پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شروع موفقیت آمیز در چلسی


شروع موفقیت آمیز در چلسی
میشائیل بالاك كاپیتان تیم ملی فوتبال آلمان از فصل ۲۰۰۷/۲۰۰۶ به چلسی انگلیس پیوسته و قراردادی را تا سال ۲۰۰۹ با این باشگاه لندنی به امضاء رسانده است. شهرت او به خاطر توانایی اش در بازی در پست های مختلف است. او همان قدر كه می تواند در كارهای هجومی شركت كرده و مؤثر واقع شود، كارهای دفاعی را نیز به خوبی انجام می دهد. به همین دلیل می تواند هر نقشی را در خط میانی تیمش بر عهده بگیرد، ازجمله هافبك هجومی، هافبك وسط دفاعی و نیز هافبك كناری. بالاك یكی از بهترین سرزن های دنیاست و به علاوه از بازیكنانی است كه می تواند به یك اندازه از هر دو پایش استفاده كند. با همین توانایی ها در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ به عنوان بهترین فوتبالیست آلمان انتخاب شد و فقط فرانتس بكن بائر با چهار عنوان مرد سال فوتبال آلمان، هنوز جلوتر از وی قرار دارد.
او همچنین در حال حاضر از محبوب ترین چهره های ورزشی آلمان است كه ترك بایرن و پیوستنش به چلسی انگلیس با موج شدید انتقادات مواجه شد.
بالاك در سال ۲۰۰۴ توسط مربی آن موقع تیم ملی آلمان، یورگن كلینزمان به عنوان كاپیتان تیم ملی و جانشین اولیور كان در این سمت انتخاب شد و این پست را در زمان مربی فعلی تیم ملی، یواخیم لو نیز حفظ كرد.
دقیقاً در اولین دیداری كه برای چلسی به میدان رفت، گل پیروزی بخش تیمش را در مقابل وردربرمن در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند و سه امتیاز این مسابقه را تقدیم خوزه مورینیو كرد. وردربرمن تلاش زیادی كرد تا مسابقه را به تساوی بكشاند، اما چلسی به لطف بالاك كه بر خلاف فرانك لمپارد كه هفته قبل از آن در مقابل چارلتون آتلتیك بسیار عصبی شده بود، توانست نتیجه را حفظ كند. بدین ترتیب عملكرد میشائیل بالاك، لمپارد را تحت فشار زیادی قرار داده است. ملی پوش انگلیسی از چهار ضربه پنالتی آخر خود، سه تای آنها را به هدر داده است. به طوری كه در حال حاضر مسئولیت زدن پنالتی ها بر عهده بالاك خواهد بود. بالاك می گوید: ما در رختكن با هم صحبت كردیم و فرانك گفت كه هیچ مشكلی با پنالتی زدن من ندارد، اما من بازیكنی نیستم كه بخواهم تمام پنالتی ها و ضربات آزاد را خودم بزنم. فرانك بازیكن توانایی است و در فصل گذشته بسیار موفق عمل كرده است.
از آنجایی كه مورینیو اعتقادی به مهاجم كناری ندارد، واضح است كه میشائیل باید در پست هافبك وسط بازی كند. بالاك اضافه می كند: ما می توانیم با سیستم های مختلفی بازی كنیم. هم با سه مهاجم و هم با چهار هافبك. كار سختی نیست، چرا كه فرانك یك سوپر استار است، برای من تفاوتی ندارد كه در جناح چپ و یا راست بازی كنم، برای فرانك هم همین طور. اسی ین نیز بازیكن دیگری است كه در هر پستی در خط میانی می تواند بازی كند. حتی می تواند در كارهای دفاعی به تیم كمك كند. برای تیم مشكلی وجود ندارد. برمن هم همین گونه بازی می كند، به طوری كه در طول بازی در خط میانی مجبور به جنگ های تن به تن می شدیم.
برای پنجمین مرتبه، چلسی توانست در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی آغاز كند، فقط این مسأله باقی می ماند كه آیا این تیم می تواند پس از ۹۰ دقیقه هم توان خود را حفظ كرده و نمایش قابل قبولی ارائه دهد؟ بالاك در این خصوص می گوید: ما در نیمه اول خیلی خوب شروع كردیم، اما پس از آن مقدار زیادی عقب كشیدیم و از دفاع بر حریف فشار وارد كردیم. به همین خاطر هم وردربرمن چند سانتر خوب روی دروازه ما فرستاد و دو سه شانس گلزنی برای خود ایجاد كرد. ما به این موضوع واقفیم و در بین خودمان در این باره صحبت كرده ایم. ما می توانیم بهتر بازی كنیم اما فكر می كنم نتیجه خوبی كسب كردیم. پس از دیدار چلسی با وردربرمن روزنامه آلمانی فرانكفورتر آلگماینه گفت و گوی زیر را با بالاك انجام داده است:
● آیا پیروزی و قهرمانی در جام باشگاه های اروپا به همراه اف.ث.چلسی مهمترین هدف شما در این فصل است؟
- قهرمانی در این مسابقات برایم یك رویاست. ولی مسلماً همه می دانند كه چه حریفان قدرتمندی در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارند.
● پست شما در چلسی چه خواهد بود؟
- من به خاطر مصدومیت فقط دو بازی در لیگ برتر انگلیس انجام داده ام و در هر دو بازی هم در خط میانی در یك فضای لوزی شكل پشت سر مهاجمان تیم قرار داشتم. ولی خوزه مورینیو اغلب تركیب و سیستم را تغییر می دهد، او در سه بازی اول لیگ، سیستم های متفاوتی را پیاده كرد. البته یكی از دلایل آن این بود كه ما چند بازیكن مصدوم داشتیم. مورینیو در كنار سیستم ۲-۴-۴، سیستم ۳-۳-۴ را نیز اجرا می كند كه در آن دو هافبك تیم در نیمی از پست ها انجام وظیفه می كنند. لمپارد هم مثل من گاهی جلو رفته و به كارهای هجومی كمك می كند و هم عقب تر رفته و در كارهای دفاعی شركت می كند. تیم ما و بازیكنان ما بسیار انعطاف پذیرند.
● حالا پس از گذشت چند هفته می توانید مقایسه ای بین كار مربیان در اف.ث.چلسی و اف.ث.بایرن داشت باشید؟
- اینجا جور دیگری تمرین می كنیم. اما الان نمی توانم ادعا كنم كه اساسی تر تمرین می كنیم. ما برای شروع فصل مثل آنچه در مونیخ انجام می دادیم، تمرینات طولانی مدت و استقامتی نداشتیم و البته تمرینات قدرتی اینجا هم به شدت تمرینات بایرن نیست.
● این شیوه مورد پسند شماست؟
- مورد پسند من این است كه هیچ كاری انجام ندهم. اما به هر حال هر بازیكنی می خواهد روی فرم باشد. بدیهی است كه پس از چند سال، می دانم كه باشگاه های مختلف با چه شیوه هایی تمرینات بدن سازی را انجام می دهند. تمرینات در چلسی از لحاظ حفظ توپ خاص تر از بقیه جاهاست. اینجا بیشتر به پاس های كوتاه و سرعت بازی توجه می كنند. تمرینات خوب است، در هر جلسه یك ساعت و نیم تمرین می كنیم. در اینجا دقیقاً مثل بایرن به من خوش می گذرد و تمرینات باعث تفریحم می شود.
● چلسی یكی از امیدهای كسب مقام قهرمانی در جام باشگاه های اروپاست. آیا تفاوت در كیفیت كار بازیكنان چلسی برای شما محسوس است؟
- من واقعاً تحت تأثیر كیفیت كار بازیكنان چلسی قرار گرفتم. در شروع فصل ۲۴ بازیكن در اختیار داشتیم كه در بین آنها چهار بازیكن جوان دیده می شد. این چهار نفر، دیگر در تیم حضور ندارند.
بنابر این الان یك كادر واقعاً كوچك داریم، ولی تقریباً همه این ۲۰ نفر ملی پوش هستند. فقط آنچه مهم است این است كه بتوانیم در قالب یك تیم با یكدیگر هماهنگی لازم را پیدا كنیم.
● قبلاً به نظر می رسید كه وردربرمن شانس خوبی در دیدار مقابل چلسی در لندن داشته باشد.
- نبرد سختی بود. برمنی ها تیم خوبی دارند. این را در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا هم نشان داده بودند. اما امیدوار بودم كه در زمین خود بتوانیم با پیروزی مسابقات را آغاز كنیم.
● بایرن مونیخ، مارك فان بومل را استخدام كرده است و این كار پس از آن بود كه هوینس، رومنیگه و ماگات اظهار داشتند، خلائی كه در خط میانی با رفتن شما ایجاد شده است، بزرگتر از آنی است كه تصور می كردند. آیا این اظهارات باعث شگفتی تان نشد؟
- در هر حال بهتر از این است كه مسئولین بایرن دقیقاً عكس آن را بگویند. قبلاً خیلی تعجب می كردم كه پس از رفتن من گفته می شد كه در بایرن فوتبال بهتری بازی می شود. موضوع ساده ای نیست. الان هم زیبا بازی كردن، خودش یك مسأله است. بایرن و نیز چلسی بیشتر به پیروزی فكر می كنند. فشار انتظارات نیز بسیار بالا بوده و همیشه وجود دارد. البته خیلی عالی است كه تیمی زیبا بازی كند. ولی در درجه اول، موفقیت و پیروزی اهمیت دارد، در تیم ملی هم همین طور. اگر تیمی موفقیت آمیز بازی كند، به طور خودكار خوب هم بازی می كند. من خیلی از عبارت زیبا بازی كردن ناراحت می شوم.
● اگر كسی خوب بازی كند، پیروز می شود، اما اگر كسی زیبا بازی كند می بازد؟
- برای مثال، سال های متمادی رئال مادرید فوتبالی هجومی ارائه می داد. الان آنها فابیو كاپلو را به عنوان مربی آورده اند و نیز بازیكنانی چون فابیو كاناوارو و امرسون كه هر دو در تیم یوونتوس تورین فوتبالی ایتالیایی را به نمایش می گذاشتند. مسلماً اینها فلسفه فوتبال خود را با خود به رئال مادرید می آورند. شیوه ای كه رئال مادرید در این فصل بازی خواهد كرد، به طور حتم از طریق اینها تغییر خواهد كرد، چون هدف این است: كسب موفقیت و بازی توام با پیروزی.
●میشائیل بالاك
متولد: ۲۶ سپتامبر ۱۹۷۶ در گورلیتز آلمان
قد: ۱۸۹ سانتی متر - وزن: ۸۰ كیلوگرم
مدرك تحصیلی: دیپلم از هنرستان ورزش شمنیتس
باشگاه هایی كه در آنها بازی كرده است:
از سال ۲۰۰۶، اف.ث. چلسی انگلیس
۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، اف.ث.بایرن مونیخ آلمان
۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲، بایر لوركوزن
۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹، اف.ث.كایزرزلاترن
۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ شمنیتسر اف.سی (در تاریخ ۱۳ ژوئن ۱۹۹۰ نام تیم كارل ماركس اشتات به شمنیتسر اف.سی تغییر پیدا كرد.)
۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ اف.ث.كارل ماركس اشتات
۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶، بی.اس جی موتور فریتس هكرت كارل ماركس اشتات (از سال ۱۹۹۰ این باشگاه شمنیتسراس فا ۵۱ هكرت نامیده شد.)
در مجموع، ۷۲ بازی ملی و ۳۲ گل زده و ۲۳۲ بازی در بوندس لیگا و ۷۵ گل زده.
موفقیت ها
مقام دوم جهان در سال ۲۰۰۲ و مقام سوم جهان در سال ۲۰۰۶ به همراه تیم ملی آلمان
مقام سوم جام كنفدراسیون ها در سال ۲۰۰۵ به همراه تیم ملی آلمان
قهرمان جام حذفی آلمان در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به همراه بایرن مونیخ و نایب قهرمان این جام در سال ۲۰۰۲ به همراه بایر لوركوزن
قهرمان جام اتحادیه آلمان در سال ۲۰۰۴ به همراه بایرن مونیخ
قهرمان بوندس لیگا در سال های ۱۹۹۸ با كایزرزلاترن، در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ با بایرن مونیخ
سه مقام نایب قهرمانی بوندس لیگا در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ با بایرلوركوزن و در سال های ۲۰۰۴ با بایرن مونیخ
مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید