جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ساختار فوتبال در اسپانیا


ساختار فوتبال در اسپانیا
لیگ دسته اول اسپانیا با نام لالیگا شامل بیست تیم است و در سالهای اخیر بحث هایی بر سر لزوم افزایش یا كاهش تیم ها انجام گرفته، اما این تغییرات با تجربه عملی موفق همراه نبوده است.در سال ۱۹۸۸ یك بار تعداد تیم ها به ۱۸ كاهش یافتند كه این كار موجب پایین آمدن سطح فوتبال باشگاهی اسپانیا شد.
پس از آن در سال ۱۹۹۵ تعداد تیم ها به ۲۲ افزایش پیدا كردند، اما در همان روند افزایش تیم ها با چالش جدی به نام بحران مالی روبه رو گشت، چرا كه در همان فصل نخست ۲ باشگاه به علت بهره مند نبودن از تضمین مالی نتوانستند به موقع برای ثبت نام در لیگ اقدام كنند. البته این دو باشگاه توانستند با پافشاری زیاد حضورشان در لیگ را قطعی سازند، اما برای سویا كه در آن مقطع با بحران مالی شدیدی روبه رو بود- با سقوط به دسته دو در پایان فصل- شرایط تغییر چندانی نیافت، به این ترتیب بعد از دو فصل پرهرج و مرج از سال ۹۷ دوباره تعداد تیم ها به ۲۰ كاهش پیدا كردند.
در حالی كه باشگاه های كوچك از ترس زیان های مالی در مقابل افزایش ناگزیر تیم های سقوط كننده به منظور برقراری تعادل، مقاومت می كردند، البته یوفا هم بر كاهش مجدد تیم های لیگ اول اسپانیا به ۲۰ تیم تاكید داشت و تهدید كرده بود كه اگر این كار صورت بپذیرد، سهمیه اسپانیا در رقابت های مختلف اروپایی را كاهش خواهد داد.لیگ دسته دوم اسپانیا نیز با نام كامل «LA liga segunda» و نام اداری «AD۲ivision» شامل ۲۲ تیم از سراسر اسپانیاست، اما دسته های پایین تر دیگر شكل سراسری ندارند و به صورت محلی اعتبار خاص خودشان را نزد مردم دارند.
فرهنگ عمومی، تقسیم بندی باشگاه ها به دسته اول، دسته دوم، دسته سوم و... را نمی پذیرد. به همین خاطر لیگ دسته دوم در كلاسی همطراز با لیگ دسته اول- كلاس «A» - ولی با رتبه پایین تر- «A۲»- قرار می گیرد.
دسته سوم كه به چهار گروه منطقه ای كلی تقسیم می گردد نیز B۲ خطاب می شود و دسته چهارم با نام «دسته ۳» متشكل از ۲۰ گروه می باشد. شاید این كار كمی مضحك باشد مثل اینكه شما به یك دلال درجه چندم بازیكنان كم سن و سال، لقب «مدیر خرید» را بدهید و یا رفتگر كنار زمین بازی را «مسئول پاكسازی محیط زیست» بنامید، اما این رفتار احترام آمیز با باشگاه های كوچك محلی است كه فوتبال اسپانیایی را صاحب ریشه های عمیق اجتماعی ساخته و در هر كجای كشور نهاد باشگاه را با نهادهای مدنی و مهمتر از همه نهاد خانواده پیوند زده، چنانكه «فیل بال» مولف انگلیسی فوتبال اسپانیا، آنجا را «بهشت فوتبال» نام می نهد. دپورتیووآلاوس نمونه خوبی از پویایی این فوتبال است. آلاوس یك باشگاه محلی در لیگ منطقه ای شمال اسپانیا بود كه ظرف نیم دهه و با حداقل سرمایه گذاری ممكن خود را تا سطح یك مدعی لالیگا بالا كشید و بلافاصله در فینال جام یوفا حاضر شد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید