چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


زنان و اینترنت


زنان و اینترنت
در آمریكا، زنان در حال پیشی گرفتن از مردان از نظر دستیابی به اینترنت هستند و نرخ بالای رشد خود را حفظ كرده اند. در حالی كه تعداد كل كاربران اینترنت در آمریكا تنها ۴/۲۲ درصد رشد داشته، این نرخ برای زنان ۹/۳۴ درصد بوده است. اما این پیشرفت زنان در آسیا مشاهده نمی شود. ۷۸ درصد كل كاربران اینترنت در آسیا را مردان و تنها ۲۲ درصد را زنان تشكیل می دهند. آمار فوق توسط موسسه Jupiter Communications منتشر شده است.
مسلم است كه چنین تفاوتی میان مردان و زنان در زمینه استفاده از اینترنت، تاثیر قابل ملاحظه ای بر اقتصاد آسیا خواهد داشت. مهارت های مبتنی بر فناوری نقش مهمی در اقتصاد ملی و بین المللی دارد. از آنجا كه امروزه بیشتر شركت ها، برنامه ریزی های خود را در سطح بین المللی انجام می دهند و باید به طور سراسری سرویس دهند، شبكه جهانی نقش خود را بیش از پیش نشان می دهد.
به منظور پیشرفت بیشتر، زنان باید هر چه سریع تر وارد دنیای اینترنت شوند. تخمین زده می شود كه تا پایان سال آینده میلادی ۳۰ میلیارد دلار تبادل اقتصادی از طریق اینترنت در آسیا رد و بدل شود. اما رسیدن به چنین ارقامی تنها در صورتی امكان پذیر خواهد بود كه زنان در عرصه اینترنت بیشتر فعال شوند، زیرا طبق تحقیقات زنان حدود ۵۰ درصد بازار كاری آسیا را تشكیل می دهند. طبق آمار سازمان ملل متحد، ۴۸ درصد بازاركاری شمال و مركز آسیا، ۳۳ درصد جنوب و جنوب غربی آسیا و ۴۲ درصد بازاركاری شرق آسیا در اختیار زنان است. واضح است كه در هیچ مطالعه ای، این گروه وسیع را نمی توان نادیده گرفت.
همزمان با پیشرفت فناوری، نیاز به نیروی كار ماهر اهمیت ویژه ای یافته است. كمبود كارمندان و كارگران آشنا به فناوری اطلاعات در تمام جهان وجود دارد. در آسیا، تنها در صورتی خواهیم توانست به این نیاز پاسخ دهیم كه زنان را با فناوری اطلاعات بیشتر آشنا سازیم. تاكنون ثابت شده است كه روند صنعتی شدن، همان گونه كه وابسته به نیروی كار ماهر است، به نیروی كار زنان نیز وابستگی دارد.
اهمیت آشنایی زنان با اینترنت را از زاویه ای دیگر نیز می توانیم بررسی كنیم. به طور تاریخی، بیشتر كارهای اداری و منشی گری توسط زنان انجام شده است. در آینده، در بسیاری از شركت ها و موسسات، این امور به كمك اینترنت انجام خواهد شد. در چنین شرایطی، كارمندان باید بتوانند اعمالی نظیر رزرو اینترنتی، جمع آوری اطلاعات از طریق وب و آماده سازی و انتقال پرونده ها از طریق اینترنت را انجام دهند.
مطالعه ای در آمریكا بر روی زنان، نشان داده است كه سه چهارم زنان بیان داشته اند با به كارگیری فناوری های جدید توانسته اند به پیشرفت هایی دست یابند. دیگر اینكه، اینترنت بیش از هر وسیله دیگری زنان را قادر ساخته است به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند، دنیایی كه تا پیش از این به طور سنتی به خصوص در مورد آسیا بر روی زنان بسته بوده است. ویژگی دیگر آسیا آن است كه اكنون تعداد زیادی موسسات كوچك و متوسط وجود دارد كه توسط زنان تاسیس شده اند. (small and medium enterprises) به طور مثال، در ژاپن، چهار پنجم موسسات كوچك توسط زنان اداره می شود. تشكیل چنین موسساتی به كمك اینترنت بسیار ساده تر خواهد بود.
مزیت اصلی اینترنت و به طور خاص وب برای زنان آن است كه آنان می توانند در منزل خود، تجارتی الكترونیكی راه اندازی كنند. توانایی كسب درآمد در خانه، جذابیت اینترنت را برای زنان افزایش می دهد. زیرا به این ترتیب، آنها خواهند توانست بر بسیاری از مشكلاتی كه در محیط كاری ممكن است برایشان پیش آید (نظیر نگهداری از كودك در ماه های اولیه) پیروز شوند. به این ترتیب، شاید آن خط قرمزی كه میان خانواده و كار وجود دارد، كم كم از بین برود.
نكته دیگری كه باید به آن توجه كرد، آن است كه اكنون این مشكل در میان جوانان كمتر مشاهده می شود. اما بخش بزرگی از نیروی كار زنان بیش از ۲۵ سال سن دارند و در حقیقت همین قشر هستند كه با مشكل روبه رو خواهند شد. بسیاری از آنان در زمینه مهارت های فناوری اطلاعات (IT) آموزش ندیده اند. حتی مشاهده شده است كه در میز كاری بسیاری از آنان یك دستگاه كامپیوتر وجود دارد، ولی آنان نحوه استفاده از آن را به طور دقیق نمی دانند. از مطالب بالا مشخص است كه باید برنامه ریزی دقیق تری برای آشنا ساختن زنان با مهارت های IT و به طور خاص اینترنت در كشورهای آسیایی انجام داد.
اگرچه نباید نقش تلاش های شخصی آنان را در كسب مهارت نادیده گرفت، اما وظیفه صاحبان شركت های خصوصی و دولتی است كه زنان را در رسیدن به نقطه مطلوب یاری رسانند. روش های بسیاری در این مسیر وجود دارد كه به برخی از آنها اشاره می كنیم:
۱ _ ایجاد تسهیلات آموزشی
۲ - كمك مالی به موسساتی كه توسط زنان اداره می شود به منظور به كارگیری اینترنت در این موسسات
۳ _ فراهم ساختن محیطی با فناوری های جدید برای زنان
۴ _ تشویق زنانی كه مهارت های اینترنتی را فرامی گیرند و به كار می برند و...
در پایان، به عنوان نمونه ای از موفقیت یك موسسه كه توسط زنان اداره می شود، به موسسه زیبایی كلارا اشاره می كنیم. این موسسه در سال ۹۷ در مالزی تاسیس شده است و اكنون شعب مختلفی در سراسر جهان دارد.
دكتر كلارا چی بیان می كند كه با استفاده از اینترنت اكنون از طریق وب سایت سفارشات بسیاری به آنان می رسد. به گفته وی، با استفاده از اینترنت آنان اكنون به سرعت از تحولات و یافته های جدید در زمینه كاری خود با خبر می شوند و آنها را به كار می گیرند. همچنین، آنان توانسته اند با استفاده از پست الكترونیك، محصولات جدید خود را به اطلاع مشتریان برسانند.
منبع : رنگین کمان


همچنین مشاهده کنید