جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

از کوچه پس کوچه‌های ناپل تا قهـرمانی جهـان


از کوچه پس کوچه‌های ناپل تا قهـرمانی جهـان
كاناوارو كاپیتان تیم ملی ایتالیا توانست به جام طلایی جهانی ۲۰۰۶ بوسه بزند و افتخار آن را نصیب خود و كشورش كند.
علاوه بر این فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) اسامی ۳۲ بازیكن منتخب هجدهمین دوره رقابتهای جام جهانی ۶۰۰۲ آلمان را اعلام كرد كه نام فابیو كاناوارو در میان مدافعان به چشم می‌خورد.در واقع فابیو كاناوارو كاپیتان ایتالیا در برتری كشورش در جام جهانی ۶۰۰۲ نقش بسیاری داشت. او در پایان آخرین بازی با فرانسه اظهار داشت: احساس خوبی دارم. آخرین شبی كه در ایتالیا بودیم و می‌خواستیم به آلمان برویم، پسرم از من خواست تا در رختخوابم بخوابد، اما به او گفتم كه تخت و جام جهانی را به زودی با همدیگر به او خواهم داد و همین اتفاق هم افتاد و من به قول خود عمل كردم.
ایتالیا مدتها به دنبال این جام بود. كاناوارو می‌گوید: (كمی نگران بودم اما به هم‌تیمی‌هایم ایمان داشتم. آنها انگیزه زیادی برای پیروزی داشتند و بسیار خونسرد عمل می‌كردند و یكی از كسانی كه به آنها قوت قلب می‌داد من بودم و هر چه بیشتر پیش می‌رفتیم بیشتر به قدرتمان پی می‌بردیم و سرانجام به نتیجه رسیدیم.) آنچه در ادامه می‌خوانید گذری به زندگی كاپیتان لاجوردی‌پوشان است...
▪ متولد جنوب ایتالیا
فابیو در ۳۱ سپتامبر ۳۷۹۱ در شهر ناپل در جنوب ایتالیا چشم به جهان گشود. از همان دوران كودكی بسیار لاغر و قد كوتاه بود و در میان دوستان و هم‌بازی‌هایش از چشم‌ها ناپدید می‌‌شد. او بازی فوتبال را از سه سالگی در حیاط خانه‌اش آغاز كرد و علاقه زیادی به فوتبال داشت. كم‌كم به كوچه و خیابان پا گذاشت و تیم كودكان فوتبالیست را در خیابان نزدیك خانه‌اش تشكیل داد. فابیو از همان طفولیت حس بزرگی و كنترل بر دیگران را داشت. بچه‌ها و هم‌بازی‌هایش را دسته‌بندی می‌‌كرد و با تیم‌های دیگر در كوچه و خیابان به بازی می‌پرداخت. مادرش لیزا همیشه نگران سلامت فرزندش بود و به او می‌گفت:( تو با این جثه لاغر و نحیف چطور قدرت داری كه از صبح تا شب در سرما و گرما بازی كنی؟ مریض می‌شوی. تو باید در خانه به استراحت بپردازی.) اما فابیو مادرش را متقاعد می‌كرد كه مراقب سلامتی‌اش است. به این ترتیب دوران كودكی فابیو سپری شد و او به مدرسه رفت. در مدرسه نیز در تیم فوتبال نونهالان ثبت‌نام كرد و پس از تعطیل شدن، در حیاط مدرسه به تمرین فوتبال می‌پرداخت و دیر وقت به خانه باز می‌گشت و مورد شماتت خانواده‌اش قرار می‌گرفت. بارها به دلیل بازی فوتبال تكالیف مدرسه‌اش را انجام نداد و از سوی معلمش تنبیه شد. گویا فوتبال در خون و رگش جریان داشت و نمی‌توانست آن را كنار بگذارد.
▪ دیپلم با مكافات
به هر ترتیبی كه بود دوران دبستان را به پایان رساند و وارد دبیرستان شد. او با پول توجیبی‌هایش توانست در باشگاه فوتبال نوجوانان ثبت‌نام كند و هر روز پس از اتمام مدرسه به آنجا برود. در ضمن برای اینكه بدنی قوی داشته باشد به كلاس‌های بدنسازی نیز می‌رفت. فابیو با نمرات متوسط و با مكافات دیپلمش را گرفت و پس از دیپلم به طور جدی وارد عرصه فوتبال شد. البته ناگفته نماند كه فابیو پسری دقیق و هوشیار بود و همیشه همه نظرات مربیان و تجربیات خود را در دفتری یادداشت می‌كرد، كه اكنون قصد دارد نوشته‌های مكتوب دفتر یادداشتش را به چاپ برساند. كم‌كم به تیم ملی جوانان ناپل راه یافت و استعدادش را در زمینه فوتبال به همه‌ نشان داد. مربیان به او پیشنهاد دادند كه به خاطر قد و قواره‌اش در پست مدافع به تمرین بپردازد. فابیو در كنار آلساندرو نستا یكی از بهترین مدافعان به تمرین پرداخت و نكات مفیدی را از او آموخت و طبق عادتش هر شب كه به خانه بازمی‌گشت همه گفته‌های نستا را یادداشت می‌كرد.
▪ فابیو جهانی می‌شود
فابیو در سه جام جهانی۸۹۹۱، ۲۰۰۲ و ۶۰۰۲ همراه تیم ملی ایتالیا بود. اولین بازی ملی او در برابر ایرلند شمالی در سال ۷۹ بود كه تنها گل ملی او هم در همان بازی به ثمر رسید.فابیو با بازی در فینال جام جهانی ۶۰۰۲ در صدمین بازی ملی خود شركت كرد و به جمع باشگاه صدتایی‌ها پیوست.
او در پایان بازی‌های جام جهانی ۶۰۰۲ نه تنها پیروزی كشورش را جشن گرفت بلكه با بالا بردن جام قهرمانی، صدمین بازی ملی خود را رویایی كرد.برادر كوچكترش پائولو كاناوارو نیز مانند وی مدافع است و برای باشگاه ناپولی بازی می‌كند. این دو برادر به طور همزمان از سالهای ۰۰۰۲ تا ۲۰۰۲ در پارما قدرت‌نمایی می‌كردند.فابیو با قدی حدود ۶۷۱ سانتی‌متر در سالهای ۰۹۹۱ تا ۰۰۰۲ بهترین مدافع باشگاه ناپولی بود و سپس وارد پارما شد. او فعالیتش را از سال ۲۰۰۲ در اینترمیلان آغاز كرد و سپس در سال ۴۰۰۲ به یوونتوس پیوست.او با یوونتوس به افتخارات زیادی رسید و طرفداران زیادی پیدا و عنوان بهترین مدافع را در یوونتوس از آن خود كرد.فابیو با حضورش در جام جهانی ۶۰۰۲، هم قوت قلب هم تیمی‌هایش بود و هم آن‌ها را رهبری و هدایت می‌كرد.
▪ پس از پایان بازی‌های جام جهانی
باشگاه رئال مادرید به كاناوارو پیشنهاد همكاری داد و به این ترتیب امرسون هافبك برزیلی و فابیو كاناوارو مدافع میانی یوونتوس را به خدمت گرفت. مبلغ این دو انتقال ۵۲میلیون یورو اعلام شد. رییس رئال مادرید از اینكه توانسته فابیو را به این باشگاه بیاورد بسیار خرسند و راضی است.
▪ ازدواج فابیو
نام همسر فابیو، دانیلاست. آنها صاحب دو پسر به نام‌های كریستین و آندریا و یك دختر به نام مارتینا هستند. او از زندگی مشترك خود رضایت دارد. همسرش دانیلا درباره فابیو می‌گوید: او به دلیل مشغله كاری طی روز مدت كوتاهی را در كنار ما می‌گذراند و بیشتر اوقات برای تمرین و مسابقه ماه‌ها به شهرها و كشورهای مختلف می‌رود و از ما دور است اما او، هم همسر خوب و وظیفه‌شناسی است و هم پدر مهربانی برای فرزندانش. در جام جهانی ۶۰۰۲ نیز ما به همراه وی به آلمان سفر كردیم. او اظهار داشت كه وجود ما در كنار خودش سبب افزایش اعتماد به نفس برای وی می‌شود. به هر صورت من از موفقیت او خوشحالم و فرزندانم احساس غرور می‌كنند. البته پسرهایمان سه ساله هستند و دخترمان دو سال دارد و هنوز به خوبی نمی‌توانند موقعیت‌ اجتماعی پدرشان را درك كنند اما باز هم در همان عوالم كودكی به پدر خود افتخار می‌كنند.
▪ گفتگو با نیویورك تایمز
پس از بازی‌های جام‌جهانی او به همراه خانواده برای استراحت به نیویورك رفت و در آنجا روزنامه نیویورك تایمز با او به گفتگو نشست.
فابیو: این دومین باری بود كه من آنجا بودم. شهر مجلل و باشكوهی است. من از سرعت كارها در این شهر تحت تاثیر قرار گرفتم. هر كسی در این شهر با سرعت ۰۰۰۳ كیلومتر در ساعت حركت می‌كند.
● آیا از رفتن به رئال مادرید خوشحال هستید؟
فابیو: در ابتدا كه در اینتر بودم متاسفانه با فصلی ناموفق رو به رو شدم اما وقتی به یوونتوس منتقل شدم، یووه از من خواست تا این باشگاه را به اوج برسانم. همچنین به من كمك كرد تا به بالاترین سطح فردی دست یابم و به من اجازه داد تا به سطحی برسم كه می‌توانم باشم. حال می‌خواهم به عنوان كاپیتان تیم قهرمان جهان در پر افتخارترین تیم اروپا باشم.
● نظرتان درباره تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۶۰۰۲ چه بود؟
فابیو: پیروزی در ضربه‌های پنالتی برای ایتالیا تابو بود . من می‌دانستم كه ایتالیا پیروز خواهد شد زیرا روحیه خوبی داشتیم و تحت تعلیم دقیق و منظمی قرار می‌گرفتیم. بچه‌های تیم با روحیه شاد و اعتماد به نفس بالای خود توانستند به آنچه كه لیاقت داشتند دست یابند.

▪ كوتاه از زندگی او
_ او علاقه زیادی به مطالعه كتب تاریخی دارد. همچنین همه خاطرات خود را می‌نویسد و می‌خواهد در آینده كتاب خاطرات و تجربیات خود را به چاپ برساند.
_ برادرانش پائولو و رناتا نیز در عرصه فوتبال ایتالیا قدرتمند هستند. آنها در پارما بازی می‌كنند.
_ شماره پیراهن او در تیم ملی ایتالیا پنج است و در باشگاه‌ یوونتوس شماره ۸۲ را به تن می‌كرد.
_ در جام جهانی ۶۰۰۲، ششمین بازیكن برتر این جام شناخته شد.
_ به موسیقی علاقمند است و مانند همه ایتالیایی‌ها غذای مورد علاقه‌اش پیتزا و اسپاگتی است.
كاناوارو كاپیتان تیم ملی ایتالیا توانست به جام طلایی جهانی ۶۰۰۲ بوسه بزند و افتخار آن را نصیب خود و كشورش كند.
علاوه بر این فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) اسامی ۳۲ بازیكن منتخب هجدهمین دوره رقابتهای جام جهانی ۶۰۰۲ آلمان را اعلام كرد كه نام فابیو كاناوارو در میان مدافعان به چشم می‌خورد.در واقع فابیو كاناوارو كاپیتان ایتالیا در برتری كشورش در جام جهانی ۶۰۰۲ نقش بسیاری داشت. او در پایان آخرین بازی با فرانسه اظهار داشت: احساس خوبی دارم. آخرین شبی كه در ایتالیا بودیم و می‌خواستیم به آلمان برویم، پسرم از من خواست تا در رختخوابم بخوابد، اما به او گفتم كه تخت و جام جهانی را به زودی با همدیگر به او خواهم داد و همین اتفاق هم افتاد و من به قول خود عمل كردم.
ایتالیا مدت‌ها به دنبال این جام بود. كاناوارو می‌گوید: (كمی نگران بودم اما به هم‌تیمی‌هایم ایمان داشتم. آنها انگیزه زیادی برای پیروزی داشتند و بسیار خونسرد عمل می‌كردند و یكی از كسانی كه به آنها قوت قلب می‌داد من بودم و هر چه بیشتر پیش می‌رفتیم بیشتر به قدرتمان پی می‌بردیم و سرانجام به نتیجه رسیدیم.) آنچه در ادامه می‌خوانید گذری به زندگی كاپیتان لاجوردی‌پوشان است.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید