پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تساوی با اعمال شاقه


تساوی با اعمال شاقه
● ایران ۱ - سوریه ۱
▪ گل‌ها: (دقیقه ۷۵ جواد نکونام) برای ایران
▪ (دقیقه ۸۹ چابوزید) برای سوریه
▪ داور: راوشان ایرماتوف (ازبکستان)
▪ کمک‌ها: ویکتور سراماتوف و آلکساندر پوپوف (ازبکستان)
▪ اخطار: هادی شکوری (ایران)، معتصم آلایا و خالد مصطفی (سوریه) ▪ تماشاگر: بیش از ۲۵ هزار نفر
● ایران
۱. وحید طالب لو
۲. محمود فکری
۳. امیرحسین صادقی
۴. هادی شکوری
۵. مهدی مهدوی‌کیا از دقیقه ۷۱ جواد کاظمیان
۶. علیرضا نیکبخت
۷. مهرزاد معدنچی از دقیقه ۷۲ ایمان مبعلی
۸. جواد نکونام
۹. آندرانیک تیموریان
۱۰. رضا عنایتی
۱۱. رسول خطیبی از دقیقه ۸۸ حسین کاظمی
▪ سرمربی: امیر قلعه‌نوئی
● سوریه
۱. محمود رفائی
۲. المنا محمود از دقیقه ۷۰ آبان والی
۳. السید ماهر
۴. عاطف جنیات
۵. الهاس ماجد از دقیقه ۷۵ راشد یحیی
۶. چابوزید
۷. معتصم آلایا
۸. بلهوس موصاب
۹. دیاب علی
۱۰. طارق جبار
۱۱. خالد منصور
▪ سرمربی: جعفر ابراهیم
●● شرح گل‌ها
● گل ایران
روی یک فعل و انفعال در اطراف محوطه جریمه سوریه، مبعلی توپ خوبی را برای جواد نکونام ساخته و پرداخته کرد که ضربه بغل پای جواد پس از برخورد به سر مدافع سوریه به تنها گل ایران تبدیل شد.
● گل سوریه
در واپسین دقایق بازی و روی یک ضربه کرنر، چابو زید با یک ضربه سر خوب و دقیق گل مساوی را وارد دروازه ایران کرد.
● لحظات حساس
▪ دقیقه ۸: مهدی مهدوی‌کیا یک تنه به داخل محوطه جریمه سوریه نفوذ کرد که ضربه پای چپ او را دروازه‌بان سوریه دفع کرد.
▪ دقیقه ۳۵: رسول خطیبی توپی را برای تیموریان فرستاد. ضربه این بازیکن پس از برخورد به پای دروازه‌بان سوریه، در مقابل عنایتی که در آفساید قرار داشت افتاد. عنایتی توپ را وارد دروازه کرد اما داور آن را آفساید و مردود اعلام کرد.
▪ دقیقه ۵۰: سانتر معدنچی از چپ روی سر خطیبی پائین آمد که ضربه سر این بازیکن پس از برخورد به دست‌های دروازه‌بان به درون دروازه رفت که پیش از آن پرچم کمک داور به علامت آفساید بالا رفته بود.
▪ دقیقه ۵۷: نفوذ معدنچی از چپ و پاس خوب او به رسول خطیبی با ضربه این بازیکن عرض دروازه را طی کرد و به خارج رفت.
▪ دقیقه ۷۴: چابو با طالب‌لو تک به تک شد که ضربه بی‌دقت او به کنار دروازه برخورد کرد.
▪ دقیقه ۸۷: ضربه ایستگاه ماهر سید را در آستانه ورود به دروازه، طالب‌لو به کرنر فرستاد.
● نیمه اول:
تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین بازی رسمی خود بعد از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان با یک ترکیب جدید نتوانست در نیمه اول بازی با سوریه، قدرت خود را به رخ حرف بکشد و برتری‌اش را ثابت کند. اگر بپذیریم که هر تیم صاحب توپی، تیم برتر میدان نیست، حرفی بیهوده نگفته‌ایم. تیم ملی فوتبال ایران که ترکیبش در بازی مقابل سوریه نسبت به بازی با امارات با ۴ تغییر همراه شده بود، در نیمه اول بازی هیچگاه نتوانست فوتبال زیبائی را به نمایش بگذارد و آنقدر یارانش تحت‌تأثیر بازی قرار گرفته بودند که بازی معمولی خود را هم انجام ندادند.
شاید اگر آن توپ مهدوی‌کیا در دقیقه ۸ گل می‌شد و یا آن گل عنایتی توسط داور پذیرفته می‌گشت، جریان بازی فرق می‌کرد اما نتیجه صفر بر صفر در پایان ۴۵ دقیقه به هیچ‌وجه برای امیر قلعه‌نوئی و تیمش نتیجه خوبی نبود.
قلعه‌نوئی در ۴۵ دقیقه اول با سوریه دل به نفوذهای مهدی مهدوی‌کیا از راست و مهرزاد معدنچی از سمت چپ بسته بود. ضمن اینکه چنین به‌نظر می‌رسید که او هرگز در کارهای تاکتیکی تیش به ضربات ایستگاهی و زنندگان آن توجهی نداشته است چرا که هر چه موقعیت در نیمه اول برای تیم ملی ایران در پشت محوطه جریمه حریف به‌دست آمد، به سادگی از دست رفت تا قلعه‌نوئی و دستیارانش از این پس روی این تاکتیک تمرینات خاصی را برای بازیکنان تجویز کنند. در نیمه‌ای که نمایش بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران چنگی به دل نمی‌زد، بازیکنان تیم سوریه بازی روان و با برنامه‌ای از خود به نمایش گذاشتند. آنها با آنکه در ورزشگاه آزادی بازی می‌کردند در ۴۵ دقیقه اول هرگز تحت‌تأثیر نام حریف قرار نگرفتند و توانستند بازی قابل قبولی را ارائه کنند.
● نیمه دوم:
۴۵ دقیقه دوم به ظاهر با برتری یاران ما آغاز شد اما هیچ برنامه و تاکتیکی خاصی در بین آنها برای رسیدن به گل دیده نشد.
قلعه‌نوئی که به تیمش اعتقاد داشت، تیم نیمه اولش را بدون هیچ تغییری در نیمه دوم هم به زمین فرستاد اما همین تیم در میانه راه نشان داد که توان مقابله با حریف جوان و باانگیزه خود را ندارد. اوج اشتباه قلعه‌نوئی در نیمه دوم، تعویض مهدوی‌کیا بود؛ او تا زمانی‌که در زمین بود، خوب دوید و در کارهای هجومی حضور فعال داشت. قلعه‌نوئی که می‌خواست میل هجومی تیمش را دوچندان کند، مبعلی و کاظمیان را درست در زمانی به میدان آورد که نفس‌های سوری‌ها به‌اصطلاح چنان شده بود و همین مسئله باعث شد تا ان تعویض‌ها هیچ نفعی برای تیم ما به همراه نداشته باشد.
وقتی در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه به پایان بازی با گل جواد نکونام که به سر بازیکن سوری هم برخورد کرد، پیروزی را به دست آوردیم، این توانائی را نداشتیم که ۲۰ دقیقه (به‌اضافه ۵ دقیقه وقت اضافه نیمه دوم) آن را حفظ کنیم و در نهایت در دقایقی گل مساوی را خوردیم که هیچ فرصت جبرانی برای ما باقی نمانده بود. دوباره یک سانتر بلند و یک ضربه سر در شلوغی مقابل دروازه ایران باعث شد تا علاوه بر بروز ضعف خط دفاعی ایران، شهد شیرین پیروزی نیز از طرفداران توپ گرد ایران گرفته شود. ملی‌وشان فوتبال ایران با این تساوی ۴ امتیازی شدند و پس از کره‌جنوبی ۶ امتیازی، در مکان دوم جدول ایستادند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید