جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


هنر زن بودن


هنر زن بودن
در گذشته زن خوب كسی بود كه تمام و كمال به زندگی خود می پرداخت و لحظه ای از وظایف خانه داری و بچه داری خود غافل نمی شد. بر این اساس وقتی دختری ازدواج می كرد، به او می گفتند: همان طور كه با لباس سفید از این خانه می روی، باید با كفن سفید برگردی! اما اكنون اصول اخلاقی و خانوادگی به سرعت در حال تغییر است. آمار طلاق های ناشی از عدم تفاهم! سر به فلك می زند. زندگی خود را نجات بدهید.تا كی می خواهید همسر خود را مطابق میل و سلیقه خود بسازید؟ آیا هنوز عبرت نگرفته اید؟! این مقاله به هنر زن بودن می پردازد و راهكارهای مناسب حفظ زندگی خانوادگی را نشان می دهد.
●همه كس شوهر خود باشید
مارسیو آلوش، نویسنده كتاب زندگی در كوبای انقلابی می گوید: اگر می خواهی در زندگی ات موفق باشی، برای شوهرت یك مادر، یك همسر، یك دختر و یك دوست باش.
معنای بسیار عمیقی در پشت این جمله نهفته است كه باید بسیار با دقت با آن روبه رو شوید. هر كدام از چهار نقش بالا روزی در زندگی به كار می آید، بعضی از نقش ها را نیاز است كه بیشتر داشته باشیم و بعضی دیگر را كمتر. به موقع برای همسر خود مادر باشید، به موقع یك دوست و...، اما دقت كنید كه اگر نقشی را در جای خود ایفا نكنید، فجایع زیادی را به بار می آورد كه بخشی از طلاق های جامعه ما به خاطر ایفای غلط نقش زن در خانواده است.
كافی است تا در زمانی كه باید به ایفای نقش یك همسر بپردازید، نقش مادر را بازی كنید! یا به جای ایفای نقش دوست، نقش دختر همسرتان را اجرا كنید! این كار به غرور مردتان لطمه وحشتناكی را وارد می سازد كه گاهی جبران آن ناممكن خواهد بود و سرآغاز بسیاری از دعواهای خانوادگی خوا هد شد .
همسر من همیشه مثل مادرم مراقب من است. دیگه خسته شده ام از بس كه با دلسوزی های مادرانه و بكن نكن، زندگی ام را تحت كنترل خود درآورده. من هم آدمم، من هم برای خود شخصیتی دارم. ناسلامتی مرد خانواده ام.. و یا هرگز نمی توانم دوكلمه حرف جدی با همسرم بزنم. بلافاصله مثل دختر بچه ها خودش را لوس می كند. بعضی وقت ها واقعاً از این كارهایش خسته می شوم. من هم احتیاج به كسی دارم كه بتوانم روی همدلی هایش حساب كنم...
اینها دو نمونه از صدها نمونه شكایات آقایان است. از امروز روی نقش خود در زندگی تمركز بیشتری داشته باشید. زندگی مانند صحنه تئاتر است. ایفای اشتباه یك نقش در آن، كل بازی ها را زیر سؤال می برد!
●مراقب حرف زدن خود باشیم
شیوه به كار بردن درست و به جای كلمات، یكی از هنرهای خانم ها است. كلمات وقتی با لحن خوبی بیان می شوند حتی شیری خشمگین را نیز آرام می كند چه برسد به مرد خانواده كه به عشق همسر و بچه هایش از صبح مشغول كار و تلاش است. از گفتن خبرهای بد وقتی كه شوهرتان تازه به خانه آمده است، بپرهیزید. گله و شكایت از بچه ها، خبرهای ناگوار تصادف و بیماری، دعواهای خانوادگی، گله از خانواده همسر و... نیز جزو گروه خبرهای بد قرار می گیرد. متأسفانه بسیاری از خانم ها به محض اینكه شوهرشان به خانه می آید شروع به تعریف مسائلی می كنند كه به جای آنكه مرهمی روی ذهن خسته شوهرشان باشد، بیشتر او را عصبی می كند. كار اشتباه دیگری كه بسیاری از خانم ها انجام می دهند، دادن قبض آب و برق و تلفن در لحظه ورود همسر به خانه است. این كار به طرز وحشتناكی برای مردتان آزاردهنده خواهد بود به ویژه اگر آن روز از نظر كاری نیز مشكلاتی را از سر گذرانده باشد. این مسئله عموماً موجب دعوا و بگومگو می شود و همانند ریختن قطره آبی در لیوان لبریز از آب است. در واقع این كار سبب سرریز شدن آن می شود. اعصاب هر كسی نیز نقطه بحرانی دارد. نگذارید كه آستانه صبر و تحمل همسرتان به انتهای خود برسد.
همچنین سعی كنید كه كلمات مناسب را با لحنی خوب و خوشایند به كار ببرید. آقایان نسبت به نوع كلمات و نحوه ادا كردن آن بسیار حساس هستند. بعضی از كلمات نیز، هر چند هم كه بدون منظور خاصی ادا شوند، چنان اثر بدی بر مخاطب می گذارد كه تا مدت های مدید سبب بحث و بگو مگو بین شما و آن فرد می گردد. با كمی مراقبت از كلمات خود و طرز بیان آنها، زندگی آرامی را برای خود و همسرتان تدارك ببینید.
●از مقایسه بپرهیزید
این كار یكی از بدترین توهین هاست. پیامی كه این حرف و عمل به همسرتان می رساند این است كه تو توانایی تهیه زندگی مطابق زندگی دیگران را برایم نداری و این ناشی از ضعف و بی لیاقتی توست. این مسئله موجب دلسردشدن همسرتان از زندگی می شود و باعث می گردد كه او، بعد از مدتی به این نتیجه برسد كه هیچ چیز شما را راضی و خشنود نمی كند، پس برای چه زحمت بكشد؟
مشوق شوهر خود باشید. حتی اگر فكر می كنید كه او كند عمل می كند، كنار او گام بردارید و همواره با تحسین ها و تشویق های خود، شرایط را برای پیشرفت و آرامش او فراهم كنید.مقایسه افراد با یكدیگر از نظر نوع رفتار، برخورد، اخلاق، شرایط مالی، خانوادگی و... تنها و تنها موجب ایجاد یك حس بد در همسرتان می شود. آیا خود شما دوست دارید كه با دیگری مقایسه شوید؟!
حتی اگر دلتان می خواهد، همسرتان به گونه خاصی باشد یا عمل كند، این فكر خود را در قالب مقایسه كردن به او نگویید. كمی فكر كنید و صادقانه به این سؤال جواب دهید: چه چیز برایتان مهم است؟ رسیدن به هدف مورد نظر یا به كرسی نشاندن حرفتان؟
هر فردی می تواند به هدف خود برسد بی آنكه آن حرف، در قالب توهین و مقایسه باشد. همچنین یك نفر به راحتی می تواند حرف خود را به كرسی بنشاند، ولی این كار را چنان انجام دهد كه بعد از مدتی رابطه ای سرد، جایگزین آن رابطه پر مهر و عاشقانه نخستین نشود .
●مرد خود را در اولویت قرار دهید
این مورد یكی از مهم ترین مواردی است كه هر فردی باید در زندگی به آن توجه كند. كاری كه اغلب زنان، یا به خاطر غروری بی جا و یا به خاطر بی درایتی انجام نمی دهند. خانم های عزیز! به خاطر داشته باشید كه هیچ چیز دردناكتر از عدم اجرای این قانون! برای مردتان نیست. بسیاری از خانم ها فكر می كنند كه شوهرشان همیشه به همین صورت در كنارشان خواهد بود، پس باید بیشتر به فكر دوستان و افراد خانواده و فامیل باشند! یادتان باشد كه این طرز فكر تاكنون زندگی بسیاری از زنان را از هم پاشیده است و دور از انتظار نیست كه شما نیز نفر بعد باشید!
یكی از روانشناسان می گوید: با دقت تمام به حرف های همسر خود گوش دهید، حتی اگر صحبت های او در مورد مسائلی است كه شما هیچ پیش زمینه یا علاقه ای به آن ندارید و به طور كلی توجه نشان دادن به آن مسائل برای شما خسته كننده است. به خاطر داشته باشید كه شما باید به صرف اینكه همسرتان درباره مسائل كاری خود یا مسائل مورد علاقه اش با شما حرف می زند، خستگی را فراموش كرده و شنونده خوبی باشید.
یك توصیه جدی! حتی اگر بوی سوختگی غذایتان از آشپزخانه می آید، حرف شوهرتان را قطع نكنید! بسیاری از خانم ها، متأسفانه قدرت درك این مسئله را ندارند و نمی دانند كه اگر خواهان یك زندگی خوب هستند، باید شنونده خوبی نیز باشند. این نكته مهم را به خاطر داشته باشید كه اگر شوهرتان حرف های خود را به شما نزند، آن را به جای دیگر خواهد برد و دیگری را برای درد دل انتخاب خواهد كرد. آیا شما همین را می خواهید؟!
همیشه دقت كنید كه یك مرد به تلفن های همسر خود بسیار حساس است و آن را نشان بی توجهی همسر به خود می داند. بعضی از مردها شاید به فردی كه مخاطب همسرشان است، حساس باشند ولی مطمئن باشید كه همه مردها نسبت به بی توجهی مداوم همسرشان به خود، طی مكالمه تلفنی حساس هستند.این مورد كاملاً واضح و مشخص است. زیرا هر مردی این كار را نشانه بی علاقگی و توهین همسر خود می داند، زیرا یك مرد معتقد است كه اگر برای همسرش ارزش داشت، او تلفن را قطع می كرد و مثلاً یك لیوان آب به او می داد! همه این موارد و اتفاقات نشان می دهد كه یك زن هنگامی در زندگی خود موفق خواهد بود كه پیوسته اولویت و ارزش مرد خود را در زندگی چه در قالب كلمات و چه در قالب اعمال به او نشان بدهد. اگر تاكنون در این زمینه اشتباهاتی را مرتكب شده اید، بجنبید. یك دقیقه دیگر نیز دیر خواهد بود! غرور مرد خود را حفظ كنید، ولی پیش از آن به خاطر داشته باشید كه اگر به خود احترام نگذارید و برای خود ارزش قائل نباشید، زندگی را به كام خود و همسرتان تلخ خواهید كرد. هر مردی خواهان این است كه همسری قدرتمند و با اعتماد به نفس بالایی داشته باشد به شرط آنكه باور داشته باشد مرد زندگی اش از او قدرتمند تر و با اعتماد به نفس تر است!
ندا نصیری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید