جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آیا نژادپرستی در فوتبال پایانی دارد؟


آیا نژادپرستی در فوتبال پایانی دارد؟
باشگاه رنجرز برنامه‌ای را آغاز کرد که در آن کلیه رفتارها و شعارهای نژادپرستانه و فرقه‌ای از ورزشگاه‌ها محو شود. اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا پیش از این از همه باشگاه‌ها خواسته بود که تا آنجا که می‌توانند اجازه ندهند فوتبال و روح جوانمردی جای خود را به رفتارهای نژادپرستانه بدهد. یوفا همچنین مجازات‌های سنگینی از جمله بازی بدون تماشاگر، پرداخت هزینه‌های سنگین و یا حتی محرومیت از شرکت در مسابقات را برای تیم‌های خاطی در نظر گرفته است.
اقدام باشگاه رنجرز بیش‌تر به‌دلیل آن است که ”آرتور بروس“ دروازه‌بان سلنیک در دیار مقابل اولدفرم هواداران تیم رقیب را با عناوین زننده‌ای خطاب کرده بود. ”بروس“ به خاطر این عمل به دادگاه احضار شده است.
دادستان ورزشی اسکاتلند پس از نزدیک به ۶ ماه بررسی و تحقیق سرانجام دروازه‌بان لهستانی رنجرز را مجرم شناخته شده است.
گفته می‌شود پس از این اقدام ”بروس“، ارزش سهام باشگاه رنجرز افت شدیدی کرده است. ”پال لی گوئس“ سرمربی رنجرز، ”دیوید مورای“ رئیس باشگاه و بازیکنان تیم گلاسکو رنجرز پلاکاردهائی که روی آن نوشته شده بود ”مخالف یا تبعیض“ یا خود حمل می‌کردند این نخستین بار است که باشگاهی در اسکاتلند دست به چنین اقدامی می‌زند.
از سوی دیگر و در ماه می تیم رنجرز چیزی در حدود ۱۳ هزار پوند از سوی یوفا به‌دلیل رفتار تماشاگرانش جریمه شد. یوفا دلیل این جریمه را خواندن شعارهای نژادپرستانه در دیدار مقابل ویارئال از سری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا عنوان کرده است. یوفا همچنین به وکلای باشگاه رنجرز هشدار داده که تکرار این اقدامات ممکن است با مجازات‌های سنگین‌تری از جمله ممنوعیت برگزاری مسابقات مواجه شود. یوفا متذکر شده است که اگر تماشاگران و هواداران رنجرز مجداً شعارهای نژادپرستانه سر بدهند علاوه بر محرومیت از شرکت در مسابقات اروپائی در رقابت‌های داخلی نیز با مجازات‌های مشابهی مواجه خواهند شد.
یوفا پس از آنکه در بعضی مسابقات برخی هواداران اقدام به سر دادن شعارهای نژادپرستانه می‌کردند قوانین و مقررات تازه‌ای وضع کرد که در آن محرومیت و مجازات‌های گوناگونی برای باشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
در بیانیه یوفا همچنین آمده است هریک از باشگاه‌ها و یا تیم‌های ملی که در بازی‌های رسمی و یا دوستانه اقدام به سو دادن شعارهای نژادپرستانه و یا دست به اقدامات تحریک‌آمیز بزنند حتی اگر تیم رقیب اروپائی نیز نباشد مجازات خواهند شد. یوفا می‌افزاید توهین به رنگ پوست، مذهب مسائل قومی و قبیله‌ای، حداقل مجازات ۱۳ هزار پوند را دربرخواهد داشت. همچنین در برخی مواقع خاص که به‌دلیل رفتار تماشاگران بازی از جریان بیفتد و یا نتوان حداقل‌های برگزاری یک دیدار را مهیا کرد تیم میزبان از امتیاز میزبانی در سایر مسابقات محروم خواهد شد. یوفا همچنین اختیار دارد که مسابقه را بدون تماشاگر و یا در کشوری ثالث برگزار کند.
باشگاه رنجرز درخواست‌های مکرری مبنی بر تخفیف جریمه به یوفا داده است، اما یوفا تأکید دارد که رنجرز به‌دلیل رفتار دروازه‌بانش و همچنین شعارهای هواداران باید جریمه شود.
مورای می‌گوید: ”ما خود می‌دانیم که توهین، به ورزش ضربه می‌زند. من از همه هواداران می‌خواهم که تنها به تشویق تیم خود بپردازند و کاری به کار تیم رقیب نداشته باشند. من و همه دست‌اندرکاران باشگاه از همه بازیکنان و هواداران می‌خواهیم که به‌جای دادن شعارهای نژادپرستانه و تحریک‌کننده که نتیجه‌ای جز محرومیت و نظایر آن را برای ما در پی ندارد تنها و تنها به فکر بازی و تشویق تیم باشند. وی همچنین می‌گوید این مشکل نه تنها در اسکاتلند که در سایر کشورهای اروپائی نیز وجود دارد. یوفا اگر می‌خواهد این مسئله ریشه‌کن شود باید با راه‌اندازی مراکز مختلف مانع چنین کارهائی شود. مورای می‌گوید این نخستین بار است که با محرومیت مواجه می‌شویم و از طرفی شاهد آن هستیم که در سایر کشورها چنین اقدامات نژادپرستانه‌ای صورت می‌گیرد. ما (رنجرز) وظیفه داریم تا آنجا که امکان دارد این اقدامات را به حداقل برسانیم.
مورای درباره رفتار تماشاگران می‌گوید: ”ما خود را موظف می‌دانیم که به‌عنوان یکی از باشگاه‌های مطرح اسکاتلند و اروپا از قوانین یوفا اطاعت کنیم و نباید اجازه دهیم اقدامات نابخردانه برخی تماشاگران مانع از آن شود که نتوانیم از شرایط میزبانی در دیدارهای اروپائی استفاده کنیم. مطمئن هستم تماشاگران خود نیز می‌خواهند که فوتبال رنجرز را در استادیوم تماشا کنند“.
آغاز و ایجاد برنامه محو شعارهای نژادپرستانه از سوی رنجرز این مطلب را به اثبات می‌رساند که این باشگاه درصدد است تا به هر طریقی مانع محرومیت‌های سنگین‌تر یوفا شود.
مورای در این‌باره م‌گوید: ”اقدامات وسیعی انجام شده و سخنرانی‌های مختلفی از سوی بازیکنان و مدیران باشگاه‌ها صورت گرفته و در آنجا از آنها خواسته شده که دست به اقدامات توهین‌آمیز نزنند. ملاقات‌هائی را نیز با برخی هواداران، سردبیران و کسانی‌که به هر طریق بر روی افکار عمومی تأثیرگذار هستند داشته‌ایم. ما از همه هواداران می‌خواهیم که با احترام به تیم مقابل به تماشای فوتبال بنشینند.
جیم تمپلتون رئیس کانون هواداران رنجرز می‌گوید: اقدام برخی هواداران باعث جریمه شد. خوشبختانه رنجرز توان پرداخت این جریمه را دارد اما نباید اجازه دهیم رفتارهای ناشایست باعث محرومیت تیم محبوبمان رنجرز شود نمی‌خواهیم بیش از این رنجرز با چنین مشکلاتی مواجه شود.
علاوه بر لیگ اسکاتلند فصل گذشته لیگ برتر فوتبال انگلستان نیز شاهد برخی اقدامات نژادپرستانه بود. اکنون که زمان چندانی به آغاز رقابت‌های اروپائی نمانده یوفا از همه باشگاه‌ها خواسته است که با انجام اقدامات مؤثر مانع از آن شوند که ارکان رسمی فوتبال اروپا باشگاه را جریمه و یا محروم کند.
اقدام باشگاه رنجرز در تلاش برای نفی اقدامات نژادپرستانه اقدامی در خور تحسین محسوب می‌شود، اما معلوم نیست که با وضع جریمه و درخواست‌های مکرر مسئولان و بازیکنان و همچنین رئیس کانون هواداران باشگاه در فوتبال اسکاتلند، دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم. آنچه مسلم است آنکه این اقدام تنها در گرو فرهنگ‌سازی بیش از پیش باشگاه‌ها به‌خصوص باشگاه‌هائی که از چندین بازیکن خارجی استفاده می‌کنند، می‌باشد.
نویسنده: ویکتوریا میشل
منبع: روزنامه تایمز
مترجم: علیرضا قدردست نخ‌چی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید