جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سورین و ادامه فوتبال در بوندس لیگا


سورین و ادامه فوتبال در بوندس لیگا
كاپیتان تیم ملی آرژانتین از تیم دسته اولی لیگ اسپانیا، ویارئال به هامبورگ رفته و قراردادی سه ساله را تا تاریخ ۳۰/۶/۲۰۰۹ به امضا رسانده است. سورین هم می تواند در پست دفاع چپ و هم در پست هافبك چپ به كار گرفته شود.
این آرژانتینی مو بلند فوتبال خود را در سال ۱۹۹۴ در آرژانتین جونیورس آغاز كرد. سال ۱۹۹۵ به استخدام یوونتوس تورین ایتالیا درآمد و یك فصل در سری A ایتالیا بازی كرد. سپس دوباره به كشورش بازگشت و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ برای ریورپلاته به میدان رفت. با این تیم در سال ۱۹۹۶ قهرمان جام لیبرتادورس و سال ۱۹۹۷ قهرمان سوپرجام آمریكای جنوبی شد و نیز چهار مقام قهرمانی آرژانتین (آپرتورا ،۱۹۹۶ ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ و كلاسورا ۱۹۹۷) را به دست آورد. سپس برای كروزیرو بلو هوریزون در سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ بازی كرد و در سالهای ۲۰۰۲ برای لاتزیو رم ایتالیا، ۲۰۰۳ برای اف.ث.بارسلونا اسپانیا و فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برای پاری سن ژرمن فرانسه به میدان رفت.
در نوامبر سال ۲۰۰۴ قراردادی چهار ساله را با ویارئال به امضا رسانید، اما در آنجا نتوانست دوام بیاورد چون به علت اختلاف با مربی، دیگر به او بازی داده نمی شد. به همین علت از ماه آگوست سال ۲۰۰۶ قراردادی سه ساله با هامبورگ آلمان بست.
سورین مدت زیادی است كه كاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین است. اولین حضور او در تیم ملی مربوط می شود به تاریخ ۱۴ فوریه سال ۱۹۹۵ مقابل بلغارستان. وی ۷۶ بازی ملی در كارنامه خود دارد و تاكنون در جام جهانی ،۲۰۰۲ كوپاآمه ریكا ،۲۰۰۴ جام كنفدراسیون ها ۲۰۰۵ و نیز جام جهانی ۲۰۰۶ حضور داشته است.
وی پس از امضای قرارداد با هامبورگ گفت وگوی كوتاهی با سایت این باشگاه انجام داده است.
* آقای سورین، توانسته اید شهر هامبورگ را ببینید؟
- هنوز قسمت های زیادی را ندیده ام، ولی متوجه شده ام كه هامبورگ شهری بسیار زیبا و بیش از همه یك شهر سرسبز است و باران هم در اینجا زیاد می بارد.
* می توانید كمی به زبان آلمانی صحبت كنید و یا آن را بفهمید؟
- نه، هنوز نه. فهمیدن آن كه خیلی مشكل است، ولی الآن ارتباطات حرف اول را در همه جا می زند. به همین خاطر سعی می كنم تا جایی كه امكان دارد سریع تر این زبان را فرابگیرم.
* آیا هم بازی های جدید خود را می شناسید؟
- به طور شخصی هنوز نمی شناسم، اما خیلی از بازی های آنها را در بوندسلیگا دنبال كرده ام. از جمله دیدار مقابل اوساسونا كه به طور كامل از تلویزیون تماشا كردم.
* چه آرزویی با هامبورگ برای خود دارید؟
- همیشه بوندسلیگا از نظر من خیلی جذاب بوده و بازی های زیبا و خوبی در آن انجام می شود و مسلماً هامبورگ باشگاه بزرگی است كه حتماً می تواند به لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا كند. امیدوارم بتوانم در گروه های سخت به هم تیمی های جدیدم كمك كنم. تصور می كنم شانس صعود و ادامه مسیر را داشته باشیم، اما از همه مهم تر بوندسلیگا است كه باید تمام توانمان را در آن به كار گیریم.
* خودتان را بیشتر یك مدافع می دانید یا یك هافبك؟
- برایم چندان فرقی نمی كند. درتیم ملی در پست دفاع چپ بازی می كنم، در ویارئال هافبك چپ بودم. در هر دو پست با كمال میل بازی می كنم، ولی در نهایت این مربی است كه تصمیم می گیرد.
* توانسته اید با توماس دال صحبت كنید؟
- بله، گفت وگوی خیلی خوبی داشتیم. برای من خیلی مهم بود و از بابت همكاری با توماس دال بسیار خوشحالم، همین طور از همكاری با كل تیم.
* شما ۳۰ سال سن دارید، در چند باشگاه درجه یك اروپایی بازی كرده اید و ۷۶ بازی ملی در كارنامه خود دارید. آیا به این ترتیب خودتان را یك بازیكن رهبر و باتجربه می دانید؟
- مهمترین مسئله همكاری و هماهنگی با تیم است. بقیه مسایل خود به خود درست می شود. در نقش یك بازیكن رهبر هم فقط با عملكرد مناسب می توان ظاهر شد. با حرف زدن كسی به جایی نمی رسد. باید توانایی را در میدان مسابقه نشان داد. فقط عملكرد هر بازیكن در مسابقه تعیین كننده است.
* آیا از آمادگی صددرصد برخوردارید؟
- من پس از جام جهانی، تعطیلات تقریباً طولانی تری را نسبت به قبل داشتم، اما در تمرینات آماده سازی ویارئال هم حضور پیدا كردم. با این حال به كمی تمرینات آماده سازی نیاز دارم تا به آمادگی صددرصد برسم.
* در هامبورگ پیراهن شماره ۲ را به تن می كنید؟
- این شماره پیراهن را هیچ وقت نداشته ام، ولی دیگر حق انتخاب زیادی وجود ندارد. اما همه چیز مورد قبول من است. یك باشگاه جدید و یك شماره جدید.
* به گفته خودتان تاكنون در باشگاه های زیادی بازی كرده اید. این همه تغییر باشگاه و نقل و انتقال چه سودی برایتان داشته است؟
- من مدت زیادی با كروزیرو بلو هوریزون قرارداد داشتم، اما اغلب به صورت یار قرضی در باشگاه های دیگر بازی می كردم. این باعث شد كه در باشگاه های بزرگ زیادی فعالیت كنم. به این ترتیب با شهرها، كشورها و فرهنگ های بیگانه و بعضاً عجیب وغریب زیادی آشنا شده و از این طریق تجربیات زیادی برای زندگی كسب كرده ام.
* شما در جام جهانی هم در شهر هامبورگ بازی می كردید. برداشتتان از این شهر چیست؟
- جام جهانی در مجموع تجربه ای غیرقابل تصور و منحصر به فرد بود. برای من تجربه خیلی بزرگی بود، به خصوص حضور در هامبورگ. ورزشگاه اینجا رویایی است و شرایط و اوضاع و احوال عالی است.
* بعد از دیدار مرحله یك هشتم نهایی بین آلمان و آرژانتین، حس خوبی بین مردم این دو كشور وجود ندارد.
- اما از آن روز مدت زیادی می گذرد و همه چیز تقریباً فراموش شده است. امیدوارم مردم به آن روزها فكر نكنند و در هامبورگ من و نوع فوتبال بازی كردنم را دوست داشته باشند.
●خوان پابلو سورین
متولد: ۵/۵/۱۹۷۶
محل تولد: بوینوس آیرس
ملیت: آرژانتینی
قد: ۱۷۳ سانتیمتر
وزن: ۶۹ كیلو گرم
پست: مدافع
شماره پیراهن: ۲
باشگاه های وی:
تا ۱۹۹۵ آرژنتینوس جونیورس
۹۶/۱۹۹۵ یوونتوس تورین
۲۰۰۲/۲۰۰۰ كروزیرو بلو هوریزون
۲۰۰۳/۲۰۰۲ لاتزیو رم
۲۰۰۳ اف.ث.بارسلونا
۲۰۰۴/۲۰۰۳ پاری سن ژرمن
۲۰۰۴ كروزیرو بلو هوریزون
۲۰۰۶/۲۰۰۴ ویارئال
از ۳۰/۸/۲۰۰۶ هامبورگ
بازی ها و گل های وی:
۹۷ بازی در لیگ دسته اول آرژانتین (۱۰ گل)
۶ بازی در لیگ دسته اول ایتالیا -
۴۱ بازی در لیگ دسته اول برزیل (۶ گل)
۵۶ بازی در لیگ دسته اول اسپانیا (۸ گل)
۲۱ بازی در لیگ دسته اول فرانسه (۱ گل)
۲۴ بازی در جام های اروپایی (۱ گل)
۲۴ بازی در جام لیبرتادورس (۵ گل)
۱۰ بازی در سوپرجام
۱۸ بازی در جام مركوسور (۲گل)
۷۶ بازی در تیم ملی آرژانتین (۱۲ گل)
موفقیت های وی
مقام دوم جام فدراسیون ها در سال ،۲۰۰۵ به همراه تیم ملی آرژانتین
مقام دوم لیگ فرانسه در سال ،۲۰۰۴ به همراه پاری سن ژرمن
مقام چهارم لیگ ایتالیا در سال ،۲۰۰۳ به همراه لاتزیو رم
مقام سوم لیگ فرانسه در سال ،۲۰۰۵ به همراه ویارئال
مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید