سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بررسی ابعاد شخصیتی سرلشکر شهید ناصر کاظمی


بررسی ابعاد شخصیتی سرلشکر شهید ناصر کاظمی
شهیدناصر كاظمی در سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) لبیك گفت. او در سال ۵۹ به سمت فرمانداری پاوه منصوب شد و با عزمی راسخ برای آزادسازی مناطق مختلف غرب كشور با اشرار و ضدانقلاب مبارزه كرد و پس از یك سال و نیم تلاش بی وقفه در سال ۱۳۶۰ به سمت فرماندهی سپاه كردستان نایل گشت. او در عملیات پاكسازی محور پیرانشهر- سردشت با اصابت گلوله به آرزوی قلبی خود دست یافت و به شهادت رسید.
●مالك اشتر كردستان
سردار محمدباقر تاجیك از فرماندهان دوران دفاع مقدس و از همرزمان شهید ناصر كاظمی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در سال ۱۳۵۹ با ایشان در منطقه غرب و در محدوده كرمانشاه آشنا شدم. من در دو عملیات با ایشان همرزم بودم. یكی در عملیاتی كه در منطقه گازرخانی صورت گرفت و عملیات دوم كه در منطقه پاوه و برای سركوب ضد انقلاب صورت گرفت.
وی گفت: ناصر سرشار از انسانیت، ادب، مهربانی و در عین حال در مقابل دشمن بسیار محكم و جسور بود. او به مردم اهمیت بسیاری می داد و به همین دلیل صف مردم را از ضدانقلاب جدا می كرد. مردم كردستان نیز علاقه شدیدی به این شهید داشتند و می دانستند كه او برای كمك به آنان آمده و با كسانی كه با مردم می جنگند خواهد جنگید.
سردار تاجیك افزود: آزادسازی مناطق مختلف غرب مانند جاده بانه- سردشت، مریوان، نوسود و نودشه و دیگر مناطق از جمله خدمات ارزنده این شهید است.
وی از علاقه وافر شهید ناصر كاظمی و شهید حاج ابراهیم همت سخن گفت و افزود: آنها همیشه به هم احترام می گذاشتند و شهید همت در سالهای بعد از شهادت ناصر گفته بود كه من دروس فرماندهی ام را مدیون شهید ناصر كاظمی هستم.
وی به ذكر خاطره ای از آن دوران پرداخت و افزود: قرار بود برای عملیات به تپه گازرخانی برویم. قبل از عملیات شهید ناصر، نیروها را دورهم جمع كرد و گفت: «اگر رفتید به سوی دشمن و دست به اسلحه بردید همیشه این جمله را تكرار كنید و ما رمیت اذ رمیت و لكن الله اذ رمی. یعنی تیر را رها كنید اما اوست كه به هدف اصلی اش می رساند».
●مظهر جمهوری اسلامی در كردستان
سردار ایزدی معاون طرح و برنامه ستاد كل نیروهای مسلح و از همرزمان شهید درباره خصوصیات و ویژگی های بارز او گفت: یكی از شاخصه های اخلاقی ناصر، عطوفت، محبت و اخوت بود و یكی از كسانی كه از او كمتر یاد شده این شهید بزرگوار است. او دلاوری مبارز و پرهیبت بود. به خاطر دارم فرماندهی بااقتدار و با صلابت ایشان باعث علاقه همه به او بود.
سردار ایزدی در ادامه افزود: در عملیات محمد رسول الله(ص) از دو طرف مریوان با فرماندهی شهید متوسلیان و در پاوه با فرماندهی شهید كاظمی و در راس همه اینها شهید بروجردی آغاز شد. مسیر را كه سرشار از آتش و درگیری بود طی كردیم و با هدایت ایشان و یاری مردم نودشه آزاد شد.
وی گفت: او دغدغه اش كار فرهنگی بود، بنابراین تا نیمه های شب با زندانیان صحبت می كرد تا آنان را در مسیر هدایت ببرد. او باب جهاد برایش باز شده بود و اجر این جهاد را هم گرفت. در روزهای پایانی عمرش می گفت دوست دارم گلوله ای به پیشانی ام اصابت كند و من به ملاقات دوست نایل شوم. او عاشق شهادت بود.
آنها بر عهد و پیمانشان با خدا وفادار ماندند و شربت شهادت نوشیدند. امروز هم مردم مسلمان لبنان كار ناصر كاظمی را دنبال می كنند، اما باید ببینیم كه ما چه كردیم؟
●مقتدر در صحنه عمل
آقای عباس درمان از همرزمان شهید ناصر كاظمی ضمن بیان خاطراتی از آن دوران اظهار داشت: او معلمی متقی و با اخلاص بود و به ما درس زندگی آموخت. كاظمی پس از ورود به منطقه كردستان سعی كرد با اقدامات فرهنگی بر مردم كرد مسلمان تاثیر بگذارد و از آنان در آزادسازی مناطق مختلف كمك بگیرد.
وی گفت: هنگام بازگشت از عملیات آزادسازی پل نودشه، ناصر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد و ما مجبور بودیم از عرض رودخانه سیروان كه بسیار خروشان و پرآب بود عبور كنیم. در همین حین، ناصر شروع كرد به خواندن دعا. بعد از آن ما به طور معجزه آسایی از رودخانه عبور كردیم.
درمان ادامه داد: پس از آن مجبور بودیم به مدت ۳۷ ساعت در صخره های صعب العبور، پیاد ه روی كنیم. همان جا بود كه ناصر از ما خواست تا ذكر حضرت زهرا را فراموش نكنیم و به این ترتیب به سلامت به مقصد رسیدیم.
درمان یادآور شد: ناصر كاظمی كسی بود كه برای اولین بار در منطقه كردستان عملیات شبانه به فرماندهی او البته بدون هیچ تلفاتی انجام شد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید