شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


مترو، زیرپای حادثه


مترو، زیرپای حادثه
همین چند روز پیش بود كه دوباره برق های مترو قطع شد و یكی از قطارهای مترو برای چندمین بار در دالان تاریك و پرپیچ و خم مترو گیر افتاد. مترو یكی از وسایل حمل و نقل عمومی است كه این روزها مقبولیت خاصی برای تردد به قسمت های مختلف شهر پیدا كرده است، اما بروز وقایعی از این دست علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در مسافران مترو، نوعی بی اعتمادی وعدم برخورداری از امنیت برای عبور و مرور را ایجاد می كند، از این رو پرداختن به این موضوع بیش از هر چیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این موضوع را بگذارید كنار اتفاقاتی نظیر سرقت، جیب بری، نزاع و درگیری. فكر می كنید روزی چند بار اتفاقاتی از این دست در مترو رخ می دهد؟ شاید هم با شنیدن این خبر پیش خود فكر كنید، مسئول رسیدگی به این تخلفات و مرجع برخورد با آنها و در نهایت ایجاد امنیت مترو چه كسی است. مسئولان مترو ، نیروی انتظامی یا هر دو.
در هر صورت، در كنار اتفاقات گاه بی گاهی مانند قطع شدن برق و ریزش زمین، امنیت مترو در پیچ و خم بوروكراسی همچنان مغفول مانده تا روزی كه حادثه ای جدی برای بیدار شدن مسئولان مربوطه رخ دهد.
سه سال پیش مسئولان مترو به این نتیجه رسیدند كه باید به مقوله امنیت مترو به عنوان یك شبكه زیرزمینی حمل و نقل بیشتر توجه شود.بر همین اساس طرح حضور «پلیس مترو» در ایستگاه های این شبكه كلید خورد.
اهمیت موضوع به قدری بود كه سردار طلایی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در مصاحبه ای و شورای امنیت كشور نیز با ابلاغ رسمی مصوبه خود در سال ،۸۴ بر ضرورت استقرار نیروهای پلیس در ایستگاه های مترو تاكید كردند.
●بوروكراسی مهمترین مانع حضور نیروهای پلیس در مترو
تامین امنیت ایستگاه ها، حفاظت از تاسیسات مترو و جلوگیری از تخلفاتی چون سرقت، جیب بری، نزاع، مزاحمت و در نهایت تامین امنیت مسافران مترو مهمترین مسائلی بود كه مسئولان مترو با اشاره به آنها بر ضرورت حضور حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از نیروهای پلیس (در گام اول) در ایستگاه های مترو تاكید كردند اما به اعتقاد آنان «بوروكراسی پیچیده در نیروی انتظامی» تا به امروز مانع از تحقق این طرح امنیتی شده است.
از سوی دیگر این نیروها قرار بود بعد از گذراندن آموزش های ویژه توسط نیروی انتظامی با لباس فرم مخصوص و با تمام اختیارات پلیس تحت فرماندهی ناجا، از سال ۸۴ در ایستگاه ها مستقر شوند. اما بر اساس آخرین اظهارات مسئولان مترو تا به امروز اقدام خاصی در رابطه با آموزش نیروها انجام نگرفته است و نیروهای موردنظر همچنان منتظر دریافت آموزش هستند. (این در حالی است كه مدیر عامل شركت متروی تهران در ۲۱ اسفند ۸۴ از آغاز آموزش نیروهای پلیس خبر داده است).
با وجود آن كه سردار طلایی در گفت و گویی با خبرنگار اجتماعی فارس علت به تعویق افتادن اجرای این طرح را تامین تجهیزات مورد نیاز پلیس در ایستگاه های مترو اعلام می كند اما اظهارات هاشمی مبنی بر آمادگی این شركت برای تامین تجهیزات مورد نیاز پلیس مترو (با وجود هزینه ۴ میلیارد تومانی آن) و انتظار مسئولان این شركت برای تامین ۷۰۰ نیروی انسانی، اظهارات فرمانده نیروی انتظامی را نقض می كند.
●طرح پلیس مترو زمان آغاز ندارد
با وجود آنكه از نظر مسئولان نیروی انتظامی و مترو هیچ تردیدی نسبت به ضرورت استقرار نیروهای پلیس در مترو وجود ندارد و تخطی از اجرای این مصوبه شورای امنیت كشور نیز وجود ندارد اما معلوم نیست كه چرا هیچ یك از مسئولان، زمان مشخصی را برای اجرای طرح اعلام نمی كنند و آینده نزدیكی كه سردار طلایی در گفت و گوی خود اعلام كرده است چه زمانی خواهد بود؟
نكته قابل توجه تر اینكه شورای امنیت كشور نیز تاكنون نسبت به عدم اجرای مصوبه خود واكنشی نشان نداده است!
با وجود تاكیدات سردار طلایی در دویست و چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران مبنی بر ضرورت راه اندازی هر چه سریعتر «پلیس مترو» به عنوان یكی از مراكز پرخطر برای شكل گیری جرایم خطرناك و زیرزمینی و اظهارات محسن هاشمی مبنی بر استقرار نیروهای پلیس در ایستگاه ها از نیمه دوم سال ۸۵ اما روند اقدامات برای اجرای طرح به قدری كند است كه حتی مدیرعامل مترو خود نیز چشم امیدی نسبت به اجرای آن تا پایان سال جاری ندارد، به گونه ای كه از نظر وی اگر این روند كند ادامه داشته باشد ایستگاه های مترو امسال را نیز بدون پلیس به پایان خواهند رساند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید