پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

زبان گویای آفیس‌


زبان گویای آفیس‌
جهت افزایش سرعت غلط‌گیری متونی كه توسط تایپ مستقیم و یا به‌وسیله نرم‌افزارهای تشخیص دست‌خط (‌Optical Character Recognition - OCR) وارد كامپیوتر گردیده‌اند، معمولا وجود دو نفر به‌طور همزمان یكی برای قرائت از روی نمونه اصلی با صدای بلند و دیگری برای مقایسه متن اصلی با نمونه تایپ شده، لازم است.
با استفاده از آفیس ۲۰۰۳ می‌توانید نفر اول را حذف نموده و اجازه بدهید آفیس نسخه تایپ شده را برای شما بخواند. حتی چنانچه راهش را بدانید، می‌توانید از آفیس بخواهید ایمیل‌هایتان را هم برایتان قرائت كند. با فرض این‌كه شما هنگام نصب آفیس، گزینه‌های صوتی را هم نصب كرده باشید، یافتن امكانات تبدیل متن به صدا (‌Text to Speech) در ۲۰۰۳ Excel آسان‌ است. كافی است از مسیر: Tools این گزینه مخصوصا هنگامی مفید است كه شما در حال وارد كردن لیست بلند بالایی از اعداد بوده و میل ندارید توجه و تمركز خود را از متن اصلی به صفحه مانیتور و بالعكس معطوف نمایید. فقط دقت كنید كه دكمه یاد شده روی نوارابزار را پس از اتمام كار خود، جهت غیرفعال شدن این گزینه مجددا كلیك كنید. همچنین می‌توانید ازدكمه‌های ‌ By Rows و By Columns به‌ترتیب برای تعیین مسیر افقی یا عمودی خواندن دیتا‌ها استفاده نمود و پس از آن خانه‌هایی كه می‌خواهید محتویاتشان خوانده شوند را مشخص و در آخر دكمه Speak Sells را در انتهای سمت چپ نوار ابزار Text to Speak كلیك كنید.
البته می‌توان بدون انتخاب خانه‌ها در همان ابتدا، مستقیما گزینه Speak Cells را انتخاب نمود. ولی معمولا بهتر است این‌كار، یعنی عمل انتخاب صورت پذیرد. چون ممكن است نتیجه كار با آنچه كه می‌خواستید متفاوت باشد. جهت توقف خواندن محتویات خانه‌ها توسط اكسل، كافی است دكمه ‌‌Stop Speaking را فشار دهید. اما احضار و نمایش نوار ابزار مربوطه در ‌‌۲۰۰۳‌Word مقداری متفاوت است. با انتخاب فرمان ‌‌Speech از منوی Tools ممكن است پیغام خوشامدگویی به سیستم تشخیص گفتار آفیس را ملاحظه نموده كه به‌شما می‌گوید مجبورید ابتدا تنظیمات مربوط به میكروفون و پس از آن اجرای تمرین را به انجام برسانید.
در این حالت می‌توانید با انتخاب گزینه ‌Cancel،‌ انجام تمرین را به بعد موكول و نوار ابزار تنظیمات زبان را باز نمایید. چنانچه با باز شدن نوار ابزار، جعبه متنی حاوی عباراتی همچون Dictation ،Voice Command و یا ‌‌Listening را ملاحظه نمودید و یا در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا، Word به‌طور خودكار اقدام به درج متن نمود، این بدین معنی است كه شما پیش از این، امكانات تشخیص گفتار را فعال نموده‌اید. با فشردن دكمه ‌Microphone امكانات فوق غیر فعال گردیده و می‌توانید در زمان دلخواه مجددا با فشار همین دكمه آن‌را فعال نمایید.
به‌طور پیش‌فرض، نوار ابزار تنظیمات زبان امكانات مربوط به قرائت متن را نمایش نمی‌دهد. ولی چنانچه شما روی علامت فلش روبه‌پایین در منتهی‌الیه سمت راست نوار ابزار كلیك نمایید، گزینه Speak Text و ‌‌Pause Speaking را خواهید دید. چنانچه روی هركدام از این گزینه‌ها كلیك كنید، به نوار ابزار اضافه می‌شوند. پس از آن می‌توانید از این امكانات مشابه امكانات متناظر در اكسل استفاده نمایید. به این صورت كه با انتخاب Speak Text ،Word شروع به خواندن متن می‌كند. با انجام این‌كار عبارت روی دكمه به Stop Speaking تبدیل می‌شود.
با كلیك روی این دكمه، به خواندن خاتمه می‌دهید و اگر بخواهید مجددا از ابتدای متن خوانده شود، با كلیك روی این دكمه و انتخاب دوباره Start Speaking این‌كار انجام می‌پذیرد. همچنین با فشار‌دادن دكمه ‌Pause Speaking عملیات خواندن در همان نقطه متوقف و متن روی دكمه به عبارت Resume Speaking تغییر می‌یابد كه با كلیك دوباره، از همان نقطه به خواندن ادامه می‌دهد.
همانند اكسل می‌توانید قبل از انتخاب دستور Speak Text متنی كه مایل به خواندن آن می‌باشید را به‌حالت انتخاب در‌آورده و مشخص نمایید. درغیراین‌صورت، Word از محلی كه مكان‌نما قرار دارد، شروع به خواندن می‌نماید. از این امكانات در ‌‌Outlook نیز می‌توان استفاده نمود. به‌این شرط كه Word را به‌عنوان ویرایشگر ایمیل خود انتخاب نموده باشید. برای بررسی این موضوع در Outlook از منوی‌ Tools گزینه‌‌ Options را انتخاب نموده، سپس زبانه Mail Format را كلیك كنید.
پس از آن چنانچه گزینه Use Microsoft Office Word ۳۰۰۲ to Edit email Messages علا‌مت نخورده باشد، آن‌را علا‌مت بزنید. با این انتخاب، برای ایجاد یك پیغام در Outlook، در حقیقت از Word استفاده می‌نمایید. حال چنانچه بخواهید هنگام نوشتن یك پیغام، متن آن برای شما خوانده شود، باید همان مسیری را طی كنید كه اگر از ابتدا Word را اجرا كرده بودید، همان‌كار را می‌كردید. همچنین می‌توانید از Outlook یا ‌‌Word بخواهید پیغامی كه پیش از این ارسال یا دریافت شده است را نیز برایتان بخواند. البته برای این‌كار باید از یك ترفند خاص استفاده نمود.
زیرا چنان‌چه شما در حال خواندن نامه‌ای باشید كه قبلا ارسال یا دریافت شده است و در همان حال نوار ابزار زبان را باز كنید، می‌بینید كه گزینه ‌‌Speak Text به‌رنگ خاكستری و غیرفعال است. در این‌حالت باید دستور‌ Forward را انتخاب نمود. چون با این‌كار ‌‌Outlook پیغام مربوطه را در یك ویرایشگر ‌‌Word باز می‌نماید. در این مرحله می‌بینیم كه دكمه ‌‌Speak Text دیگر خاكستری نبوده و فعال می‌گردد.
پس از گوش دادن به پیغام، به‌سادگی پنجره را بدون ذخیره كردن آن ببندید. در آخر ممكن است بخواهید صدا یا سرعت خواندن را تغییر بدهید كه برای این‌كار باید در نوار ابزار زبان با انتخاب ‌‌Tools Options دكمه Advance Speech را كلیك نموده و از زبانه ‌‌Text to Speech و در قسمت Voice Selection از منوی كركره‌ای، صدای موردنظر خود را انتخاب نمایید.
در اینجا می‌توانید توسط گزینه Preview Voice انواع صداها را امتحان كرده و پس از شنیدن زمان كوتاهی از هر كدام، تصمیم خود را در انتخاب یكی از آن‌ها بگیرید. به‌صورت مشابه در قسمت Voice Speed می‌توانید سرعت خواندن متن را بر روی نشانگر مقیاس‌بندی‌شده‌ای تنظیم و پس از آن به‌وسیله‌ Preview Voice نتیجه نهایی و تاثیر تنظیمات خود را ملاحظه كنید. در انتها با انتخاب دكمه Apply و قبول تنظیمات جدید، دكمه Ok را برای بستن پنجره جاری كلیك نمایید.
ترجمه: هومن تحویلداری
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید