شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


متفاوت مثل روزنامه Que


متفاوت مثل روزنامه Que
بیایید با یك روزنامه كاملاً متفاوت آشنا شوید. نام این روزنامه Que است.
روزنامه Que یك تحریریه مركزی دارد كه در مادرید مستقر است و ۱۲ نسخه متفاوت چاپ می‌‌كند كه در نقاط مختلف اسپانیا توزیع می‌‌شود و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این ۱۲ نسخه در ۱۳ شهر اسپانیا توزیع می‌‌شوند.
نكته متمایز این روزنامه این است كه تحریریه‌ اصلی‌اش در مادرید مستقر است و تحریریه‌های سیاری هم دارد كه می‌‌توانند در نقاط مختلف مستقر شوند و در عین حال با تحریریه مركزی در ارتباط باشند.
ارتباط تحریریه‌های سیار با تحریریه مركزی از طریق خطوط ارتباطی با پهنای باند كم صورت می‌‌گیرد و در عین حال از خطوط ADSL نیز استفاده می‌‌شود.
ببینید این روزنامه رایگان چطور در عین تمركزگرایی تیم‌های پراكنده دارد و از چه روش‌هایی برای این كار استفاده می‌‌كند. این روزنامه با اتوماسیون، هم خودش را به مخاطبان خودش نزدیك‌تر كرده و هم با چاپخانه‌های مختلف از راه دور، ارتباط نزدیكی دارد.
این مطلب را از پایرا برایتان ترجمه كرده‌ایم.
اواسط روز است كه وارد ایستگاه راه‌آهن والنسیا (اسپانیا) می‌‌شوم. چرخی دور و اطراف می‌‌زنم بلیت خودم را تهیه می‌‌كنم و یك فنجان قهوه سفارش می‌‌دهم. ناگهان صدای یك چاپكار به گوشم می‌‌خورد كه دارد با چند نفر دیگر درباره خبرهای صبح حرف می‌‌زند. تعجبم هنگامی بیشتر می‌‌شود كه می‌‌فهمم تحریریه یك روزنامه در بخشی از ایستگاه مستقر هستند. این دیگر چیست؟ روزنامه‌ای برای مسافران؟
بله، در واقع تحریریه‌ای كه من دیدم تحریریه سیار یك روزنامه رایگان بود به نام Que.
با روزنامه‌نگاران صحبت می‌‌كنم. آن‌ها می‌‌گویند این روزنامه قرار است بین افراد محلی به روزنامه‌ای همگانی تبدیل شود. با آن‌ها درباره چند مسأله از محله خودم صحبت می‌‌كنم كه به گمانم دارای ارزش خبری است. دیدن این‌كه روزنامه‌ای در تماس با عامه مردم باشد و در جست‌وجوی خدمت به آن‌ها برآمده باشد، جالب است.
داشتن تحریریه سیار یكی از راه‌هایی است كه گروه «ركولتوس» (Recoletos Group) می‌‌خواهد با تكیه بر تكنولوژی‌های نوین، خودش را به توده مردم نزدیك‌تر سازد. در واقع روزنامه Que تازه‌ترین محصول تحریری این گروه است.
روزنامه Que در حقیقت روزنامه‌ای رایگان است كه با ۱۲ چاپ در سیزده شهر اسپانیا در تیراژ یك میلیون نسخه توزیع می‌‌شود. اگرچه این روزنامه در سراسر اسپانیا شعبه دارد، اما زیرساخت آن و نیز طراحی آن به گونه‌ای صورت گرفته تا در مادرید متمركز باشد.
گروه «ركولتوس» در این نوع تمركزگرایی، پیشتاز است. در واقع گروه «ركولتوس» مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را در اختیار دارد كه توسط سایر روزنامه‌ها از جمله روزنامه‌های ورزشی و مالی نظیر ماركا (Marca) و اكسپانسیون (Expansion) به‌كار گرفته شده است. این قابلیت تحرك در عین تمركز را می‌‌توان با امكانات تكنولوژیكی به‌دست آورد كه در مجموعه راه‌حل‌های موسوم به هزاره بین رسانه‌ای پروتك (Protec’s Milenium Cross Media) وجود دارد و یا بهتر است بگویم در LSO یا «بهینه‌سازی با سرعت پایین» (Low speed optimization) كه در واقع یك پروتكل ارتباطی موجود در پروتك (Protec) است. این پروتكل ارتباط مؤثر با پایگاه‌های داده‌ها از طریق خطوط ارتباطی باند محدود (Low Bandwidth) را فراهم می‌‌سازد.
●نزدیك بودن به مردم
داشتن تحریریه یا سرویس خبری سیار به روزنامه‌ها كمك می‌‌كند تا خود را به خوانندگانشان نزدیك‌تر سازند. ایده‌آل مبتنی بر مشاركت شهروندان در روند ارتباط بالاخره به واقعیت تبدیل می‌‌شود و در نتیجه جست‌وجوی روزنامه‌نگاران برای اطلاعات حالت مستقیم‌تری برای خود گرفته و پیامد آن دست یافتن به مطالب با كیفیت‌تر خواهد بود.
پیشرفت ارتباطات دوربرد و به‌طور همزمان كاهش هزینه‌ها در این بخش باعث شده تا ایجاد سرویس‌های خبری سیار آسان شود و بنابراین تجربه Que در والنسیا صرفاً یك نمونه است. در واقع ایجاد سرویس خبری سیار و اسكان دادن آن در ایستگاه راه‌آهن فقط دو ساعت وقت گرفت. پنج روزنامه‌نگاری كه در ایستگاه مزبور مستقر شدند بدون استفاده از تكنسین‌ها، خودشان مطالب روزانه‌شان را از طریق یك روتر kbps ۳۸۴/۱۲۸ ارسال كردند.
آن‌ها ادیت مطالبشان را هم در محیط wysiwyg (آن‌چه می‌‌بینی همان چیزی است كه به‌دست می‌‌آوری) انجام داده و مطالب محلی خودشان را به مؤثرترین شكل ممكن انتقال دادند درست مثل این‌كه در تحریریه مركزی اصلی خودشان مستقر باشند. این كار در عین حال باعث شد تا مسافرانی كه در ایستگاه بودند درك دقیق‌تری از كارهای روزنامه‌نگاری به‌دست آورند و از نزدیك با نویسندگان این روزنامه رایگان ارتباط برقرار كنند.
الكس پالومو مدیر بخش IT در گروه ركولتوس درباره مزایای تمركزگرایی (در عین پراكندگی) می‌‌گوید: ما از همان ابتدا دنبال یك دیدگاه مبتنی بر تمركز بودیم و این امر بیشتر از ماهیت و نوع فعالیت گروه ناشی می‌‌شد. هسته اصلی ما در مادرید مستقر است و سرویس‌های خبری پراكنده ما در سایر مناطق كشور مكمل آن هسته اصلی هستند. ما همیشه با كامپیوترهای مختلف از راه دور ارتباط برقرار كرده‌ایم و این كار مدیریت انتشار نشریات مختلف ما را آسان كرده است و از طرف دیگر، تحولات موجود در عرصه ارتباطات نیز به تقویت استراتژی ما منجر شده و این تقویت عمدتاً به خاطر بروز خطوط گسترده و متنوع ارتباطی حاصل شده است.
پروتكل LSO یا همان پروتكل بهینه‌سازی با سرعت كم كه در Protec ایجاد شده، گام نهایی در این فرایند است.
یكی دیگر از مزایای استفاده از سیستم متمركز در مقایسه با سایر سسیتم‌ها این است كه روزنامه‌نگاران می‌‌توانند با علایق مخاطبان خود از نزدیك آشنا شوند و از دیگر سو همین تماس نزدیك، از طریق تحریریه مركزی در مادرید به یك سطح بالاتر از پیوستگی و كیفیت نیز ارتقا داده می‌‌شود.
در واقع تحریریه‌ای كه به عنوان تحریریه مركزی در مادرید مستقر است، حكم هماهنگ‌كننده هر دوازده نسخه را دارد و علاوه بر این، ضمن هماهنگ كردن خطوط تولید، مطالب را به چاپخانه‌های متعدد در سراسر كشور می‌‌فرستد.
●سودآوری و برون‌سپاری
الكس پالومو مدیر بخش IT گروه ركولتوس می‌‌افزاید: یك ویژگی دیگر سیستم متمركز این است كه اجازه می‌‌دهد طراحی صفحات- یا به‌اصطلاح روزنامه‌نگاران لی‌اوت (Layout) صفحات- در مادرید صورت پذیرد و این امر به معنی استفاده كم‌تر از تكنولوژی و نیز به مفهوم كاسته شدن از هزینه‌هاست كه در این صنعت موضوع مهمی به شمار می‌‌آید.
افزون بر این، استفاده از پروتكل LSO باعث می‌‌شود تا حجم انتقال تصاویر و آیكون‌های گرافیكی به حداقل برسد و به این ترتیب پهنای بسیار اندكی از كل پهنای باند اشغال شود و به‌طور طبیعی چنین امری باعث افزایش سرعت دسترسی به پایگاه داده‌ها می‌‌شود. سرعت بین ارتباط تحریریه مركزی و تحریریه‌های سیار از طریق خط ADSL به‌طور كلی بین ۴ تا ۳۰۰ Mb در ثانیه است.
پالومو در عین حال متذكر می‌‌شود كه روزنامه‌ رایگان Que به خاطر استفاده از پروتكل LSO است كه می‌‌تواند به بهترین شكلی از ظرفیت خطوط ارتباطی موجود استفاده كند و این خود یك مزیت بزرگ به شمار می‌‌آید و به‌خصوص اگر به موازات آن از خطوط ADSL نیز استفاده شود، نیتجه كار از راه دور گروه‌ها با یكدیگر، بهتر به بار می‌‌نشیند.
شركت ركولتوس تصمیم گرفته است تا استراتژی خود را به مثابه یك فراهم‌آورنده اطلاعات دنبال كند و به عنوان ناشری كه در این عرصه فعالیت می‌‌كند كلیه فرایندها و وظایف فنی را برون‌سپاری كند. در عین حال طراحی یك سیستم بك‌آپ هم باعث می‌‌شود تا از هرگونه فاجعه احتمالی در آینده جلوگیری شود. این سیستم بك‌آپ در واقع آمیزه‌ای از چندین سرور است كه از طریق یك حلقه فیبر نوری با هم در ارتباط هستند و در مناطق مختلف استقرار داده شده‌اند.
●اتوماسیون و گردش‌كار
اپلیكیشن‌های Protec كه گروه ركولتوس از آنها استفاده می‌‌كند در واقع ستون فقرات فعالیت‌های این گروه است.
با استفاده از این اپلیكیشن‌ها می‌‌توان روند فعالیت هر دو جریان گهیآگهی‌‌ها و مطالب تحریریه‌ای را همگرا ساخت.
اكنون واحد آگهی‌ها می‌‌تواند تا آخرین لحظات با اطلاع از وضعیت صفحات آگهی‌هایش را اسال كند و در عین حال این اپلیكیشن‌ها باعث شده‌اند تا تكلیف مكان درج هر آگهی برای هر یك از نسخه‌ها هم از پیش مشخص باشد و به‌طور اتوماتیك طبق قرارداد در مكان درج منظور، قرار داده شود. افزون بر این ماكت صفحات هم به‌طور اتوماتیك برای هر یك از نسخه‌های دوازده‌گانه قابل تنظیم است.
الكس پالومو مدیر بخش IT گروه به ما این اطمینان را می‌‌دهد كه بسیاری از هزینه‌ها كاهش یافته، كارهای دستی حذف شده و این امر به این معناست كه با استفاده از سیستم متمركز می‌‌توان منابع بیشتر و زمان بیشتری را برای نوشتن، ویرایش و ارایه اطلاعات بهتر صرف كرد. افزون بر این، مسؤولان هر یك از نسخه‌ها می‌‌توانند از هر جای جهان و با استفاده از هر نوع مرورگری در جریان واقعی جزییات كار باشند و همزمان از هر نوع موقعیتی در روند كار و به‌خصوص ضرب‌الاجل‌های زمانی، مطلع باقی بمانند.
گروه ركولتوس در عین حال توانسته است در عرصه‌های دیگری هم به اتوماسیون برسد و به این ترتیب از میزان هزینه‌ها بكاهد. این عرصه‌ها عبارتند از: مدیریت محتوا به‌صورت همگرا، برنامه‌ریزی برای تولید محتوا، كنترل گردش كارهای مختلف چه برای محیط وب و چه برای رسانه‌های چاپی، انتقال صفحات به پلیت و تحویل كارها به مراكز چاپی مختلف.


همچنین مشاهده کنید