پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رازهای ثروتمندترین مرد جهان


رازهای ثروتمندترین مرد جهان
بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان است كه ۱۱ سال متوالی برنده این عنوان بوده و دارایی او در حدود ۵۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌‌شود. گیتس در سن ۴۳ سالگی ثروتمندترین مرد جهان بود.
او از سن بیست سالگی تاكنون رییس شركت مایكروسافت بوده است كه ارزش آن چیزی در حدود پنجاه میلیارد دلار است. گیتس با دگرگونی مایكروسافت و تبدیل آن به یك بازیگر مهم در صنعت كامپیوتر و استفاده از جایگاه برتر جدید برای ایجاد بستری جهت رشد بیشتر در برنامه‌های كاربردی فكر خود را به منصه ظهور گذاشت. گیتس از همان ابتدا و خیلی زود دریافت كه اگر بخواهد فكرش را به نتیجه برساند، لازم و ضروری است كه یك استاندارد صنعتی ایجاد شود. او همچنین می‌‌دانست كه اگر هر كسی زودتر و قبل از همه به آنجا برسد فرصت و شانس مهم‌تری برای داشتن قدرت در صنعت كامپیوتر را خواهد داشت. ثروت گیتس به اندازه‌ای است كه خارج از درك ماست و این خود هم مایه رشك ما است و هم كنجكاوی ما را برمی‌انگیزاند اما آنچه مهم می‌‌نماید شیوه كسب و كار گیتس است كه در آن گیتس به مدیران هشدار می‌‌دهد؛ (به همه كسب و كارها هشدار می‌‌دهم حتی اگر تاكنون در صنعت خود بی‌‌رقیب هستید، ممكن است به زودی مورد هجوم بازیگران داد و ستد اینترنتی قرار بگیرید!) در واقع گیتس پدیده قرن بیستم یعنی بزرگ‌ترین غول كامپیوتری است كه طلوع برق‌آسای وی همراه با شهرت و اقبالش، موید ظهور یك نظم تجارت جهانی جدید است. در این نوشتار برآنیم تا به توصیه‌های بیل گیتس برای موفقیت در كسب و كار اشاره كنیم تا با شیوه كسب و كار و رازهای موفقیت این غول كامپیوتری آشنا شویم، چرا كه خیلی از مردمان جهان نمی‌‌دانند و یا نمی‌‌توانند از كسب و كار خود بهره لازم را ببرند و به سوددهی برسند.
●دانش و آگاهی در خدمت اندیشه‌
مهم‌ترین توصیه بیل گیتس، ثروتمندترین مرد جهان و غول كامپیوتری قرن بیست و یكم، برای موفقیت در كسب و كار این است كه دانش و آگاهی را به خدمت اندیشه‌های راهبردی درآوریم و برای این منظور گیتس، رعایت نكات زیر را ضروری می‌‌داند:
-۱ خبرهای ناگوار را با شتاب پخش كنید.
گیتس عقیده دارد یكی از ویژگی‌های یك مدیر خوب این است كه بتواند به جای انكار خبرهای بد، با آنها كنار بیاید و چگونگی خبرها را به خوبی شناسایی كند. پس مدیران عامل، باید خبرهای بد را جستجو و پذیرش كنند و سازمان را به پاسخگویی مناسب بدان تشویق كنند و به این مهم اطمینان داشته باشند كه خبرهای بد نیز همانند خبرهای خوش در مدیریت خریدار دارد. همچنین به نظر گیتس توانایی یك شركت در میدان رقابت به توان پاسخگویی آن شركت در برابر رخدادهای برنامه‌ریزی نشده (خوب و یا بد) بستگی دارد،‌گیتس توصیه می‌‌كند باید اشتباه‌های ارزشمند - تجربه‌های شكست خورده در راهی درست - را ارج بنهیم و به آنها پاداش دهیم.
-۲ خبرهای بد را به خوب تبدیل كنید.
گیتس عقیده دارد برای موفقیت در كسب و كار باید به پیشواز خبرهای بد برویم تا جاهایی را كه نیاز به بهسازی دارند بشناسیم و خبرهای بد را به پیامدهای خوب تبدیل كنیم. گیتس برای موفقیت در این امر توصیه می‌‌كند (ناخشنودترین مشتریان) را به عنوان بزرگ‌ترین منبع یادگیری مدیریت دریابیم و در كسب و كار خود ساختار و سیاست‌هایی پیاده كنیم كه شكایت‌ها را با شتاب و بی‌‌واسطه با راه‌حل‌ها پیوند دهند.
-۳ بهره هوشی سازمان خود را بالا ببرید.
این بحث را با سخنی از (جك ولش) رییس هیئت مدیره جنرال الكتریك آغاز می‌‌كنیم كه می‌‌گوید: (توان یادگیری و به عمل درآوردن پرشتاب آموخته‌ها،‌ بزرگ‌ترین امتیاز رقابتی را در اختیار سازمان می‌گذارد.) گیتس برای آنكه بهره هوشی سازمان خود را بالا ببرد، توصیه می‌‌كند از (مدیریت دانایی) استفاده كنیم؛ یعنی اطلاعات را گردآوری و سازماندهی كرده و سپس به كاربرانی كه بدان نیاز دارند، برسانیم و برای بهسازی پیوسته اطلاعات از راه تجزیه و تحلیل داده‌ها با دیگران همكاری داشته باشیم. همچنین باید بر روی بزرگ‌ترین دارایی یعنی (افراد باهوش) سرمایه‌گذاری كنیم و افراد هوشمند را به استخدام سازمان درآوریم، چرا كه آنان كارهای فكری می‌‌كنند. گیتس نقش مدیرعامل را در بالا بردن بهره هوشی سازمان بسیار موثر می‌‌داند و عقیده دارد كه نقش مدیر عامل در بالا بردن بهره هوشی شركت حكم می‌‌كند تا محیط كار را به گونه‌ای بیافریند كه همه برای بهتر شدن شرایط كلی كار فكر كنند.
-۴ به یاد داشته باشید كه بردهای بزرگ با خطرهای بزرگ همراهند.
به نظر گیتس در آغوش كشیدن پیروزی‌های بزرگ، گاهی به خطر كردن‌های بزرگ نیاز دارد و باید در صنعت، اطلاعات را جانشین موجودی انبارها كنیم و در فعالیت‌های دانش‌بر، اطلاعات را برابر خطرها قرار دهیم. گیتس در این خصوص می‌‌گوید: (دور بودن از اطلاعات در میدان كارهای دانش‌بر، همانند جدا كردن مغز از یك دانشمند فرهیخته است.)
●جمله های طلا‌یی
_ از زندگی خود لذت ببرید، بدون آن كه آن را با زندگی دیگران مقایسه كنید.
_ هنگامی كه چشمان ما نمی‌‌تواند مسیر را مشاهده كند، امید، قدم‌های ما را در مسیر صحیح قرار می‌‌دهد.
_ اندیشیدن تا زمانی كه با عمل همراه نباشد، خلاقانه نیست.
_ یك انسان خردمند، فرصت‌ها و شانس‌ها را می‌‌سازد، نه این كه در انتظار آنها بنشیند.
_ هیچ كسی جز خود ما مسئول بدبختی و خوشبختی‌های ما نیست.
_ بكوشید عظمت در نگاهتان باشد، نه آنچه بدان می‌‌نگری.
_ با الهام از نیروی ایمان، خود را به سوی موفقیت سوق دهید.
_ عادت كنید كه بلند و قاطع حرف بزنید تا احساس قدرت كنید.
● تا بی نهایت از تقلید كوركورانه بپرهیزیم
یكی از درس‌های مهمی كه در زندگی باید بیاموزیم این است كه متضاد شجاعت، ترسو بودن نیست، بلكه پیروی كوركورانه و كپی كردن روش زندگی دیگران است. ممكن است شما سال‌های پرارزش و برگشت‌ناپذیری را صرف پیروی از دیگران كرده باشید،‌ در صورتی كه از این مساله غافلید كه همان افراد در حال تقلید از خود شما هستند!
به راستی چه چیزی باعث می‌‌شود كه در زندگی، رفتارها و نوع تصمیم‌گیری و دیدگاه‌هایمان كپی‌برداری از دیگران باشد. به عنوان مثال چرا اگر دوستان ما ازدواج می‌‌كنند، یا تحصیلات دانشگاهی دارند یا جای خاصی زندگی می‌‌كنند و یا كارهای دیگری در زندگی‌شان انجام می‌‌دهند، ما هم باید همان كارها را بكنیم؟ شاید اتفاقات فوق باید در مقطع زمانی دیگری برای ما رخ بدهند و یا حتی ما باید زودتر آن را انجام می‌‌دادیم و یا چه بسا،‌ هیچ زمانی نباید در مورد ما، آن اتفاق‌ها رخ دهد.
چرا اغلب خود را با دیگران مقایسه می‌‌كنیم و ارزش‌های وجودی خویش را زیر سوال می‌‌بریم. بیایید خود را از این تقلید كوركورانه ذهنی رهایی بخشیم و بیاموزیم كه خداوند به همه انسان‌ها استعدادهای به خصوصی عطا كرده است، اگر ما در زمینه‌ای از زندگی موفق نیستیم،‌ مطمئنا در زمینه‌های دیگر زندگی‌مان موفق عمل كرده‌ایم و می‌‌توانیم به آنها افتخار كنیم.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید