سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سیب؛ سین هفتم‌


سیب؛ سین هفتم‌
● سیب اول: iPod
پخش‌كننده كوچك و پرطرفدار اپل وضعیت این شركت را به كلی دگرگون ساخته است. به طوری كه در حال حاضر تقریباً نیمی از درآمد اپل از طریق فروش آی‌پاد و فعالیت در عرصه خدمات موسیقی حاصل می‌شود. اپل تقریباً هر چند ماه یك‌بار، نمونه جدید ارتقا‌یافته‌ای از انواع مختلف آن را عرضه می‌كند و به این ترتیب تاكنون توانسته است تب تقاضا برای آن را علیرغم ظهور رقبای بی‌شمار بالا‌ نگه دارد.
● آی‌پاد در حال حاضر در سه رده كلی طراحی و عرضه می‌شود كه عبارتند از:
▪ iPod Shuffle: كوچك‌ترین و ارزان‌ترین عضو خانواده آی‌پاد است. این نمونه از آی‌پاد نمایشگر ندارد. دارای یك سیستم كنترل دكمه‌ای معمولی است و سیستم پویش مدور و تماسی انحصاری اپل در این محصول به كار نرفته است. با این حال اندازه كوچك این آی‌پاد در كنار قیمت آن باعث شده است این محصول طرفداران خاص خود را داشته باشد. در پشت این نمونه كلیدی تعبیه شده است كه با آن می‌توان حالت پخش آهنگ‌ها، یعنی حالت‌های ترتیبی یا تصادفی را انتخاب كرد.
هم‌اكنون این آی‌پاد در دو مدل مجهز به حافظه‌های ۵۱۲ گیگابایت و یك گیگابایتی (از نوع فلش) عرضه می‌شود.
▪ iPod Nano: این آی‌پاد نیز مجهز به حافظه فلش اپل است. اما این نمونه دارای یك نمایشگر ۵/۱ اینچی LCD است و به سیستم پویش مدور و تماس اپل، clickwheel، مجهز شده است. در سه نمونه با ظرفیت‌های یك، دو و چهار گیگابایت و در دو رنگ مشكی و سفید عرضه می‌‌شود و علا‌وه‌بر آهنگ، امكان ذخیره‌سازی و نمایش عكس را نیز دارد.
▪ iPod Video: كامل‌ترین و پرظرفیت‌ترین نمونه آی‌پاد است. این پخش‌كننده از هارددیسك‌های كوچكی كه برای این نوع ادوات طراحی شده است، استفاده می‌كند. مزیت این هارددیسك‌ها ظرفیت بالا‌ی آن‌ها در مقایسه با حافظه‌های فلش است. در‌عین حال عملكرد حافظه‌های فلش از نظر پایداری و مصرف برق بهتر از هارددیسك‌ است. به هر حال این آی‌پاد به واسطه امكان ذخیره‌سازی و پخش آهنگ، عكس و ویدیو، بیشترین قابلیت‌ها را در مقایسه با دو نمونه قبلی در اختیار كاربران قرار می‌دهد. این محصول در دو نمونه مجهز به سی یا شصت گیگابایت دیسك سخت، نمایشگر ۵/۲ اینچی LCD ،Click wheel و در دو رنگ مشكی و سفید عرضه می‌شود.
● سیب دوم: Macmini
از یك سال و اندی پیش، نسلی جدید از كامپیوترهای رومیزی موردتوجه قرار گرفته‌است كه به خاطر مشخصات فیزیكی و گاه فنی خود برای اتاق نشیمن و قرارگیری در كنار تلویزیون نیز مناسب هستند. به عنوان مثال شركت اینتل با معرفی پلتفرم جدیدی تحت عنوان viiv (بر وزن Five) در نظر دارد امكان انتقال ساده‌تر و سریع‌تر محتوای چندرسانه‌ای میان این كامپیوترها (و البته انواع دیگری از كامپیوترها) و تلویزیون را فراهم كند.
اپل نخستین شركتی بود كه چنین كامپیوترهایی را به بازار عرضه كرد. كامپیوترهای سری Mac mini با وجود ابعاد بسیار كوچك خود (۵ * ۵/۱۶ * ۵/۱۶ سانتی‌متر) از اغلب قابلیت‌های یك پی‌سی معمولی هم‌رده خود برخوردارند. با استفاده از كابل‌های صوت و تصویر می‌توانید Mac mini را به تلویزیون متصل كنید و از تماشای فیلم، شنیدن آهنگ و ... به طور دسته‌جمعی لذت ببرید. استفاده از پردازنده‌های كم‌مصرف در Mac mini باعث شده است این كامپیوتر با مصرف برق پایین و صدایی تقریباً نامحسوس كار كند.
به‌همین دلیل این كامپیوترها برای كاربردهای رایج روزمره، همچون گشت‌زنی در اینترنت، واژه‌پردازی و غیره كاملا‌ً مناسب هستند. اپل در سری جدید كامپیوترهای Mac mini از پردازنده‌های اینتل استفاده كرده است. دو نمونه جدید این كامپیوترها به ترتیب به پردازنده تك هسته‌ایCore Solo با سرعت كلا‌ك ۵/۱ گیگاهرتز و پردازنده دو هسته‌ای Core Duo با سرعت كلا‌ك ۶۶/۱ گیگاهرتز مجهز شده‌اند. دیسك سخت این دو نمونه نیز به ترتیب شصت و هشتاد گیگابایت (از نوع SATA) ظرفیت دارد.
اپل در سری جدید Mac mini از واحد پردازش گرافیكی مجتمع اینتل، مدل ۹۵۰ GMA، استفاده كرده است كه از حافظه رم سیستم (به صورت اشتراكی) استفاده می‌كند. این دو نمونه با ۵۱۲ مگابایت رم عرضه می‌شوند كه این مقدار تا دو گیگابایت قابل ارتقا است. چهار پورت USB۲، گیگابایت اترنت، كارت شبكه ۸۰۲.۱۱g داخلی ماژول بلوتوث ۲، خروجی DVI مكمل قابلیت‌های ارتباطی این سیستم‌ها می‌باشند.
این دو نمونه جدید مك‌مینی را همراه با یك ریموت كنترل و نرم‌افزار Front Raw عرضه می‌كند. این نرم‌افزار به عنوان یك رابط گرافیكی امكان تماشای عكس‌ها، ویدیوها فیلم‌ها و همچنین شنیدن آهنگ را از راه دور فراهم می‌كنم نسخه جدید Front Raw به واسطه پشتیبانی از فناوری شبكه‌سازی خودكار اپل،Bonjur، امكان شناسایی خودكار و اشتراك محتوا میان كلیه مك‌های مجهز به قابلیت‌های شبكه‌ای و Front Raw و یا iTunes را فراهم می‌كند.
● سیب سوم: iMac
اپل نیز همچون دیگر تولیدكنندگان دیگر كامپیوترهای دسكتاپ، بخشی از فعالیت خود را به طراحی و تولید سیستم‌های عرضه شده همراه با نمایشگر، صفحه كلید و ماوس اختصاص داده است. آی‌مك اپل نیز در این رده محسوب می‌شود. با این‌حال طراحی منحصربه فرد این محصول آن را از دیگر كامپیوترهای دسكتاپ فعلی كاملا‌ً متمایز ساخته است. برخلا‌ف كامپیوترهای مرسوم كه مادربورد پردازشگر، دیسك سخت و دیگر قطعات آن‌ها در داخل كیس‌های معمولی (عموماً در اندازه ATX) جای گرفته است، اپل كلیه این قطعات را در پشت یك نمایشگر
LCD به‌گونه‌ای جای داده است كه ظاهر آن با یك نمایشگر معمولی تفاوت چندانی نمی‌كند.
حتی بلندگوهای استریوی آی‌مك نیز در داخل بدنه این نمایشگر كه حداكثر پنج‌سانتی‌متر ضخامت دارد، تعبیه شده است. این طراحی فضای اشغال شده آی‌مك را در مقایسه با دیگر كامپیوترهای دسكتاپ به میزان قابل توجهی كاسته است. از این حیث آی‌مك نمونه‌ای تمام عیار از یك كامپیوتر خانگی قرن بیست‌ویكمی است.
از سوی دیگر این شیوه طراحی به محدودترشدن امكان ارتقای سخت‌افزاری این سیستم نیز منجرمی‌شود. به عنوان مثال، در این سیستم‌ها امكان ارتقای كارت گرافیك، به خاطر تعبیه آن روی مادربورد وجودندارد. در نمونه‌های فعلی آی‌مك، تنها قطعه‌ای كه به‌سادگی قابل تعویض است، رم سیستم است.
اما دسترسی به دیگر قطعات سخت‌افزاری مانند هارددیسك در نمونه‌های جدیدآی‌مك، كار وقتگیر و پردردسری خواهد بود. البته ‌اپل در تولید آی‌مك، از قطعاتی با مشخصات فنی روزآمدی استفاده كرده است تا این سیستم‌ها برای اغلب كاربران آن‌ها كمترین نیاز به ارتقا را داشته باشند. این كامپیوترها از پردازنده‌های دوهسته‌ای جدید و كم‌مصرف اینتل با نام Core Duo استفاده می‌كنند.
دو مدل جدید آی‌مك، كه دارای نمایشگرهای هفده و بیست‌اینچی LCD هستند، به ترتیب از نمونه‌های ۸۳/۱ و دو گیگاهرتزی Core duo استفاده می‌كنند كه در مجموع پردازنده‌های سریع و كارآمدی هستند. این دو مدل به ترتیب با ۱۶۰ و ۲۵۰ گیگابایت هارددیسك عرضه می‌شوند و هر دو به كارت گرافیك ۱۲۸ مگابایتی۱۶۰۰ Radeon x و DVD رایتر مجهز شده‌اند. در بالا‌ی نمایشگرهای آی‌مك، یك وب‌كم نیز تعبیه شده است.
اما یكی از ویژگی‌های جالب آی‌مك نیز امكان دسترسی به محتوای چندرسانه‌ای موجود روی سیستم از طریق نرم‌افزارFront Raw و ریموت كنترلی است كه همراه با این كامپیوتر عرضه می‌شود.
● سیب چهارم: PowerMac G۵
سری PowerMac در حال حاضر سریع‌ترین كامپیوترهای اپل هستند كه برای كاربردهای حرفه‌ای طراحی و تولید می‌شوند. سیستم‌های پاورمك دارای كیس‌های آلومینیومی محكم و با وقاری هستند كه تیم طراحان اپل آن را طراحی كرده‌اند. چیدمان اجزای داخل كیس به گونه‌ای است كه همه سیم‌‌ها از چشم كاربر پنهان می‌ماند تا به این ترتیب هم هوا بهتر در داخل آن گردش كند و هم دسترسی به قطعات اصلی سیستم با سهولت هر چه بیشتر امكانپذیر باشد.
بدیهی است به خاطر مشخصات فیزیكی استاندارد پاورمك، این سیستم‌ها از بیشترین امكان ارتقا برخوردارند. به‌طوری كه به عنوان مثال حافظه رم نمونه دو پردازنده‌ای این سیستم‌ها تا شانزده گیگابایت (از نوع DDR۲) قابل افزایش است. در حال حاضر سیستم‌های پاورمك در سه نمونه تولید و عرضه می‌شوند: دو نمونه تك‌پردازنده‌ای كه از پردازنده‌های دو‌هسته‌ای G۵ با سرعت‌های كلا‌ك دو گیگاهرتزی و ۳/۲ گیگاهرتزی استفاده می‌كنند و نمونه دو پردازنده‌ای نیز كه به دو پردازنده دو هسته‌ای ۵G با سرعت كلا‌ك ۵/۲ گیگاهرتز مجهز شده است.
استفاده از گذرگاه‌های PCI - Express امكان استفاده از سریع‌ترین كارت‌های گرافیكی موجود را فراهم می‌كند. طبیعتاً اپل در آینده و در ادامه روند به‌كارگیری پردازنده‌های اینتل در كامپیوترهای خود و برای رفع نیاز كاربران حرفه‌ای، نمونه‌های اینتلی این سیستم‌ها را نیز عرضه خواهد كرد؛ البته با یك نام جدید.
● سیب پنجم: Mac Book Pro
كامپیوترهای همراه اپل از نازك‌ترین و زیباترین نوت‌بوك‌های فعلی موجود در بازار محسوب می‌شوند. سری حرفه‌ای و جدید این نوت‌بوك‌ها كه Mac Book Pro نام دارد، در واقع دومین خانواده از كامپیوترهای اپل می‌باشد كه تاكنون در آن‌ها از پردازنده‌های اینتل استفاده شده است. در حال حاضر اپل فقط نمونه‌های مجهز به نمایشگر ۴/۱۵ اینچی این محصول را در معرض فروش قرار داده‌است. اما انتظار می‌رود به‌زودی مدل‌های مجهز به نمایشگرهایی با ابعاد دیگر نیز از سوی این شركت معرفی شود.
با وجود آن‌كه اپل در هنگام معرفی رسمی Mac Book Pro در ماه ژانویه سال جاری میلا‌دی اعلا‌م كرده بود كه این نوت‌بوك‌ها در دو پیكربندی و با پردازنده‌های دو هسته‌ای ۶۷/۱ و ۸۳/۱ گیگاهرتزی core duo عرضه خواهد شد، در یك غافلگیری خوشحال‌كننده سرعت پردازنده‌های دو نمونه یاد شده، بدون تغییر در قیمت اعلا‌م شده این سیستم‌ها، به ۸۳/۱ و دو گیگاهرتز ارتقا یافته است.
استفاده از نمونه موبایل كارت گرافیكی ۱۲۸ یا ۲۵۶ مگابایتی ۱۶۰۰x، هشتاد یا صدگیگابایت هارددیسك و ۵۱۲ یا یك گیگابایت رم، از مهم‌ترین مشخصات این نوت‌بوك‌ها محسوب می‌شوند. این نوت‌بوك‌ها به وب‌كم داخلی نیز مجهزند و همچون كامپیوترهای سری آی‌مك همراه با یك ریموت كنترل و نرم‌افزار Front Raw عرضه می‌شوند.
اپل در حال حاضر علا‌وه بر سری حرفه‌ای نوت‌بوك‌ها، خانواده دیگری از نوت‌بوك‌های خود را با نام iBook به فروش می‌رساند.
این نوت‌بوك‌ها كه بیشتر برای كاربردهای روزمره و مصارف آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به نوت‌بوك‌های حرفه‌ای این شركت ویژگی‌های فنی پایین‌تری دارند و طبیعتاً قیمت پایین‌تری نیز دارند. در حال حاضر نوت‌بوك‌های سری آی‌بوك به پردازنده‌های G۴ مجهز هستند. اما انتظار می‌رود كه اپل در ادامه مهاجرت به پردازنده‌های اینتل، نوت‌بوك‌های همراه با این محصول را نیز با استفاده از پردازنده‌های كارآمدتر عرضه كند.
● سیب ششم: نمایشگرهای LCD
نمایشگرهای اپل چه از نظر كیفیت تصاویر و چه از لحاظ طراحی، همواره در زمره بهترین نمایشگرهای موجود قرار گرفته‌اند. آخرین سری از نمایشگرهای اپل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این شركت در حال حاضر سه نمایشگر LCD به قطرهای بیست، بیست‌وسه، و سی اینچ عرضه می‌كند.
دو نمونه اول به ترتیب دارای وضوح تصویر ۱۰۵۰ * ۱۶۸۰ و ۱۲۰۰ * ۱۹۲۰ پیكسل می‌باشند و نمونه جذاب سی اینچی دارای وضوح كم نظیر ۱۶۰۰ * ۲۵۶۰ می‌باشد. هر سه نمونه از نظر كیفیت تصاویر پخش‌شده، اغلب نمایشگرهای موجود در بازار را پشت سر می‌گذارند. طراحی زیبا و بدنه آلومینیومی این نمایشگر نیز تكمیل‌كننده این مزایای كیفی هستند. به نظر می‌رسد مشاركت اپل در تولید رابط جدید UDI، راه این شركت را برای تولید نمایشگرهایی بزرگ‌تر و با كیفیت‌تر باز خواهد كرد.
● سیب هفتم: Mightly Mouse
Mightly Mouse تقریباً تنها محصول اپل در سال گذشته بود كه این شركت آن را بدون راه انداختن یك همایش ویژه معرفی كرد! اما گذشته از این موضوع، ماوس چند كلیدی اپل هم حكایتی جالب دارد. اپل پس از سال‌ها عرضه ماوس‌های تك‌كلیدی (با این استدلا‌ل كه استفاده از این ماوس‌ها آسان‌تر و كار با آن‌ها ادراكی‌تر است) سرانجام یك ماوس چندكلیدی عرضه كرده است. اما طراحی ویژه این ماوس باعث‌شده است معرفی این محصول نیز واكنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته باشد.
Mightly Mouse نیز همچون ماوس‌های تك‌كلیدی اپل، دارای یك جداره فوقانی یكپارچه است كه فشردن آن به سمت پایین باعث انجام‌گرفتن عمل كلیك می‌گردد. اما چگونه باید كلیك‌‌های راست و چپ را از هم متمایز كرد؟ در زیر جداره فوقانی این ماوس و در دو طرف گوی پویش آن (كه امكان پویش در جهات مختلف را فراهم می‌كند) سنسورهایی حساس به لمس تعبیه‌شده است و قرارگیری انگشتان كاربر روی هر یك از این سطوح منجر به كلیك راست یا چپ خواهد شد.
اپل ماوس جدید خود را كه با هر دو سیستم‌عامل مك و ویندوز سازگار است، همراه با سیستم‌های آی‌مك عرضه‌می‌كند. اما كاربران دیگر سیستم‌ها در صورت تمایل باید آن را به صورت جداگانه خریداری نمایند.
پرهام ایزدپناه
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید