سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مایکروویو ؛ مفید یا مضر؟


مایکروویو ؛ مفید یا مضر؟
سیاست سودجویانه جهان بویژه واشنگتن و طبیعت ساده اندیش بشر كه همواره به دولت های خود اعتماد می كند، مانع آشكار شدن حقایق می شوند. به همین دلیل مردم ناآگاهانه و شادمان، همچنان و هنوز از مایكروویو استفاده می كنند، بدون آنكه از تاثیرات سوء و خطرات آن اطلاعی داشته باشند.
اشعه های مایكروویو مولكولهای غذای در حال پخت را بمباران نموده و آنها را به مولكولهای قطبی ای تبدیل می كنند كه در هر ثانیه با همان فركانس، میلیونها بار تغییر قطب می دهند.
از آنجایی كه مردم غذاهای طبخ شده به وسیله مایكروویو را به مصرف می رسانند، آیا نباید درباره تاثیر اشعه مایكروویو بر غذا نیز تحقیقاتی صورت گیرد؟
بیش از ۹۰ درصد از مردم آمریكا و كانادا در منازل خود برای تهیه غذا از مایكروویو استفاده می كنند. در حقیقت كمتر خانه یا رستورانی است كه مایكروویو نداشته باشد. زیرا در مقایسه با سایر وسایل منظور شده برای طبخ غذا، مایكروویوها انرژی كمتری مصرف می كنند و رفاه بیشتری فراهم می نمایند. عموم مردم براین باورند كه صرف نظر از آنكه مایكروویو غذا را چگونه گرم می كند یا می پزد، هیچ گونه تاثیر منفی بر خود غذا یا سلامتی مصرف كننده آن ندارد.
آیا ممكن است كه میلیونها نفر از مردم از روی ناآگاهی سلامتی شان را فدای راحتی استفاده از مایكروویو كنند؟ چرا اتحاد شوروی در سال ۱۹۷۶ استفاده از این وسیله را ممنوع كرد؟ چه كسی مایكروویو را اختراع كرد و چرا؟ پاسخ این سئوالات ممكن است باعث شوكی شود كه مایكروویوی را كه مدتهاست از وسایل ضروری آشپزخانه شماست، به زباله دان بسپارید.
اما اگر این وسیله هر گونه ضرری به همراه داشت، دولت كانادا یا دولت آمریكا هرگز به تولید كنندگان آن اجازه ورود به بازار را نمی دادند. اجازه می دادند؟
بدون توجه به آنچه كه "رسما" از جانب مقامات و مسئولان درباره مایكروویوها اعلام شده است، تعدادی از محققان براساس نتایج مطالعات صورت گرفته و روشن شدن حقیقت، خود استفاده از این وسیله را متوقف كرده اند.
هدف از جمع آوری این اطلاعات این است كه شواهد و دلایل به دست آمده را در اختیار شما قرار دهیم. شواهدی كه نشان می دهند نحوه پخت غذا در مایكروویو نه تنها طبیعی نیست كه بهداشتی نیز نمی باشد و برای سلامتی بدن انسان به مراتب خطرناكتر از آنست كه بتوان تصور كرد. با این حال، تولید كنندگان مایكروویو، سیاست سودجویانه جهان سرمایه داری بویژه واشینگتن و طبیعت ساده اندیش بشر كه همواره به دولت های خود اعتماد می كند، مانع آشكار شدن حقایق می شوند. به همین دلیل مردم ناآگاهانه و شادمان، همچنان و هنوز از مایكروویو استفاده می كنند، بدون آنكه از تاثیرات سوء و خطرات آن اطلاعی داشته باشند.
●چه كسی مایكروویو را اختراع كرد؟
مایكروویو را ابتدا نازی ها در ایام جنگ جهانی برای استفاده از اجاق قابل حمل و نقل با نام " radiomissor" اختراع كردند و در زمان حمله به شوروی سابق برای پختن غذا مورد استفاده قرار دادند. بعد از جنگ، قوای متفقین مداركی از تحقیقات پزشكی انجام شده در مورد مایكروویو توسط آلمانی ها را كشف كردند. این مدارك به همراه چند دستگاه مایكروویو به منظور "تحقیقات بیشتر"به ساختمان وزارت جنگ آمریكا منتقل شد. روسها نیز تعدادی از این مایكروویوها را به دست آوردند و در مورد تاثیرات بیولوژیكی آنها تحقیقات كامل انجام دادند. پس از آشكار شدن نتایج این مطالعات، استفاده از مایكروویو در كشور اتحاد شوروی غیرقانونی اعلام شد. در ضمن روسها درباره خطرات آن برای سلامتی موجودات زنده و محیط زیست به جهان نیز هشدار دادند. دانشمندان سایر كشورهای اروپای شرقی نیز گزارشاتی مشابه درباره زیان های ناشی از پرتوهای تابشی مایكروویو ارائه دادند و استفاده از این وسیله را در كشورهای خود بسیار محدود كردند. اما آمریكا گزارشات آنها را نپذیرفت، اگرچه سازمان حفاظت از محیط زیست تخمین زد كه فركانس رادیو و پرتوهای مایكروویو در آمریكا سالانه ۱۵ درصد افزایش می یابند.
●مایكروویوها چگونه كار می كنند؟
مایكروویو درست مانند امواج نور و امواج رادیویی نوعی انرژی الكترومغناطیسی است. این امواج در واقع امواجی با طول موج بسیار كوتاه از انرژی الكترومغناطیس هستند كه با سرعت نور سفر می كنند (۱۸۶,۲۸۲ مایل در ساعت). از این امواج برای ارسال برنامه های رادیو، تلویزیون، اطلاعات كامپیوتری و سیگنالهای تلفن استفاده می شود. اما این كلمه در ذهن ما به مفهوم دستگاه طبخ غذا جا افتاده است.
پرتوهای مایكروویو فعل و انفعالاتی روی مولكولهای غذا انجام می دهند و با هر سیكل گردشی، موج پولاریته بار مولكولها را از مثبت به منفی تغییر می دهند. در مایكروویو این تغییرات پولاریته در هر ثانیه میلیونها بار رخ می دهند. برخی از مولكولهای غذا، بویژه مولكولهای آب، دارای دو انتهای مثبت و منفی هستند، درست به همان صورتی كه یك قطعه آهن ربا دارای دو قطب شمال و جنوب است.
اشعه های مایكروویو مولكولهای غذای در حال پخت را بمباران نموده و آنها را به مولكولهای قطبی ای تبدیل می كنند كه در هر ثانیه با همان فركانس، میلیونها بار تغییر قطب می دهند. همه این تحریكات باعث ایجاد اصطكاك و در نتیجه گرما شده و غذا را گرم می كنند. این اصطحكاك همچنین موجب آسیبی جدی همچون متلاشی كردن یا از شكل انداختن سلولهای اطراف می شود كه با نام علمی "ایزومریسم ساختاری" معروف است.
اسامی متعددی در وصف امواج الكترومغناطیس آمده است كه یكی از این نامها پرتوزایی رادیواكتیو یا توزیع انرژی با امواج الكترومغناطیس است. پرتوزایی رادیواكتیو براساس تعریف فیزیكی آن عبارتست از "انتشار امواج الكترومغناطیس از اتمها یا مولكولهای مواد رادیواكتیو به دنبال تخریب هسته آنها". این پرتوزایی باعث یونیزاسیون می شود و یونیزاسیون زمانی رخ می دهد كه یك اتم خنثی الكترونهایی دریافت می كند یا از دست می دهد. به زبان ساده تر یك دستگاه مایكروویو از طریق فرایند پرتوزایی با تابش پرتوهای الكترومغناطیس ساختمان مولكولهای غذا را تخریب كرده یا تغییر می دهد. اگر تولید كنندگان این وسیله از نام دقیق آن یعنی "اجاق پرتوزا" استفاده می كردند، به یقین قادر نبودند كه حتی یكی از آنها را به فروش برسانند، اما این دقیقا همان چیزی است كه "مایكروویو" نامیده می شود.
به ما گفته می شود كه پخت غذا از طریق مایكروویو با رادیوتراپی یا درمان از طریق اشعه متفاوت است. هیچ مطالعه ای كه دولت تائید كرده باشد و نشانگر مضر بودن این وسایل باشد، تاكنون انجام نشده است، اما ما این را نیز خوب می دانیم كه اعتبار مطالعات و تحقیقات می تواند محدود باشد و گاهی این مطالعات عمدا با دقت انجام نمی شود یا اصلا انجام نمی شود! بی اعتباری بسیاری از این مطالعات تحقیقاتی بعدها ثابت می شود. ما به عنوان مصرف كننده باید برای قضاوت تا درجاتی از عقل سلیم خود استفاده كنیم.
●خطر گرم كردن شیر نوزادان به وسیله مایكروویو
در سال ۱۹۸۹ دانشگاه مینه سوتا اعلام كرد: "اگرچه مایكروویو غذا را به سرعت گرم می كند، اما برای گرم كردن شیر نوزادان توصیه نمی شود. بطری شیر شاید به ظاهر سرد باشد اما شیر داخل آن می تواند بی نهایت داغ شود و دهان و گلوی كودك را بسوزاند. علاوه برآن تجمع بخار درون محفظه بسته چون بطری شیر می تواند باعث انفجار آن شود... از همه مهمتر گرم كردن شیر خشك بچه ها به وسیله مایكروویو برخی اسیدهای آمینه را به ایزومرهای آنها كه گاهی می توانند برای سیستم عصبی و كلیه های كودك سمی باشند، تبدیل می كند (مثل ال پرولین كه به دی ــ ایزومر آن تبدیل می شود). كودكانی كه به دلایلی از شیر مادر بهره مند نمی شوند، به اندازه كافی بدشانس هستند، چه رسد به آنكه از شیر مصنوعی ای بنوشند كه به وسیله مایكروویو سمی تر هم شده است."
●شواهد و حقایق علمی
مطالعه ای مقایسه ای بین غذاهای آماده شده در مایكروویو و غذاهای آماده شده در اجاقهای سنتی نشان داد كه ورود انرژی و مولكولهای ناآشنا به بدن، ضررشان از منفعت شان بیشتر است. غذاهایی كه در مایكروویو پخته می شوند، حاوی انرژی و مولكولهایی هستند كه در غذاهایی كه از همان آغاز كشف آتش تاكنون به شیوه سنتی پخته شده اند، حضور ندارند. با میلیاردها بار تغییر پولاریته در مولكولهای غذا، تولید مولكولهای غیرطبیعی اجتناب ناپذیر است. در كلینیك مطالعات علمی كشور سوئیس تحقیقاتی روی خون كسانی كه از شیر و سبزیجات گرم شده در مایكروویو استفاده كرده بودند، انجام شد و نشان داد كه سطح هموگلوبین خون(پروتئین قرمز سلولهای قرمز خون كه نقش اكسیژن رسانی از ریه ها به بافتهای بدن را داراست) كاهش یافته، سطح كلسترول خون اعم از كلسترول خوب و بد كاهش یافته و سطح سلولهای سفید خون افزایش یافته است... براساس گفته دكتر هانس آلریچ هرتل، استاد تغذیه كه در راس این مطالعه قرار داشت: "افزایش سلولهای سفید خون را نمی توان طبیعی شمرد و از نظر متخصصان خون مسئله بسیار جدی به حساب می آید. این اغلب علامت آسیبی است كه می تواند ناشی از نوعی بیماری باشد؛ آسیبهایی چون ورود سموم به بدن یا آسیب سلولی..."
تاكنون متون علمی بسیاری در ارتباط با تاثیر مستقیم اشعه مایكروویو بر موجودات زنده منتشر شده است، اما جای بسی شگفتی است كه هیچ گونه تلاشی برای جایگزین كردن این ماشین كوچك با تكنولوژی سازگارتر با طبیعت صورت نگرفته است.اتمها، مولكولها و سلولهایی كه تحت ضربات این پرتوهای سخت الكترومغناطیس قرار می گیرند، در هر ثانیه ۱ تا ۱۰۰ میلیارد بار تغییر قطب می دهند (از قطب مثبت به منفی یا به عكس). هیچ اتم، سلول یا مولكولی از سیستم موجودات زنده قادر به مقاومت در برابر این خشونت نیست، و جالب توجه است كه واكنش مولكول اكسیژن آب از سایر مولكولها شدیدتر است. از طرفی سلولهای آسیب دیده شكارهای خوبی برای ویروسها، قارچها و سایر میكروارگانیسم ها هستند. ناگفته نماند كه در بدن ما نیز كه در معرض این اشعه ها قرار می گیریم، پدیده تغییر شكل سلولی به همان شیوه رخ می دهد.
در آمریكا هیچ كدام از دانشگاه ها یا نهادهای دولتی آزمایشاتی در زمینه تاثیر مایكروویو بر بدن مصرف كنندگان غذاهای مایكروویوی انجام نداده اند. آیا به نظر عجیب نمی آید؟ بیشتر مطالعات و تحقیقات مربوط به مایكروویو فقط در این مورد است كه اگر درهای مایكروویوها بخوبی بسته نشوند و یا پرتوها از این درها به بیرون نشت كنند، چه اتفاقی می افتد!
از آنجایی كه مردم غذاهای طبخ شده به وسیله مایكروویو را به مصرف می رسانند، آیا نباید درباره تاثیر اشعه مایكروویو بر غذا نیز تحقیقاتی صورت گیرد؟ آیا به نظر شما چیزی غیر از عملكرد دنیای صنعتی در پنهان كردن حقیقت دخالت دارد؟
در سال ۱۹۹۲ به محض آنكه دكتر هرتل نتایج تحقیقات خود را منتشر كرد، مسئولان و مقامات واكنش نشان دادند. انجمن فروشندگان وسایل الكتریكی صنعتی و خانگی سوئیس كه از سازمان های تجاری قدرتمندی معروف به FEA می باشد، سریعا وارد عمل شد و رئیس "دادگاه سفتیگن" را تحت فشار قرار داد تا دكتر هرتل و همكارانش را "وادار به سكوت" كنند. در ماه مارچ ۱۹۹۳ دكتر هرتل به جرم "دخالت در تجارت" محكوم شد و از ادامه انتشار نتایج تحقیقات خود منع گردید. اما دكتر هرتل قاطعانه بر سر تصمیم خود ایستاد و سالها با آنها جنگید تا سرانجام در ماه آگوست ۱۹۹۸ دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام كرد كه دستور "وادار به سكوت" دكتر هرتل از طرف دادگاه سوئیس در سال ۱۹۹۳ و منع وی از انتشار نتایج مطالعاتش درباره خطر مصرف غذاهای مایكروویوی به بدن خلاف حق آزادی انسان در اظهارعقیده است و به كشور سوئیس دستور داد تا به ازای حقوق ضایع شده دكتر هرتل به وی مبالغی پرداخت شود.
●مواد سرطان زا در غذاهای مایكروویوی
در كتاب "تاثیرات اشعه مایكروویو بر بهداشت" اثر دكتر لیتا لی آمده است كه مایكروویوها پرتوهای الكترومغناطیس را به بیرون نشت می دهند، باعث خراب شدن غذا می شوند و ضمن طبخ غذا، مواد آن را به سموم و به مواد سرطان زا تبدیل می كنند.
موارد زیر خلاصه ای از تحقیقات و آزمایشات محققان روسیه است كه در مركز توسعه آموزش آتلانتیس در شهر پورتلند از ایالت اورگان منتشر شد. این آزمایشات روی انواع غذاهای گرم شده، از حالت انجماد خارج شده و كاملا پخته شده در مایكروویو انجام شده است:
ــ گوشتهای آماده شده در مایكروویو پس از خوردن باعث تشكیل دی نیتروسودینتانولامین، ماده معروف سرطان زا می شوند.
ــ برخی از آمینواسیدهای شیر و سریالهای غلات به مواد سرطان زا تبدیل می شوند.
ــ بخش های قندی میوه های یخ زده به مواد سرطان زا تبدیل می شوند.
ــ آلكالوئید گیاهی سبزیجات خام، پخته یا منجمدی كه حتی به مدت یكی، دو ثانیه در مایكروویو قرار بگیرند، به مواد سرطان زا تبدیل می شوند.
ــ در گیاهان مایكروویو شده، بویژه ریشه سبزیجات رادیكالهای آزاد سرطان زا تشكیل می شوند.
ــ از ارزش غذایی مواد كم می شود؛ ویتامین ب كمپلكس، ویتامین ث، ویتامین ای، مواد معدنی اساسی و فاكتورهای لیپوتروپیك همه غذاها كم می شود.
ــ پروتئین های هسته ای گوشتها از بین می رود.
براساس مطالعات انجام شده در كلینیك های مطالعات علمی سوئیس، آلمان و روسیه علاوه بر موارد مذكور و "ناخوشی مایكروویو"، موارد زیر نیز به دست آمده است:
ــ خوردن مستمر غذاهای مایكروویوی باعث آسیب دائمی مغزی می شود (از طریق غیرپولاریزه كردن و غیر مغناطیسی كردن بافت مغز)
ــ بدن انسان نمی تواند مواد ناشناخته حاصل از غذاهای مایكروویوی را هضم كند.
ــ تولید هورمونهای مردانگی و زنانگی پس از مصرف طولانی مدت غذاهای مایكروویوی كاهش یافته یا از بین می رود.
ــ غذاهای مایكروویوی باعث تومورهای سرطانی در معده و روده می شوند.
ــ استفاده طولانی مدت از غذاهای مایكروویوی باعث افزایش سلولهای سرطانی در خون می شوند.
ــ استفاده طولانی مدت از غذاهای مایكروویوی باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.
ــ خوردن غذاهای مایكروویوی باعث بی ثباتی عاطفی، از دست دادن حافظه، تمركز و كاهش هوش می شود.
آیا هنوز مایكروویو خود را درون سطل آشغال نگذاشته اید!؟
اما اگر به هر دلیلی (مثلا كار در رستوران) مجبورید از مایكروویو استفاده كنید یا در محل كار شما سایرین از مایكروویو استفاده می كنند، حداقل موارد زیر را رعایت كنید.
ــ مایكروویو خالی را روشن نكنید.
ــ اگر دستگاه تنظیم كننده ضربان قلب دارید، به مایكروویو نزدیك نشوید، مگرآنكه از مهروموم بودن درها و بدنه آن كاملا مطمئن باشید.
ــ درهای مایكروویو را چك كنید و از مهروموم بودن آنها اطمینان حاصل كنید.
ــ از دسترس كودكان دور نگه دارید.
ــ صورت خود را به مایكروویو روشن نزدیك نكنید، چشمها از اعضایی هستند كه آسیب پذیرترند.
ــ حداقل یك متر از مایكروویو روشن فاصله بگیرید.
منبع: خبرگزاری موج
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو


همچنین مشاهده کنید