جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پیروزی و شکست در جنگ لبنان


پیروزی و شکست در جنگ لبنان
تحولات جنگ نشان می دهد كه حزب الله به خاطر پایداری و مقاومت جوانمردانه اش پیروز میدان است. حزب الله روزانه ارتش صهیونیستی را متحمل تلفات و خسارت های سنگینی می كند. ارتش صهیونیستی علی رغم ورود به برخی روستاها هنوز نتوانسته حتی یك روستا را تحت كنترل خود داشته باشد و نتوانسته حتی در یك منطقه كوچك جغرافیایی مستقر شود.
در بیش تر اوقات معیارهای پیروزی و شكست كاملا هویداست و دیگر جای هیچ بحث و مناقشه ای در این مورد نیست. وقتی یكی از طرف های جنگ پرچم سفید را بالا می برد، این به معنای اعتراف به شكست خود و پیروزی طرف دیگر و پذیرش شروط وی است. اما وقتی كه طرف های درگیر بر ادامه جنگ پای می فشارند، معیارهای پیروزی و شكست گنگ و مبهم خواهد بود و قابل بحث و بررسی است. این مسأله تا حد زیادی بر جنگ هایی كه جنبش های مقاومت یكی از طرف های آن محسوب می شوند، منطبق است.
اهداف اعلام شده طرف های درگیر در جنگ یكی از عوامل اساسی تشخیص طرف پیروز و یا شكسته خورده است. در این مواقع پیروزی با كسی است كه اهدافش محقق شده و نومید و شكست خورده هم كسی است كه ناتوان از تحقق اهدافش است.
اكنون مسأله پیروزی و شكست در تجاوز مستمر اشغالگران صهیونیست به لبنان مطرح است. این سؤال مطرح است كه چه كسی تاكنون پیروز این میدان بوده است، مقاومت اسلامی یا "اسرائیل"؟ تا زمانی كه جنگ ادامه دارد، همه احتمالات وارد است، اما ارزیابی آنی اقتصا می كند كه پیروزی را از نظر تمامی طرف های جنگ مورد ارزیابی قرار دهیم. "اسرائیل" بارها اعلام كرد كه هدفش از این جنگ نابودی حزب الله لبنان به عنوان یك سازمان نظامی است. به معنای این كه این حزب را خلع سلاح كرده و آن را به حزبی سیاسی تبدیل كند كه دیگر هیچ ارتباطی با مقاومت و جنگ نداشته باشد. رژیم صهیونیستی در جریان جنگ لهجه خود را تغییر داده و این بار اعلام كرد كه درصدد دور ساختن حزب الله از مرزهای استعماری میان لبنان و فلسطین اشغالی است تا از این طریق به نیروهای بین المللی فرصت خلع سلاح حزب الله را بدهد. همه این لحن ها و سخنان در راستای همان هدف اول دشمن قرار دارد.
اما در خصوص حزب الله باید گفت كه هدف این جنبش از دفاع، پایداری و مجبور ساختن رژیم صهیونیستی به تبادل اسرا در مرحله بعدی است. حزب الله از آزادسازی فلسطین سخنی به میان نیاورد و نگفت كه ارتش صهیونیستی را كاملا نابود می كند، بلكه مدام بر ارداده پولادین خود تاكید می كرد ؛ اراده ای كه "اسرائیل" را نومید خواهد ساخت.
"اسرائیل" با توجه به اهدافی كه اعلام كرد، نمی تواند آن ها را محقق سازد و در نتیجه پیروز شود، مگر با وارد ساختن ضربه سنگینی یا در میدان نبرد به حزب الله ـ كه امری غیر ممكن است ـ و یا در زمینه سیاسی كه در نتیجه آن حزب الله با قطعنامه شورای امنیت در خصوص خلع سلاحش موافقت كند. از نظر حزب الله پیروزی در مقاومت در برابر دشمن و جلوگیری از تحقق اهدافش و وارد آوردن خسارت های سنگین به ارتش صهیونیستی معنا پیدا می كند. اما تا زمانی كه جنبش مجاهد حزب الله دست به اسلحه دارد و به حملات موشكی خود ادامه می دهد، "اسرائیل" نمی تواند سخنی از پیروزی به میان آورد.
تحولات جنگ نشان می دهد كه حزب الله به خاطر پایداری و مقاومت جوانمردانه اش پیروز میدان است. حزب الله روزانه ارتش صهیونیستی را متحمل تلفات و خسارت های سنگینی می كند. ارتش صهیونیستی علی رغم ورود به برخی روستاها هنوز نتوانسته حتی یك روستا را تحت كنترل خود داشته باشد و نتوانسته حتی در یك منطقه كوچك جغرافیایی مستقر شود. "اسرائیل" از اشغال و پیشروی و سیطره بر برخی روستاها و پایگاه ها سخن می گوید، اما به سرعت رسانه ها و ناظران می فهمند كه این ادعای "اسرائیل" دروغ محض است. این مسأله بر شهرك های مارون الراس و بنت جبیل و عیتا الشعب و الطیبه منطبق است. ارتشی كه نمی تواند در یك منطقه مستقر شود، نمی تواند از اشغال و كنترل این منطقه سخنی بگوید و تنها باید گفت كه این ارتش اندكی پیشروی می كند و به دنبال مقاومت شدید مجاهدان عقب نشینی می كند.
برخی كوته بینان می گوید كه میزان تلفات و زیان های وارده معیار اصلی تعیین طرف های پیروز و شكست خورده میدان نبرد است. این عده می گویند كه طرف پیروز كسی است كه زیان های بیش تری را به دشمن وارد می سازد و این گونه نتیجه گیری می كنند كه حزب الله به علت وارد آمدن زیان های بیش تر به لبنان شكست خورده است. آن ها برای این ادعای خود به آمار كشته ها و مجروحان و آوارگان و تخریب تاسیسات حیاتی و غیره استدلال می كنند. یكی از این كوته بینان در یكی از شبكه های ماهواره ای می گوید كه در صورتی كه تعداد كشته های صهیونیست ها با كشته های لبنان برابری كند، آن وقت حزب الله پیروز است.
اما باید گفت كه شرط نیست طرفی كه زیان های بیش تری را به طرف دیگر وارد می آورد، پیروز باشد. ملت هایی كه در گذشته مقاومت می كردند و می جنگیدند، زیان های زیادی را متحمل شدند، اما در نهایت بر دشمن خود پیروز شدند. به عنوان مثال الجزایر تلفات زیادی داد اما در نهایت پیروز شد و استقلال یافت. ویتنام هم با فرانسه و آمریكا جنگید و استقلال یافت. در الجزایر صدها هزار مسلمان شهید شدند و ویتنام نیز شما زیادی از جوانان و مردمش را از دست داد و چندین برابر آمریكا زیان دید، اما در نهایت پیروز شد و اشغالگران را بیرون راند. همچنین حزب الله در مقاومت خود از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ خیلی بیش تر از "اسرائیل" زیان دید، اما در نهایت پیروز شد و اشغالگران را از جنوب لبنان خارج ساخت.
اگر به تاریخ انقلاب ها و مقاومت نگاهی بیاندازیم، می بینیم كه زیان های گروه های مقاومت و ملت ها به مراتب بیش تر از كشورهای اشغالگر و متجاوز بوده است. كشورهای اشغالگر دارای ارتش و ادوات نظامی و جنگی پیشرفته و امكانات مادی گسترده ای هستند كه دست این كشورها را برای كشتار و تخریب گسترده باز می گذارد اما مبارزان و ملت های مبارز تنها سلاح های ابتدایی و ساده دارند و از تجهیزات پیشرفته برخوردار نیستند و شیوه غافلگیری و نصب كمین و غیره را به كار می گیرند. اما با توجه به داده های تاریخی این مقاومت است كه در نهایت پیروز شده است.
آنچه در این میان جالب توجه است این كه سیاست كشورهای متجاوز بر حمله به اهداف غیر نظامی و كشتار غیرنظامیان و محدود كردن عرصه زندگی بر آن ها متكی است تا از این طریق بر مبارزان و گروه های مقاومت فشار آورند و مردم را علیه آن ها بشورانند. كشورهای متجاوز همواره تلاش می كنند كه افكار عمومی را علیه مبارزان و مقاومت بسیج كنند تا از این طریق اراده مبارزاتی آن ها را در هم شكنند و در نهایت آن ها تسلیم شوند. این كشورها احیانا به موفقیت هایی جزئی دست می یافتند، اما پیروزی نهایی برای گروه های مقاومت رقم می خورد، در این میان هم مطمئنیم كه به یاری پروردگار "اسرائیل" موفق نخواهد شد. ملت لبنان تجربه گرانبهایی در زمینه مقاومت دارد و فكر نمی كنم كه دردها و رنج ها باعث می شود كه این ملت علیه مقاومت بایستد.
نویسنده:عبدالستار قاسم
منبع: مركز اطلاع رسانی فلسطین
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید