پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

جادوی مک لارن


جادوی مک لارن
۲ بازی، ۲ برد، ۹ گل زده و بدون گل خورده. استیو مك لارن سرمربی جدید تیم ملی فوتبال انگلیس نمی توانست شروعی بهتر از این را برای خود در این سمت متصور باشد.
با این حال هم مربی سابق میدلزبورو و هم كارشناسان و مردم نیك می دانند كه در هیچ یك از این دو مسابقه برد ۰۴ در برابر یونان و پیروزی ۰۵ در مقابل آندورا تیم وی واقعا تحت فشار و در معرض یك آزمون حقیقی قرار نگرفت و حریفان «حریف» نبودند. درست است كه یونان قهرمان ۲۰۰۴ اروپا است اما بدون شماری از نفرات اصلی اش به انگلیس آمده بود و آندورا هم، خب فقط «آندورا» است.
در دیدار انگلیس با یونان، تیم اتو رهاگل آلمانی فقط در نیمه دوم «تیم» شد و در آن زمان برای آن تیم بسیار دیر شده بود و در دیدار با آندورا هیچ زحمت و خطری برای انگلیس در كار نبود و شریك و همراه كوچك سابق اسپانیا فقط آمده بود كه تا سر حد امكان كمترگل بخورد. با این حال نمی توان بازی از هم گسیخته یونان و ضعف كلی آندورا را به گردن مك لارن و این امر را تقصیر دستیار پیشین اسون گوران اریكسون سوئدی دانست.
از آنجا كه دیدار با یونان فقط مسابقه ای دوستانه بود، بازی شنبه شب با آندورا اولین دیدار رسمی انگلیس را با مربیگری مك لارن شكل می داد ولی ضعف شدید آندورا بررسی صحیح و كامل چنین دیداری و صدور حكم براساس آن را غیرممكن می ساخت. در عین حال مك لارن می تواند روی وجوه مثبت این دیدار و همچنین بازی اخیر با یونان حساب كند و آنها را مبنای كارش قرار دهد. یك حسن عمده در تركیب انگلیس، حضور پیتر كراوچ در آن است.
در حالی كه او در ۲۱ بازی اولش برای لیورپول حتی یك گل هم نزده و صدای همه را در آورده بود، حالا در ۱۳ دیدار ملی اش ۱۰ گل زده در كارنامه اش دارد كه شامل ۴ گل در دو مسابقه آخرش می شود كه ارقام بسیار جالبی است. این اعداد و دستاوردها پاسخی قاطع به كسانی است كه پیوسته می گفتند او در كلاس ملی نیست و توصیه می كردند كه مربیان ملی به این «تیر چراغ برق» ۲ متری و بی تعادل دل نبندند.
امروز در نقطه مقابل كمتر كسی به توانایی های خاص او «شك» می كند. در اكتبر ۲۰۰۵ یعنی ۱۱ ماه پیش طی بازی انگلیس با لهستان كه واپسین مسابقه انگلیسی ها در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود، تماشاگران كراوچ را هو كردند، اما حالا فضایی متفاوت پیرامون او برقرار است و ارزش او چنان بالا رفته كه مك لارن معترف است تیمش بدون وی آشكارا نزول خواهد كرد. «هیچ كس در چنان حدی نیست كه نتوان او را به هیچ قیمتی از تركیب ثابت تیم بیرون گذاشت اما وقتی مهاجمی به تعداد كراوچ برای تیم شما گل می زند، كنار گذاشتن اش از تیم به كاری بسیار سخت بدل می شود.» فرم هفته ها و روزهای اخیر كراوچ نشانگر صحت بینش و ایده های اریكسون در خصوص وی نیز هست، زیرا مربی پیشین لاتزیو بود كه او را به اردوی ملی آورد و به رغم نظرات منفی اولیه پیرامون وی، او را تا زمان تكامل و كسب اعتماد به نفس در تركیب تیم انگلیس حفظ كرد.در عین حال نمایش قاطع جرمین دفو طی پیروزی ۰۵ انگلیس بر آندورا در مسابقات انتخابی شنبه شب جام ملت های اروپا ۲۰۰۸، نشان داد كه تصمیم اریكسون برای حذف او و نبردش به مسابقات جام جهانی امسال، اقدامی غلط بوده است و امروز نمی توان توضیح و توجیهی را بر آن یافت.
عده ای قطعا خواهند گفت كه دلیل اصلی فروغ وی در بازی با آندورا ضعف مردان میهمان بوده است كه به هیچ وجه توان بازی خوانی را نداشتند و شكی نیست كه وقتی محرومیت وین رونی تمام و او دوباره عازم میدان شود، مربیان وی را مجددا در تركیب ثابت قرار می دهند و دفو را به نیمكت ذخیره ها خواهند راند اما تردیدی نیست كه دفو با نمایش محكم و فنی اش به یكی از گزینه های مهم در خط حمله انگلیس بدل شده و حتی وقتی مایكل اوون با رفع مصدومیت به میدان بازگردد، دفو می تواند روی این حساب كند كه در بعضی دیدارها نفر منتخب مك لارن خواهد بود.
● مثل كراوچ، بالاتر از كراوچ
در خط میانی هم بازیكنی را در تیم انگلیس داریم كه همپا با پیتر كراوچ در خط حمله، تولدی حقیقی و مجدد را طی ماه های اخیر تجربه كرده است و می تواند بر سر بیشترین پیشرفت در این تیم طی مدت مذكور رقابتی پایاپای را با كراوچ داشته باشد.
اوون هارگریوز، هافبك پرتحرك بایرن مونیخ كه منچستریونایتد تلاش زیاد اما بی نتیجه ای برای صید او داشت، در دیدار با آندورا در جست وجوی اولین گل ملی اش دوبار توپ را به تیر دروازه حریف كوبید، ولی حسن او نه كوشش برای گلزنی بلكه روح و جان بخشیدن به خط میانی تیم ملی انگلیس بود. دوندگی پایان ناپذیر او امتیاز و حسنی همیشگی برای انگلیس بود و حتی حریفان قوی تر از آندورا هم برای مهار او مشكل خواهند داشت.
صعود و ارتقای هارگریوز و بدل شدنش به یكی از ستاره های اصلی تیم ملی انگلیس از وقایع جالب ماه های اخیر بوده و حتی از ارتقای مشابه كراوچ هم سریع تر صورت پذیرفته است. درست است كه انگلیس باید در انتظار حریفانی قوی تر بنشیند و براساس دو دیدار قبلی این تیم نمی توان حكم قاطعی را داد، اما از حالا می توان گفت كه خط میانی مك لارن در قیاس با خطوط میانی ای كه سلف او اریكسون در زمین می چید، پرتوازن تر و بهتر و كامل تر است و مهره ها در آن بهتر و عاقلانه تر پخش و تقسیم و به كار گمارده شده اند، با این پشتوانه مثبت باید به دیدار بعدی انگلیس چشم دوخت كه فردا شب چهارشنبه شب و در ادامه مسابقات گروه پنجم انتخابی یورو ۲۰۰۸ در برابر مقدونیه صورت می پذیرد.
با این اوصاف مك لارن به شاگردانش هشدار داده است كه این دیدار بسیار سخت تر از دو مسابقه قبلی انگلیسی ها خواهد بود. شاید استدلال شود كه این همان مقدونیه ای است كه در پاییز ۲۰۰۴ یك بازی مقدماتی جام جهانی را ۰۱ به آندورا واگذار كرد، اما این مقدونیه سابقه تساوی ۲۲ با انگلیس در شهر ساوتهمپتون را هم دارد.
مك لارن تا اینجا شروع بسیار خوب و مثبتی را در سمت مربی انگلیس گذرانده و نوعی جادو از وی ساطع شده و برخلاف اریكسون تحت تهاجم و انتقاد قرار نداشته است و طبعا دوست ندارد كه در دیدار با مقدونیه این روال مثبت را قطع و ایام خوش او را خراب كند، ولی اتفاق بد در هر لحظه ای ممكن است از راه برسد.
منبع: BBC
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید