پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


می خواهم فیلم پرفروش بسازم


می خواهم فیلم پرفروش بسازم
● با مهدی صباغ زاده درباره فیلم جدیدش
مهدی صباغ زاده قصد دارد فیلم پرفروش بسازد. این كارگردان قدیمی سینمای ایران چندماهه گذشته فیلمنامه راننده تاكسی را به دكتر محمدهادی كریمی داده است تا آن را بازنویسی كند. هنوز مشخص نیست كه راننده تاكسی صباغ زاده چه كسی خواهد بود اما برای این كارگردان همه چیز برای ساختن فیلمی پرفروش تدارك دیده شده است. دو فیلم آخر صباغ زاده در اكران موفق نبودند و این موضوع موقعیت او را در سینما تا حدودی متزلزل كرده است. صباغ زاده با تكمیل فهرست عواملش به پشت دوربین راننده تاكسی می رود تا شكست دیروز را جبران كند.
● آقای صباغ زاده چه مدتی است كه بازنویسی فیلمنامه راننده تاكسی را آغاز كردید
▪ از دو ماه گذشته هادی كریمی بازنویسی فیلمنامه راننده تاكسی نوشته قربان محمدپور را آغاز كرد كه از این مرحله به عنوان كارگردان پروژه با كریمی همراه بودم.
● شما بازنویسی نمی كردید
▪ هیچ وقت فیلمنامه ای را بازنویسی نمی كنم اما در این مرحله تا جایی كه امكان داشته باشد شركت می كنم و مشاوره می دهم.
● راننده تاكسی در چه ژانری نوشته و ساخته خواهد شد
▪ طنز خانوادگی، ترس و سینمای فانتزی در فیلم وجود خواهد داشت و این ژانر ها به دلیل اینكه در فیلمنامه ایجاب می كرد به كار رفته است. فی الواقع ژانرهای مختلفی در درون فیلمنامه دیده می شود.
● ظاهرا این بار قصد دارید فیلم پرفروشی بسازید.
▪ بله، پس از صبحانه ای برای دو نفر و پیشنهاد پنجاه میلیونی، مشكلات اقتصادی كه به دلیل عدم حمایت از این دو فیلم گریبان گیرم شد باعث شده تا تصمیم بگیرم فیلمی برای مخاطب عام بسازم كه در این میان البته احساسات خودم را برای ساخت اثری جدید در نظر خواهم داشت. مهم ترین دلیل رفتن به سوی چنین فیلمی بحران اقتصادی است كه به دلیل سرمایه گذاری در دو فیلم قبلی ام به وجود آمده است. راننده تاكسی را روان و دلنشین برای حفظ و حراست از خودم در سینما جلوی دوربین خواهم برد.
برای ساختن چنین فیلمی كه مخاطب عام را به سینما بكشاند چه عواملی را در نظر می گیرید
ساختن فیلم پرفروش كاری نیست كه یك شبه به دست آمده باشد، بلكه نیاز به تجربه دارد كه آن را باید به دست آورد. شرایط اجتماعی یكی از مهم ترین عوامل فروش فیلم های سینمایی است. روان اجتماع امروز نشان از آن دارد كه مردم حوصله فكر كردن را ندارند با ارزیابی كه داشتم می خواهم فیلمی بسازم كه با فرار از ابتذال، مخاطب عام را به سینما بكشاند. به عنوان فیلمساز راننده تاكسی را آبرومندانه برای لبخند و سرگرم كردن مردم خواهم ساخت.
● این ارزیابی از شرایط تولید و اكران به چه شكلی انجام شده است
▪ ارزیابی من از دور بوده است فیلم هایی كه پرفروش بودند، برخورد مردم با این فیلم ها، شرایط اجتماعی، رسانه ها و... را در این مدت بررسی و سعی كردم نگاهی جامعه شناسانه داشته باشم.
● شما به وجود سوپراستار، لوكیشن های لوكس و... در فروش فیلم اعتقاد دارید
▪ اعتقاد دارم كه یك فیلمنامه جذاب با درون مایه قوی می تواند یك فیلم را پرفروش كند. به نظرم سوپراستار و لوكیشن های شیك تاثیری در فروش ندارند. اصل فیلمنامه است و هنرپیشگان در جایگاه خودشان قرار می گیرند، با این حال بضاعت سینمای ایران حداكثر پنج بازیگر زن و پنج بازیگر مرد است كه همین تعداد هم مافیای خود را دارند.
● آخرین فیلم شما پیشنهاد پنجاه میلیونی در زمان اكران با اتفاق كم نظیری در سینمای ایران روبه رو شده و آن هم كنار رفتن آن به نفع فیلم دیگری بود كه همزمان در سینماهای گروه دیگر روی پرده آمده بود. با این تجربه برای پخش فیلم جدید خود چگونه می اندیشید
▪ مرحله حساسی كه پس از تولید فیلم تعریف می شود مرحله ارتباط برقرار كردن آن با مخاطب است. در مرحله پخش فیلم مردم با آگاهی و اطلاع رسانی از اكران فیلم می توانند فیلم را به فروش خوبی برسانند. با وجود این سینمای ایران در اكران فقیر است. اگر پخش كنندگان درست سروقت اكران فیلمی را انجام دهند، فیلم فروش خوبی خواهد كرد. آن اتفاقی كه برای فیلم پیشنهاد پنجاه میلیونی افتاد در واقع جوابی بود به بی مهری ای كه به من در اكران فیلم شد. آن زمان به وضعیت اكران فیلم اعتراض داشتم كه همه اینها باعث شد لطمات بسیاری بر من وارد شود.
● فیلمبرداری را از چه زمانی آغاز می كنید
▪ براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۱۵ شهریورماه فیلمبرداری را آغاز كنیم. امیدوارم در ۴۵ تا ۵۰ جلسه فیلم را فیلمبرداری و راهی مرحله فنی كنیم.
● بازیگری برای فیلم تاكنون انتخاب نشده است. در این دو هفته ای كه به آغاز فیلمبرداری فرصت دارید آیا می توانید با بازیگران مطرح به توافق برسید
▪ در ماه گذشته رایزنی هایی با چند بازیگر را انجام داده ایم كه طی روزهای آتی با آنها قرارداد خواهیم بست.
● لوكیشن های فیلم كجاست
▪ تمام فیلم در تهران جلوی دوربین خواهد رفت.
● عواملی كه در راننده تاكسی شما را به طور قطع همراهی خواهند كرد چه كسانی هستند
▪ تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، محمد شیبندی صدابردار، عبدالله اسكندری طراح چهره پردازی، امیرهوشنگ حسینی دستیار كارگردان و حبیب اسماعیلی مدیر تولید و تهیه كننده در راننده تاكسی حضور خواهند داشت.
حمید هنری
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید