پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


وبلاگ؛ رسانه عصر ارتباطات


وبلاگ؛ رسانه عصر ارتباطات
روزگاری فقط آدم‌هایی وبلاگ می‌نوشتند كه كارشان به نویسندگی ربطی نداشت. وبلاگ، رسانه شخصی‌شان بود كه در بیشتر مواقع مطالبی روزمره را دربرمی‌گرفت.
بعد از مدتی، تعدادی از سایت‌های معروف مانند گوگل، یاهو و ... نیز وبلاگی برای خود ایجاد كردند. اما امروزه وبلاگ نقشی تاثیرگذارتر پیدا كرده است، به طوری كه روزنامه‌نگاران زیادی به وبلاگ‌نویسی روی آورده‌اند. حتی برخی رسانه‌ها، وبلاگ رسمی راه‌اندازی و آن را به مخاطبانشان معرفی كرده‌اند.
وبلاگ از كلیشه‌های رسانه به دور است؛ بنابراین فضایی تازه در اختیار روزنامه‌نگاران قرار می‌‌دهد. در این مطلب تعدادی از وبلاگ‌های رسانه‌های معروف را معرفی می‌كنیم.
● BBC
شبكه تلویزیونی BBC و هم سایت BBC مخاطبان بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. جالب است بدانید BBC در حال حاضر ۱۰ شبكه دارد كه به طور رایگان در سراسر جهان قابل دریافت است و این، غیر از آن شبكه‌های BBC است كه به صورت پولی یا فقط در انگلستان قابل مشاهده می‌باشد! همچنین BBC تعدادی رادیو هم دارد.
سایت BBC غیر از گنجینه عظیم و ارزشمند اخبارش، دارای بخش مشاهده برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی است كه در سایت اختصاصی هر شبكه قابل دسترسی می‌باشد.
BBC در دنیای وبلاگ هم عقب نمانده و دارای یك حلقه وبلاگ‌نویسی است. این حلقه كه در نشانی bbc.co.uk/blogs قابل دسترسی است، شامل ۳۰ وبلاگ می‌باشد كه متعلق به تعدادی از وبلاگ‌های خبرنگاران BBC است و همگی از پربیننده‌ترین وبلاگ‌های جهان هستند.
● گاردین
سایت روزنامه پرمخاطب گاردین بیشتر جنبه خبری دارد. در این سایت شما می‌توانید اخبار جدید را با سبك نوشتاری خاص گاردین بخوانید. البته غیر از خبر كه بخش عمده این سایت را تشكیل می‌دهد، قسمت‌هایی مانند هواشناسی، گالری عكس و ... نیز در این سایت وجود دارد.
گاردین در بخشی از سایت خود، حلقه وبلاگی دارد. نام این حلقه، Guardian Unlimited (گاردین نامحدود) است كه دقیقا كاربرد وبلاگ برای این روزنامه را می‌رساند. این حلقه وبلاگ در نشانی blogs.guardian.co.uk قابل دسترسی است. وبلاگ رسمی گاردین هم در نشانی blogs.guardian.co.uk/news قرار دارد كه بیشتر اخبار و مطالب سیاسی را شامل می‌شود.
● نیویورك تایمز
در سایت نشریه پرطرفدار نیویورك تایمز، بایگانی مطالب این نشریه از سال ۱۹۸۱ قابل دسترسی است! و هر روز اخبار جدید در سایت قابل مشاهده است. به غیر از بخش گسترده خبری، قسمت‌هایی مانند جدول و بازی هم در سایت وجود دارد. یكی از بخش‌های پرطرفدار سایت، بخش ویدیو است كه هر روز یك ویدیوی كوتاه درباره یكی از موضوعات روز در آن قابل مشاهده است.
همچنین، تمامی مطالب چاپ شده در روزنامه در بخش دیگری از سایت قابل دسترسی است.
نیویورك تایمز نیز وبلاگی خواندنی با نام The Walk-Through دارد كه در نشانی walkthrough.nytimes.com قابل دسترسی است. این وبلاگ تقریبا هر هفته یك‌بار به‌روز می‌شود و برخلاف وبلاگ گاردین، بیشتر مطالبی روزمره را دربرمی‌گیرد.
● رویترز
سایت خبرگزاری مهم و معتبر رویترز برای بیشتر ما، یك سایت آشناست. سایت این خبرگزاری همان‌طور كه انتظار می‌رود، جدیدترین اخبار جهان را روایت می‌كند. یكی از بخش‌های مهم سایت، بایگانی تصاویر است كه یك گنجینه ارزشمند محسوب می‌شود.
رویترز نیز یك حلقه وبلاگی برای روزنامه‌نگارانش درست كرده است. در حال حاضر ۳۰ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رویترز، در این بخش وبلاگ دارند. رویكرد این بخش رویترز بیشتر خبری است؛ یعنی خبرنگاران رویترز اخبارشان را بدون دستكاری روی وبلاگشان قرار می‌دهند كه از لحاظ نثر و حجم با خبر روی سایت تفاوت دارد. حلقه وبلاگی رویترز در نشانی blogs.reuters.com قابل دسترسی است.
● CNN
وبلاگ «در CNN چه خبر است؟» منسوب به شبكه تلویزیونی و سایت پربیننده CNN است كه در نشانی whatshappeningatcnn.blogspot.com قابل دسترسی می‌باشد. البته خبرنگاران و روزنامه‌نگاران CNN وبلاگ‌های دیگری دارند. به هر حال وبلاگ «در CNN چه خبر است؟» اخبار پراكنده‌ای از سراسر جهان و همچنین اخبار خود CNN را شامل می‌شود.
بد نیست بدانید كه در سایت cnn.com می‌توانید به غیر از خواندن اخبار جدید، به ویدیوهای جالبی دسترسی داشته باشید كه اغلب درباره موضوعات سیاسی روز است.
● وال استریت ژورنال
سایت روزنامه پرطرفدار «وال استریت ژورنال» دارای اخبار اقتصادی و حقوقی مهم روز است. اطلاعات مربوط به بازار بورس و ارز هم در این سایت قرار دارد.
جالب است كه وال استریت ژورنال هم وبلاگ دارد! وبلاگ این روزنامه نیز مثل خود روزنامه، دارای مطالب اقتصادی و حقوقی است. این وبلاگ در طول روز چندین بار به‌روز می‌شود كه البته معمولا مطالب خود روزنامه را دربرمی‌گیرد. مطالب اقتصادی این وبلاگ برای افرادی كه در كارهای تجاری هستند می‌تواند بسیار آموزنده باشد. نشانی این وبلاگ blogs.wsj.com است.
● US Weekly
وقتی به سایت هفته‌نامه عامه‌پسند US Weekly در نشانی usmagazine.com مراجعه می‌كنید به طور خودكار به وبلاگ این نشریه هدایت می‌شوید! وبلاگ این نشریه هم مانند خود نشریه، اخباری درباره هنرمندان مشهور و اخبار ریز زندگی خصوصی آن‌ها را شامل می‌شود.
مخاطبان این وبلاگ، همان‌طور كه انتظار می‌رود، بیشتر جوانان و نوجوانان هستند كه مایلند اخبار جدیدی از هنرمندان محبوبشان كسب كنند.
این وبلاگ بسیار پرطرفدار و خبرساز است و اخبارش از منابع موثقی تهیه می‌شوند.
● جام جم آنلاین
روزنامه جام جم اولین روزنامه فارسی بود كه سایتی با نام «جام جم آنلاین» راه‌اندازی و سبك جدیدی از روزنامه‌نگاری را در ایران آغاز كرد. در این سایت، اخباری ویژه در سایت قرار می‌گرفت كه گاهی اوقات در روزنامه جام جم چاپ می‌شد. بدین ترتیب اخبار سایت با روزنامه تفاوت داشت و همین باعث جذابیت سایت می‌شد. در سایت جام جم به جنبه تفریحی و سرگرمی یك سایت اینترنتی نیز توجه مناسبی شده است؛ به طوری كه بخش‌های كاریكاتور، طنز و سرگرمی سایت، طرفداران زیادی دارد. جام جم آنلاین در نشانی jamejamonline.ir قرار دارد.
● همشهری آنلاین
روزنامه همشهری نیز به تازگی سایتی با نام «همشهری آنلاین» راه‌اندازی كرده كه در نشانی hamshahrionline.ir قرار دارد. در این سایت، اخباری جدید و مختص سایت در تمامی زمینه‌ها قرار می‌گیرد. سایت، طراحی مناسبی نیز دارد و مطالب جدید سایت در صفحه اول قابل دسترسی است. هرچندكه نمی‌توان همشهری آنلاین و جام جم آنلاین را وبلاگ محسوب كرد، اما به هر حال نوعی روزنامه‌نگاری اینترنتی است؛ هرچندكه در قالب كلیشه‌های رایج روزنامه‌نگاری باشد.
هفته نامه سروش
بابك هزاوه
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید