چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

به بارسا آمده ام تا از فوتبال لذت ببرم


به بارسا آمده ام تا از فوتبال لذت ببرم
تورام راز زندگی طولانی ورزشی اش را فاش می كند: «شانس، داشتن فیزیك مناسب از بدو تولد كه آن را مدیون پدر و مادرم هستم، جدیت، حرفه ای گری و مراقبت از خود.»ملاقات ما در هتل سنت رجیس هیوستون انجام شد، جایی كه تیم بارسلونا در آن اقامت دارد. لیلین تورام با لباس غیررسمی و راحت به لابی هتل آمد.
او هنوز از دمای ۳۵ درجه بالای صفر و رطوبتی كه انتظار او را در تمرینات می كشد شكایتی نكرده و دركی كه سعی می كند از خود نشان دهد قابل ستایش است. متولد ۱۹۷۲ در گوادالوپه است و در ابتدای مصاحبه خود را سفت می گیرد، صادقانه و روشن جواب می دهد اما اندكی بعد شل می شود و در انتهای مصاحبه قهقهه تحویل می دهد.
مستطیل سبز جایی است كه هرگز در آن نمی خندد، از لحظه تولد با حس رقابت زاده شده و در سی وچهار سالگی با تیم ملی فوتبال فرانسه ۱۲۱ بازی بین المللی دارد. فرانسه ای كه یك بار قهرمان جهان و بار دیگر فینالیست آن شده است. از یوونتوس به بارسا آمده فقط به یك دلیل: «ادامه لذت بردن از فوتبال و برای این هدف كجا بهتر از بارسلونا.»
● اولین خاطره ای كه از فوتبال دارید كدام است
▪ اولین خاطره ام وقتی كه بچه بودم و پابرهنه در جلوی خانه مان با دوستانم فوتبال بازی می كردم.
● توپ مال شما بود
▪ نه، مال یكی از بچه ها بود، یادم نمی آید دقیقا مال كی بود، اما مطمئنم مال من نبود.
● سی سال بعد از آن هم شما هنوز دارید فوتبال بازی می كنید، برای این همه مدت فوتبال بازی كردن چه شرایطی لازم هست
▪ شانس، داشتن فیزیكی مناسب از بدو تولد مثل من با خنده كه به خاطر پدر و مادرم است و سپس لازم است كه با جدیت و به طور حرفه ای كار كرد و نیز مراقب خود بود.
● از وقتی كه فوتبال را شروع كردید انگیزه تان تغییر كرده است
▪ فكر می كند بله، عوض شده، وقتی آدم جوان است، فوتبال بازی كردن یك گنج است. همان طور كه رشد می كنی می فهمی چقدر خوشبختی، و هنوز هم مرا سرشار از لذت می كند چون آخر كار را می بینم. لذت مهمترین چیز است. لذتی كه وقتی بچه بودی حس می كردی. سعی می كنم دوباره این حالت را پیدا كنم چون مهمترین چیز خوشبختی است.
● برای چه به بارسا آمدید
▪ آمده ام كه این لذت بازی را حس كنم چون اكنون بارسلونا بهترین تیم اروپا است. تمام بازیكنان می خواستند در چنین تیمی بازی كنند.
● در عوض چه می دهید
▪ لیلین تورام را.
● لیلین تورام كیست
▪ با خنده كیست خوب، لیلین تورام بازیكنی است كه سعی می كند كارها را درست انجام دهد، می خواهد برنده شود، آمده ام كه لذت ببرم چون فوتبال را دوست دارم. مهمترین كار این است كه هر كاری از دستت برمی آید از تیمت دریغ نكنی.
● غیر از سبك ورزشی، آیا تعهد اجتماعی بارسلونا برایت جذاب بود
▪ اولین چیزی كه نظرم را جلب كرد، سبك ورزشی بود چون تیم معروفی است. بعد فهمیدم كه شاید بتوانیم در لباس آن شعار یونیسف را متبلور كنیم. كاری كه بارسلونا می كند خیلی مهم است. چیز دیگری كه خیلی دوست دارم این تاریخی است كه پشت سر باشگاه است: تاریخ كاتالونیا. من انسان بسیار فرهنگ دوستی هستم، معتقدم به اینكه تمامی انسان ها باید به فرهنگشان وفادار باشند و بارسلونا چنین است، این چیز زیبایی است.
● آیا باشگاه ها باید بیشتر متعهد به جامعه باشند
▪ خیلی مهم است. چون زمانی كه رویدادی مثل جام جهانی رخ می دهد خیلی ها منتظر مسابقه اند. فوتبال باید در سطح اجتماعی پیام رسان مثبتی باشد چون همین فوتبال در بعضی مواقع اندك فقط با پول عجین می شود اما جنبه اجتماعی نیز مهم است.
● فرهنگ كاتالونیا را می شناسید
▪ كم، چون تازه رسیده ام اما دوست دارم آن را بشناسم. خیلی مهم است فرهنگ جایی كه در آن زندگی می كنید را بشناسید.
● دیدی كه نسبت به بارسا داشتید عوض شده است
▪ تازه روز سوم من در اینجا است... اما خیلی خوشحالم چون اجتماعی از آدم هایی را می بینم كه خیلی خوب با هم می سازند، گروهی از بازیكنان خیلی متحد. جیولی Giuli، اتوئو و برخی دیگر را چون در فرانسه بازی می كردند از نزدیك می شناختم و نیز بازیكنانی مثل ماركز و ادمیلسون را. زامبروتا را كم می شناختم با خنده.
● دوست داشتید با فرانك رایكارد كار كنید
▪ وقتی بچه بودم، رایكارد برایم بازیكن بسیار جذابی بود چون او آن وقت در مركز زمین بازی می كرد و من نیز در آنجا توپ می زدم. باعث افتخار است كه شخصی مثل او تو را بخواهد چون بازیكن بسیار بزرگی بوده.
● در بچگی ورزشكار دیگری را هم تحسین می كردید
▪ مایكل جوردن چون قهرمان بود و همیشه تمرین می كرد و تلاشش برای این بود كه قهرمان باقی بماند و این خیلی سخت است. وقتی شخصی شماره یك است خطر شل شدن و تمرین نكردن او را تهدید می كند. مثال دیگر سرگئی بوبكا است كه سال های سال در بالاترین سطح كار می كرد. دو، سه یا چهار سال بازی كردن خوب است اما اینكه كسی همیشه در اوج بماند سخت است، خیلی سخت.
● برنامه ای برای آینده دارید
▪ برای بعد از دوران فوتبالم نه.
● می دانید تا كی بازی می كنید
▪ راستش، نه. می خواهم تا وقتی بدنم جواب می دهد لذت ببرم.
● و بعد از آن
▪ هنوز نمی دانم. دوست دارم با بچه ها كار كنم اما نه در كسوت مربی و نه در یك مدرسه فوتبال. كار با بچه ها در زمینه های بیشتر تحصیلی.
● هرگز حس قهرمان بودن داشته اید
▪ هیچ كس از اول قهرمان نیست، می شود قهرمان شد.
● اولویت های شما در زندگی چیست
▪ اینكه سعی می كنم خوشبخت باشم. اولین اولویت من خوشبختی است و این با اهمیت دادن به چیزهای مهم محقق می شود و نه با اینكه من در نظر مردم بازیكن سرشناسی باشم و خوب پول در بیاورم. یعنی اینكه مردم باید سر این مرا بخواهند نباید فكر كرد خوشبختی با پول توام است.
● بالاخره پسرتان امضای رونالدینیو را گرفت
▪ هنوز نه، اما می گیرد.
● درست است كه مطالعات فلسفی را دوست دارید چه چیزی عایدتان می شود
▪ باعث این می شود كه از فلسفه زندگی اندكی دستگیرت شود. برای من مهم است بفهمم چكار داریم می كنیم، برای چه اینجا هستیم.
● به نتیجه ای رسیده اید
▪ نتیجه اینكه از بودن در اینجا، در بارسلونا خوشحالم.
● دوست دارید شهر را بشناسید
▪ بله، معلومه، همه می گویند این شهر خیلی زیبا است.
● تبانی، دوپینگ، . . . ورزش بیمار است
▪ ورزش بیمار نیست، دنیا است، دنیا این طوری است و ما جزیی از آنیم. مهم برنده شدن در آخر است، همه می خواهیم ببریم، دوم شدن به درد نمی خورد، مشكل اینجا است، مردم متوقع شده اند، به خصوص از برنده انتظار برد دوبارهدارند. اگر نبری فاجعه است.
● با مجازات یوونتوس موافقید
▪ كسی كه به قوانین احترام نمی گذارد، كسی كه كلك می زند باید مجازات شود، باید بهای آن را بپردازد. عدل این است.
● گفتید كه ورزش و دنیا مریضند. به درمان آنها خوشبینید
▪ راهی كه می رویم غلط است. باید صبر كرد.
منبع:AS
مصاحبه با لیلین تورام
ترجمه:سید محمد حسینی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید