جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کارآفرینی پادزهر بیکاری


کارآفرینی پادزهر بیکاری
چگونه باید ایجاد اشتغال كرد، چگونه می توان مشكل بیكاری جوانان كه امروز به مهمترین مشكل كشور تبدیل شده است، را حل كرد؟ آیا دولت باید بیكاران را جذب كند و برای آنها ایجاد اشتغال كند؟ آیا به غیر از دولت و بخش دولتی از راه های دیگری نمی توان برای جوانان كار ایجاد كرد؟
به اعتقاد كارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی كشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیكاری، توسعه و گسترش فرهنگ كارآفرینی در جامعه است. زیرا یكی از علل اصلی رشد نرخ بیكاری در كشور ما، توسعه نیافتگی فرهنگ كار و كارآفرینی در جامعه است و اینكه مردم و حتی تحصیلكرده ها و فرزندان خانواده های متمول هم دنبال این هستند كه ازطریق بخش دولتی كسب و كاری برای خود ایجاد كنند.
چندین سال است كه جامعه ما از بیكاری جوانان رنج می برد و اگرچه هر روز بیش از پیش تاوان سنگین بیكاری جوانان را می پردازیم، اما هنوز این مشكل حل نشده است. بیكاری جوانان نه تنها ضرر و زیان های گوناگون اقتصادی و اجتماعی برای جامعه ما ایجاد كرده، بلكه ضربات سنگین فرهنگی و اخلاقی به جامعه وارد كرده است، به گفته جامعه شناسان و كارشناسان یكی از علل اصلی رشد بزهكاری در جوانان امروز جامعه، بیكاری است، بنابراین باید برای این مشكل اساسی كشور چاره اندیشی شود و از راه های درست و مناسب آن را حل كرد، و هرچه زودتر برای جوانان ایجاد اشتغال نمود.
●راه های ایجاد اشتغال و كسب و كار
چه كسانی می توانند مشكل بیكاری و كمبود اشتغال را در جامعه حل كنند؟ اقتصاد ما یك اقتصاد سه بخشی است: دولتی، تعاونی و خصوصی. تصور اكثر جوانان این است كه دولت باید برای آنها ایجاد كسب و كار و اشتغال نماید. و چشم آنها كمتر متوجه سایر بخش های اقتصادی كشور مانند بخش خصوصی و تعاونی است. كمتر جوانی را می توان در جامعه یافت كه برای كسب و كار چشمش به دولت و كارهای دولتی نباشد. اكثر آنها با وجود آنكه می دانند حقوق و دستمزد در بخش دولتی پایین است و در حال حاضر اكثر كاركنان دولت با مشكل كمبود حقوق روبرو هستند، ولی با این وجود، جویای كار در ادارات و سازمان های دولتی هستند.
●دولت توان جذب نیروی جدید ندارد
یكی از نكاتی كه باید برای جوانان و اكثر مردم روشن شود این است كه دولت نه توان جذب نیروی انسانی جدید دارد و نه اینكه باید به او اجازه داده شود كه نیروی انسانی خود را بیش از این افزایش دهد. امروز اكثر درآمد و بودجه كشور صرف حقوق و دستمزد حجم وسیع نیروی انسانی بخش دولتی می شود. در دنیا از هیچ دولتی نمی توان اسم برد كه به اندازه دولت ایران، نیروی انسانی داشته باشد. در حال حاضر حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بدون احتساب نیروهای مسلح (ارتش، سپاه و نیروی انتظامی) حقوق بگیر دولت هستند و پرداخت حقوق این نیروی عظیم انسانی، فشار زیادی را به دولت تحمیل كرده است.
در سال های اخیر اگرچه درآمدهای نفتی و یا مالیاتی كشور افزایش یافته است، ولی به دلیل همین نیروی انسانی عظیم، تنها بخش كوچكی از این درآمدها صرف عمران و آبادانی و توسعه كشور شده است و اكثر درآمدهای نفتی كشور صرف پرداخت حقوق شده است، در صورتی كه اگر ما یك تعصب ملی داشته باشیم، نباید اجازه دهیم اصلی ترین درآمد ملی كشور فقط صرف حقوق و دستمزدكاركنان دولت شود، بلكه ما باید از دولت بخواهیم كه این درآمدها را صرف رشد و توسعه اقتصادی كشور كه به سود همه ملت و آحاد جامعه است، كند. بنابراین نه درست و نه عاقلانه است كه مردم بخواهند كه دولت بیش از این نیرو جذب كند.
●شكست اقتصاد دولتی در اكثر نقاط جهان
تجربه كشورهای گوناگون جهان به خصوص در سال های اخیر نشان می دهد كه اقتصاد دولتی و حكومتی در هیچ كشوری سرانجام خوشی ندارد و در اكثر كشورها نه تنها با شكست روبرو شده، بلكه یكی از عوامل اصلی فسادهای مالی و حتی اخلاقی در آن جوامع بوده است. به همین دلیل است كه در دو دهه اخیر شاهد هستیم كه اكثر كشورهایی كه اقتصاد آنها به صورت دولتی اداره می شد، ناچار شدند سیستم اقتصادی خود را متحول و دگرگون كنند و به جای پافشاری روی اقتصاد دولتی، به سایر بخش های اقتصادی مانند بخش خصوصی و بخش تعاونی توجه بیشتر نمایند. كشورهای روسیه، چین، كره و... از جمله این كشورها هستند، به گفته سفیر چین د?br>? ایران، چین توانسته است در دو دهه اخیر با جذب ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی بیش از صدها هزار شركت در چین ایجاد و راه اندازی كند و طبیعی است كه آنها از این طریق نه تنها مشكل بیكاری حجم وسیع مردم چین را حل كرده اند، بلكه به شدت اقتصاد چین را رونق بخشیده اند و درآمدهای عظیمی در بازار جهانی كسب كرده اند. صادرات چین در سال گذشته فقط به كشور آمریكا حدود یكصد میلیارد دلار بوده است. كشور كره همانند چین نیز یك انقلاب عظیمی در اقتصاد كشور خود بوجود آورده است و كشوری كه كل خاك آن كمتر از استان خراسان ایران است، در سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته است.
●ضرورت رشد بخش های تعاونی و خصوصی دركشور
به گفته دكتر محمود احمد پورداریانی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر و متخصص كارآفرینی، امروز در تمام دنیا، دولت ها متوجه شده اند كه خودشان نمی توانند توسعه و رشد ایجاد كنند، بنابراین اكثر دولت ها در جهان سیاست هایی اتخاذ می كنند كه در كشورشان كارآفرینان رشد و نمو پیدا كنند، یعنی بخش خصوصی را رشد و توسعه می دهند تا فضای كسب و كار ایجاد شود.
دكتر احمد پورداریانی در پاسخ به این سؤال كه چه كسانی باید در كشور ایجاد شغل كنند و مشكل بیكاری جوانان را حل كنند، می گوید: «ایجاد شغل یا باید توسط دولت یا شركت های موجود و یا شركت های جدید صورت گیرد. اما امروز برای همه روشن است كه نیروی انسانی دولت بیش از حد سنگین شده است و دیگر قادر به استخدام نیروی جدید نیست. از طرف دیگر شركت های موجود نیز ظرفیت های محدودی دارند و قادر به جذب نیروی جدید نیستند و هر اندازه هم كه دولت بگوید، برای جذب هر نفر سه میلیون تومان می دهد، فایده ای ندارد، چرا كه شركت های موجود نه تنها توان جذب نیروی جدید ندارند، بلكه برخی از آنها به خاطر افزایش هزینه ها ناچار به تعدیل نیروی انسانی خود می باشند. بنابراین تنها راه حل بیكاری و جذب نیروی جدید و ایجاد اشتغال این است كه كارآفرینی در كشور توسعه یابد و شركت های جدید غیردولتی ایجاد شود و اكنون این سوال مطرح می شود كه چه كسانی باید این كار را بكنند كه پاسخ ما این است كسانی كه ما به آنها كارآفرین می گوییم. باید این كار را انجام دهند.»
●كارآفرینی چیست؟
وقتی از بسیاری از مردم و حتی نخبگان جامعه سوال می شود كه «كارآفرینی» چیست یا «كارآفرینان» چه كسانی هستند، به سرعت پاسخ می دهند كه «كارآفرینی» ایجاد كار و شغل است و «كارآفرین» ایجاد كار می كند، در صورتی كه تعریف «كارآفرینی» و «كارآفرین» این نیست. به گفته متخصصان و كارشناسان، كارآفرینی قصه زندگی انسان های موفق هر جامعه است كه به جای این كه بیایند و در جایی استخدام شوند و مشغول كار شوند، خودشان كسب و كار راه می اندازند و به گفته دكتر احمدپور داریانی، كارآفرینان قهرمانان توسعه اقتصادی- اجتماعی جوامع می باشند.
نخستین گام جهت شناخت و تبیین درست هر مفهوم یا پدیده، ارائه تعریف روشن از آن است. كارآفرینی همانند سایر واژه های مطرح در علوم انسانی، هنگامی قابل تحلیل و تبیین می باشد كه بتوان تعریف یا تعاریف روشن و مشخصی از آن ارائه نمود. از آن جا كه مفاهیم علوم انسانی در زمره مفاهیم قطعی علوم فیزیك و شیمی به شمار نمی رود، ارائه یك تعریف قطعی و مشخص برای واژه های آن، كاری دشوار و حتی غیرممكن است. «كارآفرینی» نیز یكی از واژه هایی است كه تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و از ابتدای طرح آن در محافل علمی، تعاریف متفاوت و حتی متناقضی از دیدگاه های گوناگون برای آن ارائه شده است. وجود این عوامل در تعریف كارآفرینی از سویی نشان دهنده گستردگی و اهمیت موضوع است كه می تواند از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر نشان دهنده پویایی موضوع است كه زمینه ارائه مدل ها، تعریف ها و نظرات متفاوتی را فراهم می آورد.
به منظور آگاهی دقیق و ارائه یك تعریف علمی از «كارآفرینی» از دكتر محمود احمدپور داریانی به عنوان متخصص این رشته می خواهیم كه تعریف خود را از «كارآفرینی» ارائه كند.
دكتر احمدپور داریانی در پاسخ به این سوال می گوید: «خیلی ها فكر می كنند كه كارآفرینی به معنای آفرینش و ایجاد كار می باشد، در صورتی كه این یك برداشت اشتباه از كارآفرینی است، من ارتباط با تحقیقی كه در دانشگاه امیركبیر انجام دادم، از دو هزار نفر از مدیران و مسئولان كشور خواستم كه تعریف خود را از واژه «كارآفرینی» مطرح كنند، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تعریف آنها از كارآفرینی، ایجاد كار بود و طبیعی است كه وقتی متخصصان و نخبگان جامعه از این واژه تعریف درستی نداشته باشند، عموم مردم هم تعریف روشنی از كارآفرینی نخواهند داشت.
وی می افزاید: «كارآفرینی به معنای ایجاد كار نیست.»
●مفهوم واژه «كارآفرینی»
به گفته دكتر احمد پورداریانی، واژه كارآفرینی از كلمه فرانسوی entrepreneurبه معنای «متعهدشدن» (undertake) نشات گرفته است و براساس واژه نامه دانشگاهی وبستر، كارآفرین كسی است كه متعهد می شود مخاطره های یك فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل كند.
دكتر احمدپور داریانی می گوید: «من خودم در سال ۹۹۹۱ میلادی(۸۷۳۱ هجری شمسی) یك تعریف از كارآفرین ارائه كردم و معتقدم «كارآفرین» فردی است كه دارای ایده و فكر جدید می باشد و از طریق ایجاد كسب و كاری كه توام با مخاطره مالی و اجتماعی است، با بسیج منابع محصول، خدمت جدید به بازار ارائه می كند، پس كارآفرین سه كار مهم می كند كه اول ایجاد خلاقیت و نوآوری، دوم راه اندازی یك شركت یا كسب و كار و طی كردن فرایند ایجاد كسب و كار و سوم ارائه محصول و خدمت خود به بازار می باشد. بنابراین اگر در جامعه یك كسی برای اولین بار دستمال كاغذی را تولید كرد، چون اولین بار است، این كارآفرینی كرده و اولو ی? باكارآفرین است. به عبارت دیگر آنها كه اولین ها در هر كاری هستند و با نوآوری جبهه های جدیدی در اقتصاد باز می كنند، كارآفرین هستند.
●كارآفرین كیست؟
كارآفرین كیست و دارای چه ویژگی هایی است؟ دانشمندان و محققان علوم رفتاری، مدیریت و اقتصاد تعاریف گوناگونی از «كارآفرین» ارائه می كنند.
به اعتقاد برخی از دانشمندان مانند ریچارد كتیلن (cattilon)، كارآفرین كسی است كه خطرپذیر است و توانایی برقراری ارتباط بین تولیدات و خدمات، توانایی سازماندهی و نظارت بر تولید و معرفی روش های جدید، محصولات جدید و یافتن بازارهای جدید را دارد.
اسكامپتر یكی دیگر از دانشمندان می گوید: «كارآفرین كسی است كه نوآور است و قدرت خلاقیت بالایی دارد و فعالیت های جدیدی را در قالب شركت های كوچك راه اندازی می كند.»
كول (Cole) هم می گوید: كارآفرین به شخصی می گویند كه بهترین و آخرین موقعیت های اقتصادی و تجاری را كشف می كند و روش استفاده از این فرصت ها را می داند. این فرد معمولا دارای استعداد، خلاقیت، ابتكار، سازماندهی و مدیریت در سطح بالایی است.
«دیوید مك كران» و «اریك فلانیگان» كارآفرینان را افرادی نوآور، با فكری متمركز و به دنبال كسب توفیق و مایل به استفاده از میانبرها می دانند كه كمتر مطابق كتاب كار می كنند و در نظام اقتصادی، شركت هایی نوآور، سودآور و با رشدی سریع را ایجاد می نمایند.
منبع:http://www.karafariny.com
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید