جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ / Friday, 22 February, 2019

طول و عرض و عمق در آموزش پزشکی


طول و عرض و عمق در آموزش پزشکی
اگر ادامه تحصیلات از پزشكی عمومی به تخصص و فوق تخصص را «طول» آموزش پزشكی و وسعت معلومات در هر مقطع را «عرض» آموزش پزشكی و توانایی در به كارگیری اطلاعات را «عمق» آموزش پزشكی تعریف كنیم باید به جرات اذعان كرد كه آموزش پزشكی در كشور ما عمدتا از بعد طولی آن گسترش پیدا كرده است و این یادداشت در پی اثبات این مدعا است.
ابتدا در مورد پزشكی عمومی باید گفت در این مقطع اساسا هیچ عمقی وجود ندارد.
عمدتا با این دلیل كه پزشكی عمومی حداقل در شهرهای بزرگ در ردیف مشاغل رو به زوال محسوب می شود. در شهرهای بزرگ امكان كار مستقل به عنوان پزشك عمومی یا وجود ندارد یا بسیار دشوار است.
مراجعات همه به سوی متخصصین معطوف شده و در صورت مراجعه كافی هم با تعرفه های موجود درآمد حاصله از یك كار ساده پزشكی تكافوی هزینه های جاری را نمی كند. در واقع پزشكی عمومی به عنوان ایستگاهی برای رفتن به تخصص به شمار می آید نه جایگاهی برای ماندن و كار كردن برای آنها كه می خواهند به دوره تخصص راه یابند اطلاعات پزشكی شان عرض قابل توجهی پیدا می كند و اطلاعات مختلفی در كلیه زمینه ها به دست می آورند اما از آنجا كه این اطلاعات صرفا به جهت امتحان فراهم آمده اند نه برای كار از كمترین عمقی نیز برخوردار نیستند و در اولین فرصت به بادی كه در همان سطوح می وزد سپرده می شوند.
آنان به دوره تخصص راه نمی یابند یا اساسا از كار پزشكی خارج می شوند و بخشی نیز كه به مشاغل جنبی پزشكی مثل كارهای اداری و فروش دارو و... رو می آورند. اما گروهی كه به ناچار و عمدتا در شهرستان ها به كار پزشكی عمومی مشغول می شوند به جرات می توان گفت كه به چند و چون این حرفه آشنایی چندانی ندارند چرا كه اساسا در بیمارستان های آموزشی ما پزشكی عمومی به عنوان یك حرفه نه وجود دارد و نه تدریس می شود.
در بیمارستان های آموزشی ما سال ها است دیگر درمانگاه «عمومی» وجود ندارد. اورژانس برای طبقه بندی در بسیاری از موارد وجود دارد اما درمانگاهی كه در آن یك پزشك عمومی باتجربه آموزش دیده و عضو هیات علمی نحوه برخورد با بیماران مراجعه كننده به یك درمانگاه عمومی را آموزش بدهد وجود خارجی ندارد.
از این رو است كه گاه رد داروها و درمان های چهل سال پیش را در نسخه پزشكانی می بینی كه شماره نظام پزشكی آنها مربوط به همین سال های اخیر است. آنها آموزش طب عمومی را نه در دوره طب عمومی بلكه بعد از شروع كار و از طریق نسخه های همكاران قدیمی دریافت می كنند تلاش های اخیر وزارت بهداشت در جهت تقویت سیستم ارجاع به خودی خود تلاش ارزشمندی در جهت تعمیق كار و آموزش پزشكی است اما تنها در صورتی بیشترین موفقیت را خواهد داشت كه بتواند كلیه مراكز درمانی و آموزشی خصوصی و دولتی در همه سطوح را دربر بگیرد.
علاوه بر این در هیچ بیمارستان خصوصی سیستم ارجاع درستی اعمال نمی شود و هیچ پزشك عمومی ای سهامدار نیست. نبود سیستم ارجاع در بیمارستان های خصوصی نكته ای است كه از نظرها مغفول مانده و عواقب زیادی دارد اما نیازمند بحث جداگانه ای است. در بیمارستان های آموزشی كم كم حتی متخصص داخلی بدون فوق تخصص هم یافت نمی شود. در نتیجه دانشجویان پزشكی عمومی دوره هایی را در «بخش»های فوق تخصصی می گذرانند، اطلاعاتی درباره جزئیات این بیماری ها می خوانند، نحوه انجام بسیاری از كارهای فوق تخصصی را مشاهده می كنند و امتحان می دهند اما نمی دانند با بیماری كه مثلا سرما خورده است یا كسی كه اسهال گرفته چگونه باید برخورد كرد چگونه باید حرف زد، پرونده ساخت و چه دارویی داد. نمی دانند كی و چگونه باید بیمار را ارجاع كرد. تضعیف پزشكی عمومی در واقع زوال عمق در دانش و آموزش پزشكی است.
وقتی كه پزشك عمومی نباشد بسیاری از كارهای متخصصین در حد عمومی خواهد ماند و سطح علمی متخصصین ارتقا نخواهد یافت. می توان متخصص بود اما كاری در حد عمومی انجام داد. به علاوه شعار قدیمی تقدم بهداشت بر درمان به نوعی به معنای تقویت طب عمومی در برابر طب تخصصی است نه بر عكس.
اگر پزشكان عمومی قوی وجود داشته باشند نه تنها سطح كار متخصصین ارتقا می یابد و زمان زیادتری برای آموزش و تحقیق خواهند یافت و نه تنها آموزش و تحقیقات پزشكی در عمق پزشكی عمومی برای پیشبرد بیشتر آن ادامه خواهد یافت بلكه تناقض طب عمومی در تكثر مطلب و وحدت انسان نیز راهی به سوی حل شدن خواهد یافت.
با پیشرفت های نوین طب در زمینه های تخصصی برای متخصصین مجالی در برخورد با بیمار به عنوان یك كلیت و در زمینه هایی غیر از تخصص آنها بر جا نگذاشته است. تمام دانش طب دیگر در یك زندگی واحد نمی گنجد اما انسان هنوز یك زندگی واحد است. این تكاثر و این تناقض هیچ شیرازه ای به جز طب عمومی نمی تواند بیابد.
این گسترش طولی سرطانی محدود به پزشكی عمومی نمی ماند. متخصصین داخلی جنرال و جراحی عمومی و طب اطفال نیز بدون مكث و تامل در این ایستگاه ها بلافاصله به فوق تخصص های مختلف تجزیه می شوند و اینگونه به نظر می رسد كه گویا قرار است كلیه مبتلایان به دیابت به فوق تخصص غدد و كلیه مبتلایان به زخم معده به فوق تخصص گوارش مراجعه كنند و بدین ترتیب نه تنها از عمق بلكه حتی از عرض دانش متخصصین نیز رفته رفته كاسته می شود و در فوق تخصص هم در بسیاری از موارد به رغم عمق قابل توجه ولی باز برای بسیاری از پزشكان از جنبه های تحقیقاتی قانع كننده نیست.
از آنجا كه در رشته های تخصصی عمق و مهارت كاربردی متناسبی وجود ندارد امتحانات نیز در تخصص های مختلف به درجات مختلف در عرضی بسیار وسیع با عمقی كم صورت می گیرد و در نتیجه خود این امتحانات بخش های آموزشی را به سوی «عرض» بیشتر سوق می دهد و عرض بیشتر یعنی توجه به جزئیات كتاب های رفرانس جداول و درصدها یعنی ساعت های طولانی در كتابخانه ماندن یعنی از بر كردن مطالب و در یك كلام دوری از مهارت بالینی پزشكی و كاستن روزافزون از عمق.
چرا كه در آخرین تحلیل موضوع طب انجام عملی برای كمك به بیمار است نه دسترسی به یك سری حقایق محض فارغ التحصیلان چنین بخش هایی یعنی من و دیگران باز هم چنان سئوالاتی طرح می كنند و این یعنی دور باطلی كه در اقیانوسی به عمق چند سانتی متر جریان پیدا می كند. آموزش برای تدریس و تدریس برای آموزش این است قانون بخش های آموزشی.

دكتر بابك زمانی

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

آشنایی با رشته ی مهندسی رباتیک

آشنایی با رشته ی مهندسی رباتیک
رشته مهندسی رباتیک در حقیقت باید تلفیقی از رشته های مهندسی برق گرایش های الکترونیک و کنترل و رشته ی مهندسی مکانیک گرایش جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار باشد ، که مناسب طراحی و ساخت هر رباتی باشد.
اما در واقعیت این گونه نیست . چون در ۱۴۰ واحد کارشناسی در ایران نمی توان تمام درس های رشته های مذکور درس داده شود . بنابر این نمی توان از یک مهندس رباتیک انتظار داشت به تمامی رشته ها مسلط باشد و بتواند یک ربات را از طراحی پیچ ومهره تا کل ماشین و از طراحی مقاومت و آی سی تا کل مدارات را به تنهایی انجام دهد . اما واقعیت رشته ی مهندسی رباتیک در ایران چیست ؟
رشته مهندسی رباتیک در سال ۱۳۸۱ در مقطع کارشناسی توسط دانشگاه صنعتی شاهرود وارد ایران شد . چارت رشته مهندسی رباتیک ایران منطبق با چارت مهندسی رباتیک دانشگاه ویکتوریا در استرالیا می باشد . این رشته در واقعیت یکی از گرایش های مهندسی برق است که دانشجویان مقداری از دروس رشته مکانیک جامدات را نیز می خوانند . هدف این رشته الکترونیکی و هوشمند کردن ماشین مکانیکی است . در واقع این رشته برای ساخت یک ربات صنعتی که در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد به وجود آمده است و نه برای ساخت ربات های تفریحی وسرگرمی .
● درس های تدریس شده به دانشجویان به شرح زیر است :
▪ دروس عمومی ۲۱ واحد
فارسی - زبان خارجه - اندیشه ی اسلامی ۱ - اندیشه ی اسلامی ۲ - انسان در اسلام - فلسفه ی اخلاق - اخلاق اسلامی - آیین زندگی - عرفان عملی اسلام - تفسیر موضوعی قرآن - تفسیر مضوعی نهج البلاغه - انقلاب اسلامی - قانون اساسی - اندیشه ی سیاسی امام - فرهنگ و تمدن اسلامی - تاریخ اسلام - تاریخ امامت - تربیت بدنی ۱ - تربیت بدنی ۲ - تنظیم جمعیت
▪ دروس پایه ۲۲ واحد
فیزیک ۱ - فیزیک ۲ - آزمایشگاه فیزیک ۱ - آزمایشگاه فیزیک ۲ - ریاضی ۱ - ریاضی ۲ - معادلات دیفرانسیل - برنامه نویسی - محاسبات عددی
▪ دروس اصلی ۶۱ واحد
نقشه کشی صنعتی - کارگاه ورق کاری و جوش کاری - کارگاه ماشین ابزار - کارگاه برق - زبان تخصصی - کارآموزی تابستان - الکترومغناطیس - ماشین های الکتریکی AC و DC - آزمایشگاه ماشین - مدار های الکتریکی ۱ - آزمایشگاه مدار های الکتریکی - مدار های الکترونیکی - آزمایشگاه مدار های الکترونیکی - مدار های منطقی - آزمایشگاه مدار های منطقی - ریاضی مهندسی - تجزیه و تحلیل سیستم ها - کنترل خطی - آزمایشگاه کنترل خطی - استاتیک - دینامیک - دینامیک ماشین - مکانیک سیالات - مقاومت مصالح ۱ - مقاومت مصالح ۲ - آزمایشگاه مقاومت مصالح - طراحی اجزاء ۱ - طراحی اجزاء ۲ - پروژه
▪ دروس تخصصی ۲۲ واحد
رباتیک و اتوماسیون - سنسور های ربات - کنترل ربات - آزمایشگاه ربات - اصول میکروکامپیوترها - للکترو نیک قدرت و محرکه - ارتعاشات مکانیکی - طراحی مکانیزم
▪ دروس اختیاری ۲۰ واحد
مدار های الکتریکی ۲ - اندازه گیری الکتریکی - مدار های واسطه - کنترل فازی - کنترل مدرن - شبکه های عصبی - سیستم های محرکه - یاتاقان و روغن کاری - علم مواد - آزمایشگاه ارتعاشات - طراحی ماشین با کامپیوتر
● صنعت و رباتیک
امروزه کمتر کارخانه ای را می توان یافت که در آن از ربات استفاده نشود . بازو های رباتیکی که بدون استراحت قطعات و محصولات را از نقطه ای به نقطه ی دیگر جا به جا می کنند . ربات های جوشکار ربات های رنگرز ربات های بسته بند ربات های تراشکار ربات های چاپگر ربات های کنترل کیفیت ربات ها سوراخکار ربات های کنترل دما ربات های هشدار دهنده ی نشت گاز ربات های غربال سانتریفوژ های خودکار و ... همگی نمونه هایی از ربات ها در کارخانه ها هستند .
کارخانه ها برای افزایش سرعت و کیفیت و دقت و هزینه ی پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در بعضی از قسمت ها که برای انسان خطرناک است مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و .... ناچار به استفاده از ربات می شوند .
● زندگی امروز و رباتیک
اگر نگاهی به محیط زندگی خود بیاندازیم می بینیم ربات ها همه جا را فرا گرفته اند ام تا به حال به آن توجه نکرده ایم . آسانسور ها چراغ هلی راهنمایی رانندگی ماشین لباس شویی خودرو های شخصی رایانه ی رومیزی تابلو های نوشتاری متحرک برف روب ها ربات های جراح و ... همگی ربات هستند . و اگر دقیقتر ببینیم پدافند های موشکی هواپیما های بدون سرنشین ماهواره ها مریخ نورد ها ربات نیز ربات می باشند .
● آینده ی رباتیک
ربات ها هر روز گسترده تر می شوند بزودی ربات های پرستار نظافتچی فوتبالیست آشپز مربی و ... به تولید انبوه می رسند قرار است تا سال ۲۰۵۰ دانشمندان تیم فوتبال رباتیک بسازند که با انسان ها بازی کنند و آن ها را شکست دهند . یک روز فرا می رسد که در هر خانه ای یک ربات انسان نما و همه کاره وجود داشته باشد و در صنایع و کشاورزی و ... دیگر به انسان نیاز نباشد و انسان در آن فقط تفریح و تولید علم کند .
●رباتیک و ایران
رباتیک در ایران نوپا می باشد و تمامی ربات های مورد نیاز وارداتی می باشد و شرکت های فعال در این زمینه فقط وارد کننده و تعمیر کننده می باشند و متاسفانه هنوز تولید کننده نداریم . هر ساله مسابقات رباتیک بسیاری در ایران به منظور علاقه مند کردن دانجویان به کار در زمینه ی ربات برگذار می شود
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
اسم رشته ی مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک می باشد و مسئولان دانشگاه قول داده اند به زودی رشته ی مهندسی رباتیک در کارشناسی ارشد را با چهار گرایش «کنترل ربات» و «بینایی ربات و پردازش تصویر» و «ساخت و تولید ربات» و «مکاترونیک ربات» ایجاد نمایند
● بازار کار
هم اکنون تعداد زیادی از کارخانه ها برای هوشمند کردن و اتوماسیون خط تولید و تعدادی نیز برای راه اندازی تعمیر و نگهداری از ربات نیازمند نیروی کار هستند سازمان فضایی ، پژوهشکده ها ، سازمان انرژی اتمی ، شرکت نفت ، کارخانه های خودروسازی ، ارتش ، سپاه ، شرکت های وارد کننده و دانشگاه ها ، به دنبال استخدام مهندسین رباتیک می باشند


کلمات در حال جستجو
بنیاد بین المللی غدیر خراسان جنوبی , اشتباهات فضای مجازی , سالن کشتی , شهرک قائم , شورای نظارت بر صدا و سیما , رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد , محمد مشنوق , عملیات محرمانه , بیمارستان پارس , نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
ماه من مشک سیه در دامن گل می‌کند , جدول سهم بخش‌های مختلف از تولید ناخالص داخلی مالزی (درصد) , درمان , تعیین هنجارها و تعبیر هنجارها , فرصت‌های شغلی و استخدام در جهانگردی , آن یار ترش رو را این سوی کشانیدش , تیرهٔ آلالگان ( Ranunculaceae ) , باز درآمد ز راه فتنه برانگیز من , رسیدگی‌های اخلاقی , دقیق‌خوانی ,

برخی منابع مهم خبری
zamandaily.ir روزنامه زمان , fanousnews.com فانوس نیوز , https: خبر ورزشی , banifilm.ir بانی فیلم , khordadnews.ir خرداد نیوز , eghtesadnews.com اقتصادنیوز , chetor.com چطور , vaghayedaily.ir روزنامه وقایع اتفاقیه , tejarat.donya-e-eqtesad.com تجارت فردا , ghanoondaily.ir روزنامه قانون ,

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.