چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

امیدهای کمرنگ رئال و والنسیا برای رسیدن به بارسا


امیدهای کمرنگ رئال و والنسیا برای رسیدن به بارسا
● آغاز فصل جدید لالیگا
فصل جدید لیگ فوتبال اسپانیا از امشب به راه می افتد و بارسلونا امید زیادی برای تصاحب سومین عنوان قهرمانی متوالی خود در این پیكارها دارد و فقط رئال مادرید و والنسیا هستند كه توان جلوگیری از این امر را دارند و از امیدهایی ولو كمرنگ و نه چندان زیاد در این ارتباط بهره می برند.
هر دو تیم تغییرات عمده ای را در تركیب خود داده اند، با این امید كه مانع از پیروزی مجدد تیم فرانك رایكارد هلندی در این لیگ شوند. با این حال، این نمی تواند یك ماموریت و هدف آسان و معمولی برای آنان باشد. بارسا پیشتر نیز استعدادی زیاد و نفراتی متعدد داشت و با این وجود طی هفته های اخیر جان لوكا زامبروتا ایتالیایی و لیلیان تورام فرانسوی را از یوونتوس و ایدور گودیانسن ایسلندی را از چلسی جذب خویش كرده است و اگر تا دیروز فقط در حمله فوق العاده بود حالا در دفاع نیز كم مایه و بی پشتوانه نشان نمی دهد.
حریفان بارسا نه تنها باید غصه رویارویی با تازه واردان فوق و همچنین رونالدینیو و اتوئو را بخورند، باید چشم به لیونل مسی هم داشته باشند كه می تواند در روز خوبش هر تیمی را به تنهایی ساقط كند. مسی ۱۹ساله و چپ پا و آرژانتینی فصل پیش به دلیل مصدومیت های مكرر نتوانست تاثیری وسیع و دیرپا را به جا بگذارد و او مدتی هم بر سر كسب مجوز شركت در لالیگا و همراهی بارسا در این مسابقات مشكل داشت. به همین خاطر وی می گوید: «درست است كه فتح جام های متعدد، یك بار دیگر هدف من و یارانم در نوكمپ است، اما چیزی كه بیشتر نظرم را جلب می كند، حضور در میدان طی تمامی فصل و شركت در اكثر مسابقات است. فصل پیش برای من به لحاظ كسب جام و مقام به خوبی سپری شد، اما مصدومیت باعث شد در دو سه ماه آخر فصل كم پیدا باشم و این برایم بسیار تلخ بود.»
حالا كه كاپلو آمده است
طی فصل گذشته رئیس رئال مادرید دو بار عوض شد و از این طریق فلورنتینو پرز و فرناندو مارتین از این سمت كنار رفتند و تیم، برای سومین سال متوالی بدون جام و مقام ماند كه این طولانی ترین «قحطی عنوان» در این باشگاه از اوایل دهه ۱۹۵۰ به بعد محسوب می شده است. حالا اداره تشكیلات و ریاست باشگاه رئال با رامون كالدرون است و به تصمیم او و با اقدام وی فابیو كاپلوی ایتالیایی و معروف به سمت سرمربیگری تیم منصوب شده است.
او همان مربی ای است كه در مرتبه قبلی حضورش در برنابئو ۱۹۹۷ ۱۹۹۶ این تیم را به مقام قهرمانی لالیگا رساند. او این بار بسیاری از چیزهایی را كه در برنابئو می خواسته، تحویل گرفته و آن، بازیكنانی است كه بتوانند ضعف های فنی پرشمار رئال طی فصول اخیر را پوشش بدهند. از این طریق فابیو كاناوارو و امرسون از یوونتوس، رودفان نیستلروی از منچستریونایتد و محمد دیارا از المپیك لیون جذب رئال شده اند و به جز فان نیستلروی خصلت عمده سه نفر دیگر محكم كردن بنیان های دفاعی تیم است. در این میان كاناوارو در مركز دفاع می ایستد و امرسون ودیارا هم مركز خط میانی را تقویت می كنند.
● مدعیان رتبه چهارم
اگر تصور كنیم كه بارسلونا، رئال مادرید و والنسیا اول تا سوم می شوند، بیشترین شانس را برای احراز رتبه چهارم و به تبع آن نیل به چهارمین و آخرین مجوز حضور در جام قهرمانان اروپا طی فصل آینده، تیم های سویا، ویارئال، آتلتیكو مادرید و رئال زاراگوزا دارند و رقابت آنها صاحب این مجوز را مشخص خواهد ساخت. سویا كه دیشب جمعه شب بازی سوپرجام اروپا را در برابر بارسلونا انجام داد، خود را برای فصل جدید تقویت كرده است.
این تیم كریستین پولسن هافبك شالكه، اندریاس هینكل مدافع اشتوتگارت و خاویر چوانتون مهاجم موناكو را به استخدام خود درآورده است ویارئال ماه پیش با حذف شدن از جام اینتر توتو امكان حضور در هر گونه رقابت اروپایی طی فصل جدید را از دست داد، اما این مسئله می تواند باعث ازدیاد شانس ها و مجال خودنمایی این تیم در پیكارهای داخلی شود و از این طریق ویارئال به همان تیمی بدل شود كه در دو فصل گذشته از پدیده های لالیگا بوده و فصل گذشته تا نیمه نهایی جام قهرمانان اروپا هم پیش تاخت. در عین حال برای دو «خرید» جدید «زیردریایی های زرد» لقب ویارئال مصدومیت های شدیدی شكل گرفته است. آنها روبر پیرس هافبك فرانسوی پیشین آرسنال و گونزالو رودریگز مدافع وسط هستند. هر دو دچار مصدومیت از ناحیه لیگامان زانو شده اند و قسمت عمده فصل را از دست خواهند داد و برای هافبك فرانسوی و ۳۳ساله این مدت به حدود شش ماه خواهد كشید.
● مربی اوساسونا در مادرید
آتلتیكو مادرید در این فصل از رهبری خاویر آگیره سود می جوید و این مربی مكزیكی همانی است كه در پایان فصل پیش اوساسونا را صاحب مجوز شركت در دور مقدماتی جام قهرمانان باشگاه های اروپا ساخت. اوساسونا اواسط هفته پیش با ناكامی در برابر هامبورگ این موقعیت را از دست داد. در میان خریدهای جدید آتلتیكو، سرجیو آگیرو مهاجم جوان و بسیار مستعد آرژانتینی هم دیده می شود كه كلان ترین پول در بازار نقل و انتقال های امسال اسپانیا برای ابتیاع وی پرداخت شده است. زاراگوزا یك بار دیگر ویكتور فرناندز را به مربیگری خود منصوب كرده و او همانی است كه این تیم را در سال ۱۹۹۵ به افتخار فتح تنها جام اروپایی در تاریخ حیات باشگاه جام برندگان جام رساند. این تیم به جز آیمار كه پیشتر نامش آمد، یك آرژانتینی آشنا و پرهنر دیگر مثل آندرس دی آلساندرو را نیز برای یك فصل به طور قرضی به خدمت گرفته است.
● پردوام ترین مربی لیگ
با احتساب ویكتور فرناندز، ۹ تیم از ۲۰ تیم لالیگا، فصل جدید را با مربیانی تازه آغاز می كنند و رایكارد با اینكه فقط چهارمین فصل حضورش را در نوكمپ شروع می كند، در هنگامه تغییرات پردوام ترین و قدیمی ترین مربی لیگ محسوب می شود. سه تیم تازه راه یافته به دسته اول لیگ اسپانیا كه با كسب رتبه های بالا در دسته دوم به صعود نایل آمده اند، ژیمناستیك تاراگونا، اوئلوا و لوانته هستند. اگر اوئلوا و لوانته طی سال های اخیر چند بار به دسته اول لالیگا آمده و رفته اند، تاراگونا برای اولین بار طی ۵۶ سال اخیر است كه چنین امری را تجربه می كند.
ترجمه: وصال روحانی
منبع: AP
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید