متلاشی ساخت. یكی از انتقادات مشهوری كه منتقدانش در آغاز حضورش در تیم ملی به او وارد می ساختند، عدم سرعت بالایش بود، اما، اطمینان بخش بودن و نیز خونسردی اش در قلب خط دفاع چنان ضعفی را پوشش داد.
به باور من یكی از كاراكترهای ویژه او خصوصیات و ویژگی های مردانه اش است كه خوب یا بد، سبب می شود، بسیاری از هواداران فوتبال در سكوهای ورزشگاه از او انتظار واكنشی تحریك آمیز داشته باشند. همان شوری كه همه از فرمانده شان انتظار دارند.
اینكه، چرا هم تیمی هایش، اینگونه حرمت او را قدر می شناسند، نكته ای نیست كه نتوان آن را درك كرد. شنیدن چنین خبرهایی كه مثلا ممكن است در چلسی، ژوزه مورینیو، او را از مسند فرماندهی خلع كند و بازوبند را به دو تازه وارد صاحب نام و شهره چون بالاك و شوچنكو واگذار كند، غیرممكن است. در بریج بازیكنان ملی و صاحب نام به غایت یافت می شوند اما هیچ كس بسان او نمی تواند بدین سان با دیگر بازیكنان رابطه ای درخور تمجید و اثرگذار ایجاد نماید. تری به مدد حضور مردی چون مورینیو و تحت نظارت او از منظر تاكتیكی به بلوغی قابل توجه نایل گشته... آنچه كه او را توجیه كرده كه هیچ چیز را به تقدیر نسپارد و استوار مبارزه كند. جالب خواهد بود كه بدانیم، رابطه احتمالی او با مك لارن به چه گونه ای است.
تری باید نكته ای را مدنظر قرار دهد. اینكه، برای یك كاپیتان ملی چیزهایی جز حضور پربار در متن فوتبال وجود دارد كه باید به آنها با نگاهی ویژه نگریست. نمونه اینكه، او به تلقی و دیدگاهی جدید در مواجهه با توده ژورنالیسم محتاج است و دیگر زمان آن فرارسیده است كه تفكرات كهنه را كه همیشه او را بی میل برای حضوری موثر و مثبت در كنار روزنامه نگاران نشان می داد از ذهن بزداید.
بكام در برهه ای تعریف بدیعی از فرماندهی در تیم ملی ایجاد كرد. اینكه شیوه و سلوكش در مجموعه به گونه ای بود كه نظرات و دیدگاه های ابراز شده اریكسون آنقدر از دید توده مردم جالب و شنیدنی تلقی نمی شد تا نظرات بكام... ولی از دیگر سوی، تری در داخل و خارج زمین نشان داده كه در حیطه ارتباط به بلوغی شایسته دست یافته... حال او یك مرد متاهل و متعهد به زندگی است. پدر دو فرزند دوقلوست كه حال، در چنین قابی زمان آن است كه با نگاهی حیرت آمیز و شگفت انگیز توام با تاسف به مسائل و رخدادهایی بنگرد كه او در گذشته اش در آنها نقش نخست را ایفا كرده بود.
در برهه ای كه من سرمربی تیم ملی انگلستان بودم، دیدگاه و رویكردم در مواجهه با یك كاپیتان بسیار متفاوت بود. در دهه های هشتاد و اوایل دهه نود، فوتبال انگلستان گریبانگیر سیل مهارناشدنی ورود غول هولیگانیسم بود. آنچه كه سبب می شد، چهره هایی خاص، با وجه عمومی خاص، در این مسند قرار گیرند. از این رو گری لینه كر را برگزیدم، چون او مردی بود كه می توانست به نیازهایم، پاسخی شایسته دهد.
نكته ای كه سبب شده تا به انتخاب تری با دیدگاهی روشن بنگرم این است كه جرارد البته شاید، با اعطای چنین وظیفه ای به او عملكرد فنی اش در میدان مسابقه تحت تاثیر قرار می گرفت. شاید، عده ای یافت شوند كه با این تلقی مخالفت كنند اما گذشته از اینكه جرارد همواره می كوشد تا بهترین عملكرد را از خویش ارائه دهد، ولو با تمام ویژگی های آشنایش، شخصیت و خویی به مراتب كم شورتر و آرام تر از تری دارد. اكنون مك لارن موظف است تا بیش از هر برهه ای، جرارد را برای ادامه مسیرش آماده نگاه دارد. مراقبت از جرارد وظیفه مهمی است كه به سرمربی جدید اتحادیه محول شده است. در شرایطی كه به نظر می رسد تری نیازی نمی بیند كه كسی بیم اوضاع و آمادگی اش را داشته باشد.
گراهام تایلور
ترجمه: سهیل نوری پناه
مربی سابق تیم ملی انگلیس
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید