جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دزد دریای کارائیب از خبرنگاران فراری است


دزد دریای کارائیب از خبرنگاران فراری است
شاید فیلم دزدان دریایی كارائیب را دیده باشید. این فیلم طرفداران زیادی داشته و دارد. هم اكنون نیز قسمت دوم آن بر روی صحنه آمده و جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته‌های اخیر سینمای جهان قرار گرفته است. به گفته كارگردان و تهیه‌كننده این فیلم، جانی دپ قهرمان اصلی دزدان دریایی كارائیب سهم به سزایی در جذاب بودن آن دارد. او با هنرنمایی خود توانست خوش بدرخشد و فروش فیلم را در كمترین زمان به مرز ۳۰۰ میلیون دلار برساند.جانی دپ با قیافه‌ای خشن به خوبی قدرت بازیگری در نقش‌های مختلف را دارد. او با چنان حرارت و شور و اشتیاقی ایفای نقش می‌كند كه بیننده را با خود به صحنه فیلم می‌برد. دپ كه مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات سینمایی قرار گرفته به دنبال یك زندگی راحت و بی‌دغدغه به دور از هیاهوی خبرنگاران است اما مگر خبرنگاران او را به حال خود می‌گذارند، زندگی‌نامه او را بخوانید:
▪ متولد کنتاکی
جانی‌جان كریستوفر دپ در ۹ ژوئن ۱۹۶۳ش در اونزبورو واقع در كنتاكی آمریكا چشم به جهان گشود.
پدرش سینیور جان كریستوفر دپ مهندس یك شركت ساختمانی و مادرش بتی سوپالمر پرستار كودكان بود وی از همان دوران كودكی علاقه خود را به موسیقی نشان داد.در سال ۱۹۷۰ مجبور شد همراه خانواده‌اش به فلوریدا نقل مكان كند و در آنجا رشد یابد. خانواده جانی از نژادهای ایرلندی، آلمانی و آمریكایی هستند در حالی كه دپ یك نام فرانسوی است.جانی علاقه‌ای به تحصیل و مدرسه نداشت و در كلاس درس به عنوان یك شاگرد تنبل مورد تنبیه قرار می‌گرفت.
او به طور پی در پی از مدرسه فرار می‌كرد و تن به درس خواندن نمی‌داد. البته اختلافات والدینش نیز سبب آشفتگی روحی او می‌شد. ۱۵ ساله بود كه در سال ۱۹۷۸ والدینش از هم طلاق گرفتند و او یك سال بعد از مدرسه اخراج شد و به موسیقی راك رو آورد. جانی به موسیقی و نواختن گیتار علاقه زیادی داشت. از این رو به یك گروه موسیقی محلی پیوست و از این شهر به آن شهر سفر می‌كرد و به همراه آنها كنسرت اجرا می‌كرد. نام این گروه موسیقی (بچه‌ها) بود.جانی به دلیل از هم پاشیدگی زندگی والدینش به طور صحیح تربیت نشده بود. مدتی با عده‌ای خرابكار دوست شد و در تخریب یك آپارتمان به خاطر تفریح و خوشگذرانی شركت كرد؛ ولی بلافاصله توسط پلیس دستگیر و مدتی زندانی شد اما با پا در میانی یكی از اعضای گروه (راك بچه‌ها) از زندان آزاد شد.جانی با شرلین فین و سپس با جنیفر گری و بعد با ویونا رایدر نامزد شد. وقتی با ویونا رایدر پیمان نامزدی بست برای این‌كه وفاداری‌اش را به وی نشان دهد روی شانه‌اش جمله winona for ever یعنی (ویونا برای همیشه) را خالكوبی كرد اما این نامزدی نیز دوامی نداشت. جانی راهی لس‌آنجلس شد در حالی كه ۲۰ سال بیشتر نداشت با دختری ۲۵ ساله به نام لوری آلیسون در همان گروه موسیقی بچه‌ها ازدواج كرد. لوری خواهر یكی از دوستانش بود اما مشكلات مالی سبب شد این زوج جوان از هم طلاق بگیرند. جانی نمی‌توانست برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد و به آن سر و سامان دهد از این رو احساس افسردگی و ناامیدی می‌كرد اما نور روشنی بر زندگی او تابیدن گرفت و زندگی‌اش را دگرگون كرد.
▪ ورود به عرصه سینما
جانی دپ در لس‌آنجلس به طور اتفاقی با نیكلاس كیج آشنا شد و همین دوستی سبب شد كه جانی پا به دنیای سینما بگذارد.
نیكلاس كیج از او خواست تا نقش كوچكی در فیلم (قابوسی در خیابان بلوط) بازی كند. او در این فیلم توانست استعداد خود را نشان دهد. سپس در چند فیلم كوتاه دیگر نقش‌آفرینی كرد و با بازی در سریال تلویزیونی (پلاك ۲۱ خیابان جامپ) وارد تلویزیون شد.جانی سر و وضع مرتبی نداشت وی به خاطر لباس‌های جین پاره‌ای كه می‌پوشید معروف شد. جانی به دوستانش گفت كه او را (بوگندو) خطاب كنند. او از این لقب خوشش می‌آمد.
به هر صورت جانی كم‌كم در تلویزیون معروف شد. او حالا می‌توانست نقش‌های بزرگ‌تری را به عهده بگیرد.فیلم (گریه نكن عزیزم) یكی از همین فیلم‌ها بود كه جا پای جانی دپ را در عالم سینما محكم‌تر كرد.
وضعیت مالی‌اش به این ترتیب رو‌به‌راه شد. هر ماه صدها نفر از طرفدارانش برای او نامه می‌نوشتند و تقاضای نقش‌آفرینی بیشتری از او در فیلم‌ها می‌كردند.جانی دپ مدتی را به ونكوور كانادا رفت اما در آنجا به دلیل ضرب و شتم با عده‌ای اوباش دستگیر و راهی زندان شد. جانی با گذاشتن چند چك بانكی از زندان آزاد و دوباره به لس‌آنجلس بازگشت.او در سال ۱۹۹۶ نیز، اولین فیلم خود را كه (شجاع) نام داشت كارگردانی كرد. این بازیگر آمریكایی موفق به دریافت جایزه سزار شد. جایزه‌ای كه سال ۱۹۹۹ از دست رومن پولانسكی دریافت كرد.در سال ۲۰۰۲ به خاطر بازی در قسمت اول فیلم (دزدان دریایی كارائیب) موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر از سوی تماشاگران شد.
▪ ازدواج با یك دختر فرانسوی
جانی دپ در اوج شهرت با ونسا پارادایس خواننده و نویسنده آهنگ‌های پرطرفدار در فرانسه آشنا شد و این دو با هم نامزدشده و سپس ازدواج كردند و صاحب دو فرزند به نام‌های لیلی و جك شدند.
جانی می‌گوید عاشق پدر بودن است و آنها قصد دارند فرزند سومشان را به خانواده اضافه كنند. او اظهارمیدارد : می‌خواهم فرزندان زیادی داشته باشم. ونسا و بچه‌ها را بسیار دوست دارم و حاضرم برای راحتی زندگی آنها از جانم بگذرم.جانی تاكنون در ۲۸ فیلم سینمایی بازی كرده است. اخیرا با بازی در فیلم (چارلی و كارخانه شكلات‌سازی) محبوب كودكان شد.
ونسا درباره جانی می‌گوید: او یك پدر نمونه است شاید قیافه‌ای خشن داشته باشد اما قلبی مهربان پشت این قیافه پنهان است. جانی دوست ندارد فرزندانش در دنیای هالیوود بزرگ شوند لذا با هم تصمیم گرفتیم به اروپا برویم. ما زندگی در هتل را به داشتن یك خانه ترجیح می‌دهیم. حتی جانی حاضر به خرید اتومبیل نیست و همیشه برای رفت و آمد ما بهترین اتومبیل‌ها را كرایه می‌كند. شاید تصور كنید او شخصیت غیرطبیعی دارد اما اینگونه نیست او مانند كودكان عمل می‌كند و مانند كودكان روح پاك و معصومی دارد.رابرت دنیرو نیز درباره او می‌گوید: بدون جانی سینما چیزی كم داشت. نیكلاس كیج هم معتقد است كه جانی دپ برای هنرپیشگی خلق شده است.چندی پیش مجله امپایر، نام جانی دپ را در میان صد ستاره همیشگی سینما جای داد. همچنین از سوی مجله People به عنوان یكی از پنجاه مرد خوش‌تیپ جهان انتخاب شد.مردم از او به عنوان بازیگر رویایی نام می‌برند.فیلم (دزدان دریایی كارائیب )۲ اخیرا با فروش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده كه مدیون بازیگری جانی دپ است. او آنقدر طبیعی در این فیلم هنرنمایی كرد كه فرزندانش تصور می‌كنند پدرشان یك دزد دریایی است.او در سال ۲۰۰۵ با بازی در فیلم (در جستجوی ناكجاآباد) نامزد اسكار بازیگر نقش اول مرد شد. البته خودش در این باره می‌گوید كه یكی از بزرگ‌ترین اشتباهاتم بازی در این فیلم بوده است.
▪ فیلم‌های او
وی در فیلم‌هایی همچون قابوسی در خیابان بلوط، جوخه، ادوارد دست قیچی، رویای آریزونا، مرد مرده، شكاف زمان، شجاع، ترس و نفرت در لاس وگاس، دروازه نهم، همسر فضانورد، مردی كه گریه می‌كرد، شكلات، از جهنم، روزی روزگاری در مكزیك، دزدان دریایی كارائیب، در جستجوی ناكجاآباد، افسار گسیخته، چارلی و كارخانه شكلات‌سازی و عروس مردگان ایفای نقش كرده است.
▪ جوایز
سال ۱۹۹۷ نامزد نخل طلایی جشنواره كن برای فیلم (شجاع) و سال ۲۰۰۴ نامزد اسكار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم (دزدان دریایی كارائیب)، (نفرین بلاك پول) یا (نفرین مروارید سیاه)، سال ۲۰۰۵ نامزد اسكار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم (در جستجوی ناكجاآباد.)
▪ فرار از دست خبرنگاران
جانی دپ قصد دارد به منزل جدید خود در یك جزیره خصوصی اسباب‌كشی و خانواده خود را در آنجا سرپرستی كند.
هنرپیشه فیلم (دزدان دریایی كارائیب) در حال تغییر مكان زندگی خود از فرانسه به یاهاما است. او این خانه را در سال ۲۰۰۴ خریداری كرده و دیگر قصد ندارد در هتل زندگی كند.او به همراه همسر و دو فرزند ۷ ساله و ۴ ساله‌اش می‌خواهد به یك جزیره دور افتاده برود تا از هیاهو و جنجال خبرنگاران به دور باشد. او گفت: آنجا بسیار زیباست و ما می‌توانیم زندگی آرام و ساكتی را تجربه كنیم. ما دوست داشتیم وقت بیشتری را در كنار هم صرف كنیم و اكنون با تغییر منزلمان این فرصت برایمان پیش خواهد آمد.باید بگویم ما چند ماهی از سال را در فرانسه و آمریكا خواهیم گذراند تا بچه‌ها با هر دو فرهنگ آشنا شوند.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید