پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ / Thursday, 21 June, 2018

صرفه جویی در مصرف انرژی


صرفه جویی در مصرف انرژی
با بروز بحران انرژی در جهان معاصر و اهمیت ذخیره سازی انرژی های باارزش فسیلی کشورمان برای نسلهای آینده ، صرفه جویی انرژی در مسکن امری ضروری است. این نیاز تاکنون با عایقهای ساختمانی که سازه را در برابر عواملی همچون حرارت ، رطوبت و صدا محافظت می کردند مرتفع می شد، اما با ساخت نسل جدید عایقهای ساختمانی که از موادی پلیمری و ضدآتش تشکیل شده اند، انقلاب بزرگی در صرفه جویی انرژی به وجود آمده است.
البته این مواد علاوه بر استفاده به عنوان عایق می توانند در صنایع و حتی در بسته بندی مواد نیز استفاده شوند.
ساختمان به واسطه نوع مصالح مصرفی و گوناگونی قرارگیری اجزای پوسته خارجی می تواند دمای داخل خود را تا مدتی حفظ کند.
به دلیل آن که همواره ساختمان با محیط اطراف خود مشغول تبادل دمایی است در تابستان گرمای بیرون از سقف دیوارها و پنجره ها به داخل ساختمان نفوذ می کند. در زمستان نیز هوای داخل ساختمان که با صرف هزینه و مصرف سوخت گرم شده است ، از طریق پنجره ها، سقف و کف با بیرون تبادل حرارتی دارد و فضای داخل سرد می شود و ما دوباره باید برای گرم کردن آن سوخت مصرف کنیم.
در این میان اقدامات بهینه سازی از جمله عایق بندی ها سعی دارند این تبادل گرمایی میان فضای کنترل شده داخل ساختمان و فضای بیرون را به حداقل برسانند.
برای عایقکاری دیوارها، سقفها و کفها می توان از انواع عایقها از جمله فومها (پلی یورتان)، یونولیت (پلی استایرن)، پشم سنگ و پشم شیشه استفاده کرد.
در واقع صنعت عایقکاری در ۲ دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است و در کشورهای پیشرفته در حال حاضر انرژی مصرفی از شاخصهای اصلی اقتصادی است.
از آنجایی که حدود ۶۰ درصد درآمد سرانه یک جامعه به منظور مصرف انرژی از قبیل خرید تاسیسات گرمایشی سرمایشی و نگهداری انرژی و خرید سوخت آنهاست ، صرفه جویی درمصرف انرژی حائز اهمیت و بررسی است.
نسل جدید عایق ها در برابر حرارت ، صوت و رطوبت از ساختمان محافظت می کند و درعین حال ضد آتش نیز هستند
امروزه عایقهای مختلفی به روشهای طبیعی و مصنوعی تولید می شوند که رایج ترین آنها در کشور ما پشم سنگ است که از الیاف معدنی به دست می آید. با اجرای عایقکاری صحیح می توان تا ۵۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کرد و تمامی هزینه های انجام شده به منظور عایقکاری میان ۲ تا ۴ سال با صرفه جویی در مصرف سوخت برگشت پذیر خواهد بود، اما عوامل مختلفی سبب می شود به کارگیری عایقها در ساختمان ها توصیه شوند که از آن جمله می توان به کم حجم بودن عایقها و در نتیجه کاهش بار مرده سازه ، کاهش تاسیسات حرارتی و برودتی به میزان قابل توجه جلوگیری از گسترش آتش در حین حریق و نقش موثر آنها در برابر رطوبت ، صوت و حرارت اشاره کرد.
ضمن آن که این عایقها مانع از تشکیل بخار در طرف گرم دیوار، دوده زدگی و سیاه شدن جداره ها می شوند و پرت حرارتی در ساختمان ها با به کار بردن عایق حرارتی بهینه و به حداقل مقدارش می رسد.اما جالب است بدانید نسل جدید عایقها تمام این ویژگی ها را یکجا دارد. یعنی علاوه بر آن که در برابر حرارت ، صوت و رطوبت ساختمان را محافظت می کند، به دلیل خواص ویژه مواد به کار رفته در آنها ضد آتش هستند.
ضریب هدایت حرارتی و چگالی پایین پایداری مکانیکی مناسب ، جذب آب پایین و استفاده آسان ، مقاومت شیمیایی مناسب ، مقاومت در برابر کهنگی و جذب ضربه مناسب و عایق حرارتی از خواص این مواد ضدآتش هستند.
●پلیمری استثنایی
بیدپلی استایرن ماده اوله مورد استفاده در تهیه فومهای پلی استایرن است. این مواد با اندازه های مختلف ۵۰۰میکرون تا ۴ میلی متر، ابتدا در یک فرآیند اولیه منبسط می شوند. سپس در یک قالب تحت فشار و حرارت قرار می گیرند. پلی استایرن انباسطی یا بیدپلی استایرن به دلیل ضریب هدایت حرارت و چگالی پایین به عنوان عایق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته دکتر گیتی میرمحمد صادقی ، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر این ماده در مقایسه با مواد دیگری که به عنوان عایق به کار می روند، دارای ویژگی های استثنایی و منحصربه فردی است.
ضریب هدایت حرارتی پایین ، چگالی کم ، پایداری مکانیکی مناسب ، جذب آب پایین ، استفاده آسان تر، مقاومت در برابر کهنگی ، قابلیت شکل دهی بیشتر و ارزان تر از جمله این مزیتها هستند. نوع بسوز آن توانایی ذخیره ویتامین C، جذب ضربه ، عایق حرارتی ، مقاومت شیمیایی مناسب ، مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت انعطاف و جذب رطوبت را دارد.
اما نوع نسوزبیدپلی استایرن که در دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است ، علاوه بر موارد فوق در برابر آتش هم مقاومت دارد و برای LOI که معیاری از نسوز یا دیرسوز بودن فوم پلی استایرن است ، عدد ۲۵ به دست آمده است.
میرمحمدصادقی می افزاید: از این مواد ضدآتش در تهیه عایقهای ساختمانی در برابر حرارت ، رطوبت و صوت استفاده می شود. این مواد به دلیل ضریب حرارتی پایین در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و نقش موثری در صرفه جویی انرژی ایفا می کنند.
این مواد ضدآتش به دلیل جذب پایین به عنوان عایقهای رطوبتی نیز در بخشهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به موارد کاربردی وسیع این مواد در سطح جهان آمار تولید بالایی دارند ، به طوری که تولید آن در سال ۲۰۰۴ تنها در امریکا حدود ۱.۲میلیون پوند بوده است.
در این میان ، یکی از کاربردهای رو به گسترش پلی استایرن ها استفاده در صنایع بسته بندی است که به دلیل چگالی پایین به اشکال مختلف بسته بندی تولید می شوند.
●خانه ای ضدحریق
عایقهای ساختمانی از جمله عایقهای حرارتی ، رطوبتی و صوتی به دلیل ضریب هدایت حرارتی پایین و همچنین نسبتی که با چگالی دارند، در ساختمان و سازه های آن استفاده می شوند. به همین دلیل در سطح جهانی آمار تولیدی بالایی دارند و ازسالهای ۱۹۷۰ تاکنون در اروپا و امریکا استفاده می شوند. البته به دلیل جذب آب پایین ، از آنها به عنوان عایقهای رطوبتی در صنایع نیز استفاده می شود.
با توجه به کاربردهای جدید این نوع فومها روشهای گوناگونی برای تولید آنها در جهان ایجاد شده است.
میرمحمدصادقی در این خصوص می گوید: در سالهای ۲۰۰۰ به بعد با استفاده از روشهای مختلف از قبیل کوپلیمریزاسیون و یا گرافت کردن گروههای شیمیایی مناسب بر روی زنجیر اصلی پلیمر، خواص آنها اصلاح شده است.
در کشور ما نیز از دی ۱۳۸۴ با استفاده از روش پلیمریزاسیون سوسپانسیونی این مواد تولید شده اند.به گفته میرمحمدصادقی تاکنون این محصول در داخل کشور تولید نمی شده است و ظرفیت بالقوه این طرح استفاده از مواد اولیه یعنی بیدهای قابل اشتعال پتروشیمی تبریز است ، اما با توجه به رشد مصرف و براساس آمار تهیه شده از وزارت بازرگانی ، پیش بینی می شود عرضه در ۵سال آینده رشد ۴۰۰درصدی داشته باشد. البته این گسترش تولید تنها مربوط به بیدهای بسوز است و با احتساب افزایش مصرف بید نسوز بویژه اگر قوانین حکومتی تاکید بر مصرف مواد ضدآتش داشته باشند، رشد این بخش هم در حدود ۴۰۰درصد خواهد بود.این طرح با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در قالب طرحهای SBDC به انجام رسیده است.
میرمحمدصادقی در خصوص طرحهای SBDC می گوید: از سال ۱۳۸۲میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای اجرای طرحهای تحقیقاتی قراردادهایی بسته شد. در قالب این طرحها از میان طرحهای پیشنهادی استادان ، سازمان طرهایی را می پذیرد و با استادان قرارداد بسته می شود. در حال حاضر تستهای زمان سوختن ، بررسی مقاومت در برابر آتش و اندازه گیری شاخص اکسیژن و همچنین چگالی ، درصد جذب آب و استحکام کششی روی این مواد انجام شده است و امید است بزودی این نوع عایقها به بازار عرضه شود.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

مطالب مرتبط

ضرورت مهار مصرف گرایی نوین

ضرورت مهار مصرف گرایی نوین
مصرف گرایی یعنی استفاده از کالاها به منظور رفع نیازها و خواسته ها. این عمل نه تنها شامل خرید کالاهای مادی، بلکه دربرگیرنده خدمات نیز هست.
در جوامع نوین، مصرف گرایی به یک فعالیت اجتماعی اصلی تبدیل شده است. برای مصرف گرایی مقدار زیادی وقت، انرژی، پول، خلاقیت و نوآوری تکنولوژیکی صرف می شود. مطالعه مصرف گرایی در جوامع جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالاها و خدمات نیاز به درک خصوصیات و ویژگی های آن دارند. به همین لحاظ است که جامعه شناسان، اقتصاد دانان و روان شناسان معاصر به تحلیل های همه جانبه آن می پردازند و هر اندیشمندی از یک زاویه خاص به آن توجه دارد.
مصرف گرایی نوین به شکل بی رویه یک آسیب اجتماعی است که مستلزم شناخت علمی و سپس درمان اساسی، یا به عبارت دیگر برنامه ریزی است. مصرف گرایی بی رویه پدیده ای بین المللی است و چاره آن باید در دو بعد خرد و کلان صورت گیرد. باید مصرف گرایی در هر جامعه را در یک زمینه وسیع تر اجتماعی در نظر گرفت، زیرا امروزه تولید و توزیع از مرزهای یک کشور گذر کرده و دورافتاده ترین نقاط یک جامعه به مرکزی ترین مراکز تولید و سیستم توزیع جهانی متصل است.
مصرف گرایی نوین در اثر گسترش سرمایه داری برای اولین بار در اروپا به وجود آمدو سپس به جوامع دیگر بسط داده شده و در شرایط کنونی به وفور و به سرعت شاهد رشد آن در کشور هستیم. یک دیدگاه در مورد توسعه سرمایه داری بر این باور است که فرهنگ مبنی بر سخت کارکردن، صرفه جویی، سرمایه گذاری و ایجاد موسسه های اقتصادی است که روحیه سرمایه داری به وجود می آورد و به تدریج یک نظام اجتماعی ایجاد می کند. از لحاظ نظری، در این جا یک تضاد بین تبیین پیدایش سرمایه داری و توسعه مصرف گرایی به وجود می آید. اما واقعیت امر این است که سرمایه داری از همان ابتدای پیدایش دارای یک هدف اصلی به نام سودسازی بوده است. برای چنین هدفی، تولید بیشتر، فروش بیشتر، سرمایه گذاری بیشتر و مجددا تولید بیشتر مد نظر است. به عبارت دیگر در یک چرخه، هدف فروش کالاهای بیشتر و در نتیجه سود بیشتر است. ابتدا فکر می کردند که طبقات بالا و اشراف خریداران اصلی کالاهای سرمایه داری باید باشند. اما به تدریج متوجه شدند که سرمایه داری با تولید انبوه نیاز به مصرف کنندگان انبوه دارد. از آنجا که طبقات بالا از کمیت کافی برخوردار نبودند، پس بنابراین نیاز به مصرف کنندگان انبوه به زودی نمایان شد. در تولیدهای اولیه، نخست رفع نیازهای بیولوژیک را مدنظر داشتند. اما از آنجا که نیازهای بیولوژیک انسان محدود است، لذا باید نیازهای غیربیولوژیک در جوامع برای مصرف کالاها به وجود آید. نیاز غیربیولوژیک هم در جایی محدود می شد. اما تولیدکنندگان نباید خصلت تولید انبوه خود را به عنوان یکی از اهداف، از دست نمی دادند. به همین منظور بود که در جوامع سرمایه داری نیازهای کاذب به وجود آمد تا کالاهای انبوه سریعا مصرف شوند. مصرف انبوه بر پایه کالاهای بی دوام امکان پذیر بود.
در غرب، گسترش زندگی شهری و شهرنشینی با جنبه های روانی و اجتماعی خاص خود زمینه را برای مصرف گرایی به عنوان سبکی خاص از زندگی به وجود آورد. نخست در ابتدای قرن بیستم، این سبک خاص با الگوهای فرهنگی جدید در میان افراد طبقه بالا و متوسط شهری رواج پیدا کرد. در شهرها فروشگاه های بزرگ تأسیس شدند و فرهنگ مصرف گرایی را القاء کردند. در این فرهنگ ویژه یک شعار اصلی رواج پیدا کرد و آن اینکه تا می توانی بخر و هر چه بیشتر مصرف کن. بر پایه همین شعار بود که رقابت در خرید و مصرف به عنصر اصلی این فرهنگ تبدیل شد. افراد در خرید بیشتر و مصرف بیشتر از یکدیگر سبقت می گرفتند و تقریبا مصرف گرایی به نوعی وجهه اجتماعی تبدیل شد. الگوهای مصرف گرایی نوین و توسعه انواع فروشگاه های بزرگ (مواد غذایی، اسباب منزل، پوشاک، وسایل الکتریکی و غیره) در زیر یک سقف، مردم را به مصرف گرایی انبوه عادت داد. افراد در محیطی قرار می گرفتند که کالاهای متنوع را در یک جا مقابل چشمان خود می دیدند. هم زمان، مدگرایی به وجود آمد که بر اساس آن کالاها برای دوره های معینی (یا محدودی) تبلیغ و استفاده می شدند. مردم به این سمت هدایت می شدند که کالاها را در زمان محدودی استفاده کنند. مصرف گرایی می بایستی سهل و آسان گردد. پس ابزار مصرف گرایی باید مهیا می شد.
در این جوامع وسایل ارتباط جمعی به مهم ترین ابزار مدگرایی و تبلیغ برای کالاها تبدیل شدند. دو نوع ابزار مصرف گرایی در جوامع رواج پیدا کرد: نخست حراج های پی درپی کالاها و دیگری اشاعه کارت های اعتباری. در کشورهای توسعه یافته، در طول یک سال به بهانه های متعدد حراج کالاها وجود دارد. در حراج کالاها، از یک روان شناسی استفاده می شود و آن ایجاد احساس نیاز کاذب است. مشتری جنسی را که در حراج می بیند، فکر می کند که نیاز دارد، در حالی که اگر حراج نبود چنین احساسی به او دست نمی داد. از سوی دیگر، فرد در بازار باید احساس کند که همه وقت، پول برای خرید دارد. در اینجا مسئله از طریق مکانیزم کارت های اعتباری حل می شود. به عبارت دیگر هرگاه احساس نیاز کردی، حتی اگر پول نقد هم نداشته باشی، با داشتن کارت اعتباری، در واقع پول به همراه خود داری. بنابراین نیاز هست (اما از نوع کاذب) توانایی خرید هم هست (به شکل مصنوعی).
در جوامع توسعه یافته، همه کالاهای خریداری شده مصرف نمی شوند، زیرا نیاز واقعی نبوده اند. در نتیجه سه راه برای کالاها باقی می ماند: نخست فروش مجدد آنها با قیمت بسیار ارزان، دوم به دور ریختن آنها، و سوم بخشیدن آنها به افراد یا موسسه های خیریه. افراد نمی توانند اینگونه کالاها را نزد خود نگه دارند، زیرا تحرک جغرافیایی افراد بسیار بالاست.
می دانیم که سرمایه داری به عنوان یک بسته با محتوای حداقل اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، اجتماعی و روانی در یک فرایند تاریخی وارد کشورهای به اصطلاح غیر سرمایه داری شده است. هدف سرمایه داری در این کشورها نیز همان سودسازی مضاعف است. برای رسیدن به این منظور نیز باید فرهنگ مصرف گرایی را در این کشورها رواج دهد. برای رواج مصرف گرایی در این کشورها، سرمایه داری چند نوع عامل دارد. عوامل در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند. مهم ترین عوامل عبارتند از:
۱) تجار بزرگ
۲) خرده فروشان
۳) صاحبان تبلیغات
۴) دست اندرکاران وسایل ارتباط جمعی
۵) تولید کنندگان کالاها و خدمات
۶) بانک ها و بسیاری از افراد و دیگر موسسات.
در جوامع در حال توسعه فرهنگ مصرف گرایی به شکل های زیر نمایان می شود:
۱) الگوهای مصرفی کشورهای توسعه یافته عینا به کشورهای در حال توسعه منتقل می شوند.
۲) وسایل ارتباط جمعی، مسافران و دیگر عوامل شدیدا به این انتقال کمک می کنند.
۳) افراد برای نشان دادن اینکه از وجهه بالایی برخوردارند، در مصرف گرایی، افراطی تر از خارجیان عمل می کنند.
۴) به تدریج مصرف گرایی افراطی جزئی از فرهنگ جهان سومی می شود.
معمولا در کشورهای در حال توسعه، مصرف گرایی با عدم امنیت اقتصادی توام می شود. در نتیجه، عدم امنیت اقتصادی، مصرف گرایی را تشدید می کند. نگرانی از کمبودها باعث انبار کردن اجناس می گردد. انبار کردن اجناس به مصرف گرایی بی رویه تبدیل می شود. نهایتا همان رفع نیازهای غیرواقعی به وجود آمده است. البته یک مسئله در این کشورها به انبار کردن کالاها کمک می کند و آن تبدیل کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه ای است. همین امر باعث می گردد که افراد با زمینه های اجتماعی متفاوت به پنهان کردن برخی از کالاها بپردازند تا اینکه در آینده از طریق افزایش قیمت، منفعتی داشته باشند. به عبارت دیگر مصرف گرایی به نوعی فعالیت اقتصادی تبدیل می شود.
معمولا جامعه شناسان افراد را در جامعه بر پایه سه معیار ثروت، قدرت و وجهه (پرستیژ) به سه طبقه بالا، متوسط و پایین تقسیم می کنند. این سه معیار، الگوهای متفاوتی از مصرف گرایی را برای سه طبقه به بار می آورند. هر سه طبقه، مصرف گرایی بی رویه دارند، اما به شکل های متفاوت. افراد طبقه بالا با داشتن ثروت، از طریق مصرف کالاهای لوکس به دنبال پرستیژ بالا هستند. اینان خدماتی را که فکر می کنند قدرت و وجهه اجتماعی برایشان به ارمغان می آورند را هم به مقدار زیادی مصرف می کنند. طبقات اجتماعی بالا با پرستیژ و قدرت بالا، سعی می کنند با مصرف گرایی مفرط خود را هم طراز ثروتمندان نشان دهند. مصرف گرایی مفرط در واقع یک وسیله خود نشان دادن می شود و اعضای یک طبقه در مصرف گرایی مفرط با یکدیگر رقابت شدید دارند. این رقابت از نوع رقابت های کاذب است. اعضای طبقه متوسط، همیشه سعی می کنند خود را از طبقات بالا عقب تر نبینند. اینان با درآمد کمتر به رقابت با طبقه بالا می پردازند. بازار برای خوشایند آنها، اجناس ظاهرا لوکس، اما ارزان به وفور در اختیار آنها قرار می دهد. پس از خرید چنین کالاهایی است که از لحاظ روانی یک رضایت مندی کاذب به آنها دست می دهد. اعضای این طبقه اجتماعی به لحاظ کمی بیشترین مصرف را در جامعه دارند. همچنین بازار به خرید آنها وابسته است، زیرا تعداد افراد این طبقه در جوامع بیش از اعضای طبقات دیگر است و لذا حجم خرید بالایی دارند. اعضای طبقه پایین با درآمد کم، با توجه به مصرف گرایی دیگر طبقات و با توجه به وفور کالا و خدمات در بازار را به خود اختصاص دهد. ترس از کمبودها و عدم امنیت اقتصادی برای خانواده او را به خریدی بی رویه و انبارگونه وامی دارد. خرید اعضای این طبقه عمدتا خرید کالاهای ضروری، مربوط به بقاء بیولوژیک است. بازار مازاد بر مصرف طبقه متوسط را به این طبقه انتقال می دهد. در واقع الگوی مصرف گرایی طبقات پایین، یک نوع سودسازی سرمایه دار از سرمایه بالقوه تلف شده است، زیرا اگر طبقه پایین نبود، سرمایه دار مجبور به از دست دادن مازاد کالاهای مصرفی طبقات متوسط بود. چنین است که اعضای طبقه پایین به مصرف گرایی انبوه عادت می کنند. این عادت برای او درونی شده و بخشی از فرهنگ وی را تشکیل می دهد.
لزوم برنامه ریزی برای الگوهای مصرف بهینه برنامه ریزی برای الگوهای مصرف گرایی نوین باید در چند بعد صورت گیرد:
۱) مصرف گرایی صحیح را باید از طریق آموزش های رسمی به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش داد. این امر باید از طریق مدارس صورت گیرد
۲) مصرف گرایی غلط و صحیح را باید به شیوه های آموزش های غیررسمی از طریق رسانه های جمعی و به ویژه رادیو و تلویزیون به بزرگ سالان نشان داد.
۳) تولید در سطح جامعه با یک کنترل و نظارت فرهنگی توام شود. نباید گذاشت هر کالایی در جامعه تولید گردد.
۴) نظارت و کنترل فرهنگی به واردات عمده و خرد باید اعمال شود.
۵) عرضه کالا و خدمات در جامعه به گونه ای صورت گیرد که اعضای طبقات متفاوت دسترسی نسبتا مشابهی به آنها داشته باشند.
۶) تبلیغات باید به گونه ای باشند که مصرف گرایی افراطی را اشاعه ندهند، و صرفا به معرفی کالاها و خدمات بپردازند.
۷) مطالعات علمی ملی و منطقه ای پیرامون مصرف گرایی در سطح مملکت صورت گیرد و نظرسنجی از مردم شود.
۸) فرهنگ مصرف جمعی در زمینه های مختلف به جای فرهنگ مصرف گرایی فردی اشاعه شود.
۹) فرهنگ بازیافت در میان مردم رواج داده شود. برای این منظور ابزار جمع آوری مازادها در سراسر جامعه نصب و به کار گرفته شود.
۱۰) بازیافت به عنوان یک ارزش تلقی گردد و از جوامع دیگر چگونگی عمل بازیافت به نمایش گذارده شود.
مصرف گرایی به عنوان یک فرآیند اجتماعی اصلی در غرب و سپس نقاط دیگر دنیا و اکنون در کشورهای جهان سوم ظاهر شد. اعضای طبقه بالای جامعه آنرا به عنوان یک الگوی نشان دادن هویت به کار می برند. طبقه متوسط برای نشان دادن وجهه بالای خود از مصرف گرایی استفاده می کنند. طبقه پایین بدون توجه به مساله نیازهای واقعی و غیرواقعی خود در دام مصرف گرایی کاذب افتاده و هرچه بیشتر می گذرد، بیشتر در این دام فرو می رود.
اگر دولت مردان با همکاری کارشناسان اجتماعی چاره ای برای این معضل اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی نیندیشند، جامعه ایران سریعا اسیر همان مسائل مصرف گرایی بی رویه غرب خواهد شد. کارهایی که باید صورت گیرد، نخست در زمینه فرهنگی است که اعمال آموزش های جدید در این زمینه می تواند کار ساز باشد. دوم در زمینه کنترل های اقتصادی است، به ویژه برای بخش تولیدی که باید کنترل های شدیدی اعمال گردد. سوم، استفاده از اهرم های سیاسی است که در توزیع کالا و خدمات باید به کار گرفته شود. در واقع برنامه ریزی در سه زاویه یک مثلث باید صورت گیرد:
۱) برنامه ریزی در نهادهای آموزشی
۲) برنامه ریزی در بخش تولید به صورت نظارت شدید
۳) برنامه ریزی در کنترل بازار و قیمت ها.
بدون شک برنامه ریزی در این زمینه با دشواری هایی روبرو است، اما جاذبه های آموزشی داخلی و کنترل های منطقی تولیدی و توزیعی می تواند افراد را به الگوهای مصرفی بهینه هدایت کند.

وبگردی
فیلم |  بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم
فیلم | بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم - فیلم - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور در کافه خبر با انتقاد از اینکه در 40 سال گذشته بسیاری از مسایل مهم را تعیین تکلیف نکرده ایم می گوید: این گونه جامعه دچار سردرگمی و به سمت گناه یا بزهکاری و یا توافق بر سر گناه سوق پیدا می کند. صحبت های او را در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
(ویدئو) پرواز تماشاگران ایرانی از سن پترزبورگ به کازان
(ویدئو) پرواز تماشاگران ایرانی از سن پترزبورگ به کازان - به گزارش ورزش سه، هواداران تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه برای حمایت از تیم کشورمان مقابل اسپانیا به شهر کازان رسیدند.
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید!
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید! - بر این اساس، ورزشگاه‌های دستگردی، تختی، معتمدی، آزادی، شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، پارک شهر و ضلع شمالی ساختمان مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع در تهران تعیین شده‌اند و از این پس معترضان می‌توانند در این محل‌ها تجمع کنند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!