سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


از خود فردی عالی بسازید


از خود فردی عالی بسازید
جیم کالینز (۱) نویسنده آدمی از جنس "گاندولف" (۲)، جادوگر پیر فرزانه در "سردار حلقه ها" (۳)، است. او با توجه به عمری تجربه، پند حکیمانه خود برای عالی زیستن را انتشار میدهد. تنها تفاوت موجود این است که کالینز، نویسنده کتاب "از خوب تا عالی" (۴)، میتواند چیزی فراتر از ماجراهای شخصی را پشتوانه پند خود سازد: او سال ها مشغول تحقیقاتی تمام عیار در تایید نظرات نهایی خود درباره عواملی بوده که موجب میشوند یک کسب و کار – یک فرد – نه فقط خوب بلکه عالی باشد.
کتاب "از خوب تا عالی" که اولین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شده و بیش از ۵/۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفته، فقط یکی از پرفروشترین کتاب های تجاری تاریخ نیست – این کتاب یک پدیده است. دلیل آن هم روشن است: این کتاب نشان میدهد که چگونه مدیریت و چشم انداز حرفه ای خود را به همه دیگر عرصه های زندگی خود تسری دهید. این کار با بررسی ویژگی های خاصی صورت میگیرد که شرکت های خوب را به شرکت هایی استثنایی بدل میکنند.
● عالی شوید
به عنوان مثال، سال گذشته، بعد از این که اعضای تیم هاکی روی یخ "کالج بوستون" (۵) همگی کتاب کالینز را خواندند، رایان شانون (۶)، کاپیتان تیم به ناچار با واقعیات دشواری روبرو شد. بعضی از بازیکنانش، اگرچه حضور مسلط و ماهرانه ای در جمع داشتند، در بیرون زمین رفتاری غیرورزشکارانه را در پیش میگرفتند. شانون به اهمیت یکی از اصول کالینز پی برده بود، این اصل که باید با سازماندهی از حضور افراد مناسب در موقعیت های مناسب اطمینان حاصل کرد (این اصل در کتاب تحت عنوان "آدم های مناسب سوار اتوبوس" آمده)، تصمیم قاطعی گرفت: از عده ای از بازیکنان خواست که تیم را ترک کنند.
او همچنین بازیکنان را در فکر "مفهوم خارپشتی" (۷) تیم فرو برد، اصطلاحی در کتاب کالینز به این معنی که شما باید به بهترین توانایی خود پی ببرید و حواستان را فقط معطوف به همان مهارت کنید. شانون ۲۱ ساله میگوید: "ما تنومند یا به شدت ورزیده نیستیم، به همین خاطر از سرعت خود بیش از عضلات خود استفاده میکنیم. ما دیسک را خوب پرت میکنیم و سریعتر از سایر تیم های لیگ اسکیت میکنیم."
به همین خاطر تیم کار خود را روی سرعت متمرکز کرد. و فصل را با موفقیتی استثنایی در دوره اخیر فعالیت خود به پایان برد. آن ها در یک دوره مسابقات منطقه ای پیروز شدند و فصل را با کسب بهترین نتایج در لیگ نه تیمی خود به پایان بردند.
بروس فنتون (۸)، رئیس ۳۲ ساله شرکت سرمایه گذاری "آتلانتیک فایننشال" (۹) که مقرش در بوستون است، نیز کسب و کار خود را با اصول "از خوب تا عالی" رونق بخشیده است. او میگوید: "من ده دوازده نفری را جایگزین کرده ام. و در امر استخدام خیلی محافظه کارتر شده ام. بعضی از مدیر عامل ها دوست دارند به تعداد کارمندهایی که در استخدام دارند بنازند. اما آن چه واقعا" اهمیت دارد این است که کارها به شکل ثمربخش تری انجام شود."
او برای ارزیابی وضعیت سایر شرکت ها پیش از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری روی آن ها، وارد معامله شدن با آن ها یا توصیه کردن آن ها به مشتریان خود، از اصول کتاب کالینز بهره میگیرد. اگر رئیس شرکتی اهل ظاهرسازی به نظر برسد، او این طور اظهار میکند: "من سعی میکنم بین زرق و برق ماجرا و اصل آن فرق بگذارم؛ مهملات موقوف."
داون امریک (۱۰)، یکی دیگر از دوستداران کتاب "از خوب تا عالی"، پس از آن که سال گذشته به ریاست انجمن جکسونویل (۱۱) در "موسسه روابط عمومی فلوریدا" (۱۲) شد به پیشرفت بی سابقه ای رسید. او بر اساس اصل "آدم های مناسب سوار اتوبوس"، پنج پست مدیریتی در سازمان خود را به افرادی سپرد که به هر حال مناسبتی با سازمان او داشتند.
او میدانست که حضور افراد مناسب در حیطه مدیریتی، سازمان را در دستیابی به اهداف خود یاری میکند. او همچنین سازمان خود را به سمت درک "مفهوم خارپشتی" سوق داد – متمرکز کردن توجه خود روی کاری که باید بکنند، و صرف نظر کردن از فرصت هایی که با این کار همسو نیستند. اکنون، گروه او به جای این که فقط به خاطر طولانیتر کردن طومار اعضای خود به دنبال اعضای تازه باشد، تنها درصدد جلب نظر متخصصان سازمان هایی است که توجه خاصی به ایالت فلوریدا دارند. امریک حتی شعار "روابط عمومی از خوب تا عالی" را به عنوان شعار جدید سازمان خود برگزیده است.
امریک همچنین حس میکند که دارد اصول کالینز را در زندگی شخصی خود نیز به کار میبندد. "من و شوهرم تصمیم گرفتیم بر روابطی که چیزی به زندگی ما اضافه میکنند بیشتر تاکید داشته باشیم، و بر روابطی که چیزی کم میکنند تاکید کمتر بگذاریم. خانواده های زیادی هستند که ما با آن ها از طریق فعالیت های ورزشی بچه هایمان آشنا شده ایم.
ما به مهمانی های آن ها میرفتیم. اما به این واقعیت پی بردیم که از آن ها واقعا" خوشمان نمیآید. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که این وقت را صرف آدم هایی کنیم که از آن ها لذت میبریم، آدم هایی که کمکی به زندگی ما بکنند. ما دیگر به آن مهمانی ها نمیرویم، و به این خاطر احساس گناه نمیکنیم."
۱. Jim Collins
۲. Gandolf
۳. The Lord of the Rings
۴. Good To Great
۵. Boston College
۶. Ryan Shannon
۷. Hedgehog Concept
۸. Bruce Fenton
۹. Atlantic Financial Inc
۱۰. Dawn Emerick
۱۱. Jacksonville
۱۲. Florida Public Relations Association
رشما یعقوب
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید