پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چای سبز


چای سبز
سابقه‌ی مصرف چای سبز در چین به حدود ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد . هر چند در برخی لغتنامه‌های قدیمی سابقه‌ی مصرف حدود سیصد و پنجاه سال قبل از میلا مسیح بیان كرده‌اند. مردم چین بهترین كسانی هستند كه طبیعت چای سبز را درك می‌كنند. منشاء استفاده از چای سبز به عنوان یك نوشیدنی به طور كامل مشخص نیست گفته می‌شود حدود ۲۷۳۷ سال قبل از میلاد مسیح هنگامی كه چند برگ گیاه كاملیا سیننسیز در فنجان آب جوش امپراتور شن‌نانگ می‌افتد، مردم باستان شروع به دم كردن آن كرده‌اند.
اساساً ارزش چای سبز به علت خواص درمانی آن است. اكثر تحقیقات نشان داده‌اند كه نوشیدن روزانه حداقل ۴ فنجان چای سبز تأثیر به سزایی در سلامتی خواهد داشت. چای سبز شامل ویتامین‌هایی از جمله ویتامین B.C,E كمپلكس، ویتامین A‌و كلسیم، آهن و اسیدفولیك و مواد معدنی از قبیل منیزیم، پتاسیم، فلوئور و روی برخوردار می‌باشد و البته كالری ندارد.
●●برخی از فواید مصرف چای سبز:
●پایین آمدن میزان كلسترول و كاهش وزن بطور طبیعی
●كاهش میزان كلسترول و افزایش ترموژنزیس ( میزان كالری‌های سوخته شده در بدن)و غنی‌كردن اكسید‌اسیون چربی و كاهش وزن:
چای سبز ژاپنی بطور طبیعی در بدن باعت سوختن چربی می‌شود . چای سبز حاوی غلظت بالای پلی فن‌های كاتچین است. این تركیبات به كمك سایر مواد شیمیایی باعث تشدید اكسیداسیون چربی و ترموژزیس می‌شوند، جایی كه گرما در بدن به‌ وسیله‌‌ی سوزاندن منابع چربی خلق می‌شود. نوشیدن چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و بطور طبیعی و بدون هیچ‌گونه خطری سبب سوزاندن بافت‌های چربی می‌شود. چای سبز می‌تواند میزان كلسترول را پایین آورده و باعث تولید انرژی شوند. چای سبز باعث خارج شدن آرام كربوهیدارت‌ها از بافت‌های بدن می‌شود و هم‌چنین بطور شاخص از بالا رفتن انسولین در خون جلوگیری می‌كند كه این مسئله نیز به نوبه‌ی خود كمك بسزایی به سوزاندن چربی می‌كند.
●جلوگیری از برگشت دوباره‌ی اضافه‌وزن
كاتچین‌های موجود در چای سبز به جلوگیری از برگشت دوباره‌ی وزن كمك می‌كنند. این مكانیسم به وسیله‌ی بازداشتن ازجابجایی گلوكز در سلول‌های چربی بدن صورت می‌گیرد. اپیلوگالوكاتچین گالات یا همان ( EG CG) موجود در چای سبز تركیب بسیار مؤثری در كاهش چربی بدن شناخته شده است.
●از بین بردن باكتری‌های موجود در غذاهای نامناسب:
چای سبز باعث كشته‌شدن و از بین‌رفتن باكتری‌هایی كه از طریق مواد غذایی به بدن می‌رسند، می‌شود. كاتچین موجود در چای سبز یك استریل كننده‌ی قوی برای انواع مختلفی از باكتر‌ی‌ها مانند: استافیلوكوكوس اورئوس، ویبریو، كلستریدیوم پرفوژنز، باسیلوس سرئوس، آئروس سوربیا، كلستریدیوم بوتیلیوم و... می‌باشد. البته در اثر مصرف چای سبز، امكان رشد برای این قبیل باكتری‌ها وجود نخواهد داشت و در نتیجه‌ از بین خواهند رفت. در واقع چای سبز آنتی‌اكسیدانی مؤثر بر روی توكسین‌های ساخته شده توسط باكتری‌ها دارند.
خاصیت آنتی‌اكسیدانی صد بار مؤثر از ویتامین C و پانزده بار موثر تر از ویتامین E: اپیگالوكاتچین گالات موجود در چای سبز یك آنتی‌اكسیدان بسیار قوی برای محافظت از سلول‌ها و DNA تخریب‌ شده‌ای كه منجر به بافت‌های سرطانی می‌شوند، است. تحقیقات نشان‌ داده‌اند كه این آنتی‌اكسیدان‌ها در بدن به جنگ ویروس‌ها می‌روند و تأثیرات بسیار مثبتی در سلامتی بدن دارند. تحقیقات انجام شه در دانشكده پزشكی هاروارد نشان داده است كه كسانی كه شش فنجان چای سبز در هر روز به مدت یك هفته نوشیده‌اند بدنشان بهتر با ویروس‌ها مبارزه كرده است.
●از بین بردن رادیكال‌های آزاد فعال:
كاتچین‌ها رادیكال‌های آزاد فعال در بدن را از بین می‌برند و اثرات بسیار مثبتی بر روی تمامی سلول‌های بدن دارند و در نتیجه‌ی از بین رفتن این رادیكال‌ها میزان ابتلا به سرطان كاهش پیدا می‌كند.
●جلوگیری از تشكیل پلاك‌های دندان:
این پلا‌ك‌ها به وسیله‌ی باكتری‌های كاریوژینك كه گلوكان‌های غیرقابل حل در آب تولید می‌كنند و به مینای دندان می‌چسبند، تولید می‌شوند. كاتچین ‌های چای سبز می‌توانند فرآیند ترانسفراز گلوكوزیل‌ها بوسیله باكتری‌های كاریوژینك ( كه باعث ایجاد گلوكان شده بودند) را متوقف كند و نتیجتاً از تشكیل پلاك دندان جلوگیری كند.
●قدرت بیدارسازی ذهن:
یك لیوان چای سبز به بیدارسازی ذهن بعد از یك دوره‌ی بی‌خوابی و یا بعد از افزایش كرخی ذهن در موقع بیدار شدن از خواب شبانه كمك خواهد كرد.
●خاصیت طراوت بخشی به بدن:
نوشیدن چای سبز باعث تسهیل انقباض عضلانی دربدن می‌شود و در نتیجه‌ باعث رفع خستگی و طراوت بخشی دربدن می‌شود. از این‌رو اغلب محققان نوشیدن چای سبز را در اواسط روز و بهنگام كار برای بیدارسازی ذهن رفع خستگی توصیه می‌كنند.
●كنترل كننده‌ی فشار خون: مصرف روزانه‌ی چای سبز باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود.
●سلامتی پوست و جلوگیری از پیری:
رادیكال‌های آزاد در بدن باعث تخریب دیواره سلول‌های پوست و ساختمان آن می‌شوند كه نتیجتاً به پیری پوست می‌انجامد. نور خورشید برعملكرد و تولید این رادیكال‌های آزاد مؤثر است. آنتی‌اكسیدان‌های موجود در چای باعث از بین رفتن این رادیكال‌ها و جلوگیری از پیری می‌شوند.
●كمك به گردش‌ جریان خون:
چای سبز باعث افزایش گردش جریان خون در بدنی شود. و از این طریق باعث درمان بیماری‌های كبدی، مبارزه با سرطان ‌شش‌ها، درمان آلرژی‌های فصلی و مقابله با حملات قلبی می‌شود.
●افزایش تراكم استخوان‌ها:
براساس مطالعات انجام شده بر روی مصرف‌كنندگان چای سبز، این اشخاص در طی چندین سال مصرف مداوم از ۶ درصد تراكم استخوانی بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار بوده‌اند:
●چای سبز و آلزایمر:
محققین دریافته‌اند كه چای سبز می‌تواند ache‌ كه پیام شیمیایی انتقال عصبی را تخریب می‌كند، را غیرفعال نماید، چای سبز فعالیت این آنزیم، كه در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر یافت می‌شود را از بین می‌برد.
لیلا آبار
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید