جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لندن میزبان نبرد هشتاد و هشتم


لندن میزبان نبرد هشتاد و هشتم
● اولین رویارویی دونگا و باسیله
شلوغی محوطه اطراف هتل محل اقامت ملی پوشان آرژانتین كه با هیاهو و رفت و آمدهای پیاپی نوجوانان فوتبال دوست لندنی توام شده بود كمی غیرمنتظره به نظر می رسید. پایتخت انگلیس در گوشه ای دیگر میزبان كاكا، رونالدینیو، روبینیو و سایر اعضای تیم برزیل هم است اما ظاهرا جذابیت و نه محبوبیت برخی نفرات آرژانتین برای آنها بسیار بیشتر است.
ریكلمه و مسی و البته كارلوس ته وز و خاویر ماسكرانو كه از این به بعد در لیگ برتر توپ خواهند زد بسیار بیشتر مورد توجه بودند اما پاسخ آنها به چشم های كنجكاو اهالی لندن و نگاه های خسته ناشی از سفر طولانی از آرژانتین به انگلیس بود. اتوبوس برای انتقال بازیكنان به زمین تمرین قبل از رویارویی دوستانه و البته جذاب با برزیل جلوی هتل ایستاده است و برای خبرنگاران سوای بازیكنان دیدن تحرك و چهره مطمئن آلفیو باسیله جذابیت قابل توجهی داشت. «سن و سالم و البته تجربه سال ها حضور در نیمكت مربیگری حس عجیب و استرس و نگرانی ای كه معمولا مربیان برای اولین بازی خود با آن دست و پنجه نرم می كنند، را از من دور می كند.
با تمام وجود این چالش را پذیرفتم و قصد دارم دوران جدیدی از فوتبال را در آرژانتین رقم بزنم، و چه جالب این كه اولین تجربه در بازگشت دوباره ام به تیم ملی بازی مقابل برزیل است.» تك تك جملات باسیله انگیزه و عطش فوق العاده او برای كار را نشان می دهد. باسیله هیچ وقت از مسئولیت های بزرگ فرار نكرده است و قصد دارد به هر شكل ناكامی پكرمن را جبران كند. البته او در خصوص پرونده همكارش در جام جهانی ترجیح می دهد از لفظ بدشانس استفاده كند. «پكرمن تیم را به سطح بسیار قابل قبولی رسانده بود. برای او متاسفم. لیاقت رسیدن به فینال و حتی كسب عنوان قهرمانی را داشتیم اما در فوتبال از این لحظات بسیار تلخ اتفاق می افتد. بدون بازگشت به گذشته ناچار هستیم افق های آینده را ببینیم.»
● فوتبال در مقام زندگی
بوئنوس آیرس لحظاتی پس از ضیافت پنالتی ها و شكست مقابل آلمان به شهر ارواح تبدیل شد. پایتخت شلوغ آرژانتین كه با نمایش های قبلی شاگردان خوزه پكرمن رفته رفته خود را برای یك جشن بزرگ آماده می كرد بار دیگر به روزهای عادی خود برگشت.
تنها پادزهر مناسب برای زندگی و همه دغدغه های مردم آرژانتین، فوتبال است. فوتبالی كه گاهی همطراز زندگی قرار می گیرد. پكرمن كه پروژه بزرگش در این تیم ناتمام ماند كوچك ترین انگیزه ای برای ادامه كار نداشت تا پس از چند هفته كش و قوس بین فدراسیون فوتبال و بوكا جونیورز آلفیو باسیله كه بین سال های ۹۱ تا ۹۴ این پست را در اختیار داشت بار دیگر كارش را به عنوان مربی شروع كند. البته زمان رسمی شروع كار او ۱۵ سپتامبر است اما باسیله برابر برزیل اولین بازی خود همراه آرژانتین را پس از بازگشت به این تیم سپری خواهد كرد. باسیله كه از لایه های اجتماعی آرژانتین پله پله خود را بالا كشید احساس مردم كشورش را نسبت به این تیم كاملا درك می كند. «در آرژانتین مشكلات مالی و اقتصادی فراوانی وجود دارد و فوتبال ابزاری بسیار قوی برای فراموشی مقطعی این مشكلات است.
در جام جهانی این نكته كاملا ملموس بود كه نود دقیقه بازی های آرژانتین مقابل حریفان تنها نقطه جداكننده مردم از مشكلاتشان بود. شهرها به حالت نیمه تعطیل درمی آمد و همه با اشتیاق فراوانی بازی ها را دنبال می كردند در مدارس، رستوران ها و میدان های بزرگ. تعداد زیادی هم با صرف هزینه های زیاد راهی آلمان شدند تا تیم را از نزدیك همراهی كنند و پس از آن یك سرخوردگی شدید... این احساس را داشتم كه پكرمن نمی تواند بیش از این به راهش ادامه دهد. او از ابتدای حضورش تنها روی جام جهانی تمركز كرد و طبیعی است پس از ناكامی در این رقابت ها نتواند ادامه دهد.
وقتی مسئولان فدراسیون تماس گرفتند در یك انتخاب بسیار دشوار قرار گرفتم. از یك طرف دوست داشتم بار دیگر هدایت تیم ملی را به عهده بگیرم و از سوی دیگر شرایط دشوار بود. انتظارات همیشه از این تیم بالا است و با یك فلسفه كه شاید اكنون كهنه به نظر برسد. یعنی مجبور هستیم هم نتیجه بگیریم و هم زیبا بازی كنیم. نمی توانستم این فرصت بزرگ را از دست بدهم و قبول كردم. اكنون هواداران فوتبال خود را برای یك دوران گذار آماده می كنند. همیشه استعدادها و بازیكنان بزرگی را در اختیار داشتیم و تنها نكته متفاوت این است كه با چه تفكری این تیم را هدایت كنیم. برنامه های زیادی را در سر دارم كه باید آنها را یكی یكی اجرا كنم. فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است و نهایت تلاشم این است كه این برنامه ها بیشتر عملی باشند.»
● بیگانه با احتیاط
۱۵ فوریه ۱۹۹۱ باسیله در برابر مجارستان برای اولین بار هدایت آرژانتین را به عهده گرفت. فابیان باسوالدو یكی از اعضای كلیدی آن تیم كه سال ها كنار باسیله برای آرژانتین بازی كرد این انتخاب را بسیار درست و منطقی می داند. آلفیو در انتخاب بازیكنانش هیچ وقت اشتباه نمی كند به همین دلیل به ندرت اتفاق می افتد كه كسی از این بابت او را سرزنش كند.
كار كردن با باسیله واقعا به بازیكنان انگیزه می دهد چون عقایدش را خیلی راحت و بدون دروغ مطرح می كند. در تیم او همه این فرصت را خواهند داشت تا به ستاره تیم تبدیل شوند و همین موضوع باعث می شود تمرینات تیمی كه او هدایتش را برعهده دارد با بهترین كیفیت انجام شود.»باسیله با احتیاط و محافظه كاری كاملا بیگانه است.
تاكتیك هایش این موضوع را كاملا اثبات می كند. به احتمال فراوان آرژانتین بازی یكشنبه را با سیستم ۲۱۳۴ شروع می كند كه وجود یك هافبك هجومی خلاق و تكنیكی پشت سر دو مهاجم همیشه ایده آل ترین فرم باسیله بوده است. او این انتخاب را طبیعت فوتبال كشورش می داند. «فوتبال امروز بسیار پیچیده تر از قبل شده است اما بیرون آوردن فوتبال آرژانتین از قالب قدیمی آن بسیار دشوار است و شاید اصلا احتیاجی به آن نباشد.
در كشوری كه هرساله ستارگان بزرگی را به اروپا صادر می كند بهترین شیوه كه بسیار هم مقبول است پرهیز از محافظه كاری است. هیچ كس بازی ای را كه بیشتر حالت تدافعی و شطرنج گونه دارد حداقل در آرژانتین نمی پسندد. با در اختیار داشتن این همه ستاره بزرگ كه فوتبال تهاجمی در ذات آنها است روی آوردن به سیستم های هجومی طبیعی است.»
● جذابیت نبرد با برزیل
آرژانتین و برزیل هشتاد و هشتمین مصاف رودرروی خود را این بار بسیار دورتر از آمریكای جنوبی و در ورزشگاه «امارات» كه تمام بلیت های آن هم به فروش رسیده است برگزار می كنند. هر دو تیم تا قبل از این صاحب ۳۳ پیروزی شده اند و باسیله تلاش خواهد كرد در اولین گام تیمش را مقابل شاگردان «دونگا»ی جوان سربلند از میدان خارج كند.
باسیله قبل از پرواز به سمت اروپا در فرودگاه بوئنوس آیرس در اظهار نظری جالب توجه عنوان كرد كسب پیروزی چهار بر صفر مقابل رقیب دیرینه بهترین نتیجه برای شروع است «دوست دارم برزیل در گلزنی ناكام باشد و ما هم چهار گل بزنیم. بازی برابر این تیم همیشه یك مناسبت ویژه بوده است. شخصا در دوران حرفه ای مربیگری بازی های بسیار زیادی را تجربه كردم اما برزیل برای آرژانتین یك حریف استثنایی است.
رقابت در آمریكای جنوبی همیشه بین این دو تیم بوده است و از این كه بازگشتم به این سمت با بازی برابر برزیل توام شد بسیار خوشحالم. البته تمرین زیادی برای انجام این بازی نداشتیم اما شرایط اكثر بازیكنان مطلوب است و خوشبین هستم. همین بازی دوستانه می تواند حاوی نكات مثبت فراوانی باشد. باید رفته رفته وارد فاز جدیدی شویم. دوران پس از جام جهانی. فعلا قصد دارم به بازیكنانی كه در لیگ آرژانتین درخشش داشته اند میدان بدهم و سایر بازیكنانی كه قبل از این فرصت نداشتند توانایی خود را نشان دهند.
بدون اینكه وقت را از دست بدهیم با آرامش پیش خواهیم رفت. یكی از نكات مهم برابر برزیل این است كه تیم را به تاكتیك های جدیدم عادت بدهم. دوست دارم بازیكنان دستورات را به دقت در زمین پیاده كنند، هرچند القای تفكرات جدید به زمان احتیاج دارد.»و سئوالی كه باسیله دوست ندارد بار دیگر ناچار به پاسخ دادن به آن شود، جثه ریز و كوتاهی قد اكثر مهاجمان انتخابی او ته وز، مسی، ساویولا و سرجیو آگوئرو دردسرساز نمی شود «قد آنها چندان مهم نیست. همگی خوب بازی می كنند و اصلا بازیكنان قدكوتاه را دوست دارم» در آرژانتین همه در انتظار تیم جدید باسیله هستند.
منبع:Daily telegraph
ترجمه: بهرنگ داودی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید