شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ماساکی‌ ایمایی


ماساکی‌ ایمایی
وی‌ در ۱۹۳۰ در توكیو متولد شده‌ است‌ . بعنوان‌ مشاور تا بحال‌ بیش‌ از ۲۰۰ سازمان‌ را راهنمایی‌ نموده‌ است‌ . در ۱۹۸ موسسه‌ كایزن‌ را تاسیس‌ نموده‌ است‌ تا شركتهای‌ غربی‌ را با مفاهیم‌ كایزن‌ ، سیستم‌ ها و ابزارها آشنا سازد .
در همان‌ سال‌ كتاب‌ "كایزن‌ ،كلید موفقیت‌ در رقابت‌ ژاپنی‌ " را تألیف‌ نموده‌ است‌ . او كایزن‌ را به‌ معنای‌ارتقای‌ مستمر فرایندها ، بوسیله‌ تمام‌ كاركنان‌ و بدون‌ صرف‌ هزینه‌ های‌ زیاد معرفی‌ نموده‌ است‌ و هدف‌ آنرا اطمینان‌ از روحیه‌ ارتقای‌ مستمر و پذیرش‌ تغییرات‌ مداوم‌ از طرف‌ تمام‌ كاركنان‌ می‌ داند . آقای‌ ایمایی‌ معتقد است‌ كه‌ اغلب‌ سازمانها هنوز كیفیت‌ را معادل‌ هزینه‌ های‌ بالا می‌ دانند . وی‌ مهمترین‌ چالش‌ مدیریت‌ راارتقای‌ كیفیت‌ و كاهش‌ هزینه‌ ها می‌ دانند ، چون‌ آن‌ را خواسته‌ و انتظار مشتریهای‌ امروزه‌ می‌ داند .
او معتقد است‌ كه‌ مدیریت‌ آمریكایی‌ همچنان‌ به‌ نتایج‌ توجه‌ داشته‌ و به‌ فرایندهای‌ مركزی‌ و كلیدی‌ كه‌ منجر به‌ارزش‌ افزوده‌ می‌ شود توجه‌ می‌ نمایند ، و اغلب‌ به‌ عوامل‌ محیطی‌ مانند مدیریت‌ مالی‌ ، بازاریابی‌ و توسعه‌ و پژوهش‌ كه‌ در جای‌ خود مهم‌ هستند توجه‌ می‌ كنند . ایشان‌ این‌ موارد را محل‌ ایجاد ارزش‌ افزوده‌ نمی‌ داند .
او محل‌ واقعی‌ عملیات‌ و اجرا را گمبا (GEMBA) توصیف‌ می‌ كند . او اعتقاد دارد كه‌ تمركز روی‌ امور مالی‌ نتایج‌كوتاه‌ مدت‌ را در پی‌ خواهد داشت‌ در حالیكه‌ در ژاپن‌ سیستم‌ اقتصادی‌ و نگرش‌ سهامداران‌ بیشتر روی‌ نتایج دراز مدت‌ متمركز گشته‌ است‌ .
آقای‌ ایمایی‌ ویژگی‌ سازمانهایی‌ كه‌ در هزارهٔ‌ جدید بقا خواهند داشت‌ را انعطاف‌ متناسب‌ با نوسانات‌ انتظارات‌ و ارتقای‌ كیفیت‌ بهمراه‌ كاهش‌ هزینه‌ می‌ داند . اغلب‌ مدیران‌ كاهش‌ هزینه‌ ها را با قطع‌ هزینه‌ ها مترادف‌ می‌دانند در حالیكه‌ آقای‌ ایمایی‌ كاهش‌ هزینه‌ها را نتیجه‌ مدیریت‌ بهتر هزینه‌ می‌ داند.
وی‌ چاره‌ پاسخ‌ به‌ نیاز مشتری‌ را توام‌ با سود سازمانی‌ برقراری‌ سیستم‌ "درست‌ بموقع‌ " می‌ داند و برای‌ كسب‌موفقیت‌ در این‌ سیستم‌ روش‌ گمبا ـ كایزن‌ را توصیه‌ می‌ نماید .
مهندسی‌ مجدد به‌ ارتقای‌ ناگهانی‌ فرایندها و سازمانها گفته‌ می‌ شود كه‌ روی‌ مناطق‌ محدودی‌ از مشكلات‌ در سازمان‌ توجه‌ داشته‌ و ارتقای‌ محدودی‌ را در پی‌ خواهد داشت‌ .
وی‌ معتقد است‌ كه‌ مهندسی‌ مجدد در فرایند تغییر سازمان‌ نقش‌ داشته‌ و در مواقع‌ معمولی‌ نتایج‌ ثابت‌ و كوتاه‌ مدت‌ در پی‌ خواهد داشت‌ . او مهندسی‌ مجدد را مانند نوآوری‌ می‌ داند و برای‌ پیروزی‌ و بقا ،نوآوری‌ باید همیشه‌ اتفاق‌ افتد ولی‌ تا بحال‌ اینچنین‌ نبوده‌ است‌ .نمی‌ توان‌ انتظار داشت‌ كه‌ مهندسی‌ مجدد در همه‌ زمانها اتفاق‌ افتد كه‌ در اینصورت‌ منجر به‌ فاجعه‌ می‌ شود .كایزن‌ یك‌ فرایند ارتقای‌ مستمر است‌ .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید