پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

دشمن شیرین


دشمن شیرین
هر كدام از ما سالیانه ۲۵ كیلوگرم شكر مصرف می كنیم.» این مقدمه مطلبی بود كه ... مجله ایتالیایی پانوراما به چاپ رسید و مورد توجه بسیاری از متخصصان و پزشكان و افراد عادی قرار گرفت. در این مقاله آمده است، همه ما برای تامین نیازهای غذایی، روزانه ۹۰ گرم شكر معادل ۱۸ حبه قند به صورت غیرمستقیم یعنی از طریق خوردن كلوچه، كیك و شیرینی، نوشابه های گازدار و تنقلات شیرین مصرف می كنیم.
شما هم اگر تنها برای شیرین كردن قهوه یا چایتان از یك یا دو قاشق چای خوری شكر استفاده می كنید، می توانید از سلامتی تان مطمئن باشید و با خیال راحت به زندگی ادامه دهید. ولی اگر صبح ها عادت به خوردن شكلات صبحانه دارید، كلوچه و آبمیوه نیمروز را فراموش نمی كنید و غذا بدون نوشابه از گلویتان پایین نمی رود و روزها را بدون خوردن شكلات و كارامل به شب نمی رسانید، باید بیشتر از گذشته به وضعیت بدنی خود رسیدگی كنید و البته كمی هم نگران باشید زیرا با این مقدار شكری كه شما روزانه مصرف می كنید، هیچ نقطه سفیدی در سلامتی تان دیده نمی شود. البته این را هم بدانید كه تنها شما نیستید كه به این وضع دچارید، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی كه چندی پیش در هفته نامه فرانسوی Lepoint به چاپ رسید، آمار مصرف شكر در كشورهای اروپایی بیش از همه در ایتالیا و فرانسه بالا است. به طوری كه ایتالیایی ها ۲۵ كیلوگرم و فرانسوی ها ۳۴ كیلوگرم شكر در سال مصرف می كنند، آن هم به صورت غیرمستقیم. زیرا براساس آمارها، بیشترین میزان شكر مصرفی (در حدود ۶۰ درصد) به خوردن غذاها و تنقلات و میوه جات شیرین مربوط می شود.
از همه اینها كه بگذریم، خطراتی كه مصرف فراوان شكر به دنبال دارد، مهمتر است. اضافه وزن و چاقی كه خود بیماری های بسیاری نظیر دیابت، نارسایی های قلبی و تغییرات متابولیسمی را به همراه دارد، از مهمترین آسیب های ناشی از مصرف زیاد شكر است كه گرچه بر كسی پوشیده نیست ولی روز به روز تعداد مبتلایان به آن افزایش می یابد.
در حال حاضر، مصرف نوشابه و آبمیوه كه حاوی بیشترین میزان شكر هستند، در اروپا و آمریكا به دو برابر بیشتر از سال های قبل رسیده است. هر ۳۳۰ میلی لیتر نوشابه حاوی ۳۳ گرم قند و ۱۳۲ كیلو كالری است. حال آنكه نیاز روزانه افراد به قند تنها ۱۰ درصد است و بایستی از طریق مصرف نان، برنج، ماكارونی و غلات تامین شود، نه نوشابه و سودا و آبمیوه.
برای اینكه بدانیم قندها تا چه حد و چگونه تهدیدكننده سلامتی هستند، به معرفی انواع آن می پردازیم.
قندها از روی تعداد واحدهای تشكیل دهنده به دو نوع ساده و پیچیده تقسیم می شوند.
كربوهیدرات های ساده (قندها) كه شامل :
تك قندی ها (گلوكز، فروكتوز، گالاكتوز) و دو قندی ها (ساكاروز، لاكتوز و مالتوز) است.
كربوهیدرات های پیچیده یا چندقندی ها كه از نشاسته و فیبرهای غذایی (سلولز و پلتین) تشكیل شده اند.
كربوهیدرات ها سوخت اصلی و مهمترین منبع تامین انرژی انسان ها و حیوانات هستند. تمام سلول های بدن از جمله سلول های عضلات سیستم عصبی مركزی و محیطی و گلبول های قرمز خون برای انجام وظایف خود به گلوكز كه سوخت اصلی آنها هست نیاز دارند.
گلوكز (قند خون): ساده ترین نوع قند و واحد ساختمانی كربوهیدرات ها است. این قند منبع اصلی برای سلول های بدن به شمار می رود. گرچه غذاها حاوی اندكی از این نوع قند هستند اما اغلب گلوكز خون از نشاسته و ساكاروز (شكر) به دست می آید. شكر خود متشكل از دو قند گلوكز و فروكتوز است.
فروكتوز: قند میوه است و مسئول شیرینی عسل است. شیرین ترین قندها است چرا كه قدرت شیرین كنندگی آن یك برابر و نیم بیشتر از ساكاروز (شكر) است. با توجه به این خاصیتی كه دارد سالم ترین قندها بوده و بهترین نوع قند در مبتلایان به دیابت است.
اما اساساً تمامی كربوهیدرات ها زمانی كه وارد جریان خون می شوند به گلوكز تبدیل می شوند، اگر مقدار آنها كم باشد به عنوان انرژی توسط بدن استفاده می شوند، در غیر این صورت به صورت چربی در بدن ذخیره و در نهایت منجر به افزایش وزن می شوند.
با توجه به موارد فوق به نظر می رسد برای حفظ تندرستی، بهتر باشد خوردن نوشابه، سودا، آبمیوه، شیرینی، كیك و كراكر را به حداقل رسانده و از قندهای طبیعی استفاده كنیم و به شیر كه حاوی قند لاكتوز بوده و نوشیدنش ۵ برابر كمتر از نوشابه شده است، بیشتر بها دهیم .
منبع : مجله اینترنتی صبح بخیر ایران


همچنین مشاهده کنید