سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ تحمیلی)
در تحولات بررسی شده بعد از جنگ تحمیلی عمدتاً سیاست تنشزدایی و تشنجزدایی بهكار گرفته شده است. طبق نظریه روزنا در تحولات سیاست خارجی ج . ا . ا . بعد از جنگ تحمیلی دو دسته متغیر داخلی (نقش، شخصیت، ساختار اجتماعی، دیوانسالاری) و تغییر محیطی (نظام بینالملل) تأثیرگذار بودهاند.
اهداف و سیاست آمریكا در منطقه خاورمیانه بهخصوص خلیجفارس به شكلهای متفاوتی بوده از جمله جنگ خلیجفارس اول (عراق و كویت) و جنگ آمریكا و عراق كه هركدام به شكلی در سیاست خارجی ج . ا . و در فرآیند تصمیمگیری مؤثر بوده، گسترش بحث جهانی شدن و افزایش ارتباطات و طرح نظریه رویارویی تمدنی نیز از علل بینالملل بكارگیری (سیاست تنشزدایی) بوده است ذهنیت نخبگان سیاسی و ایدئولوژی اسلامی و نقش افكار عمومی نیز در بكارگیری سیاست تنشزدایی مؤثر بوده، ساختار تصمیمگیری و افراد تصمیمگیرنده نیز مؤثر بوده (بعد از جنگ تحمیلی) بیطرفی ایران در جنگ عراق و كویت و همچنین تصمیم بر گسترش همكاری ایران و عربستان و بیطرفی فعال در جنگ آمریكا و عراق از پارامترهای مهم میباشند، با بررسی این عوامل و نظر به اینكه برخی از آنها داخلی و برخی بینالمللی هستند، مشاهده میشود كه هر یك به نحوی در سیاست خارجی ج . ا . ا. و همچنین بكارگیری سیاست تنشزدایی كه تحول عمده بعد از جنگ بشمار میرود مؤثر بودهاند و در نهایت فرضیه تحقیق مبتنی بر تأثیرگذار بودن دو متغیر داخلی و محیطی بر تحولات ایران بعد از جنگ براساس تئوری روزنا از عمدهترین بحثهای این تحقیق میباشد.
●هدف
بررسی علل تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در یك مرحله زمانی خاص بوده (بعد از جنگ) و توجه به آنها میتواند در زمینه اجرایی و كاربردی در حیطه سیاست خارجی مؤثر واقع شود.
●سؤال اصلی
تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ) تحت تأثیر چه عوامل مهمی شكل گرفتهاند.
●فرضیه
در چارچوب نظری جیمز روزنا این است كه تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحت تأثیر دو دسته از متغیرهای داخلی و محیطی شكل گرفته است.
●سؤالات فرعی
۱ - رابطه نظام بینالملل و تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ)
۲ - فرهنگ اجتماعی و تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ)
۳ - ساختار تصمیمگیری و تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ)
بهطور كلی بهنظر جیمز روزنا در تصمیمگیری سیاست خارجی علت رفتار سیاسی حكومتها به مجموعهای از این عوامل پنجگانه مربوط میشود: ۱ - متغیر شخصیت تصمیمگیرنده؛ ۲ - نقش و میزان اختیارات تصمیمگیرنده؛ ۳ - متغیر دیوانسالاری حكومتی؛ ۴ - متغیر جامعه؛ ۵ - متغیر نظام بینالملل.(۱) در كشورهای بزرگ با وضعیت اقتصادی و سیاسی توسعه یافته باز، اولویت متغیرها بدین ترتیب هستند، نقش، جامعه، دیوانسالاری، نظام بینالملل و شخصیت در حالی كه در كشورهای كوچك توسعه نیافته با جابهجایی قابل توجه متغیرها بدین ترتیب شخصیت، نظام بینالملل، نقش، جامعه و دیوانسالاری، مواجه هستیم.
مدل پیوستگی روزنا بسیار پیچیده است بهنظر وی در محیط داخلی ۲۴ زمینه و در چهار مقوله كلی نخبگان، نمادها، ایستارها و پویشها و در محیط خارجی ۶ محیط فرعی ـ مجاور، منطقهای، منابع نژادی، سازمانی، جنگ سرد ـ بر پیروزی و موفقیت و یا سیاست خارجی تأثیر میگذارد. بهطور كلی مقام طرحها و نظریهها و یا میتوان گفت بیشتر آنها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند كه البته باید به آنها توجه شود. امّا بهطور كلی طرح روزنا برای ارائه پژوهش حاضر انتخاب گردیده و به نظر مناسب میآید. در این نوشتار تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی با توجه به فرضیه مطرح شده در چارچوب نظریه (اتصال دو سطح داخلی و خارجی) یا نظریه بهم پیوستگی روزنا مطرح میگردد. زیرا ایران كشوری در حل توسعه بوده و متغیر نظام بینالملل عامل تأثیرگذار در تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
نكته قابل ذكر این است كه از میان متغیرهای زیادی كه روزنا نام میبرد متغیرهای واسطهای آن شامل متغیرهای محیط داخلی (جامعه، نقش، شخصیت، دیوانسالاری) و محیط عملیاتی (نظام بینالمللی هست. در این تحقیق مدنظر قرار گرفته است.
«طرح پیوستگی شرح تفصیلی طرح پیشنظریه وی است» طرح پیوستگی در این طرح وی، مبادلات بین دو حوزه داخلی و خارجی سیاست خارجی را به بحث میگذارند(۲)، روزنا مرحله آغازین و مرحله آخرین اتصالات و مبادلات را به ترتیب برونداد و درونداد نامیده كه هر یك از این دو مرحله یا از محیط و جامعه سیاسی نشأت میگیرند و یا به آنها ختم میشوند. البته هر یك از اتصالات ممكن است سه نوع پویشهای مختلف زیر را داشته باشند:
۱ - پویش رخنهای كه یك بازیگر مستقیماً به خود اجازه میدهد تا در تخصیص آمرانه ارزشهای دیگر بازیگران شركت كند، مثلاً آمریكا به خود اجازه میدهد تا دیگر كشورها را از داشتن سلاح اتمی محروم كند.
۲ - پویش عكسالعملی كه حاكی از رفتار خارجی یك بازیگر به مقتضای پاسخگویی به یك رویداد از خارج است مانند عكسالعمل جامعه اروپا به فتوای امام خمینی(ره) راجع به قتل سلمان رشدی.
۳ - پویش تقلیدی، كه با مشاهده تحول در یك كشور سیاستگذاران رقیب سعی در ایجاد همان تحول در خود میگیرند مانند سرمایهگذاری عراق روی موشكهای اسكاد. متعاقباً استفاده ایران از مدل دستكاری شده آن.
درونداد
برونداد
از محیط
از جامعه سیاسی
مستقیم غیرمستقیم
مستقیم غیرمستقیم
به محیط
به جامعه سیاسی
مستقیم غیرمستقیم
مستقیم غیرمستقیم
تحولات سیاست خارجی بعد از جنگ با دو دوره ریاست جمهوری روبهرو بود دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی. به علت پیچیدگیهایی كه در سیاست خارجی ایران وجود دارد میتوانیم بهطور كلی:
۱ - از سال ۱۳۶۸ ـــ ۱۳۷۶
۲ - از سال ۱۳۷۶ ـــ ۱۳۸۴
در این دو دوره دو گفتمان بر سیاست خارجی تأثیرگذار بوده است. گفتمان واقعگرای (دولت رفاهی ـ اقتصاد محور) یا به عبارتی مصلحتجویانه (تعبیر دكتر رمضانی) و گفتمان واقعگرای (دولت رفاهی ـ فرهنگی سیاسی محور) یا مردمسالارانه میپردازیم.
البته در زمان هاشمی بحث تنشزدایی با كشورهای حوزه خلیج فارس و مسایل مربوط به آن مطرح شد و در زمان آقای خاتمی تنشزدایی در سطح جهانی و بینالمللی مطرح گردید.
▪گفتمان اقتصاد محور ـ دولت رفاهی: عنصر محوری این گفتمان را واقعبینی در تنظیم و اجرای سیاست خارجی با رعایت ارزشهای اسلامی تشكیل میداد. در طول ۸ سال جنگ سیاست بیاعتمادی به ترتیبات بینالمللی هیچ یك از خواستههای تجدیدنظرطلبانه بینالمللی ایران را تأمین نكرد البته درك نخبگان سیاسی دوره هاشمی بیشتر ژئوپلتیك بود تا ایدئولوژیك در نتیجه تلاشهای انعطافپذیر جهتگیریهایی مصلحتگرایانه داشت تا ایران از انزوای سیاسی كه طی جنگ با عراق به او تحمیل شده بود بیرون آید. سیاست خارجی هاشمی در دو بخش حوزه خلیجفارس و همچنین كشورهای شمال قابل بررسی میباشد.(۳)
●گفتمان فرهنگی سیاسی محور ـ دولت رفاهی
پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ سیاست تعدیل اقتصادی و قائل شدن به توسعه صنعتی دولتی جای خود را به توسعه سیاست داد و در روابط خارجی، پذیرش پلورالیسم جهانی به معنی نفی نظام تك قطبی و پذیرش تساوی فرهنگها به محور اصلی سیاست خارجی تبدیل شد.(۴)
در واقع تحول در گفتمان سیاسی رخ داد یعنی مشروعیت اثباتی جایگزین مشروعیت سلبی یعنی دوری گزیدن از دشمنتراشی و طرح شعارهای پرخاشگرانه و تحریككننده گردید و سیاست تنشزدایی در قالب این فكر بكار برده شد. هرچند تنشزدایی در ایران با تعریف تنشزدایی در سطح روابط بینالملل متفاوت است زیرا تنشزدایی در ایران حالتی ایدئولوژیك دارد و آرمانگراست و در جهت حفظ پرستیژ بینالمللی خود است در حالی كه تنشزدایی در سطح بینالملل از حالت ایدئولوژیك خارج شده و دو سویه میباشد یعنی هم تلاشی در جهت حفظ وضع موجود جهانی است و هم تلاشی همهجانبه در جهت تأمین منافع ملی.(۵)
●نظام بین الملل و سیاست خارجی
بهطور كلی منابع خارجی كه تأثیرگذار در سیاست خارجی دولتها هست ماهیت و ساختار نظام بینالملل، خصوصیات واحدهای سیاسی و تشكیلدهنده آن، توانائیهای واحدهای سیاسی در تعامدات بینالمللی و میزان تأثیرگذاری بر یكدیگر را در بر میگیرد. در سیاست تنشزدایی آقای هاشمی موارد ذیل مطرح گردید كه در بكارگیری این نوع سیاست خارجی مؤلفههای تأثیرگذار فراوانند ولی مختصراً دو مؤلفه كلی عبارتند از:
۱ - اهداف و سیاست آمریكا در منطقه خارومیانه (مخصوصاً خلیج فارس) كه شامل:
۱ - جنگ عراق و كویت حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس؛
۲ - مسئله اعراب و اسرائیل و حضور سیاسی آمریكا در منطقه(۶)؛
۳ - شورای همكاری خلیج فارس و روابط آمریكا.(۷)
۲ - مسائل مربوط به آسیای مركزی (فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی)
همچنین در سیاست تنشزدایی خاتمی موارد ذیل مطرح گردید:
الف) اهداف و سیاست آمریكا در منطقه و خاورمیانه
۱ - حمله به افغانستان و اشغال آن؛
۲ - حمله به عراق و اشغال آن؛
۳ - مبارزه با انرژی اتمی ایران.
ب) سیاست آقای خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری
۱ - توجه به اصل عزت، حكمت و مصلحت؛
۲ - تنشزدایی در روابط خارجی؛
۳ - گفتگوی تمدنها.
●فرهنگ اجتماعی و تحولات سیاسی خارجی
فرهنگ اجتماعی مفهومی كلی است كه عواملی چون نقش، شخصیت، ساختار اجتماعی كشورها را در بر میگیرد.(۸) بهطور كلی متغیرهای فرهنگی كه در سیاست خارجی ایران بعد از جنگ تأثیرگذار بودهاند را در سه مقوله بیان میكنیم:
۱ - تلقی و ذهنیت نخبگان سیاسی و باورهای ایدئولوژیك؛
۲ - افكار عمومی؛
۳ - جهانی شدن فرهنگ.
۱ - اصول و روشهای سیاست عملی ایران را میتوان نشأت گرفته از ایدئولوژی اسلامی دانست میتوان گفت اصول صلحگرایی و حفظ تمامیت ارضی، برقراری روابط دو جانبه، حفظ اسلام و ... جزء این اصول میباشد كه در سیاست خارجی ایران در دوره هاشمی و خاتمی تقریباً مطرح بوده است.
۲ - افكار عمومی ـ در بررسی افكار عمومی نقش جامعه بسیار مهم بود.
البته در موارد بحرانی بیشتر مشخص و بارز میشود و مردم در موارد بحرانی بیشتر به مسائل خارجی توجه نشان میدهند.
همانطور كه افكار عمومی تأثیرگذار است دولتها و سیاستگذاران خارجی هم افكار عمومی را میسازند. ملت ایران صلحطلب و علاقمند به فهم جهان است و تعامل با جهان با روحیه ایرانی سازگاری دارد بنابراین لحن جدید سیاست خارجی فرهنگ تعامل و گفتگوی تمدنها با حال و هوای ایرانیان سنخیت دارد و به آنها آرامش فكری و روحی و روانی میدهد.
۳ - از جهانی شدن فرهنگ هنگامی سخن میگوییم كه محصولات فرهنگی در سطح جهانی به گردش در میآیند.(۹)
پدیده فرهنگ جهانی در ارتباط با پدیدههای دیگر قرار دارد و در قیاسی جهانی در معرض استقبال یا عدم استقبال قرار میگیرد، كشورهای غربی به علت دارا بودن شرایط برتر و بهتر تكنولوژیكی از نقطهنظر ارتباطاتی قویتر بهنظر میرسند و در واقع زمینههای لازم جهت هدایت فرآیند جهانی شدن فرهنگ را دارند.
در این بخش به مباحث فرهنگی بالاخص فرهنگ اجتماعی و رابطه آن با سیاست و نحوه تأثیرگذاری آن بر تصمیمگیرنده و تحولات داخلی و خارجی میپردازیم.
فرهنگ اجتماعی مفهومی است كه عواملی چون نقش، شخصیت و ساختار اجتماعی كشورها را در بر میگیرد و این مؤلفهها همان عوامل داخلی هستند كه روزنا آنان را تأثیرگذار بر تصمیمات و تحولات سیاست خارجی میداند.
بهطور كلی یكی از مؤلفههای تأثیرگذار در بكارگیری سیاست تشنجزدایی و تنشزایی ذهنیت نخبگان و باورهای ایدئولوژیكی بوده كه در سطح جامعه مطرح میباشد و بهطور كلی اگر در باورهای ایدئولوژیك مسلمانان و نخبگان تفحصی نمائیم میبینم كه ایران و مردمش همراه با تمدن ایرانی و اسلامی با صلح و دوستی عجین شده و این در باور بسیاری از مردم ایران و نخبگانشان وجود دارد میتوان گفت در بررسی این مؤلفه به نحوی عامل شخصیت وجود دارد.
بیان شد كه در بررسی افكار عمومی عواملی چون نقش افراد در جامعه(۱۰) كه بهعبارتی همان جامعه یا ساختار اجتماعی میباشند كه اهمیت فراوانی دارند و این مؤلفه دارای نقش مهمی در تأثیرگذاری بر روند تصمیمات و سیاستگذاریهای خارجی میباشد. جهانی شدن فرهنگ با مشخصات و اثراتی كه دارد مؤلفهای است كه با وجود اثرات مثبت فراوان از اثرات منفی و مخرب آن باید به شدت پرهیز كرد و بهنظر میآید كه خاتمی برای جلوگیری از اثرات منفی آن در جامعه طرح گفتگوی تمدنها را به دنیا اعلام داشت. بهطور كلی علل تأثیرگذار در طرح گفتگوی تمدنها و سیاست تنشزدایی بكار گرفته شده از سوی ایران، افكار عمومی (نقش فرد و جامعه) دانشگاهها (سازمان اجتماعی) تلقی نخبگان و باورهای ایدئولوژیك (شخصیت) و همچنین فرهنگ جهانی و یا جهانی شدن فرهنگ تأثیرگذار بوده است.(۱۱)●ساختار تصمیمگیری و تحولات سیاسی خارجی
طبق تعریف روزنا عوامل داخلی چون دیوانسالاری و شخصیت تصمیمگیرنده در این مقوله میگنجد كه البته در كشورهای دموكراتیك و شبه دمكراتیك نقش فرد در تصمیمگیری و ایجاد تحول در سیاست خارجی متفاوت است.
ضمن بررسی معیارها و مدلهای تصمیمگیری و عوامل مؤثر بر آن و همچنین عوامل تأثیرگذار بر فرد تصمیمگیرنده به نهادهای تصمیمگیرنده در جمهوری اسلامی ایران خواهیم پرداخت (نهادهایی چون مقام رهبری، ریاست جمهوری مجلس (قوه مقننه)، وزارت امور خارجه و چند نهاد دیگر.
همچنین به دو تصمیم سرنوشتساز نیز كه در روند تحولات (بعد از جنگ) تأثیر گذاشت میپردازیم. تصمیم ایران بر بیطرفی در حمله آمریكا به عراق در دوره هاشمی یك تصمیمگیری مهمی بود كه در این تصمیم عوامل فردی و ساختاری مؤثر بودند (این تصمیم بهصورت ساختاری و سازمانی مطرح شد) در رابطه با عربستان برنامهریزی ما (سفرهای مقامات ایرانی به عربستان و سفرهای مقامات عربستان به ایران) ساختار تصمیمگیری در جهت رفع دشمنیها و ایجاد دوستی میان دو كشور تداعی شد. آثار و پیامدهای آن اتحاد دو كشور مهم منطقه برای محكم كردن سیاست تنشزدایی و ایجاد سدی در مقابل نفوذ كشورهای قدرتمند جهان) تا حدودی مهم بهنظر میرسد.(۱۲)
در ابتدا به بررسی معیارهای تصمیمگیری كه از اصول سیاست خارجی میپردازیم بهطور خلاصه معیارهای تصمیمگیری شامل موارد ذیل میباشد:
۱ - تصمیمگیرندگان: رفتار بازیگران در كیفیت تصمیمات و فرآیند اتخاذ تصمیمات بسیار مهم است؛
۲ - شرایط و مقتضیات تصمیمگیری: رفتار دوستی در حالت جنگ سرد و تنشزدایی یا به هنگام برهم خوردناتحادها و ائتلافها با هم متفاوت میباشد؛
۳ - دسترسی به منابع اطلاعاتی و بهرهگیری از امكانات؛
۴ - ساختار نظام تصمیمگیری: سلسله مراتبی، بسته یا باز بودن؛
۵ - راهحلهای گوناگون: منجر به كسب اهداف كوتاه مدت یا بلند مدت میشود؛
۶ - پیامدها: تصمیمگیرندگان همیشه به شرایط تغییرپذیر و پویایی سیتسم بینالملل توجه میكنند.
●انواع مدلهای تصمیمگیری
۱ - عقلایی: اطلاعات تصمیمگیرندگان در بسیاری از مسائل باید بالا باشد و رفتارهای اجتماعی باید قابل پیشبینی باشد؛
۲ - رضایتبخش: به تصمیم رضایتبخش اكتفا میشود؛
۳ - مدل فزاینده: روش محافظهكارانه است؛
۴ - مدل بینش فوقالعاده: تأكید بر توانایی و درایت تصمیمگیرندگان؛
۵ - مدل مختلط: بهطور همزمان دیدگاههای خرد و كلان مورد بررسی قرار میگیرد.
●عوامل مؤثر در سیاستگذاری خارجی
۱ - ارزشها و اعتقادات؛
۲ - زمینههای تاریخی و فرهنگی؛
۳ - تصویر كلی از سیاست بینالملل (تصویر = درك افراد از (هدف واقعیت) یا شرایط ارزیابی آن)؛
۴ - مشكلات داخلی و افكار عمومی؛
۵ - نیازهای داخلی؛
۶ - ساختار نظام بینالملل.
همانطور كه ملاحظه شد فرد بهعنوان تصمیمگیرنده نقش بسزایی در تحولات سیاست خارجی یك كشور داراست.(۱۳)
ساختار تصمیمگیری و تصمیمگیرندگان
دو نوع ساختار تصمیمگیری وجود دارد:
۱ - رسمی در قانون اساسی كشور آمده است (شامل رهبری، ریاست جمهوری، مجلس، وزارت امور خارجه).
۲ - غیررسمی از قبیل افكار عمومی، احزاب سیاسی مطبوعات، گروههای ذینفوذ و فشار و ... در جمهوری اسلامی ایران بیوت آیات عظام، ائمه جمعه، بازار، انجمنهای اسلامی بیشتر در امور داخلی اثر دارند.
●بیطرفی ایران در جنگ عراق و كویت (۱۹۹۲ - ۱۹۹۱)
صدام حسین قبل از حمله به كویت با ارسال نامههایی به رهبران جمهوری اسلامی باب مكاتبه را در مورد حل اختلاف دو كشور گشود.
از طرف ایران شرایط پذیرفتن قرارداد ۱۹۷۵ برای حل اختلافات مرزی دو كشور و عقبنشینی نیروهای عراق از خاك ایران و مبادله اسرای جنگی كه بلافاصله مورد موافقت صدام قرار گرفت مطرح شد.(۱۴) البته ایران با اشغال كویت از طرف عراق هم به مخالفت برخاست.
اصول استراتژی نظامی و سیاسی ایالات متحده در قبال رژیم صدام در سال ۱۹۹۲ - ۱۹۹۱
۱ - بیرون راندن ارتش عراق از خاك كویت؛
۲ - تعقیب ارتش عراق و انهدام منابع حیاتی و استراتژیك رژیم صدام؛
۳ - حمایت از گروههای مخالف مسلح شمال و جنوب عراق با هدف گسترش و تعمیق بیثباتی در آن كشور؛
۴ - جلوگیری از سقوط صدام بهدلیل نگرانی از فروپاشی حاكمیت سرزمینی و تمامیت ارضی عراق و تجزیه آن كشور در نتیجه استراتژی یاد شده صدام را به شكلی كاملاً ضعیف شده همچنان در عراق بر سر كار باقی ماند.(۱۵)
●رفتار عاقلانه ایران در حمله آمریكا به افغانستان
پس از حمله به برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورك و اعلام خطر حكومت آمریكا و متحدانش به حكومت طالبان مبنی بر تحویل شخص اسامه بن لادن مقدمات فروپاشی حكومت ۴ ساله طالبان فراهم شد و سرانجام حمله هوایی و زمینی نیروهای آمریكا و انگلیس به خاك افغانستان و همچنین حملات زمینی نیروهای جبهه متحد در نهایت منجر به فروپاشی طالبان و گروه القاعده گردید. مهمترین دلیل فروپاشی سریع طالبان عدم محبوبیت داخلی و عدم توجه به عناصر و متغیرهای قدرت در درون افغانستان بود.
در این میان اتخاذ تصمیم بیطرفی ایران و رفتار عاقلانه مبنی بر عدم حمله به طالبان در قبل از جنگ آمریكا با افغانستان بهنظر میرسد یكی دیگر از عناصِر تأثیرگذار در تحولات سیاست خارجی ایران میباشد با اینكه نیروهای مسلح ایران آماده بودند ولی همین كه دشمن ما توسط دشمن دیگرمان از بین رفت نشاندهنده تصمیمگیری مناسبی در این حادثه منطقهای بوده است.
زیرا از بین رفتن رژیم طالبان در موارد زیر به نفع ایران بود:
۱ - صدمهپذیری مرزهای شرقی ایران؛
۲ - تهدیدات اقتصادی طالبان برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بهخصوص در حوزه دریای خزر و آسیای مركزی؛
۳ - تقویتكننده تروریست و خطرآفرینی در آینده برای ایران؛
۴ - تقویت نوعی اسلام سیاسی رادیكالیزم خشونتطلب مخالف با صلحطلبی و دموكراسی.(۱۶)
●جنگ آمریكا و عراق (یكی از مهمترین تحولات خارجی)
با توجه به اینكه در آمریكا نئومحافظهكاران مانند دیك چنی و پل ولفو ویتز همكار دیك چنی و صاحبنظران دیگر نئومحافظهكار الگوی تصمیمگیری در سیاست خارجی را تحت عنوان اقدام پیشگیرانه مطرح كردند آمریكا از این حربه استفاده نموده و به دلایل متعددی عراق را در موارد زیر متهم ساخت.(۱۷)
۱ - حمایت از تروریسم در سطح گسترده؛
۲ - در اختیار داشتن سلاحهای كشتار جمعی؛
۳ - ناقض قطعنامه ۶۸۷ (مفاد اجمالی قطعنامه شامل نابود كردن همه سلاحهای شیمیایی و میكروبی موشكهای بالستیك با برد بیش از ۱۵۰ كیلومتر، عدم تحصیل و تولید سلاح هستهای و همكاری كامل با بازرسان)؛
۴ - ارتباط پنهانی با شبكه القاعده.
از طرف دیگر عراق الگوی تصمیمگیری در سیاست خارجی موسوم به «واكنش محیطی» را انتخاب نمود یعنی كشورها در شرایط اضطراری و پر تنش به واكنش محیطی با هدف خروج از شرایط مذكور دست میزنند و هنگامی كه آن شرایط برطرف شد واكنش محیطی نیز تغییر مییابد. این الگو به دو شكل خصمانه (با آمریكا) و دوستانه (با ایران) صورت گرفت. عراق در قبال شرایط بینالمللی و منطقهای دست به تلاش دیپلماتیك زد.
از یك طرف نتیجه تغییرات ایجاد شده در ساختار نظام بینالملل، روندهای جهانی شدن، پیامدهای رویداد ۱۱ سپتامبر، سیاستهای جدید آمریكا در خاورمیانه و اقدام احتمال نظامی از جانب آمریكا زمینهساز شكلگیری واكنش محیطی خصمانه از جانب دولت عراق نسبت به آمریكا و همچنین واكنش محیطی دوستانه نسبت به ایران بهخاطر فرار از سیاست انزوای بینالمللی انجام داد. ایران نیز برای تأمین برخی از اهداف خارجی دست نیافته خود در قبال عراق همچون اجرای برخی مفاد قطعنامه ۵۹۸ و موضوعات جدید مورد اختلاف بین دو كشور پس از جنگ خلیجفارس به واكنش محیطی عراق پاسخ مثبت داد. و وزیر امور خارجه عراق وارد ایران شد.
●الگوی تصمیمگیری سیاست خارجی ایران در قبال جنگ عراق و آمریكا
چون سیاست ایران مبتنی بر سیاست تنشزدایی، تلاش برای تقویت دوستیها و جنبههای مشترك و هوشیاری در برابر تهدیدات دلالت دارد. و این سیاست هزینه اداره كشور را به حداقل میرساند در رفع سوء تفاهمات انباشته شده از گذشته تلاش برای پایان دادن به هر نوع تنازع و كشمكش بینالملل این سیاست را اتخاذ كرد. زیرا سیاست تنشزدایی اولاً مستلزم پرهیز از درگیری ایدئولوژیك؛ ثانیاً پیروی از بازدارندگی قدرتمندانه و ثالثاً خویشتنداری در منازعات و رقابتها و رابعاً ایجاد توازن و حفظ وضع موجود است.
گفتمان تنشزدایی در سطح بینالملل بر لزوم وجود روابط و دیپلماسی شفاف با همه بازیگران منطقهای و بینالمللی درگیر در بحران تأكید دارد و تابع منافع ملی و مصالح امنیتی خود است كه در مجموع سه مدل در برابر ایران وجود داشت.
▪مدل اول: تعقیب استراتژی انزواطلبی با اتخاذ سیاستهای تحریككننده آثار منفی هم در حوزه امنیت داخلی و هم در حوزه امنیت منطقهای جمهوری اسلامی بر جای میگذاشت زیرا سیاست خارجی انزواطلبانه مانند سیاست خارجی مداخلهجویانه موجب سوء استفاده سیاسی و نظامی آمریكا و عراق قرار میگرفت.
▪مدل دوم: الحاق به ائتلاف بزرگ (آمریكا و متحدین آن)
هرچند با اتخاد این سیاست جمهوری اسلامی ایران با ایجاد فضای مفاهمه و تأكید بر مشتركات و كارآمدسازی توانمندیهای نظامی كشور میتوانست سایه شوم اقدامات تلافیجویانه عراق را برطرف كند ولی این الحاق به ائتلاف بزرگ غیرممكن بود زیرا تداوم بحران در روابط تهران و واشینگتن از آغاز انقلاب وجود داشته؛ ۲ - سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایدئولوژیك و ارزش محور بوده؛ ۳ - به خطر افتادن جایگاه جمهوری اسلامی در جهان اسلام بهویژه در میان اعراب.
▪مدل سوم: بیطرفی مثبت و فعال
بعد از دیپلماسی واكنش محیطی دوستانه عراق مدل دوّم غیرممكن شد و ضرورت اتخاذ راهبرد سوم ضروری بهنظر رسید زیرا:
۱ - حفظ سیاست بیطرفی مثبت و فعال جمهوری اسلامی ایران مشابه جنگ دوم خلیج و عملیات توفان صحرا با تأكید بر حفظ تمامیت ارضی عراق و احترام به حق تعیین سرنوشت ملت عراق؛
۲ - تلاش ایران برای احقاق حقوق تضییع شده خود از جانب عراق؛
۳ - تلاش ایران برای كاهش حساسیتهای تحمیلی منطقهای و بینالمللی؛
۴ - گسترش و تعمیق سیاست تنشزدایی با كشورهای بهرهمند از نفوذ منطقهای و فرامنطقهای با عنایت به نقش محوری و حیاتی ایران در تأمین ثبات و امنیت منطقه؛
۵ - گسترش و تعمیق سیاست چند جانبهگرایی در سطوح منطقهای و بینالمللی.
در مجموع میتوان گفت طبق نظر روزنا تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحت تأثیر دو دسته از متغیرهای داخلی و محیط بینالمللی صورت گرفته است.
نویسنده: مسعود پورفرد
۱. حسین سیفزاده، مبانی و مدلهای تصمیمگیری در سیاست خارجی (تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۵)، ص ۱۲۸.
۲. جیمز باربر، مایكل اسمیت، ماهیت سیاستگذاری خارجی در دنیای وابستگی متقابل كشورها، تهران: نشر قوس، درباره عوامل داخلی و خارجی، ۱۳۷۴)، ص ۳۸.
۳. علیرضا ازغندی، تنشزدایی در سیاست خارجی، فصلنامه سیاست خارجی، سال سیزدهم، زمستان ۱۳۷۸، ص ۱۰۴۳.
۴. همان، ص ۱۰۴۵.
۵. همان، ص ۱۰۳۸.
۶. ر . ك: حمیدرضا سعیدینژاد، چرا آمریكا به اسرائیل كمك میكند، مجله سیاست خارجی، سال پانزدهم، بهار ۱۳۸۰، ص ۱۶۵.
۷. ر . ك: سهراب شمابی، بازسازی ایران و كشورهای خلیج فارس، مجله سیاست خارجی، سال چهارم، ۱۳۶۹، ص ۱۲۵.
۸. حسین نقیبزاده، تأثیر فرهنگ ملی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مجله سیاست خارجی، سال سیزدهم، پائیز ۱۳۷۸، ص ۶۳۷.
۹. چنگیز پهلوان، جهانی شدن فرهنگ، نشر اندیشه جامعه، ۹، ص ۲.
۱۰. كی . جیء . هالستی، مبانی تحلیل سیاست بینالملل، ترجمه بهرام مستقیمی، مسعود طارم، تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۲، ص ۵۹۹.
۱۱. روحاللّه رمضانی، تحلیل بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، مترجم علیرضا طیب، تهران، نشر نی، ۱۳۸۰، ص ۱۱۶.
۱۲. بهرام اخوان كاظمی، مروری بر روابط ایران و عربستان در دو دهه اخیر، سازمان تبلیغات، ۱۳۷۴، ص ۷۹.
۱۳. ر . ك: اصول سیاست خارجی، قوام، تهران: نشر قومس.
۱۴. بهرام اخوان كاظمی، مروری بر روابط ایران و عربستان در دو دهه اخیر، سازمان تبلیغات، ۱۳۷۴، ص ۷۹.
۱۵. Martia indyk, Bac to the Bazaar,`foreign Affairs, jan. and feb, zooz seealso. Gebf fregkemp, us policy toward Iraq. the Nixo center. washing ton.Dc House commitee on international relations, ۴ oet.zool.
۱۶. عباس ملكی، نشریه اقتصاد ایران، شماره ۴۴، ص ۳.
۱۷. STRAT FOR (Iraq warplans I). septemberog: ۲۰۰۲ سایت )snalp rawqorI( moc.revresboue تیاس
ـ دفتر مطالعات سیاسی مركز پژوهشهای مجلس سال ۹، شماره ۳۵، ص ۱۰۸.
ـ ماهنامه ۱۷۵ ـ دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
منبع:www.iranpolitics.net
۱. حسین سیفزاده، مبانی و مدلهای تصمیمگیری در سیاست خارجی (تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۵)، ص ۱۲۸.
۲. جیمز باربر، مایكل اسمیت، ماهیت سیاستگذاری خارجی در دنیای وابستگی متقابل كشورها، تهران: نشر قوس، درباره عوامل داخلی و خارجی، ۱۳۷۴)، ص ۳۸.
۳. علیرضا ازغندی، تنشزدایی در سیاست خارجی، فصلنامه سیاست خارجی، سال سیزدهم، زمستان ۱۳۷۸، ص ۱۰۴۳.
۴. همان، ص ۱۰۴۵.
۵. همان، ص ۱۰۳۸.
۶. ر . ك: حمیدرضا سعیدینژاد، چرا آمریكا به اسرائیل كمك میكند، مجله سیاست خارجی، سال پانزدهم، بهار ۱۳۸۰، ص ۱۶۵.
۷. ر . ك: سهراب شمابی، بازسازی ایران و كشورهای خلیج فارس، مجله سیاست خارجی، سال چهارم، ۱۳۶۹، ص ۱۲۵.
۸. حسین نقیبزاده، تأثیر فرهنگ ملی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مجله سیاست خارجی، سال سیزدهم، پائیز ۱۳۷۸، ص ۶۳۷.
۹. چنگیز پهلوان، جهانی شدن فرهنگ، نشر اندیشه جامعه، ۹، ص ۲.
۱۰. كی . جیء . هالستی، مبانی تحلیل سیاست بینالملل، ترجمه بهرام مستقیمی، مسعود طارم، تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۲، ص ۵۹۹.
۱۱. روحاللّه رمضانی، تحلیل بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، مترجم علیرضا طیب، تهران، نشر نی، ۱۳۸۰، ص ۱۱۶.
۱۲. بهرام اخوان كاظمی، مروری بر روابط ایران و عربستان در دو دهه اخیر، سازمان تبلیغات، ۱۳۷۴، ص ۷۹.
۱۳. ر . ك: اصول سیاست خارجی، قوام، تهران: نشر قومس.
۱۴. بهرام اخوان كاظمی، مروری بر روابط ایران و عربستان در دو دهه اخیر، سازمان تبلیغات، ۱۳۷۴، ص ۷۹.
۱۵. Martia indyk, Bac to the Bazaar,`foreign Affairs, jan. and feb, zooz seealso. Gebf fregkemp, us policy toward Iraq. the Nixo center. washing ton.Dc House commitee on international relations, ۴ oet.zool.
۱۶. عباس ملكی، نشریه اقتصاد ایران، شماره ۴۴، ص ۳.
۱۷. STRAT FOR (Iraq warplans I). septemberog: ۲۰۰۲ سایت )snalp rawqorI( moc.revresboue تیاس
ـ دفتر مطالعات سیاسی مركز پژوهشهای مجلس سال ۹، شماره ۳۵، ص ۱۰۸.
ـ ماهنامه ۱۷۵ ـ دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
منبع:www.iranpolitics.net
منبع : خبرگزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی ایران و پاکستان سید ابراهیم رئیسی حجاب دولت رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب
تهران هواشناسی سیل بارش باران شهرداری تهران پلیس فضای مجازی سلامت آتش سوزی وزارت بهداشت سازمان هواشناسی قتل
بانک مرکزی قیمت دلار ایران خودرو خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا سایپا دلار بورس مالیات تورم
کتاب ترانه علیدوستی رادیو سینمای ایران تلویزیون سریال حج سینما نمایشگاه کتاب تئاتر فیلم سینمایی معماری
سازمان سنجش دانش بنیان دانشجویان کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی بنیاد ملی نخبگان
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه روسیه آمریکا جنگ غزه چین ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا بازی باشگاه استقلال سپاهان لیگ برتر
هوش مصنوعی ایلان ماسک ژاپن همراه اول تبلیغات اپل تلگرام فناوری سامسونگ گوگل
پیری یبوست صبحانه فشار خون