پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

”توتی“ در اندیشه خداحافظی اما ...


”توتی“ در اندیشه خداحافظی اما ...
در هر دوره‌ای از رقابت‌های بزرگ و معتبر، زمانی‌که بازی‌ها به اتمام می‌رسد تعدادی از بازیکنان فوق‌ستاره به یکباره تصمیم می‌گیرند دست از فوتبال ملی بکشند و به نوعی کفش‌های خود را آویزان می‌کنند و بسیاری از آنان هم در مدت زمانی کوتاه با بهانه قرار دادن کمک به تیم ملی، دوباره پیراهن تیم ملی کشورشان را بر تن می‌کنند.
برای مثال بازیکنانی چون پاول ندود، زین‌الدین زیدان و لیلیان تورام از جمله افرادی بوند که با پایان یافتن رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۴ خداحافظی از فوتبال ملی را متذکر شدند، اما در جام جهانی ۲۰۰۶ همراه تیم‌های ملی کشورشان بودند.
در ایتالیا هم خداحافظی در اوج بازیگری از تیم ملی تبدیل به یک عبادت شده و برخلاف سایر کشورها بازیکنانی که این تصمیم را می‌گیرند به‌سختی راضی به بازگشت می‌شوند مثل پائولو مالدینی کاپیتان تیم ملی ایتالیا در سال ۲۰۰۲ که پس از ناکامی لاجوردی‌ها بازوبند را به فابیو کاناوارو سپرد و تلاش برای بازگرداندن او به تیم ملی هیچ نتیجه‌ای نداشت.
در جام جهانی ۲۰۰۶ ایتالیا جام قهرمانی را به‌دست آورد و این بار بازیکنی محبوب به ‌نام فرانچسکو توتی حرف از خداحافظی زد.
کاپیتان رم و ستاره شماره ۱۰ تیم ملی ایتالیا که با وجود سختی‌های فراوان به آلمان ۲۰۰۶ رسید و بازی‌های خوبی هم به نمایش گذاشت مثل پائولو مالدینی پایش را در یک کفش کرده و از خداحافظی حرف می‌زند، بهانه او خستگی و عدم توانائی زیاد برای حضور در تیم باشگاهی و ملی است و وی فقط می‌خواهد برای رم بازی کند.
اظهارات متفاوتی در مورد تصمیم توتی به چاپ می‌رسد و کارشناسان فوتبال هرکدام به‌گونه‌ای در مورد این مسئله قضاوت می‌کنند و ‌نظر می‌دهند، اما حقیقت این است که همه آنها دوست دارند ایتالیا در جام ملت‌های ۲۰۰۸ و جام‌ جهانی ۲۰۱۰ توتی را به‌عنوان یک بازیکن باتجربه و وزنه‌ای معتبر در اختیار داشته باشند.
از این‌رو با نزدیک شدن به بازی‌های مرحله مقدماتی جام ملت‌ها اروپا موافقان و مخالفان خداحافظی فرانچسکو توتی با اظهارنظرات متفاوت حواشی این تصمیم را داغ‌تر می‌کنند، اما عده‌ای معتقدند باید توتی را در اتخاذ این تصمیم آسوده گذاشت و اجازه دهند این ستاره محبوب در آرامش کامل و فضائی دور از اعمال نظرات عذاب‌دهنده در این رابطه فکر کند.
● دونادونی امیدوار به بازگشت توتی
روبرتو دونادونی، سرمربی جدید تیم ملی ایتالیا از جمله کسانی است که امید زیادی به منصرف شدن فرانچسکو توتی از تصمیم خود دارد.
دونادونی می‌داند با نشستن جای مارچلو لیپی که توانسته بود ایتالیا را به مقام نخست جام جهانی ۲۰۰۶ برساند، وظیفه خیلی سنگینی را بر عهده گرفته و به همین خاطر دوست دارد اکثر ستارگان تیم قهرمان جهان را حداقل برای رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۸ به همراه داشته باشد.
سرمربی جوان تیم ملی ایتالیا ابراز امیدواری می‌کند تا بتواند در ملاقاتی که با فرانچسکو توتی دارد او را متقاعد به منصرف شدن درخداحافظی کند و به همین خاطر از هفته‌ها قبل خود را بری این ملاقات و جلب رضایت توتی آماده کرده است.
ترس را می‌توان در چهره دونادونی احساس کرد، او خوب می‌داند وجود توتی در مرکز هجوم تیم تا چه اندازه روی قدرتمند شدن لاجوردی‌ها در این بازی‌ها تأثیرگذار است و نمی‌خواهد این مهره‌ ارزشمند را در اختیار نداشته باشد.
روزنامه گاتزتا دلو اسپورت در گزارشی بازیکنانی چون کاناوارو، دل‌پیه‌رو، توتی، گتوسو، کامورانزی، زامبروتا و پیرلو را نفرات ارزشمند و گرانبهاء تیم ملی ایتالیا نام برد که می‌توانند به دونادونی در راه رسیدن به‌عنوان با اهمیت در یورو ۲۰۰۸ کمک کنند.
● توتی بر سر دوراهی
در این روزها اکثر فوتبالدوستان ایتالیائی در نظرسنجی‌ها و گزارش‌هائی که تهیه می‌شود خواهان حضور توتی در جام ملت‌های اروپای ۲۰۰۸ هستند و این موضوع باعث شده تا کاپیتان بزرگ رمی‌ها در مورد خداحافظی‌اش دچار تردید شود.
توتی قبل از جام‌ جهانی ۲۰۰۶ و در جریان رقابت‌های سری A ایتالیا مقابل امپولی از ناحیه مچ پا دچار شکستگی شد و بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گرفت، بازگشت او به میادین نزدیک به ۳ ماه طول کشید و در شرایطی که بسیاری از حضور او در جام جهانی مأیوس شده بودند توتی با تمرینات فراوان و کمک پزشکان رم برای قرار گرفتن در ترکیب نهائی فهرست لیپی آماده شد و در آلمان ۲۰۰۶ هم نمایش نسبتاً خوبی داشت.
حالا این ستاره بزرگ از ترس اینکه دوباره دچار آسیب‌دیدگی شدید نشود تصمیم گرفته تا کفش‌هایش را در تیم ملی ایتالیا آویزان کند، اما زمانی که خواسته هوادارانش و آنهائی که انتظار ندارند موفقیت تیم ملی ایتالیا به همان بازی فینال برلین ختم شود را می‌شنود دچار تردید می‌شود.
دوستان نزدیک او از احتمال بازگشت به تیم ملی حرف می‌زنند و مطمئن هستند توتی در یورو ۲۰۰۸ همراه لاجوردی‌ها خواهد بود.
مطبوعات ایتالیا هم در گزارش‌های مختلف توتی را یک توتی را یک ستاره باارزش برای تیم ملی ایتالیا در بازی‌های آینده نام بردند.
با این حال هنوز هیچ چیز مشخص نیست. فرانچسکو توی یقین دارد منصرف شدن از این تصمیم یک ریسک بزرگ در زندگی‌اش است و باید با دقت در مورد آن تصمیم بگیرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید