سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

لبنان


لبنان
طرح اسرائیل در حمله به لبنان برای اشغال بخش هایی از خاك این كشور تا رودخانه لتیانی و در قسمت هایی حتی فراتر از این رودخانه بود تا با ایجاد منطقه حائل، دسترسی حزب الله را به مناطق نظامی و مسكونی اسرائیل مسدود كند.
هدف استراتژیك اسرائیل برای حمله به لبنان، خلع سلاح حزب الله و دوركردن شهرهای اسرائیل از دسترسی موشك های آن و بیرون آمدن پیروزمندانه از این حمله بود، اما آیا اسرائیل به این دو هدف رسید؟ تاكنون حملات متعدد هوایی و نیز رخنه محدود زمینی به خاك لبنان، موجب پایان رگبار موشك های حزب الله به داخل اسرائیل نشده است. حزب الله نشان داده است كه رقیب مجهز و توانایی است.
نظر نظامیان اسرائیل این است كه تنها راه مقابله با زرادخانه موشكی حزب الله كه از نوع موشك های كوتاه برد است، راندن حزب الله به سمت شمال است. البته حزب الله هنوز خواهد توانست با موشك هایی كه برد بیشتری دارند به مناطق پرجمعیت اسرائیل حمله كند ولی شناسایی محل پرتاب این موشك ها و حمله هوایی به آنها آسان تر شده است، هرچند یك چنین عملیاتی موجب تلفات بیشتر اسرائیلی ها و موجب انتقاد قابل توجه جهان خارج نیز خواهد شد.
از اهداف استراتژیك اسرائیل در لبنان كه بگذریم، آمریكا - هم پیمان اسرائیل در حمله به لبنان- نیز اهدافی دارد كه بی تردید با طرح خاورمیانه بزرگ در ارتباط مستقیم است. به نظر می رسد درگیری اسرائیل و حزب الله مقدمه ای برای برداشتن گام های آمریكا جهت اجرای طرح خاورمیانه بزرگ بوده است. تضعیف گروه های اسلامی فلسطینی و لبنانی، تحت فشار قراردادن ایران و سوریه و ایجاد تحركات جدید میان اعراب و اسرائیل از اجزای طرح مزبور هستند؛ طرحی كه با اشغال افغانستان و سرنگونی طالبان و سپس سرنگونی صدام حسین و اشغال عراق آغاز شد و اینك با جنگ لبنان و تلاش برای نابودی حزب الله یا حداقل، خلع سلاح آن دنبال می شود.
لبنان، كشوری كوچك و كوهستانی است كه تا قبل از كسب استقلال در سال ۱۹۴۳ تحت قیمومیت فرانسه قرار داشت. این كشور همواره یكی از متشنج ترین كشورهای خاورمیانه بوده است چراكه طی سه دهه اخیر، در حاشیه و گاهی در متن جنگ ها و درگیری های ناشی از ایجاد اسرائیل در منطقه بوده است.
تركیب جمعیتی این كشور، پناهگاهی برای اقلیت های كشورهای منطقه از قبیل فرقه های مختلف مسیحی و مسلمان (شیعی و سنی)، فرقه دروزی(موحدون) و اقلیت های دیگر بوده است. به همین علت سمت های دولتی بین گروه های متعدد تقسیم شده اند.كشور لبنان فاقد ارتش مسلح و قوی است.این كشور در سال های ۱۹۷۵ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ صحنه جنگ های خونین داخلی بود. لبنان همچنین دارای تعداد بی شماری پناهنده فلسطینی است كه پس از حادثه سپتامبر سیاه در اردن و اخراج سازمان آزادی بخش فلسطین از این كشور وارد لبنان شدند، لبنان و اردوگاه های فلسطینی، محل اقامت مبارزان فلسطینی شد. این موقعیت باعث بروز جنگ های متعدد میان فلسطینی ها و نیروهای رژیم صهیونیستی در خاك لبنان شد و فاجعه صبرا و شتیلا و كشتار آوارگان فلسطینی توسط اسرائیل در لبنان رخ داد.
در سال ۱۹۸۲ جنوب لبنان تحت اشغال نیروهای اسرائیل قرار گرفت و تا سال ۲۰۰۰ كه توسط حزب الله بیرون رانده شدند، اشغال لبنان ادامه داشت.
جمعیت لبنان حداكثر چهار میلیون نفر است كه دو برابر این تعداد در خارج از این كشور زندگی می كنند. اقتصاد لبنان بر پایه ارزآوری لبنانی های خارج نشین كه اكثراً از تجار و سرمایه داران هستند، می چرخد.
زبان اكثریت مردم این كشور عربی و دین اكثریت آنها اسلام و مسیحیت است. صادرات عمده این كشور موادغذایی و تنباكو است.
رفیق حریری- نخست وزیر سابق این كشور كه یكی از ده سرمایه دار بزرگ جهان بود- به هنگام نخست وزیری خود طرح بازسازی كامل لبنان را اجرا كرد؛ طرحی كه اگر نبود ساختمان های سوراخ سوراخ نگهداری شده از دوران جنگ، نشان نمی داد كه جنگی در این كشور رخ داده است. در پی ترور رفیق حریری كه كمیته تعیین شده از سوی سازمان ملل مسئولیت آن را به عهده سوریه گذاشت، این كشور ناچار شد بعد از سال ها كه برای ایجاد آرامش و آتش بس بین فرقه های مسیحی و مسلمان، نیروهای نظامی خود را در آن مستقر كرده بود، خاك لبنان را ترك كند. ترك خاك لبنان از سوی سوریه به دنبال قطعنامه ۱۵۵۹سازمان ملل انجام شد كه گفته می شود رفیق حریری در تصویب آن نقش مهمی داشته است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید