چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

«اینترنت ملی» شوخی است!


«اینترنت ملی» شوخی است!
مدیران وزارت ارتباطات می‌بایست افتخار كنند كه سایت «اینترنت ملی ایران» در دیتاسنتر theplanet واقع در تگزاس امریكا میزبانی شده است!
● سایت اینترنت ملی ایران در امریكا هاست می‌شود!
سال گذشته و با تغییرات دولت، پروژه «اینترنت ملی» توسط مدیران بلندپایه جدید وزارت ارتباطات مطرح شد. طرح مبهمی كه در همان ابتدا باعث بروز نظرات مخالف بسیاری از كارشناسان و دست‌اندركاران شد و حتی نتوانست برای بودجه از مجلس رای لازم را به دست بیاورد.
با این وجود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی برای این طرح از منابع داخلی خود در نظر گرفت تا عزم جدی خود را برای این طرح نشان دهد.
اما نكات مبهم این طرح، عدم وجود توجیه فنی خاص با توجه به نام پرطمطراق این پروژه بود. جالب این كه علیرغم شعارهایی كه درباره اینترنت ملی توسط مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح می‌شد، كلیات این طرح چنان مبهم است كه به نظر غالب كارشناسان، امكان اظهار نظر در باره آن وجود ندارد و مدیران ومسئولان وزارتخانه نیز تنها به كلی‌گویی و بیان فواید این طرح اشاره كرده‌اند وهیچگاه وارد جزئیات آن نشدند.
درباره كلی‌گویی‌هایی كه تاكنون انجام شده است، می‌توان گفت كه منظور از اینترنت ملی، راه‌اندازی دیتاسنترهای ایرانی و تقویت شبكه IP‌كشور به ویژه در بخش internetworking بوده است. این دو پروژه پیش از این نیز انجام شده است و در زمان دولت قبلی ۳ شركت مجوز راه‌اندازی IDC را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت كردند كه از این بین، ۲ شركت در حال سرویس‌دهی در مرحله پایلوت هستند.
بحث Internetworking یا سوییچینگ IP در داخل كشور نیز پروژه‌ای در حد پروژه ملی نیست و تنها نیاز به تنظیمات روترهای موجود در شركت فناوری اطلاعات و شركت زیرساخت دارد.
اما جالب‌ترین نكته در پروژه اینترنت ملی، سایت رسمی این پروژه (www.ini.ir) می‌باشد. این سایت كه در چند روز اخیر راه‌اندازی شده است، درباره پروژه اینترنت ملی توضیحات كلی به زبان انگلیسی ارائه داده است(بدون نسخه فارسی) و در ضمن به كاربران به صورت رایگان پست الكترونیكی فارسی ارائه می‌دهد.
شاید طراحان این سایت تصور كرده‌اند كه اینترنت ملی ایران را برای خارج از كشور راه‌اندازی می‌كنند!
اما نكته تاسف بار سایت اینترنت ملی كشور، در میزبانی این سایت است. مدیران وزارت ارتباطات می‌بایست افتخار كنند كه سایت اینترنت ملی ایران در دیتاسنتر theplanet واقع در تگزاس امریكا میزبانی شده است! (اطلاعات مربوط به میزبانی این سایت و دیتاسنتر آن به طور كامل در انتهای مقاله آمده است) كارشناسان و روزنامه‌نگاران حتما به خاطر می‌آورند كه سال گذشته این دیتاسنتر به دلیل ایرانی بودن سایت «خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)»، اقدام به مسدود كردن سرور این خبرگزاری كرد!
جالب اینجاست كه پهنای باند مركز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان دارنده این سایت، به اندازه یكی از دیتاسنترهای موجود در ایران است، به طوریكه اگر این مركز قصد استفاده از دیتاسنترهای داخلی را نداشت به راحتی می‌توانست با راه‌اندازی سرور در محل مركز تحقیقات، این سایت را سرویس‌دهی كند!
علاوه بر این، شركت فناوری اطلاعات با هزینه‌های میلیاردی اقدام به راه‌اندازی دیتاسنتر ملی كرده است كه استفاده نكردن از آن لابد تاییدی بر امنیت و قابلیت اطمینان بالای این دیتاسنتر است!
به هر صورت با توجه به كلیات پروژه اینترنت ملی و خروجی این پروژه تاكنون، به نظر می‌رسد مسئولان وزارت ارتباطات در تعیین بودجه این طرح، اشتباه بزرگی در تعداد صفرهای آن داشته‌اند، چرا كه چنین طرحی حداكثر با ۱۰ میلیون تومان قابل انجام است و نیاز به ۱۰ میلیارد تومان برای تحقیقات اولیه ندارد!
جای تاسف دارد كه واژه مقدس «ملی» در پروژه‌هایی استفاده می‌شود كه حتی در حد طرح‌های یك شركت خصوصی نیز نیستند و متاسفانه از این واژه تنها در جهت در اختیار قرار گرفتن منابع مالی و پر اهمیت نشان دادن طرح‌های مدیران دولتی استفاده می‌شود!
علی مولوی
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید