جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بابونه آلمانی


بابونه آلمانی
مادر پیتر رابیت پس از بازگشت پیتر در یك روز پرمخاطره از باغ آقای مك گرگور یك لیوان بابونه به ایشان داد تا ناراحتی معده وی را تسكین بخشد و او را بخواباند. لیكن مصرف دارویی و طبی بابونه قبل از داستان پیتر رابیت آغاز شده بود. مصریها، رومیها و یونانیان باستان از گلهای بابونه برای درمان آفتابزدگی، تب ها و قولنج استفاده می كردند. آلمانیها برای توصیف بابونه از عبارتی به نام "alles zutraut" استفاده می كنند كه مفهوم این عبارت این است: "بابونه هر دردی را درمان می كند".
مصرف چای یا عصاره مایع بابونه آلمانی می تواند در تسكین دردهای ناشی از گاز، سوزش سردل و زخم ها مفید واقع شود. مصرف كرم یا پماد بابونه به عنوان داروی موضعی روی پوست می تواند در كاهش علایمی نظیر پسوریازیس، اگزما یا سوختگیهای پرتو درمانی سرطان مفید واقع شود. پماد بابونه در ترمیم زخمهایی كه بهبود آنها مستلزم مدت زمان طولانی است، مؤثر واقع میشود. می توانید گلهای بابونه خیس خورده یا تنتورهای این گیاه (محلولهای تهیه شده از گیاه مزبور، الكل و آب) را در داخل وان حمام بریزید و سپس در آن فرو روید.
اینكار به درمان یكسری از بیماریهای پوست از جمله بواسیر كمك می كند. برای درمان سرماخوردگی بخور چای بابونه را كه در داخل یك كتری ریخته یا چندین قطره از روغن بابونه را كه در آب جوش ریخته شده است، استنشاق كنید. پس از سرد شدن چای، می توانید از آن برای شستشوی دهان یا غرغره به منظور كاهش درد ناشی از بیماری لثه ها یا زخمهای دهان استفاده كنید.
● معرفی گیاه
گلهای كوچك مروارید گونه بابونه آلمانی میتواند معده،ریه ها و پوست تحریك شده را درمان كند. گلهای این گیاه دارای طوقه های سفیدی است و به صورت چرخشی، قیفی شكل وبا مركز زردرنگ بزرگ میشود. پهنای آنها كمتر از یك اینچ است و روی ساقه های بلند، و نازك سبز رنگ می رویند. گاهی اوقات بابونه وحشی نیز می روید كه ارتفاع آن از زمین چندان فاصله نمی گیرد و می توان آن را در كنار مزارع و باغهای گیاهان دارویی مشاده كرد. ارتفاع این گیاه به سه پا می رسد. بابونه شامل انواع بابونه اعم از بابونه آلمانی یا بابونه رومی (انگلیسی) است. .
● تركیبات گیاه
برای تهیه چای بابونه گلهای آنرا در داخل كیسه های چای بسته بندی می كنند، یا آنها را كوبیده و بخار می دهند كه محتوای روغن آن كه آبی رنگ است به طور جداگانه قابل استخراج و بسته بندی باشد. روغن بابونه حاوی تركیباتی است كه از ورم اعضای بدن جلوگیری می كند و در كاهش روند رشد باكتریها، ویروسها و حتی قارچها مؤثر است.
● اشكال موجود
بابونه آلمانی به صورت سرگل خشك، چای، عصاره مایع و پماد موضعی یافت میشود
● نحوه مصرف
بابونه مصارف زیادی دارد. تحریك ناشی از سرماخوردگیها، زخمهای دیرخوب شونده، دمل (آبسه ها)، ورم لثه هاپسوریازیس، اگزما، ناراحتیهای كودكان مانند آبله مرغان، سوختگی در اثر كهنهٔ بچه ها و قولنج در زمره دلایل متعارف مصرف چای بابونه، شستشو با آن یا انواع تنتورهای این گیاه محسوب میشود.
بابونه معمولاً موقعی مورد مصرف قرار می گیرد كه عارضه آشكار شده باشد. اگر برای درمان زخم، آفتابزدگی یا هر نوع موقعیت جدی از بابونه استفاده می كنید ولی علایم بیماری رفع نمی شود یا بدتر میشود، در اسرع وقت با پزشك معالج خود مشورت كنید.
▪ برای درمان قولنج. زخم، درد معده، سوزش سردل و گاز از دو تا سه گرم این گیاه كه در آب داغ خیس خورده باشد، چای تهیه كنید و روزانه سه تا چهار بار بین غذا از آن میل كنید، یا اینكه ۵ میلی لیتر از تنتور ۱:۵ بابونه را روزانه سه بار مصرف كنید.
▪ برای غرغره كردن و شستشوی زخمهای دهان یا بیماری لثه ها، از دو تا سه گرم این گیاه كه در آب داغ خیس خورده باشد، چای تهیه كنید سپس بگذارید سرد شود و تا هر چند بار كه می خواهید از آن استفاده كنید.
▪ برای تسكین ریه ها به هنگام سرما یا درمان سرفه چندین قطره از روغن اصیل این گیاه را در داخل آب در حال تبخیر بریزید و سپس بخار مزبور را استنشاق كنید یا چای آنرا تهیه و بخار را استنشاق نمایید.
▪ برای تسكین درد بواسیر، بریدگیها، اگزما یا گزش حشرات ۱/۴ پوند از گلهای خشك بابونه را در هر بار شستشو مصرف كنید، یا از عصاره الكلی گلهای بابونه در وان حمام استفاده كنید
▪ برای استفاده از بابونه، به عنوان داروی شستشو از محلول ۳ تا ۱۰ درصد آن استفاده كنید (گیاه مزبور در آب جوشانیده باشد كه به این حالت چای بابونه نیز گفته میشود).
▪ برای درمان پسوریازیس، اگزما یا پوست خشك و فلسی، از كرم بابونه حاوی ۳ تا ۱۰ درصد محتوای داروی خالص بابونه استفاده كنید.
● نكات احتیاطی
استفاده از بابونه عموماً بی خطر است. لیكن چای غلیظ این گیاه می تواند سبب استفراغ گردد. اگر به "ابروسیا" حساسیت دارید باید از مصرف بابونه بپرهیزید چون این دو از یك تیره گیاهی هستند. از مصرف زیاد آن در دوران بارداری یا شیردهی اجتناب ورزید. اگر باردار هستید موضوع مصرف آن را با پزشك معالج خود در میان بگذارید.
● تداخل های احتمالی
هیچگونه گزارشی مبنی بر تأثیر و تأثر دو جانبه بابونه با سایر داروها وجود ندارد. اما احتمالاً، بهتر است از مصرف بابوبه به هنگامی كه فرد تحت درمان با داروهای ضد انعقاد است، پرهیز شود.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید