چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


سفری با اقامت در هتل پر ستاره


سفری با اقامت در هتل پر ستاره
رسم چندین هزارساله چادر زدن در طبیعت امروز شكل دیگری به خود گرفته. از آنجا كه اقامت پرخرج ترین بخش سفر است بسیاری از اهالی گردش به چادر پناه می برند. این شیوه مختص طبیعت گردها نیست. مسافران شهرهای تاریخی هم برای دوری از هتل ها با قیمت های سرسام آورشان شب ها در مكان های مشخصی كه شهرداری مشخص كرده چادر می زنند. داشتن چادر و نحوه استفاده از آن اولین ركن سفر ارزان است اما تنها دلیل استفاده از چادر این نیست. لذت شب مانی در هتل پر ستاره كه سقفش آسمان باشد چیز دیگری است.
● انواع چادرهای مسافرتی
چادرهای مسافرتی به دو دسته فنری و عصایی تیرك خور تقسیم می شوند و اندازه های متنوع دارند. برپا كردن چادرهای فنری آسان تر است و با یك پیچش چادر از هم باز می شود و فقط میخ كردن آن به زمین می ماند. اما چادرهای عصایی را باید با سرهم كردن تیرك ها كه مثل عصای نابینایان تا شده، وصل كردن آن به گیره های روی چادر و خم كردن تیرك ها به شكل یك گنبد برپا و سپس با میخ روی زمین محكم كرد. برخلاف چادرهای فنری، معمولا یك نفره نمی توان چادرهای عصایی را برپا كرد. فنری ها از لحاظ قیمت و عصایی ها از لحاظ دوام باصرفه ترند. ارزان ترین چادر فنری ۲۰ هزار تومان و ارزان ترین چادر عصایی ۵۵ هزار تومان قیمت دارد. قیمت این چادرها بسته به جنس و اندازه و وزن به ۱۲۰ هزار تومان هم می رسد. از چادرهای عصایی كه سقف آنها گنبدی است در هر آب و هوایی می شود استفاده كرد اما چادرهای فنری با آب باران خیس می شوند. همچنین چادرهای عصایی وقتی كه جمع می شوند حجم كمتری دارند. چادرها كه اكثرا مثل بیشتر كالاها چینی اند قابل شست و شو هستند و بهتر است با دست شسته شوند. طبیعت گردهای حرفه ای چادرهای عصایی را به خانواده ها توصیه می كنند.
● نحوه برپا كردن چادر
در اكثر شهرهای بزرگ تاریخی مثل اصفهان چادر زدن در میدان ها و بلوارها ممنوع شده و مكان های مخصوصی با امكانات اولیه مثل سرویس بهداشتی از سوی شهرداری به این كار اختصاص داده شده است. این محدودیت مختص به شهرها نمی شود. در طبیعت هم نمی شود هر جایی كمپ كرد. در عمق دره ها، در مسیر سیلاب ها و نزدیكی رودها، در شیب های تند، نزدیكی آتش، در معرض وزش شدید باد و جایی كه حیوانات و حشرات خطرناك وجود دارند نباید چادر زد. اگر تعداد چادرها بیش از یكی است بهتر است كه نزدیك هم برپا شوند و اگر بیش از چهارتاست در صورتی كه زمین مسطح باشد و شرایط محیطی اجازه دهد بهتر است كمپ به شكل دایره باشد تا هم نمای زیباتری داشته باشد و هم حفاظت از كمپ آسان تر شود. در این روش می توانید آتش را با حفظ احتیاط در مركز دایره روشن كنید.
پیش از برپا كردن چادر سطح زیر آن را باید صاف كرد. همچنین زیرانداز پلاستیكی زیر چادر نباید فراموش شود. اگر احتمال باران می رود دور چادر را شیار باریكی بكنید. با این روش آب را به راهی كه می خواهید هدایت كرده اید. زیپ در چادر همیشه باید بسته باشد تا حشره یا جانور نتواند وارد آن شود و هنگام خواب هیچ چیز حتی كفش نباید خارج از چادر باشد چون ممكن است جانوران را به سمت چادر بكشد. همچنین برای روشن كردن فضای داخل چادر فقط از چراغ قوه استفاده كنید و از روشن كردن هر نوع وسیله ای كه آتش به همراه دارد بپرهیزید. سیگار كشیدن داخل چادر را هم فراموش كنید. الیاف چادر به شدت قابل احتراق اند.
● كیسه خواب خوب، ضامن تجدید قوا
خوب خوابیدن مهمترین فاكتور تجدید قوا در طبیعت است. اگرچه گاهی آسمان پر ستاره و هوای تمیز و وسوسه نشستن كنار آتش خواب شب را از سر می پراند. برای خوابیدن در چادر بهتر است از كیسه خواب استفاده شود كه هم گرم تر است و هم حجم كمتری دارد. كیسه خواب ها از پر یا الیاف ساخته می شوند و از ۱۵ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. كیسه خواب های پر اگرچه برای محیط های سرد و مرطوب استفاده می شوند اما در اثر رطوبت پر آنها خیس می شود و كارایی خود را به مرور زمان از دست می دهد. بهتر است سرمایی ها به خصوص وقتی به محیط های سرد مثلا كویر می روند پتوی سفری هم همراه خود داشته باشند. در طول شب پا بیشتر از هر عضو دیگری از بدن سرد می شود. بنابراین بهتر است با دو جفت جوراب به خواب بروید.
● آتش، ناجی كمپ در طبیعت
در داخل كمپینگ های شهری با امكاناتی كه دارند ممكن است برپایی آتش ممنوع باشد اما در طبیعت آتش یك اصل است كه می تواند شما را از سرما، تاریكی و گرسنگی نجات دهد. آتش باید جایی برپا شود كه گیاهان منطقه را تهدید نكند. برای برپا كردن آتش باید قدم به قدم پیش رفت. لایه زیرین آتش باید پوشالی باشد كه شما با چاقو از هیزمی كه در اختیار دارید تهیه كرده اید. هنگامی كه یك لایه آتش گرفت لایه های بعدی را به آن اضافه كنید. آتش باید آماده سوختن شود. لایه های بعدی به ترتیب برش های نازك از چوب، چوب های نازك، چوب های بزرگ تر و كنده است. برای كمك به آتش گرفتن بهتر است از پنبه آغشته به الكل، الكل جامد یا مواد آتش زای كم خطر استفاده كنید. آتش نباید كمپ شما را تهدید كند. با سنگ چین برای آتش خود محدوده درست كنید. هنگامی كه قصد ترك محل را دارید آتش را كاملا خاموش كنید و مطمئن شوید كه هیچ حرارت تهدید كننده ای در محل باقی نگذاشته اید.
● ساخت دزدگیر برای كمپ
در طبیعت بكر هر چیزی ممكن است به كمپ شما نزدیك شود. برای اینكه از نزدیك شدن افراد یا حیوانات به كمپ خود مطلع شوید می توانید یك دزدگیر ساده بسازید: در دو لبه یك گیره لباس دو پونز فروكنید. به طوری كه طرف پهن پونزها در صورت بسته شدن گیره روی هم بیاید. سپس دو سیم را به نوك پونزها وصل كنید. این وسیله مثل كلید عمل می كند. وقتی دو لبه به هم می چسبد برق در دستگاه به جریان می افتد. می توان این دستگاه را به یك لامپ یا بوق ماشین وصل كرد. از طرفی یك سیم بلند این سیم می تواند به بلندی دور كمپ شما باشد كه نوك آن مقوایی وصل كرده اید دزدگیر شما را كامل می كند. مقوا را بین دو لبه گیره قرار دهید. اگر كسی از حصار سیمی دور كمپ شما عبور كند مقوا از گیره جدا می شود، پونزها با هم برخورد می كنند و دزدگیر شما عمل می كند. سیم بلند را می توانید دور كمپ خود بكشید تا از ورود هر چیزی به كمپ مطلع شوید.
● ضداستقرار، حذف رد پای انسان در طبیعت
مهمترین اصل در طبیعت گردی ترك محل به گونه ای است كه پس از ترك اثری از حضور انسان در آن دیده نشود. بنابراین هر كسی كه به طبیعت سفر می كند موظف است همه تغییراتی را كه برای استقرار به وجود آورده در ضد استقرار به حالت اولیه خود بازگرداند. اگر فقط یك ته سیگار در محیط باقی بماند تا ۷۰۰ سال دیگر رد پای انسان در طبیعت باقی مانده است. برای حذف رد پای خود زباله های خود را با خود از محیط خارج كنید و زباله های قابل برگشت مثل خرده نان و میوه را برای اینكه از آلودگی بصری جلوگیری شود در گوشه ای كه قابل دیدن نباشد رها كنید. حتی سنگ هایی كه برای صاف كردن محیط جا به جا كرده اید دوباره به سر جای خود برگردانید. طبیعت را همان طور ترك كنید كه دوست داشتید در لحظه ورود ببینید.
سارا لقایی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید