چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

انتقام زهرآگین


انتقام زهرآگین
ایتالیا فاتح رقابت های جام جهانی شد و اینك عنوان قهرمان دنیا را با خود یدك می كشد و البته آن را تا سال ۲۰۱۰ نیز با خود به همراه دارد. اگر فرانسوی ها شب و روز این نكته را به یكدیگر یادآوری می كنند به این خاطر است كه حافظه بعضی مواقع شوخی های بد و تلخی را در ذهن زنده می كند.
فرانسوی ها در تمامی مكالمات روزمره خود، در مقاله های صفحه نخست روزنامه ها و در تفسیرهای ورزشی مستقیم تلویزیونی، این مسئله را بارها و بارها مطرح می كنند. اگر امروز هم آن را تكرار می كنند، دو ماه پس از فینال برلین و دقایقی پیش از بازی امشب مقابل لاجوردی پوشان در مرحله مقدماتی جام ملت های ۲۰۰۸ اروپا، اگر واژه انتقام در قلب همه آنها نهفته، در عوض هیچ كس اجازه ندارد در ادبیات رسمی آن را به زبان بیاورد و دقیقا از سوی زین الدین زیدان چهره شاخص دیدار فینال برلین پیامی مبنی بر ارائه یك بازی جوانمردانه برای همگان ارسال می شود.
زیدان پریروز در لیون و در جمع ۲۵ هزار نفری كه برای استقبال از وی تجمع كردند، وقتی كه اكثر حاضرین را پسربچه های كم سن و سالی كه او را الگوی خویش به شمار می آورند، دید این جملات را بر زبان آورد: «بازی جوانمردانه بخشی از ادب و تربیت محسوب می شود و به همین دلیل هرگز نباید آن را فراموش كرد.» اگرچه برای وی این اتفاق در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا مقابل ایتالیا رخ داد ولی به عقیده زیزو آن كارت قرمز به گذشته تعلق دارد.
اتفاقی كه افتاده و كاری نمی شود كرد. با این حال زیدان اصرار دارد كه این نكته را به همه گوشزد كند: «من امیدوارم كه این پسربچه ها هرگز چنین اشتباهی در زندگی خویش مرتكب نشوند. همان طور كه به فرزندانم این مسئله را یادآوری كردم.» به هر حال كافی است كه این روزها در فرانسه مجله و روزنامه ای را ورق بزنید تا متوجه شوید دیدار امشب در پاریس با چه ترس و استرسی از سوی هواداران فرانسوی دنبال می شود.
اضطرابی كه به هیچ وجه نمی تواند برای یك دیدار مقدماتی جام ملت های اروپا توجیه پذیر باشد. حتی یك سایت ورزشی طی روزهای قبل مجبور شد تا یكی از بخش های نظرسنجی خویش را به دلیل «اظهارات غیرقابل قبول» تعطیل نماید. فروشندگانی كه بلیت این مسابقه را به صورت آن لاین عرضه می نمایند به این بازی عنوان «انتقامی» اطلاق كرده اند و این در حالی است كه می دانیم كینه و دشمنی دیرینه فرانسوی ها نسبت به ایتالیایی ها تحت تاثیر مسائلی همچون تحسین، حسادت و یا حتی نوعی «سمپات داشتن» تغییر می كند.
به همین دلیل احتمال اینكه هواداران آتزوری در دیدار امشب با خشونت یا بدرفتاری فرانسوی ها مواجه شوند بسیار بعید به نظر می رسد. همان طور كه این احتمال می رود در صورت پیروزی فرانسه، كاروان های شادی و كرهای دسته جمعی برای مسخره كردن طرفداران ایتالیایی در خیابان ها راه بیفتد. این در حالی است كه مسلما در میدان مسابقه همه چیز باید در غیاب بزرگانی نظیر زیدان و ماتراتزی، توتی، بارتز، تونی و ترزگه به شكل دیگری پیش رود. شاگردان دومنك در عوض همچون خود وی با این فلسفه به دیدار امشب قدم می گذارند: «این بازی هم مثل همه دیدارهای دیگر. مهم صعود به مرحله بعدی است.
هیچ انتقام و كینه ای هم در كار نیست» اكیپ سرشناس ترین روزنامه ورزشی فرانسه این خط مشی را در سرمقاله خود برای همه دیكته كرده است. «مسلما در این روزها خیلی از فینال برلین، پنالتی ها، افسوس های جاودانه، زیدان و ماتراتزی و البته انتقام حرف زده خواهد شد. حیف كه هیچ كس نمی تواند چهارمین عنوان قهرمانی دنیا را از ایتالیا پس بگیرد و البته كه نمی توان انتقام فینال جام جهانی را با پیروزی در یك بازی مقدماتی جام ملت های اروپا گرفت. تنها نگرانی ممكن برای فرانسه كسب سه امتیاز این دیدار خانگی است.
و تنها راه جلو رفتن، عقب برنگشتن» معنی این عبارات خیلی ساده است. فرانسوی ها با شعار پیروزی، پیروزی، پیروزی به این میدان قدم خواهند گذاشت. و اگر تحقق این امر به شكلی سنگین و تلافی جویانه میسر باشد كه خب چه بهتر روزنامه های فرانسوی پس از دیدار شنبه شب ایتالیا در برابر لیتوانی كه با تساوی یك بر یك خاتمه یافت از هیچ واژه و صفتی برای تحقیر آتزوری دریغ نورزیدند. شرایط فیزیكی ناامیدكننده و غیرت و تعصب بسیار اندك، عباراتی بودند كه در توصیف بازیكنان دونادونی بر صفحات مطبوعات فرانسه نقش بستند.
آبی های فرانسوی دقیقا برخلاف ایتالیا عمل كردند و گرجستان را از پیش روی خویش برداشتند تا آماده خط زدن خاطره تلخ شب نهم جولای گذشته شوند. چرا كه در فرانسه خیلی ها بر این باورند كه برنده اخلاقی فینال برلین آنها بودند و نه ایتالیا و تاریخ این بار باید به گونه ای رقم خورد كه حق ضایع گشته آنها به شكلی صحیح و درست ادا گردد. دیدار امشب در پاریس یكی از پربیننده ترین بازی هایی است كه در استاد دوفرانس برگزار شده است. همیشه نبرد ایتالیا و فرانسه حكم یك داربی را داشته است
منبع: ایل مساجرو
ترجمه:دلارام عظیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید