شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بابونه اروپایی


بابونه اروپایی
بابونه اروپایی در طول قرنهای متمادی در طب سنتی و عامیانه اروپا برای درمان سردرد، ورم مفصل و تب مورد استفاده قرار گرفته است. واژهٔ بابونه اروپایی از اصطلاح لایتن "فبری فیویج" به معنای "تب بر" اخذ شده است.
این گیاه از دیرباز در درمان گزیدگی حشرات، قاعدگی نامنظم. دردهای معده و دندان درد می رفته است. هر چند كه كارشناسان گیاهان دارویی امروزی معمولاً برای مقابله با حالات فوق از این گیاه استفاده نمی كنند. این عده امروزه از بابونه اروپایی برای معالجه میگرن، شروع اولیه آرتریت، بیماریهای روماتیسمی و سایر ناراحتیها استفاده می كنند.
● معرفی گیاه
بابونه اروپایی اصالتاً بومی جنوبی شرقی اروپا است. امروزه این گیاه در كل اروپا، آمریكای شمالی و استرالیا نیز یافت میشود. این نوع گیاه كوتاه قد و بادوام است و بین ماههای جولای و اكتبر رشد و نمو می كند. در گذشته این گیاه در تمامی دیواره هی باغهای انگلیس و آلمان یافت میشد. مردم نیز به كشت و پرورش آن در اطراف منازلشان می پرداختند چون عقیده داشتند این گیاه جو زمین را تصفیه و بیماری را خنثی می كند. گلهای ریز و مروارید گونه زردرنگ این گیاه نشان می دهد كه از تیرهٔ "آفتابگردان" است. این گیاه كمی به بابونه شباهت دارد لیكن بین این دو تفاوتهایی نیز هست. برگهای زرد مایل به سبز حالت حالت تناوب دارند و با موهای كوتاه به سمت پائین رشد می كنند. برگها در واقع مهمترین بخش این گیاه را در طب گیاهی تشكیل می دهند. بابونه اروپایی یك گیاه معطر با رایحهٔ قوی و تند است.
● تركیبات گیاه
فرآورده های حاصل از این گیاه معمولاً از برگهای آن تهیه می شوند. گاهی اوقات اینگونه فرآورده ها را از قسمتهای بالایی گیاه (یعنی كلیه قسمتهایی كه در بالاتر از سطح زمین رشد می كنند) تهیه می كنند. خاصیت ضد میگرنی این گیاه به عنصر فعالی به نام "پارتنولید" مربوط می گردد.
این عنصر روی عضله صاف دیواره شریانهای خونی در مغز اثر می گذارد تا فعالیت عوامل تنگی رگ نظیر سروتونین، پروستاگلاندین و نوراپی نفرین را متوقف كند. عوامل تنگی رگ سبب باریك شدن رگهای خونی و در زمرهٔ یكی از عوامل اصلی انواع میگرن محسوب میشود.
● اشكال موجود
انواع كپسول این گیاه از برگهای خشك آن تهیه میشود. همواره در جستجوی فرآورده های استاندارد این گیاه، حاوی حداقل دو درصد پارتنولید، باشید. اگر فرآوردهٔ مورد استفاده استاندارد نباشد، نمی توانید مطمئن باشید كه آنچه مصرف می كنید حاوی پارتنولید كافی است و بدون وجود این عنصر، فواید درمانی كافی از مصرف این گیاه نصیب شما نخواهد شد. خواندن عنوان و مشخصات فرآورده های بابونه اروپایی حائز اهمیت است چرا كه میزان پارتنولید موجود، بسته به محل رشد و نمو این گیاه متغیر است. بابونه اروپایی پاره ای از مناطق جهان، یا پارتنولید كمی دارند یا فاقد آن هستند.
می توانید برگهای این گیاه را كه خودتان كشت كرده اید یا گونه ای از آن را كه از بازار تهیه می كنید، برای مصارف درمانی بجوید. با این وجود، در خوردن برگهای این گیاه محتاط باشدی. حدود ۱۰ درصد افرادی كه برگهای این گیاه را می جوند به زخم های دهان، از دست رفتن مزه ها یا تورم لبها، زبان و دهان مبتلا می شوند
● نحوه مصرف
امروزه تقریباً ۱۰ درصد آمریكاییها از انواع میگرن رنج می برند. بابونه اروپائی می تواند در نجات بسیاری از انسانها از این عارضه مؤثر واقع شود. این گیاه دارویی می تواند برای درمان انواع میگرنهای در حال پیشرفت و همچنین در پیشگیری از آنها مورد استفاده قرار گیرد. گیاه مزبور در درمان آن دسته از افراد مبتلا به میگرن كه معالجات دیگر برایشان مؤثر واقع نشده است، مفید است. (این امر شامل تجویز داروها و معالجات پیشگیری از ابتلا به درد میشود). بابونه اروپایی اگر مطابق با دستورالعملهای پزشك معالج مصرف شود، داروی بی خطری است.
در دهه ۱۹۸۰، متخصصان اروپایی پی بردند ۷۰% از مبتلایان به میگرن كه روزانه دو تا سه عدد برگ بابونه اروپایی مصرف می كنند از سردرد رهایی پیدا می كنند. دانشمندان انگیسی چنان از این ضریب بالای موفقیت شگفت زده بودند كه درصدد برآمدند دامنه این تحقیقات را گسترش دهند. آنها دریافتند كه بابوبه اروپایی در كاهش شدت میگرن به مراتب مؤثرتر از مسكنها است. این گیاه همچنین علایم ناراحتیهایی نظیر تهوع، استفراغ ناشی از میگرن را از بین می برد. در سال ۱۹۹۷، بابوبه اروپایی در فروشگاههای مواد غذایی بهداشتی آمریكا در میان پر فروشترین گیاهان دارویی ایالات متحده در ردیف نوزدهم قرار گرفت. متخصصان علم پزشكی مطمئن نیستند كه آیا این گیاه در كاهش تورم و مفاصل آرتریت نیز مؤثر است یا نه. اسناد و مدارك در این زمینه متناقض است اما برخی از افراد كه مبتلا به ورم مفصل بوده اند ادعا می كنند گیاه مزبور در كاهش درد و مفاصل سفت آنها مؤثر بوده است.
● میزان مصرفی پیشنهادی
▪ برای درمان و پیشگیری از میگرن عصارهٔ استاندارد شده بابونه اروپایی را روزانه ۲ بار (حاوی حداقل ۲۵۰mcg پارتنولید) مصرف كنید.
▪ برای درمان حمله شدید میگرن روزانه ۱ تا ۲ گرم پارتنولید مصرف كنید. برای درمان سایر حالات، روزی دو بار به میزان ۱ تا ۲ میلی لیتر عصاره مایع ۱:۱ یا ۲ تا ۴ میلی لیتر تنتور ۱:۵ (محلولی كه از این گیاه و الكل یا از گیاه مزبور، الكل و آب تهیه میشود) میل كنید.
● نكات احتیاطی
بابونه اروپایی در درمان ناراحتی میگرن آن دسته از بیمارانی كه نسبت به معالجات عادی و رایج پاسخ مثبت نداده اند مؤثر واقع میشود. گاهی اوقات از عوارض جانبی این داروی گیاهی نظیر دردشكم، سوء هاضمه، نفخ، اسهال، تهوع، استفراغ و عصبیت رنج می برند. چون بابونه اروپایی می تواند چرخه و سیكل عادت ماهانه را به هم زند، لذا زنان در طول دوره قاعدگی باید با احتیاط آن را مصرفكنند. زنان باردا، شیرد وهمچنین كودكان زیر ۲ سال باید از مصرف آن پرهیز كنند.
● تداخل های احتمالی
از مصرف توأم آسپرین، وارفارین یا هر نوع داروی رقیق كننده خون (آنتی ترومبوتیك) بپرهیزید. اگر هر كدام از این داروها را مصرف می كنید، بهتر است قبل از شروع مصرف بابونه اروپایی با پزشك معالج خود مشورت كنید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید